Mijn dochter is nu 5,5 en sinds een klein half jaartje zit ze op zwemles. Kleur lichtblauw, dat is de eerste groep, daar zit ze nog steeds in en dat duurt vrij lang. Opzich vindt ze het zwemmen wel heel leuk, ze is wel een waterratjes, maar ze is erg onzeker op een of andere manier. Onder water gaan met haar hoofd vind ze al eng in het begin,maar dat gaat nu een stuk beter. Echter is er nu een probleem met in hetwater springen, van het blauwe randje, dat is wat hoger, en daar durft ze echt met geen mogelijkheid zelf van af te springen.Met een handje gaat het net, maarze staat echt met knikkende knietjes op dat randje. Ik vind het zo zielig, en ik weet nietwat te doen. Op zondag gaan we met haar oefen zwemmen, en ook dat in hetwater springen oefenen, maar ik krijg het zelfs niet voor elkaar om haar over de angst heen te helpen.. Ze zit nu al een tijd in de eerste kleur, en alle andere kindjeszijn al over naar het volgende groepje, ik ben zo bang dat dit helemala niets gaat worden zo. Het lijkt of ze de enige is. Bijkomend probleem is dat ze het volgens mij zo spannend vindt dat ze in haar broek poept af en toe. Dat vindt ze zelf ook heel naar, en ik denk dat t van angst komt en het bewegen in t water ( ze heeft zelf al soms last v obstipatie ) Ik begin nu zelfs op te zien tegen dat zwemles, heb het gevoel dat die moeders op ons n eerkijken, omdat mn dochter nog steeds in het eerste groepje zit.. Laatst moest ik ook gewoon huilen thuis ineens omdat t me veel verdriet doet mn dochter zo te zien. Het gaat dus echt om dat springen van de rand, die angst, hoehelp ik haar hierbij?? Zonder tot huilens aan toe te pushen, datwerkt ook niet. De juf heeft met haar 15 kids tijdensdeles ook geen tijd om zich elke x met mn dochterbezig te houden.. Overigens gaat t verder wel goed met t zwemmen. Hoop op tips en herkenning, van onzekere kindjes tijdens het zwmmen.. Dank!!!!!!
Wat naar voor jullie en je dochter. Ik kan het precies voorstellen, onze dochter is ook zo alleen ze is 4 1/2. Ze wordt al panisch van spetters in haar gezicht in bad. Hoe moet dat nou op zwemles? ik durf haar niet eens op te geven omdat ik bang ben dat ze buiten de boot zal vallen. Als ik jou was zou ik het nog eens bespreekbaar maken met de coördinator van de zwemlessen. Wie weet kan je beter nog even wachten en dan privelessen nemen als je dochter 6 is? dan is er meer focus op haar alleen door een van de leraren. Hier bieden ze dat wel aan. Zou me geen zorgen maken hoor, het komt van zelf wel. Er zijn nog altijd van die versnelde cursussen die er zijn als ze wat ouder zijn dus ooit zal het er wel van komen. Ik herken het gevoel wel dat je tegen de lessen op ziet. Ik had dat al met het guppy en puppy zwemmen met onze dochter. Ze wilde toen al niet van de rand springen in mijn armen omdat ze niet onder water terecht wilde komen en bleef maar hangen in dezelfde groep. Ik zou zeggen even een advies gesprek aan gaan. Misschien is ze er gewoon nog niet klaar voor. Zo naar voor haar als ze zich onder druk voelt en er constipatie van krijgt. Wat zegt je dochter zelf over het zwemmen? Succes, Charlie
Wat anderen denken moet je je niets van aantrekken (is misschien niet zo makkelijk). Ieder kind heeft zijn eigen tempo, dit geldt trouwens voor alles. De een is snel met zwemles, de ander niet of is bang. Ik zou het met de zwemjuf/meester overleggen wat het beste is en je kind blijven steunen. Dat is het allerbelangrijkste. Dat diploma komt echt wel.
Hè, wat naar voor jullie allebei! Zou het geen idee zijn om haar even van zwemles af te halen? Dat heb ik bij mijn dochter van 5.5 ook gedaan. Dat ging eigenlijk op dezelfde manier als bij jou dochter. Ik heb haar voor de zomer, op advies van de zwemschool, van zwemles afgehaald. De hele zomer heb ik haar lekker laten spelen in het pierenbadje en in het nieuwe jaar zijn we weer met zwemles begonnen. Toen ging het prima, had ze al haar angsten overwonnen (en ik ook!) en had zijn binnen 7 maanden haar A diploma. Misschien eens voorzichtig voorstellen aan je dochtertje? Misschien geeft ze zelf wel aan dat ze zwemles eigenlijk helemaal niet leuk vind. In ieder geval veel sterkte er mee, ik weet hoe je je voelt!
