Hallo, Ons derde kindje is nu 1,5 jaar oud. Maar zegt eigenlijk nog weinig buiten da deh op en haaa (hallo) dat was het zo een beetje. Mama en papa zegt hij ook nog steeds niet is gewoon ehh ehh en dada :S Waar zou hij normaal gezien moeten staan kwa ontwikkeling van de spraak? Hij is motorisch wel snel, loopt al een tijdje rent al...zelf glijbaan op en af. Blokken stapelen en is helemaal gek van zo een houten puzzle. Ook wijst hij wel in boekjes hond, paard ed aan. Dus hij verstaat ons wel super goed. Ook eet hij zelf (ja met een vorkje zelfs haha) Vind het alleen zo vreemd dat hij nog niks zegt. Mijn andere twee praatte me rond deze tijd al de oren van mijn hoofd. En papa en mama zeiden ze beide al voor het jaar.
hoi ik ben logopedist en tussen de 10 en 15 maanden zouden ze hun eerste woordjes moeten zeggen. maar niet ieder kind is gelijk. Hoe is het met het gehoor? Is dit voldeonde, want als dit niet zo is, is het ' logisch' dat hij nog niet goed praat. Voorlezen helpt altijd, benoemen van alles werkt ook altijd.. mocht het allemaal nog lang duren zal hij gescreend worden door de logopedist, maar het lijkt nu nog niet echt vertraagd hoor..
Ik heb een nichtje van anderhalf die ook nog niet zoveel zegt. Ben er van de week geweest, wat ik heb gehoord: mama, die, hoi en nog wat halve woordjes. Dus niet zoveel. Motorisch is ze wel snel, liep met 1 jaar, springt op de trampoline, gaat zelf de glijbaan op en af, eet zelf haar brood met een vork en drinkt zelf uit een gewone beker. En ze snapt alles! Komt vanzelf wel hoor, ze kunnen niet alles tegelijk! Eva is motorisch ook snel, zegt nu papa en mama en ik verwacht dat dat voorlopig nog wel zo blijft. Ze heeft het veel te druk met andere dingen dan praten.
mijn broer was ook overal heel snel mee, behalve met praten. Zijn eerste woordje was ook geen papa of mama, maar "abbij" (afblijven) Ach het ene kind is hier snel mee; het andere met wat anders. kzou me er niet te druk over maken....
het cb vertelde mij dat een kind van 18 maanden 3 woorden moet kunnen zeggen en ook weten wat het inhoud dus mama en dan snappen dat ik dat ben poes naar poes wijzen zoiets
owen zegt nu al heel veel woordjes geloof iets van 17 woordjes: mamma pappa die kijk poes pooh bah baby toet toet mmma-oma bad oh oh als er iets valt hoi ja nee aai bumba maar daarin tegen loopt ie nog niet! het ene kind ontwikkeld zich sneller in lopen en het ander kind praten en ook niet ieder kind is hetzelfde gewoon even afwachten en anders ff het cb beelen
Sara babbelt wel heel veel maar nog maar een paar verstaanbare woordjes als; die en dat:bij alles wat ze aanwijst Dadaaa als ze zwaait brr brrr als ze met een auto speelt papa en mama gericht ohooh als iets valt (met haar handje voor haar mond) ja nee bah Ze eet zelf met een vorkje en drinkt ook zelf ook uit een beker Maar lopen, nee hoor. Ze stapt nu net langs de tafel maar los staan is nog niet aan de orde. No worries. Als ik mijn ouders mag geloven ging ik pas met 3 jaar echt in een heel rap tempo woordjes en zinnetje produceren. Tot die tijd zei ik nauwelijks wat. Is ook goed gekomen!
Het gaat hier nu ineens snel met praten, sinds de laatste week eigenlijk. Hij zegt nu de volgende woorden ( weliswaar niet allemaal gped verstaanbaar) Papa Mama Bed Speen Die / Dat Ja / nee Fiets Vis Kijken Drinken Appel Aap Trekker Auto Bus Koekie Daag Haai Opa Oma Kijk eens Baby Ooh-ooh Dit was het wel zo'n beetje denk ik.. Hij begint nu met alles napraten. Hij was motorisch erg vlot en liep voor zijn eerste verjaardag maar het praten begint nu echt pas. Ieder zijn eigen tempo hoor maak je niet druk!
Dan heeft Jelle nog 6 weken... Pas de laatste week krijg ik het idee dt hij dingen na begint te zeggen... Ti ti = Dikkiedik, Koh Koh = koffie of de kippen al naar gelang waar hij naar wijst... en zo nog een paar dingen... Jelle is ook behoorlijk vlot met lopen, klimmen en klauteren enz, dus ik ga me voorlopig echt nog niet druk maken...
