Oke. Mijn peuter wordt ELKE nacht wakker. Vaak van de honger, soms omdat ze niet meer moe is. Ik heb alles geprobeerd. 'S middags wakker houden, maar dan is ze 's avonds te moe om te eten en wordt ze dus wakker met honger. Zodra ze dan tussen 1 en 4 's nachts een boterham opheeft, slaapt ze meestal direct weer door. Geen eten geven, betekent niet meer slapen. (Gaaaap!) 's middags wel laten slapen, 's avonds na het avond eten, douchen, oudste naar bed brengen, en dan rond 8 / 9 uur een toetje / fruit en een boterham en dan tandenpoetsen en naar bed. Dan wordt ze 's nachts dus "uitgerust" wakker. Zingen, dansen en (hard) spelen. Dit wil ze dan niet in haar bed, dus is ook geen optie om haar gewoon te laten.. Dit gaat nu maanden zo. Heel soms (na een hele nacht spelen en dan een heel kort middagslaapje) is ze de nacht erna toch moe genoeg om een nacht door te slapen, maar dit is sporadisch. En als dit zou werken, wordt het wel een erge puzzel qua indeling. Ze geeft ook echt aan wanneer ze wakker wordt door honger of dat ze gewoon niet (meer) moe is, dus het is ook niet zo dat 's nachts iets te eten gewenning wordt ofzo. Want als ze wakker wordt omdat ze "klaar is met slapen", eet ze ook niks en valt ze soms zelfs een paar uur later toch nog in slaap zonder iets gegeten te hebben.
Hier maakte ik onze peuter toen na 1 uur wakker, mocht hij snachts weer wakker zijn dan uiteindelijk een half uurtje overdag slapen. Pas dan sliep hij snachts. We aten al vroeg maar dat moet ook mogelijk zijn (17.00) als toetje kreeg hij yoghurt en wanneer hij weinig at kwark. Door de eiwitten vult dat goed, hij kreeg er ook een klein beetje zemelen in.
Warme maaltijd tussen de middag geven en een makkelijke maaltijd in de avond? Verder geen dutjes meer, middenin de nacht wakker en actief wil je niet.
Over het algemeen is het zo dat iedereen, dus ook kinderen, beter slaapt als ie uitgerust is. Kortom: wat veel mensen denken: ik doe mn kind niet meer 's middags naar bed, want dan zal ie 's nachts vást beter slapen.., is in 9 van de 10 gevallen iets waar je het tegenovergestelde mee bereikt... Wel is het belangrijk dat je kijkt naar wat bij je kind past. Áls ze slaapt, slaapt ze dan bijv. tussen 13 en 14.30, of is dat wat later, bijv. tussen 15.30 en 17? Wat eerder (laten) slapen heeft vaak een beter effect. En sowieso altijd op dezelfde tijd in bed leggen. Weet niet of je dat al doet? Daarnaast gaat je kindje erg laat naar bed voor dr leeftijd. Als je de mogelijkheid hebt zou je eens een periode kunnen proberen wat voor effect het heeft als ze er tussen 19&19.15 in zou liggen bijvoorbeeld. Succes mama, dit kan jij PS: een slaapwekker kopen zou ook nog wel eens kunnen helpen.
Tussen 12 en 1 s middags ligt ze op bed, als ze slaapt. S avonds gaan beide kinderen om half 7 naar bed, maar als ze s middags heeft geslapen, gaat ze dus echt niet om half 7 of 7 uur/half 8 slapen. Vandaar dat ze dus later gaat. Ik probeer haar nu s middags heel kort even een powernap te laten doen rond 1 uur , zodat ze genoeg energie heeft voor het avond eten en dan dus gewoon rond half 7 / 7 uur gaat slapen. DE tip krijg ik toch niet, maar het even van me afschrijven en wat moed "ingetypt" krijgen, doet me al goed. Bedankt in ieder geval! Ik houd me eraan vast dat dit vast niet duurt tot haar 12e ofzo.
Haha dat laatste is misschien nog het meest slim om in je achterhoofd te houden Prima slaaptijden zo te lezen. Ook niet te laat 's middags. Dat ze "echt niet om half 7/7 uur gaat slapen als ze 's middags heeft getukt", is dat dat ze dan niet in slaap komt of dat jullie dénken dat ze dan niet "zo vroeg" weer in slaap komt en r daarom later op bed leggen?
Haha nee, dit speelt al maanden. Dus we hebben het wel geprobeerd. We kwamen er achter dat ze wel beter inliep als we haar wat later neerlegde. Maar dan dan wordt ze s nachts dus wakker en is ze "klaar met slapen" omdat ze s middags heeft geslapen. En wanneer ze dus 's middags niet heeft geslapen, en dus wel om half 7/7 uur slaapt. Wordt ze wakker van de honger. En als ze dan dus midden in de nacht een boterham op heeft, slaapt ze gewoon weer verder tot de volgende ochtend.
Wel écht er alles aan gedaan dus zo te lezen Wat ik vanmiddag nog ineens als ingeving kreeg toen ik die van ons op bed legde..: misschien heeft je dochtertje behoefte aan een uitgebreidere of juist minder uitgebreide bedtijdritueel? Als vb.: onze oudste ging eerst direct na de boterham& toiletgang op bed. Maar de laatste tijd begin ik vooral op PSZ-dagen te merken dat ie niet meer slaapt 's middags. Mn gevoel zei dat ie, nu ie groter wordt, meer behoefte heeft aan thuis even ontladen en vooral ook zichzelf kunnen zijn. Dus tegenwoordig krijgt ie nog een minuut of 5 speeltijd na de boterham. Kan hij weer even tot zichzelf komen. Tot nu toe gaat het heel goed met het slapen daarna! Andersom zou ook nog het geval kunnen zijn: dat het bedtijdritueel té uitgebreid is waardoor je dochtertje niet goed in slaap kan komen doordat ze te onrustig gaat slapen. Wat doen jullie nu als bedtijdritueel? En gaat je dochtertje naar de PSZ en/of KDV/GO en hoeveel dagen en hoe lang?