Ik denk dat ik mijn kindje er ook een poosje af zou halen. Ga in de zomer lekker vaak zwemmen en oefen spelenderwijs wat dingen. Als ze een jaar of 6,5 is, is het toch nog tijd zat om te beginnen met zwemles? Ik denk dat je jezelf en je meisje hier geen plezier mee doet en ze zal er alleen maar met meer tegenzin heen gaan en jij ook denk ik. Suc6 en sterkte ermee, niet leuk om je meisje zo te zien denk ik.
Mja het enige wat hier werkt is vaak doen. Van het randje afspringen in je armen en dan steeds verder... En toen ze heek erg begon te piepen heb ik dr gewoon af en toe wat dieper laten vallen... Maar na 3 weken niet zwemmen is het weer het oude liedje. Ze vindt zwemmen geweldig maar wel aan het handje of maximaal kniediep Zelf doodsbang geweest voor water tot m'n 12e. Ook geen aanrader eigenlijk
Bedankt voor jullie reacties! Was al bang dat er geen een zou komen haha. Stoppen is niet mijn eerste gedachten, maar ook meer in de zinvan we kunnen beter even doorzetten, ze gaat mnl opzich wel goed met de bewegingen enzo. Moet ik dan echt stoppenm alleen om dat stomme blauwe randje waarze niet vanaf durft? Geef ik geen signaal af van 'opgeven'' als we nu ineens stoppen, en alle dingetjes die ze tot nu toe heeft geleerd verwateren dan ( leuke woordkeus he Ik moet zeggen dat hier heel erg de druk staat, ouders onderling, van je kind op zwemles en zo snel mogelijk het diploma halen...Zelfs kindjes in de kleedkamer, vragen mn dochter welk groepje ze zit en als ze dan zegt 'lichtblauw' dan vinden ze dat maar laag... Ik verbaasde me daar zo over laatst. En dna ook die moeder die daar niet even op inhaakt van 'zo ben jij ook begonnen schat' of zoiets.. En dan die kindjes die hand in hand op een een rij van de rand springen, en erna worden geroepen door de juf dat ze door zijn n aar donkerblauw, gieren en blij zijn. En terrecht natuurlijk zou mijn dochter ook doen. Maar mijn meisje die daar dan in het midden van hetzwembad kijkt naar die kindjes die springen, en ze doet het weer in dr broek. Ik haal dr uit het water en zo snel mogelijk naar de kleedkamer zodat niemand het ziet.. Ik moest hier echt over huilen toen ik thuis kwam. Misschien moet ik wat privelessen vragen. andere zwemschool? Elke week hierheen terwijl dit punt niet verbeterd en elke weken 40 euro neertellen. Voelt aardig uitzichtloos.
Ik vind het zo sneu om te lezen dat ze daardoor in haar broek poept. Dat vind ik echt heel zielig. Ook voor jou als mama! Ik zou er toch over nadenken om het wat minder zwaar te maken voor haar. Ik zou bang zijn dat ze faalangst of zo ontwikkelt. Dan zou ik haar inderdaad (als die optie er is) maar op prive les doen. Eventueel om over de eerste angsten heen te komen. Daarna kan ze misschien terug naar een groepsles... Suc6 met je meisje!
Bedankt mowtom. Ik voel me ook heel alleen in dit gevoel, wordt gebombardeerd op facebook met 'mijn dochter weer een badje verder, of ' jippie we mogen afzwemmen' En het enige wat ik voor me zie is dat beeld van mijn meisje, zo bang en onzeker kijkend naar de springende kindjes van de kant. Wbt die constipatie tijdens het zwemmen, dat is denk ik een combinatie van de beweging en de boel komt dan goed los, en de spanning. Maar het maakt t zo beladen allemaal. Ik overweeg om haar over te plaatsen naar een ander zwembad, hier in de buurt, waar de groepjes kleiner zijn, 8 kindjes, ipv 15 nu. Plus de 'garantie' dat je kind binnen 1,5 jaar t a diploma heeft, mocht dat niet lukken dan verder op kosten van de zwemschool. Geeft ons misschien wat rust, in de zin van want het kost ook aardig wat! ) we hebben de tijd doe maar rustig aan meisje. Prive les bieden ze daar ook aan, misschien kan ik gewoon eens wat extra lesjes nemen.Misschien is dat beter om haar helemaal van die zwemschool af te halen.. Ik weet het niet wat is nou wijsheid. Ik vind die strijd moeders onderling zo vervelend, en mn kind voelt dat ook. Ik voel me daar vreselijk onzeker door. terwijl ik normaal echt niet op mn mondje ben gevallen. De juf gaat er eigenlijk vrij luchtig mee om. Laatst begon ik erover en toen zei ze ja hoor het gaat steeds beter maar t blauwe randje springen vindt ze n og erg eng, met een handje gaat het wel. Maar verder niet op in gegaan hoe zedat stimuleerd, en dat is ook niet gek natuurlijk want ze heeft zoveel kindjes te begeleiden. Maar wat zou ik graag willen dat mn meisje over deze angst wordt heen geholpen.
