Hihi ... als Mirre geen zin heeft in dr brood en ik zeg: of jij, of mama ... dan zit ik heel veel brood te eten op eens Maar inderdaad keuzes werken wel. En inderdaad consequent zijn. Echt straffen doen we hier niet, maar wel afkoelen op de gang. Ik zie dat niet als een straf omdat het voor mirre heel goed werkt: soms wil ze ook zelf even naar de gang (en dat zegt en doet ze dan ook). Hier overigens geen tijd (2 min vind ik errug lang hoor), ze mag zelf beslissen wanneer ze terugkomt. Dan komt ze naar me toe, zegt sorry mama en dan gaat ze alsnog dr weggegooide brood opruimen en/of opeten (oid) Alleen bij slaan mag ze niet zelf weten wanneer ze van de gang komt, gelukkig nog maar 1x gebeurd . En misschien wel de belangrijkste tip: rustig blijven. Hier ook een klein broertje en weinig nachtrust, maar ik probeer o zo Zen te zijn. Desnoods loop je zelf even naar de gang . Als ik Mirre benader met humor en geduld gaat het als een trein. Als ik zelf moe ben en toch flink uit mn slof schiet dan heeft dat meestal minder effect. Al denk ik dat het helemaal niet zo erg is als je een keertje een boze stem opzet hoor.