Kleutercitotoets

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Liesel79, 6 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liesel79

Liesel79 Lid

24 mrt 2015
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi, even een vraag. Wat vinden jullie van de kleutercitotoets? Mijn zoon van 4 heeft die van hem net gehad en ik ben er een beetje dubbel in. Aan de ene kant vind ik het goed dat ze kijken waar hij goed in is en waar minder en aan de andere kant vind ik hem nog zo jong.

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ligt eraan hoe ze hem gebruiken.
    Bij mijn oudste was er nooit een probleem bij de kleuters. Bij zijn vriendje wel, daar hebben ze de toets nog eens opnieuw gedaan op een andere manier. Toen bleek hij hem wel beter te maken, had iets te maken met de taalontwikkeling en het snappen van klassikale opdrachten. Daar is toen extra aandacht aan besteed. Dus ze schreven hetvjochie niet af op een slechte score, maar keken verder waarom hij anders scoorde dan verwacht..
    In groep 3 scoorde mijn oudste op de cito spelling erg laag. Normaal a/B en nu een c. Bleek dat er in de test veel woorden waren die met een v of F begonnen, en hij had ze allemaal verkeerd gegokt. Dus hij is niet als matig in taal aangemerkt. In de doorsnee dictees kwamen die v/F woorden nog genoeg lang om dat te leren.

Dan heb ik er geen probleem mee. Als je kinderen "afschrijft" alleen om een slechte score dan vind ik dat niet oké..

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.828
    3.348
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    zolang het voor de kleuters zonder druk/spanning gedaan wordt vind ik het geen probleem. Onze kinderen krijgen verder geen cijfers (jenaplan onderwijs) maar een startwaarde en een meting af en toe vind ik niet verkeerd. Zolang de uitslag maar op de goede manier bekeken wordt.

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik heb er geen problemen mee. Ze worden er niet op beoordeeld maar het is puur een meting om te kijken hoe ver ze zijn. Mijn dochter vond het erg leuk :)

5. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Ik vind het prima, zo krijg jezelf ook een beetje een indruk hoe ver je kind is en hoe hij/zij het doet!

6. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik had er geen problemen mee, onze zoon heeft er nu een paar gemaakt in de 2 jaar dat hij op school zit, nooit is hij er op beoordeeld voor mijn gevoel, hij scoorde wel altijd boven gemiddeld maar toch had ik niet de indruk dat de juffen daar hem op zouden over laten gaan oid, dus dat het gewoon echt gewoon voor erbij was,

Nu heeft mijn dochter die in september begonnen is ook de Cito gedaan, zij scoorde een 3 wat zo uit mijn hoofd een matig is, ze zeiden dat als haar volgende cito weer matig is ze niet over mag naar groep 2 ..... Daar stond ik echt even van te kijken, ze hebben ons nooit bij hun gehaald voor een gesprekje over onze dochter dat ze bijvoorbeeld niet mee komt of niet kan puzzelen of rekenen bij wijze van, ze zeiden echt alleen maar de Cito is matig, tellen kan ze tot 35 maar aan de Cito te zien kan ze 3+6 niet bij elkaar optellen dan schrijft ze maar gewoon wat neer in juni doen ze er nog 1, is die weer matig blijft ze zitten, we stonden echt even met de mond vol tanden en ben er nog niet over uit of ik deze aanpak nu zo geweldig vind, en of ik het het er wel mee eens ben dat ze blijft zitten,. Als ze het buite. De Cito om gewoon goed doet.....

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@hippo: als dat het enige argument is vind ik dat ook wel wat kort door de bocht.

Hier een dochter die dit jaar voor het eerst ooit (ze zit in groep 4..) echt een hele goede Cito heeft gemaakt.
    Zou wat zijn als ze steeds was blijven zitten als ze enkel op de Cito beoordeeld zou zijn... Dan zou ze nu nog bij de kleuters zitten :)

8. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Ja we hebben gevraagd of het verder wel goed ging, ja het ging verder wel goed alleen rekenen snapte ze niet, als je haar vraagt wat 2+2 zegt ze gewoon 6, zij moet 2 appels zien en als je er 2 bij legt dat ze kan tellen dat het er 4 zijn maar uit haar hoofd doet ze niet en dat had ze nu eigenlijk al wel gemoeten volgens de juffen, puzzelen deed ze wel maar de puzzels waar 16+ stukjes in zitten vind ze moeilijk en ontloopt dat een beetje

Maar de Cito was matig en dat was op deze leeftijd niet goed,

Wij zelf hebben de indruk dat ze makkelijk naar groep 2 kan, en willen haar eigenlijk ook gewoon over laten gaan, ze kan altijd groep 2 nog eens doen als blijkt dat ze er nog niet klaar voor was.

9. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Op welke manier leren de kleuters op haar school rekenen in groep 1?

Sommen maken in de zin van 2+2 is geen groep 1 stof, wel spelenderwijs begrijpen dat 2 appels 4 appels worden als je er 2 bij legt.
    Optel- en aftreksommen zijn ook geen onderdeel van kleutercito overigens, behalve in de begrijpende vorm.