Ik zou proberen om alle druk, verwachten etc weg te halen. Wat belangrijk is aan zwemmen, is dat ze uiteindelijk leert om zich te kunnen redden in het water. Ze hoeft echt geen topzwemmer te worden. Probeer de onderlinge competitie ook van je af te laten glijden, jou kindje is niet zo goed in zwemmen... nou en?! Jouw kind kan weer andere dingen heel goed. Ik denk dat een kleiner klasje ook een goed idee kan zijn, dan is er idd meer persoonlijke aandacht. Je kunt verder springen etc ook droog met haar oefenen. Durft ze dan wel te springen? Gewoon thuis bedoel ik, van de trap oid. Kan je dochter ook aangeven wat ze zo eng vindt aan het in het water springen? Misschien kunnen jullie er samen dan iets op verzinnen. Als het bijvoorbeeld om water in haar ogen gaat, dan kun je misschien een zwembrilletje kopen. Ik moet zeggen dat ik zelf het hele zwemles/diploma gebeuren niet zo snap ook. Kijk, ik snap dat zwemles belangrijk is, ik wil dat Thijmen zichzelf kan redden als ie in het water valt... maar dat hele diploma snap ik niet zo. Dat is toch niet belangrijk? Je hebt het nergens voor nodig oid.
Even ene korte update; mn dochter is afgelopen zwemles vooruit gegaan en heeft zelfs bijna zelf ( met pink van de juf ) van het hoge randje gesprongen, en helemaal zelf van het iets minder hoge randje, ze was supertrots en wij ook! ik kon wel huilen We hebben het aangekaart bij de juf, een vervangster, die direct even met haar aan de slag ging, waardoor ze het ineens deed! Het mooist nog dat ze zelf zo blij en trots was als een pauw! We moeten nog oefenen maar het begin is er
Hartstikke goed! Maar...Ik zou eens even gaan overleggen wat de mogelijkheden zijn. Bij ons is het zo dat je kindje extra begeleiding krijgt als het geen vooruitgang boekt. En ik moet heel eerlijk zeggen dat ik een groep van 15 zelf veel te groot zou vinden, zeker in het begin. En moeders en kindjes onderling....hou op! Bij ons werken ze met bandjes. En dat is ook zo'n strijd onderling. Mijn oudste is 5,5 en is nu net begonnen aan de zwemlessen voor zijn C-diploma, maar ik zie er alweer helemaal tegenop om straks weer dat hele bandjes drama te moeten doorstaan met de jongste.
Hier ook een jochie dat door de groepjes heen harkt hoor. Groepje 1 2 x gedaan Groepje 2 3 x en nu zit hij sinds een week in groepje 3 Verschillende dingen die hij niet durfde. Zoals zijn hoofd onder water doen, dit weigerde hij pertinent omdat er een bordje bij het zwembad hing met Verboden te duiken erop Springen durfde hij ook niet, diepe niet op de rug drijven niet. Hier heb je gelukkig de mogelijkheid om op woensdagmiddag van 16 tot 17 uur gratis extra te komen oefenen. Ouders moeten dan mee het water in en onder begeleiding van de zwemleraar oefen je dat waar ze moeite mee hebben. Moet eerlijk zeggen dat we tijdens die momenten meer bereikten met Kylian dan tijdens de gewone lessen. Soms zien wij het probleem niet maar het kind wel. Ik heb Kylian gewoon gevraagd waar hij dan wel af drufde te springen. Dat was een bankje dat al in het water zat. Toen dat goed ging (gewoon aan mijn handen en zorgen dat zijn hoofd niet onder water kwam) zijn we het heel langzaam gaan uitbreiden. Het kostte tijd en doorzettingsvermogen maar nu springt hij van de kant
Poeh wat een grote groep voor zwemles zeg! Mijn zoontje verzoop daar vooral in. Dat de groep zo groot was. We hebben hem toen op een zwemclub gedaan en daar hebben ze 4-6 kindjes per badmeester/juf en dat werkt veel beter! En ook geen gedoe met groepen en kleuren. Ze leren de basiszwemvaardigheden in het ondiepe en gaan zsm naar het diepe en pas na diploma a gaan ze naar een volgende tijd. Waar ik aan babyzwemmen deed daar hadden ze ook max 6 kindjes per juf en daar gaan ze meteen al in het diepe, alle kindjes. (is nl alleen maar een 'diepe' (1,5m) Die kindjes leerden zoveel sneller zwemmen dan in die grote groepen!