Ik heb even advies nodig. Nu weet ik dat er veel zindelijkheidstopics zijn, maar ik kan me niet echt in eentje herkennen. Mijn zoontje is eind mei 3 geworden en hij heeft nog nooit op een potje of wc geplast of gepoept. Nu ben ik er altijd voor om te wachten tot ze er zelf klaar voor zijn (met dochter ook gedaan, die was net drie en binnen een week dag en nacht zindelijk) maar dan kan ik bij mijn zoontje wachten tot ie 10 is We zijn een aantal maanden geleden begonnen met hem kennis laten maken met de wc(1 keer per dag). Dus meegaan als wij gaan, laten doortrekken etc. Voorgesteld dat hij het zelf eens probeert, dat wil ie pertinent niet. We hebben een cars pot met geluid gekocht die hij super interessant vond, maar erop zitten, ho maar. Ik heb zijn luier uitgetrokken en alleen een boxer aangedaan, ook dit was totaal geen succes. Hij poepte en plaste alles onder en het doet hem helemaal niks. Hij zegt het niet eens als hij zijn boxer heeft vol gepoept, maar blijft gewoon spelen... Als ik erover begin op een speelse manier, begint ie meteen te roepen: Mamma, niet praten!!! Stickervel helpt niet, laten lopen in een vieze luier doet hem niks, dat doet ie rustig een hele dag. We hebben nu dus maar besloten het even te laten rusten maar toch zit het me niet lekker. Over een maand of 8 moet hij naar school en dus zindelijk zijn, in ieder geval overdag. Het is trouwens echt niet zo dat we de afgelopen tijd enorme druk hebben uitgeoefend op het zindelijk worden. Het is een gevoelig jongetje en dus heb ik het heel voorzichtig aangepakt en er niet teveel druk of aandacht op gelegd. Ik moet zeggen dat hij wel vaak ontlasting heeft, zo´n drie keer per dag. Dit is ook gewoon zacht, dus het doet geen pijn ofzo. We kunnen ook niet aan hem zien of hij ´bezig´ is, dit doet ie gewoon onder het spelen zonder een spier te verrekken Hij heeft dus echt nog nul interesse in het zindelijk worden en eerlijk gezegd zie ik het niet snel gebeuren, maar we moeten toch wat? Misschien heeft iemand tips?
Je bent me voor...hier óók zoon van mei Hetzelfde verhaal! Afgelopen zomer heeft ie 3 weken zonder luier gelopen. Dit leverde niets op, hij poept en plast gewoon in z'n broek. Toont geen enkele interesse in de wc of het potje. Kan gerust een kwartier op de wc zitten, doet niets. Potje idem dito. Stickers/beloningen:niets. Met een vieze luier lopen boeit hem niet. Poept ook 3 x per dag. Geeft minimale tekenen af.Meestal weet ik het omdat ik het ruik Laatst in bad gepoept..ik.zeg tegen hem:je moet mama roepen he! Dat doet ie ook, maar dan is het al te laat.. Dit is mijn 3e kind, bij de meiden geen problemen gehad. Nu hebben we inderdaad nog even, maar begin me toch wel af te vragen: komt er nu iets van interesse binnenkort?
Ons zoontje was ook nooit geïnteresseerd en dwingen hielp niet, liep uit op machtsstrijd dus....maar, met 3 jaar en precies 4 maanden zat hij aan het ontbijt en zei: mama ik moet plassen terwijl hij van zijn stoel kwam...en liep naar de wc. Vanaf toen was het gepiept. Behalve poepen dan maar dat maakt me nu niets uit. Wie weet dat het bij jullie ook zo gaat over een paar maanden. Heeft ook met een knop te maken daarboven en vaak komt het bij een mentale groeispurt...3 jaar 3/4 maanden, 3,5 jaar... Ik heb het toen wel veel met hem besproken en letterlijk ook een keer gezegd: Mama zou het wel fijn vinden als je je plasjes een keer op de wc gaat doen.
Ik kan me hier aansluiten.. Ook een zoon uit mei en inmiddels dus bijna 3,5. Het verhaal is eigenlijk precies hetzelfde als jullie verhaal. Dit weekend weer begonnen met een intensieve hernieuwde poging. Soms lieten we hem per uur wel 4x naar de wc gaan, maar toch presteert hij het nog om tussendoor de boel gewoon te laten lopen onder een signaal te geven. Het boeit hem gewoon écht niet.
Dat ie nul interesse heeft vind ik ook t ergste. Dat er ongelukjes zijn , prima, maar hij doet echt totaal geen moeite. Vanochtend was ik naar de voetbal van z'n zus, hij had gepoept en ik was luiers vergeten... Dus zonder luier de rest van de wedstrijd gekeken en dit ging goed. Thuis zonder luier laten lopen, potje in de hoek gezet en een aantal keer gezegd dat hij het aan moest geven. Beloofd dat we een nieuwe cars auto zouden kopen als ie iets op het potje kan doen. Een halve minuut later plast ie heel de bank onder... Blijven lachen en positief blijven is dan best lastig 😊