Maak je geen zorgen. De een is sneller in lopen en de ander in praten. Mijn dochter is nu 20 mnd en loopt nu sinds 4 okt zelfstandig, maar kletst je wel de oren van je hoofd. Ze zegt al hele zinnentjes en praat je na. Dit komt omdat zij laat is gaan lopen (ze is hypermobiel) en heeft tijd genoeg gehad om te praten. Ze was/is ook idolaat van boekjes lezen. De een is sneller in de grove motoriek en de ander in de fijne motoriek, ze kunnen maar 1 ding tegelijk. Ik werk in een winkel en krijg genoeg kindjes van 2 die nog maar heel weinig zeggen. komt vanzelf!
ok gerustgesteld haha djamai zegt ook aai die was ik vergeten dus kom op een woordje of 3 uit de rest is allemaal ehh ehh Maar zoals jullie al zeiden snel met andere dingen is die zeker wel en begrijpen doet die alles wat je zegt zijn gehoor is goed hebben we al laten nakijken omdat hij vaak naar zijn oortjes greep (wonderwel bleek het niet zijn oren maar een keelontsteking en na antibiotica pakt die niet meer naar zijn oren)
Esmee begint nu net een beetje met een paar losse woordjes, maar ik maak me er niet druk om. Ze is met andere dingen weer sneller en ze begrijpt alles wat ik zeg... Komt vanzelf! Het is wel heel gaaf als ze wat tegen je kunnen zeggen haha!
Rick was niet zo snel met omrollen, kruipen en lopen. Maar inmiddels loopt ie een week of 3 los. Hij gaat ook steeds meer woorden zeggen, soms moet je het ook een beetje herkennen, want het is niet altijd even duidelijk. Hij kan nu zeggen: papa mama oooooooopa ooooooooma dit=dicht dss=douchen ba=bal kok=klok bee=beer mek=melk Hij begrijpt ook van alles wat het is. hij doet ook veel dierengeluiden na, een: hond, poes, paard, koe, eend, slang, leeuw, kip, haan, konijn, schaap. Maar alles komt op z'n tijd, sommige kinderen zijn gewoon eerder geinteresseerd in bewegen en dingen doen (dus de motoriek) en het praten komt vanzelf wel.
Misschien nog wel twee maanden jonger dan jouw kereltje. Maar hier ook niet echt iets wat op een woordje lijkt. Hij begrijpt alles, maar praten is blijkbaar nog steeds een overbodig luxe goed Wel is het een klauteraar, renner en klimmer eerste klas. Dat vindt hij waarschijnlijk allemaal veel spannender en gooit daar al zijn energie in. Maar het zou wel heel leuk zijn om een keertje mamma te horen....
Joh, ik zou me echt niet druk maken! Ieder kind doet alles nou eenmaal op zijn eigen tempo. Valentijn (nu 19 maanden) zei ook heel lang niets en nu sinds een maand kletst hij de oren van je kop. Zelfs met moeilijke woorden als vrachtauto! Komt echt goed. Gr Diana
hi hi, hier gaven ze aan dat ze rond 15 mnd naast papa en mama nog 3 woordjes zeggen, dat is het 'gemiddelde' en zoals hierboven al word aangegeven ieder kind ontwikkeld zich in zijn eigen tempo. het is maar een gemiddelde, zoals jijzelf al aangeeft is hij gwoon motorisch snel hier was orlando heel supersnel vond ik zelf, kende ong 50 woordjes rond 15 mnd en motorisch ook erg snel(liep met 10,5 mnd) maargoed wij geinen altijd hierover, hij is nml ook met 8 mnd geboren ipv 9mnd, echt een haantje de voorste over een aantal jaar merk je hier niets meer van lijkt mij gr saskia
Dano was motorisch niet snel, zat met 10 maanden en lopen met 15 maanden. maar hij heeft al een behoorlijke woordenschat. Ik denk dat het inderdaad zo is dat de een hier sneller mee is en de ander daar sneller mee gaat. Dano zegt nu papa mama opa jari (poes) auto bus tein (trein) ka kaa (alle eenden en vogels) happpp (eten) bal yeah (als hij de 5 geeft bijv zegt hij dat erbij omdat wij dat ook altijd doen) ghoe (koe) nee (flink hoofdschuddend haha) Bah boek toetoe (toetje) Koekie (koekje) dagda (daag) heey (hallo) die da (daar) boek Hij is verslaafd aan boekjes lezen samen, wil alles aanwijzen en dan moet ik het benoemen. of ik vraag waar is de koe, dan wijst hij het En benoemt ie het. Dat boekje lezen heeft hij echt geduld voor, zo erg dat het eindeloos door kan gaan. Terwijl hij over het algemeen ontzettend energiek is en niet stil kan zitten.