Tja hoe zal ik het zeggen..we hebben nieuwe huisdieren. Afgelopen week kreeg dochter een brief mee dat er hoofdluis was geconstateerd op school.(was trouwens toen niet bij haar gezien. 2 dagen later zag ik er 2 lopen bij haar tijdens het kammen.Toen goed dagelijks gekamd met speciale kam en 3e dag zag ik niks meer. Heb er nog nooit mee te maken gehad en dacht er dus vanaf te zijn. Vandaag had dochter een feestje en toen was er een moeder die kapster was en heeft even de kids bekeken en zag er bij 3 van de 5 luizen. Ook bij mijn dochter dus. Zij gaf aan direct te moeten behandelen met lotion of shampoo en ook de jazsen en beddengoed wat mij ook logisch lijkt,maar ook moest de bekledng van de bank en zelf de bekleding van de auto gereinigt en behandelt worden. en alle elastiekjes weggooien knuffles echt alles. Heeft iemand er evaring mee?
Mijn zoon had ze afgelopen winter ook. Gek genoeg als enige van zijn klas/vriendengroep. Je moet gaan behandelen met een product waar dimeticon in zit. Mijn ervaring is is dat dat het enige is dat goed werkt. Dat heb je van prioderm, maar ook van XT. Ik liet het een hele nacht erin zitten. Na een week nogmaals herhalen en de haren zouden dan schoon moeten zijn.(en blijven kammen, 2 x per dag 20 min)( Kammen uitkoken ) Zijn bed verschoonde ik om de dag. Zijn jas waste ik ook om de dag. Knuffels wassen op 60 graden of anders in een zak in de vriezer gelegd(minimaal 24 uur) Ik had een luizenzak voor zijn jas aan de kapstok. Ik heb een leren bank die vrij makkelijk schoon te maken is dus dat was makkelijk(maar ook vaak gedaan) Had ik al gezegd dat ik nogal neurotisch ben als het om hoofdluis gaat? succes! Hoofdluizen
Pfff anders ik wel.. Krijg al jeuk van het idee. Volgens onze juf werkt wassen met azijn ook trouwens. Preventief ook... Hier wel een luizenzak ook maar dochter nog niet zo ver dat ze hem gebruikt helaas
Azijn zorgt ervoor dat de neten loslaten! Wel een goede met kammen dus. Maar dat Dimeticon spul is geweldig! Dat verstikt ze en het is een middel waar ze niet resistent van raken.
ja klopt wel maar ik maakte de kam nat met azijn en ging dan kammen. Is iets anders dan je haar met azijn wassen. Vroeger stonk al dat luizenspul vreselijk! gelukkig nu niet meer
mja ik heb het jaar of 10 geleden gebruikt.. en toen bleek ik onwijs allergisch voor dat spul had exceem op letterlijk mn hele lijf en ging dood van de jeuk heb 2 weken in bed gelegen terwijl ik me nauwelijks durfde te bewegen want elke beweging triggerde een eeuwigheid lang jeuk ik ben nu dus huiverig voor het idee van hoofdluis alleen al
Bij het RIVM zijn er richtlijnen voor gemaakt, die kun je vinden op internet. Daar stellen ze trouwens sinds dit jaar dat alles uitwassen niet meer nodig is maar ik vind het een fris idee dat je inderdaad weet dat alles er uit is. Verder is de enige remedie na behandeling goed en vaak blijven kammen.
Ik las ook nog ergens een tip dat je niet direct alle beddengoed ed moet wassen omdat evt neten dit kunnen overleven.Dit ook bij voorkeur 2 weken in een afgesloten zak en dan op 60 graden wassen en indien mogelijk op 90 graden.Je kunt het natuurlijk ook wanneer je een behoorlijke vriezer hebt in de vriezen gooien. Hier ook weer een luizenplaag bij mijn dochter in de klas en werkelijk waar het zijn altijd dezelfe kinderen pfff.Over 2 weken begint hier de zomervakantie en ik ben al voornemens om de komende 2 weken geen haren meer bij haar te wassen.Ze gaat natuurlijk wel douchen maar het haar laat ik lekker vet worden haha.Ik doe nu iedere morgen een knotje in en ik kam het haar door met preventieve luizenspray en op deze manier hoop ik ze buiten de deur te houden.Ben nu 31 weken zwanger en kan een luizenplaag in huis er nu echt niet bij hebben moet ik zeggen. Succes ieder geval.
