Ben even op zoek naar herkenning en/of advies. Zoals de titel al zegt; onze 4jarige liegt. Ik ken dit totaal niet van de oudste en weet dus ook nog niet zo goed wat ik ermee aan moet. Even een voorbeeld: vanmorgen is ze even alleen beneden geweest en bij bovenkomst zegt ze tegen haar grote zus dat Papa geld van grote zus van tafel heeft mee genomen (ze hadden gisteren samen centen uit hun spaarpot geteld en dat van oudere zus lag nog op de tafel). Dat kon zij echter niet weten want papa was al vroeg weg gegaan toen zij nog boven was en daarbij zat haar eigen spaarpot ineens veel voller. Blijkt dus dat ze zelf het geld van haar zus van tafel in haar spaarpot gestopt heeft. Kijk dat is iets wat ik nog wel kan begrijpen. Is niet goed maar ja het is een kind. Maar dat ze dan verzint dat papa het gedaan heeft :x ik was erg boos en heb haar haar spaarpot afgenomen. Zo zijn er nog wel meer voorvallen de laatste tijd die mij verbazen bij haar (liegen over broekplassen, baby die ineens op haar zij in wieg ligt als ik even de kamer uit gelopen ben etc). Op dit moment spreek ik haar erop aan en zeg dat jokken niet mag en je altijd de waarheid moet zeggen tegen papa en mama, maar veel verder kom ik nog niet. Ik snap ook niet waar het ineens vandaan komt. Hoe leert ze dit en waarom doet ze het? Iemand die het herkent en ideeën/tips heeft?
Oeh wat lastig! Vooral dat ze aan de baby zit en er niet eerlijk voor uit komt. Tja ik heb geen tips maar wil je wel veel sterkte wensen.
Zou het kunnen komen door de komst van de baby? Miss dat het nieuwe er nu vanaf is( voor je dochter) en ze de aandacht moet verdelen? Is maar een gokje hoor maar omdat je het gedrag niet herkent. Ik denk dat je het wel heel goed doet door uit te leggen dat jokken niet mag. En dat ze alles tegen papa en mama kan zeggen en geen straf krijgt als ze het eerlijk zegt. Is ze gevoelig voor beloningen? Misschien een sticker spaarsysteem als ze eerlijk vertelt wat ze gedaan heeft? En miss bij bedgang haar dag met haar nabespreken. Ze heeft dan even een-op- een aandacht en je kont erachter of ze de dingen eerlijk verteld heeft. Vaak zijn ze hun 'leugentjes' weer vergeten en vertellen ze de waarheid. Succes! En nog gefeliciteerd!
hmm officieel liegen 4-jarigen nog niet echt bewust en doortrapt... die zijn qua leeftijd meer in staat tot jokken dan tot liegen. maar kan me voorstellen dat je hier niet zo blij mee bent... vind het toch net wat verder gaan dan jokken. zie ook dit artikel: Stoute kinderen: de ontwikkeling van het geweten | Kiind Magazine
Bedankt voor de reacties dames! Vind de tip van de dag nabespreken wel een idee. En inderdaad, de baby zal wellicht een rol spelen. Het is ook niet niks voor die kleintjes. Goed om t lezen dat het geweten pas rond 6 jaar ontwikkeld Saskia78. Er is dus nog hoop .
Herken het wel hier ook zo n fase gehad helaas.. het is ook wel een stukje aandacht. Ik kreeg hier de tip als ze iets verteld of zegt om te vragen of het echt is gebeurd of dat ze het heel erg graag wil en dan niet verwijtend succes! het is heeeeel vervelend.. en idd de dag nabespreken.