Dochter van 5 kan niet fietsen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Peppabig, 3 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Zoontje van 5.5 jaar fietst ook nog niet zelf naar school. Fietst nu wel zonder zijwieltjes door de tuin maar nog veel te wiebelig, hij vindt het nog te eng. Onze hoop is gevestigd op de camping straks.

Ik til 'm overigens ook niet meer, hij stapt zelf op en af bij mij achterop.

2. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.845
    4.103
    113
    Ik heb er zelf geen ervaring mee maar is een aanhangfiets een optie?

3. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Dit. Vanzelf gaat het niet.

Bezemsteel met tiewarp bevestigen aan de fiets. Daar kan jij de fiets aan vasthouden. Zijwieltjes eraf. Elke avond een half uur met haar oefenen. En dan fietst ze na de zomervakantie zelf naar school.

4. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Hoeft zeker niet met angst te maken te hebben. Wel is dit vaker zo als ze ouder worden. Dan kunnen ze zich veel bewuster van gevaar zijn. Daarom wilde ik dit graag voor zijn en die poging vroeg wagen. Ik heb dit ook vroeger zelf ervaren toen ik een jaar of 12 was. Ik heb toen samen met een vriendinnetje een hoop kindjes uit de buurt zonder zijwieltjes leren fietsen toen ze 2,5 a 3 waren. Gewoon door elke middag met ze buiten rond te fietsen. De ouders haalden de zijwieltjes eraf en wij deden het werk :). Ik heb dat altijd onthouden dat dat gewoon kon, dat al die kindjes dat lukte zelfs degene bij wie het een weekje langer duurde. Later in mijn familie gezien dat er soms pas rond 6 jaar eraan werd begonnen en dat die kinderen toen veel meer last van angst hadden. Ik was zelf dus vastberaden om vanaf 3 jaar de zijwielen eraf te halen en ervoor te gaan.
    En natuurlijk zal dat niet voor iedereen werken.

5. Zana28

Zana28 Actief lid

29 dec 2010
    379
    48
    28
    Welke maat fiets heeft ze? Komt ze goed met haar voeten op de grond?
    Kun je de zijwieltjes niet zo vastmaken/ buigen dat ze wat verder van de grond afstaan? Wel de zekerheid van zijwieltjes, maar eigenlijk draaien ze niet mee?

6. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mijn jongste (net 6) kan het ook nog niet. Hij heeft adhd en heeft gewoon bij lange na de aandacht niet, levensgevaarlijk. Ik heb een bobike achterzitje die tot 10 jaar kan, hij weegt nu 24 kilo. Dit gaat prima. Wij hebben geen auto dus ik fiets alles met hem.

7. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    282
    63
    Weer bedankt voor alle reacties!

Er zitten goede tips bij!
    Ik ga sowieso voor een ander zitje voor achterop kijken. Die ik nu had (bobike) kon ze niet zelf inklimmen.
    En idd misschien is een aanhangfiets een idee :)

En een stok aan haar eigen fiets maken lijkt me ook een goed plan.

Het is niet zo dat we niet oefenen, ze wil gewoon niet. Het duurde al heel lang voor ze met wieltjes durfde. Dat durfde ze al niet toen ze 3 was, dus al helemaal niet zonder wielen.

Verder is het helemaal geen angstig kind, behalve dan met fietsen.
    Maar we blijven oefenen en proberen.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bezemsteel aan de fiets is een goed idee, die had ik nog niet eerder gezien!

Vind je het zelf eng, om haar zonder zijwieltjes te zien fietsen? Toen ik onze zoons leerde fietsen, 'moest' mijn man vér uit de buurt blijven. (Dat vond hij zelf trouwens ook) Hij is gewoon te angstig en te beschermend. Dan maak je er een heel spannend ding van, vast heel gevaarlijk als papa zo paniekerig doet. Dus hij mocht er pas bij komen als ze los konden fietsen. Ik weet niet of dat bij jullie een rol speelt. Maar tip 1 is dus: zorg dat het oefenen wordt gedaan door iemand die er zelf heel relaxed onder is.