Hier ook een paar keer luizen gehad, grrrr. Ik heb toen veel middeltjes gebruikt maar kammen helpt het best, ´s morgens en ´s avonds. Ik heb een elektrische kam gekocht en regelmatig kam ik ze hiermee. Ook teatree olie helpt preventief. Een druppeltje op de kraag van de jas en in de nek. Het meurt wel maar het werkt. Het is nu ook weer echt de tijd om luizen te krijgen dus ik ga ze toch ook weer kammen. Oja, het uitwassen en grondig schoonmaken helpt idd niet. Gewoon een paar weken kammen en niet twee dagen. Succes, hopelijk ben je snel luisvrij.
mja dat scheelt... luizen houden van schoon haar dus mocht je twijfels hebben over dat vettige kindje uit de klas.. heeft hij/zij luizen dan wassen ze in ieder geval de haren regelmatig
Er zijn inderdaad nieuwe richtlijnen opgesteld. Wat helpt is kammen, kammen, kammen! Anti-klit in de haren en dan flink kammen en dit iedere dag, twee weken lang! Uit diverse onderzoeken is gebleken dat luizen, zodra ze van de hoofdhuid afkomen vaak al zo goed als dood zijn. Verspreiding gaat ook echt van hoofd (schouder) naar hoofd. Eigenlijk logisch, anders zouden volwassenen er ook veel meer last van moeten hebben. In veel situaties hangen er veel jassen van volwassenen bij elkaar. Al dat wassen en bevriezen heeft eigenlijk niet zoveel zin. Ik snap het idee wel! Heel veel luizenmiddeltjes werken niet meer, omdat luizen daar resistent voor geworden zijn. Kan natuurlijk nooit kwaad om dit naast het kammen te gebruiken.
Ja die heb ik dus ook, het helpt het beste van alle middeltjes die er betaan. Het is een dure aanschaf maar als je alle shampoo´s en dergelijke bij elkaar optelt dan zijn die veel duurder.
Dit is echt mijn grootste angst. Mijn dochter heeft prachtige lange (kroes) krullen, en daar kam je dus echt niet zomaar doorheen. Ik kan haar haren alleen kammen als ze net gewassen zijn. Dus als ze ze ooit krijgt....dan ben ik heel wat uurtjes zoet met haar haren wassen en kammen!
oh vreselijk luizen, op de bso hebben we altijd luizenzakken hangen, en alle kinderen MOETEN er gebruik van maken. dit zou een hoop kunnen schelen. zag net dat ze bij de hema hele leuke hebben!! kun je ze zelf helemaal ontwerpen! luizenzakl bedrukken | luizenzak bedrukken | HEMA ontwerp het zelf
Ik heb eens ruzie gehad met de directrice die heel brutaal tegen mij zei dat het mijn dochter haar schuld was dat er kinderen op school luizen hadden :O Als er luizen geconstateerd zijn, controleer ik mijn dochter met een luizenkam. Na elke keer dat ik er doorheen kam, spoel ik de kam af in gekookt water. Vervolgens behandel ik haar met lotion (laat ik er snachts inzitten). De volgende dag was ik het uit en vlecht ik het met gel erin strak tegen haar hoofd aan. Ik was haar haar dan ook zo min mogelijk (luizen houden van schoon haar). Beddengoed was ik heet uit en knuffels gaan in een afgesloten zak de zolder op voor 2 weken (weet ik zeker dat ze dood zijn). Via internet heb ik een luizerzak gekocht waar zij op school haar jas en tas afgesloten in kan opbergen. Haar school heeft die ook maar gebruikt ze dan bijv. bij groep 5 terwijl dr in groep 3 luizen zijn IPV de hele school die zakken geven.
@jamietje: oei.. wat was jouw reactie? onze directrice zegt gewoon "tja.. vroeger had je ze vooral na de vakantie.. nu komt het eigenlijk heel het jaar voor en het is nauwelijks te voorkomen" bij ons wel luizenzakken.. maar niet verplicht. wij hebben er dus wel eentje.. en ik weet dat papa 's ochtends altijd zorgt dat jas/tas er in zit.. maar dat dat duurt totdat ze buitengespeeld hebben want juf let er verder niet op. overigens kostte onze luizenzak 2,50.. goed om te weten als je van plan was 17e uit te geven en tja.. hij is blauw met een naam erop.. niets bijzonders maar het is niet alsof ze het aantrekken hangt gewoon op de kapstok (of dweilt er onder.. dat zie ik ook nogal eens) en inderdaad.. niet te veel wassen, genoeg gel.. en geen los haar.
@saskia, Ik was eeg beledigd,heb vroeger vaak zelf luizen gehad dus weet heel goed hoe ik t moet behandelen... Had van de adjunct directrice en de bso gehoord dat nijn dochter helemaal niet de eerste was met luizen dus heb dit bij de directice in het gezicht gewreven. toen heeft ze het contact overgedragen aan n luizenmoeder.. dat ging wel gewoon goed gelukkig
Mja en terecht... Daarbij al was je wel de eerste... Het is niet alsof het komt doordat je je niet wast ofzo.. Hier viel een dooie luis van de luizenzak in de wasmand. Brrrr al 2 dagen overal jeuk. En nee, geen luizen dus.. Hij was echt ECHT dood kennelijk Gelukkig is dochterlief blonder dan blond dus daar zie je ze in ieder geval snel genoeg.