dochter van 4 is heel bazig tegen andere kinderen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door liesbet77, 6 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liesbet77

liesbet77 Actief lid

26 dec 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    mijn dochter van net 4 heeft altijd als een fel karakter gehad - kon bv heel erg driftig zijn (is iets beter nu, door het ouder worden), zoekt vaak ruzie met broer ...

nu valt het me de laatste tijd op dat ze enorm bazig en "frank" kan zijn ten aanzien van andere kindjes, ook kindjes die ze niet kent.
    bv in de speeltuin zat ze in een speelhuisje en een ander kindje mocht niet binnen van haar , ze roept dan van "jij mag niet meedoen, dat is mijn huisje" . Ik heb dochter er op aangesproken dat dat niet lief is, even later wilde zij per se de luikjes dicht doen terwijl dat andere kindje ze open wilde , weer kabaal.
    dat is maar één van de zovele voorbeelden.

als ze bij haar neefje en nichtje is , is het steeds van "jij moet dit, jij moet dat , jij mag niet dit of dat doen, néé nee " .
    Thuis hebben we bv situaties voor dat zij per se wil dat de anderen met haar in haar kamer gaan spelen, willen ze dat niet dan is het ruzie .
    ze heeft een heel luide stem , samen met dat bzaige gedrag zorgt dat er voor dat andere kindjes afhaken / ter deinzen omdat ze niet altijd tegen haar op kunnen . Ze lijkt dat niet echt door te hebben.

Ik pak het tot nu toe zo aan dat ik haar apart neem en zeg dat ze zo geen lief kindje is en dat lieve kindjes niet de baas spelen en niet roepen tegen andere kindjes. In die speeltuin heb ik haar na twee verwittigingen vast genomen en uit het huisje verwijderd (onder luidkeels gegil en gekrijs van dochter)
    dat werkt dan wel een tijdje maar ze "hervalt" gemakkelijk.
    het is ook een papegaaitje , bv als ik boos word op broer dan herhaalt ze dit soms ( bv neenee, jij mag niet op de tablet - en dan grist ze de tablet weg want broer mag er niet aankomen - mijn woorden).

Zijn er nog kinderen die zo hevig / bazig zijn? en is dat nog wel normaal kleutergedrag?

het kan - zoals de meeste kinderen - een schatje zijn hé , maar ik ben echt bang dat ze op den duur geen vriendjes meer zal overhouden.

als iemand tips heeft over wat we nog kunnen doen, heel graag.

2. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.827
    4.200
    113
    Ik lees mee, ik heb een kopie van jouw kind

3. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Hm, volgens mij hebben meer kleutermeisjes daar last van. Die van mij wel tenminste en ik zie/hoor het in mijn omgeving ook wel.
    Wat ik wel merk is dat als mijn dochter bij een ander thuis speelt, ze vaak wat 'makker' is en het vriendinnetje dan meer de baas is.
    Meestal laat ik het ze zelf uitzoeken, ook al erger ik me soms groen en geel;) Als het te erg wordt zeg ik er wel wat van en leg dan ook gewoon uit dat kindjes dat niet leuk vinden en vraag haar hoe zij het vindt als een ander kindje zo tegen haar doet. Inmiddels snapt ze dat dat idd niet leuk is en wordt daarna ook wat minder bazig. Maar ik ben er al mee bezig sinds ze 3 is ofzo en ik merk dat het nu pas een beetje begint door te dringen.

4. leandrotje

leandrotje Fanatiek lid

25 nov 2009
    1.912
    333
    83
    NULL
    Assen
    Hier een kleuter jongen van 3, bijna 4 die precies zo is.
    En geen idee wat ik ermee moet....

Dus ik lees mee

5. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.212
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik herken het wel een heel klein beetje en heb dan wel de kleuter zoon variant:). Eigenlijk denk ik dat het ook wel een beetje bij deze leeftijd hoort. Denk ook dat je nu op de juiste maniere aanpakt en niet veel meer kunt doen

6. Vagans

Vagans Niet meer actief

ik herken het van de andere kant. Mijn meisje is nogal mak en komt wel is bazige kindjes tegen. Kan wel zeggen dat het echt niet leuk is en idd ze dan niet meer met deze kindjes wil spelen of ik haar zelfs liever niet met deze kindjes laat spelen omdat ik t constant voor haar op moet nemen als haar spullen weer is worden afgepakt of lelijk tegen haar gedaan wordt wat ik niet nodig vind.

wat ik hiermee probeer te zeggen is dat het wel goed is om hier iets aan proberen te doen en het goed vind dat TS dit berichtje heeft geplaatst!

Suc6 met de kindjes, ik hoop dat ze snel bij draaien :)

Deel Deze Pagina