Hallo allemaal, Mijn dochter van 3 is gister geprikt door een mug maar haar muggenbulten zijn echt enorm. (Zie foto) Vorige week had ze er ook één op haar arm en dat werd ook een grote bult maar daar verder niet echt over nagedacht. Nu ze weer zo enorm zijn vraag ik me af of dit wel normaal is. Ze heeft er geen last van (behalve dat ze af en toe jeuken) en is verder niet koortsig. Gezocht op Google en daar lees ik alleen iets over een muggenallergie maar herken de symptomen niet. Mijn vraag, iemand die dit herkent en een kind heeft die er ook zo heftig op reageert? Ps. Doordat ze er verder geen last van lijkt te hebben ben ik er verder nog niet mee naar de dokter geweest.
Hier idem! De ene keer zijn het gewoon normale bultjes, maar de keer daarn zit ze helemaal onder de grote opgzette bulten en plekken. Verder ook niet meer last als een normale plek, dus niks aan gedaan
Hier ook, zowel ik als dl zwellen erg op van muggenbulten. Als het b.v. het zicht belemmert dan kan de huisarts een middeltje geven dat de zwelling versneld doet afnemen. Hebben we 2x moeten doen (en toen een klamboe gekocht).
Toen onze kinderen kleiner waren hadden ze ook vaker last van grote bulten. Nu valt het wel mee. Kan zijn dat ze wat overgevoelig reageert.
Bedankt voor de reacties dames! Fijn dat ik me er geen zorgen over hoef te maken. @Uuz Goed om te weten dat er voor de zwelling wat te krijgen is mocht het nodig zijn.
Allergie ws inderdaad. Mijn oudste dochter en ik hebben het ook. Antihistamine helpt vaak wel iets en koelen ook (mentholgel ook, tegen de jeuk vooral).
Bedankt voor je tips! Heb haar net naar bed gebracht en toen had ze wel heel erg jeuk. Heb maar even een pyjama broek erover gedaan zodat ze het niet open krabt. Misschien is de menthol gel dan een optie tegen de jeuk.
Helaas herkenbaar. Mijn jongste krijgt ook dit formaat bulten en houdt er helaas ook littekens aan over. Ik heb nu altijd een antihistamine drankje in huis om de ergste reactie een beetje te beperken. De plekjes behandel ik met koude kompressen ivm zwelling en jeuk en Nestosyl wil ook wel helpen en soms gebruik ik hormoonzalf. Ik doe er nu alles aan om muggen buiten te houden, horretjes voor de ramen, deuren en ramen gaan met schemer allemaal dicht, pyama met lange broek en lange mouwen, weliswaar katoen en ik controleer iedere avond haar kamer op muggen. Ik hoop echt dat ze er een beetje overheen zal groeien want dit kan echt een obstakel worden wanneer ze in de toekomst eens op een sportkamp oid mee zal gaan want daar worden ze doorgaans helemaal lek geprikt, duurt nog wel even maar ze reageert er zo extreem op
Van school- en sportkampen en ook van (kampeer)vakanties met mijn ouders kwam ik vaak terug met meerdere 'plakkaten' (vaak een cm of 10 in doorsnee). Super vervelend, maar ik vond/vind het geen reden om die dingen niet te doen. Inmiddels slik ik dagelijks antihistamine ivm hooikoorts en nu heb ik zelden meer zo'n extreme reactie, nog maar een heel enkele keer (oa toen ik een keer door een wesp gestoken was). De oudste had vlak voordat we op vakantie gingen een hele opgezette wang, ook van één lief muggenbeetje... (n)
Wat naar zeg! Mijn dochter heeft ook al een plekje/korstje zitten in de bult. Deels van het krabben maar lijkt ook wel of er vocht uitkomt wat weer opdroogt. Daar mag ik dan ook echt niet aan zitten want dat doet zeer zegt ze. Dacht zelf inderdaad nog aan een koud washandje of iets om de brand er een beetje uit te halen. @NiekeKris een pleister is ook een goed idee. Zal morgenvroeg even kijken hoe het eruit ziet. Mocht ze er toch aan hebben zitten te krabben in haar slaap dan is een pleister geen gek idee.
@NiekeKris waar haal je antihistamine? Is dat alleen op recept via de huisarts te krijgen of ook bij de drogist?
Het is ook bij de drogist verkrijgbaar (hooikoortsmedicatie), maar dat zou ik bij een driejarig kind niet doen. Voor een kind (ook een die ouder is dan drie ) zou ik zeker langs de huisarts gaan, want dan krijgt ze waarschijnlijk Aerius (of in ieder geval dezelfde werkzame stof - heeft als voordeel dat je er niet suffig van wordt, wat van andere soorten wel kan als bijwerking) in kinderdosering (!).
Wat ook helpt hier, is flink gekruid eten (knoflook, peper). Dan gaan ze naar de volgende, is mijn ervaring
Finley is vrijdag geprikt door zo'n *piep*mug op zijn wang. Grote bult wat doortrok naar zijn oog! Dikke oedeem onder zijn oog die daardoor bijna dicht zat. Ziet er niet uit. Blijkbaar is hij ook allergisch voor zo'n beest.
Ah wat sneu zeg! Ben je er nog mee naar de dokter geweest? Gek hè dat ze er zo op kunnen reageren. En volwassenen dus blijkbaar ook. Hoe ziet het er nu uit? Bij mijn dochter verdwijnen de bulten wel ongeveer net zo snel als een normale muggenbult.
hier hebben wij ook een drankje van de huisarts, onze dochter reageert ook zo enorm heftig, maar zij mag de gewone tabletten niet, daar zitten stoffen in die zij niet mag hebben dus is de enige mogelijkheid, wij hebben ook een klamboe boven het bed hangen maar buiten wordt e soms ook gestoken en e zwelt altijd helemaal op.
Mijn oudste dochter (2,5) reageert ook zo op muggenbeten. Mn kinderen kunnen zo heftig reageren. Het is geen allergie maar meer een overgevoeligheidsreactie. Ik heb er zinkolie op gedaan in de nacht en overdag prrrikweg (mag alleen als de huid in tact is). En wat citronella spul gesprayd op haar kamer omdat we de mug niet konden vinden. Zinkolie werkte hier goed overigens.
Hier ook een zoon met allergische reacties op muggenbulten. Maar dan ook echt enorm!!! Laatst in zijn nek geprikt en hij had gewoon een gezwel. Toen ook drankje van Ha gekregen. Gisteren geprikt op zijn oor (1 prikje) en die is nu mega mega mega. En uiteraard deze vrijdag gaat hij buisjes krijgen... Vraag me alleen af of dit ook gevolgen heeft voor bijv een wespensteek? Daar ben ik nu wat panisch voor... View attachment 541299