Een beetje raar gesprek hadden jullie dus..

10. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Daar hebben we eigenlijk niet gevraagd, het drong pas door bij ons na de tien minuten gesprek, we moesten ht echt even met elkaar bespreken,

stel je hebt 2 appels en legt er 3 bij moet onze dochter echt 1 voor 1 tellen, en dan komt ze bij 5 uit,onze zoon zei meteen 5 door er alleen naar te kijken, zelf zien wij het probleem niet, rekenen is ook nooit mijn hobby geweest ;) en als ze 5 seconden langer nodig heeft om 1 voor 1 te tellen en dan wel bij het goede antwoord komt vinden wij geen probleem, de juffen echter wel,

Nu hebben wij sowieso nog een gesprek aangevraagd want we vinden het een beetje raar dat dit opeens om de Cito gaat en wat de echte reden zou moeten zijn dat ze eventueel zou blijven zitten

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.432
    36.321
    113
    Mijn dochtertje heeft ook matig gescoord, maar daar wordt eigenlijk helemaal geen waarde aan gehecht, ze kijken naar hoe het gaat in de klas en dat is het belangrijkste, ze gaat straks ook naar groep 3 (overigens scoorde mij zoontje nadat hij groep 2 2x keer had gedaan nog gemiddeld, nu zit hij in groep 3 en scoort hij alleen maar het hoogste, het kan zo nog veranderen).

Ik vind eem citotoets prima, als het oordeel van de onderwijzer maar het belangrijkste blijft.

12. Saskia78

@hippo; praat er even goed met elkaar over..
    En ga samen even praten met de juf.
    Maak een afspraak zodat je meer dan 10-minuten hebt.
    (ik vind het sowieso niet zo netjes dat ze dan niet even meer tijd voor je hebben gepland.. Of meteen hebben gezegd "tja, het is nogal wat voor 10-minuten.. Latennwe volgende week even op ons gemak gaan zitten")

Denk er goed over na en besef dat je als ouders best inspraak hebt.
    Dergelijke dingen kunnen best in overleg.

13. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Ja we hebben vorige week aangegeven dat we een extra gesprek willen, maar met 29 leerlingen en acties die momenteel op school georganiseerd worden hebben ze volgende week pas tijd.
    wij zelf hebben het idee nl dat ze het best trekt maarja we zien haar niet op school natuurlijk, maar we vonden niet dat ze goede argumenten gaven om haar voor nu hoe het er nu na uit ziet niet over te laten gaan,dus we willen even horen wat er buiten de Cito om nu de reden voor zou zijn.

14. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik snap dat sommigen het vroeg vinden, of dat ze zo jong al 'moeten', maar ik heb er eigenlijk zelf niet zoveel problemen mee. Als ze nou conclusies gaan trekken alléén op basis van zo'n toetsje in groep 1... Maar ik hoop toch dat de juffen mijn kinderen beter en meer zien dan alleen maar via een toets, en tot nu toe was dat bij ons ook zo.

De meeste kinderen vinden het daarbij geen probleem om een half uurtje uit een boekje te werken aan opdrachtjes, en vaak is het in 2 keer een half uur ook klaar. Prima toch? Ik zie het probleem er dan niet zo van!

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Van mij mogen ze het afschaffen voor kleuters, ik denk dat een leerkracht zelf ook wel weet hoe het met je kind gaat. Daarnaast ontwikkelen kleuters zich grillig, dus de uitkomst kan zelfs een paar dagen later al anders zijn.
    Kijk deze aflevering van brandpunt maar, daar laat iemand zien hoe de uitkomsten kunnen verschillen binnen een korte periode. Brandpunt - De terreur van de kleutertoets

Wat betreft die sommen, kleuters zijn gewoon nog beelddenkers, dus helemaal niet vreemd dat een kind het antwoord zou weten als je 2 appels hebt en er 6 ofzo bijlegt, maar niet zo snel weet te zeggen wat 2 + 6 is.

16. Saskia78

Dat lijkt bij TS nu dus wel te gebeuren.
    Dan zou ik er toch wel een probleem mee hebben

Maar vandaar.. Eerst maar eens een goed geaprek misschien is er wel meer dat de juf nog niet heeft vertelt.

17. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik ben niet de ts ;)

Maar indd we gaan eerst met de juf praten wat er aan de hand kan zijn want alleen de matige Cito en niet kunnen rekenen lijkt me geen grondige reden, er zal vast een reden bij zitten maar om dit zo in een 10 minuten gesprek te doen vind ik eigenlijk niet zo geslaagd, maarja we zullen het horen...

18. Liesel79

Liesel79 Lid

24 mrt 2015
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hippo89, ik snap wat je bedoelt, rekenen is ook nooit mijn sterkste punt geweest. Ik merk dat mijn zoon ook beter is in taal omdat hij dat veel meer aangeboden krijgt.

19. Aszz

Aszz Niet meer actief

Dit dus.

20. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Doet elke school aan kleuter-citotoetsen? Want ik heb er bij mij zoontje op school (hij zit in groep 1) helemaal niets over gehoord.....

Deel Deze Pagina