Tip 2: In het begin gebruikte ik een sjaal om ze te helpen. Zoals kinderen paardje spelen, als teugels onder de armen door. Daar kun je goed steun mee geven en zelfs een beetje bijsturen. En zodra ze goed in balans fietsen, kun je letterlijk de teugels wat laten verslappen. Zodra gaan slingeren of dreigen te vallen, trek je het weer wat strakker aan. Alternatief voor het bezemsteel verhaal.

De laatste tips is om vrij snel te gaan oefenen op gras. Het trapt wat zwaarder, maar valt veel minder eng. Zo kun je ze makkelijker leren wat ze moeten doen als ze (bijna) omvallen: beide voeten op de grond. Als het niet lukt om de fiets te houden, mag die best omvallen. Voor onze beide jongens was fietsen een beetje eng, totdat ze 1 of 2 keer op gras hadden geoefend. Daar viel het spreekwoordelijke kwartje.

9. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.127
    1.827
    113
    Wat voor fiets heb je en kan ze aan de grond als ze op de zadel zit?

klimmen op de fiets doet die van mij ook.
    aan de kant waar geen kettingkast zit zit een stang daar kan een voet neer zetten.
    daan in de voetsteun van de stoel en zo er op.
    of via de zadel mocht je niet al te groot zijn zodra ze op de zadel zit naar achter laten glijden met beide voeten inde steun.

s6

10. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Mijn dochter kan ook nog niet fietsen zonder zijwieltjes, door het oefenen zonder werd ze juist angstig. Ik heb het van de zomervakamtie laten rusten want ze wilde helemaal niet meer fietsen. Nu vroeg ze er weer om en zijn we weer begonnen met de fiets met zijwieltjes. Wel trapt ze nu in ene een stuk harder. Overigens kan ze met de loopfiets ook niet goed overweg en heeft de nijging om gewoon om te vallen.

11. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.199
    531
    113
  12. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    282
    63
    Ziet er leuk uit maar ik heb m'n jongste al voorop :)

Vandaag weer even geoefend maar ze is echt te angstig en daardoor onstabiel.

We blijven gewoon oefenen en ik ben ondertussen aan het rondkijken voor een loopfiets. Dat valt nog niet mee omdat de meeste voor kleinere kindjes zijn.

13. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mijn dochter van bijna 6 heeft een zelfde soort probleem. Ze kan wel fietsen zonder zijwieltjes, maar ze kan niet goed remmen en daardoor zou ik kan ik haar niet meenemen in het verkeer. We hebben het remmen al heel vaak geoefend en als we er heel bewust mee bezig zijn, doet ze het wel, maar als het er echt om spant niet. Ze zet dan haar voetjes op de grond en raakt in paniek als ze niet snel genoeg stilstaat (wat natuurlijk altijd gebeurt). Gelukkig wonen we nu ergens waar je toch niet kan fietsen (althans alleen recreatief in parken enzo) en maakt het dus niet zoveel uit.

14. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Het heeft tijd nodig. Onze zoon is in juli 7 geworden en wilde nog niet eens fietsen met zijwieltjes. Nu is hij altijd al een typ geweest om te wachten tot hij het zeker kon (net als leren lopen).
    En 2 weken geleden pakte hij zijn 14 inch crossfiets waar hij met platte voeten mee aan de grond kon en ineens fietste meneer aan.
    Hij fietste dus vanaf dat moment alsof hij al jaren fietste :rolleyes:.
    Wel stepte hij al veel op een step met kleine luchtbanden (dus geen step met rubberen wieltjes).

Geef het gewoon tijd, het komt zeker wel goed :thumup:.

15. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    1 troost, mijn kinderen fietsen pas sinds 3 maanden. Zijn 7,5 jaar oud ;)
    Ze wilden niet, schreeuwden alles bij elkaar en waren dwars. Op een gegeven moment het oefenen opgegegeven. Laatst bedachten ze ineens dat ze wilden leren fietsen. En in een half uur fietsten ze allebei weg. ;)

16. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    282
    63
    Zo te horen komt het vanzelf wel! We blijven oefenen wanneer zij wil en dan komt het vast wel.

Ik ga voor nu een groter zitje voor achterop de fiets halen en dan hopen dat ze daarop zelf kan klimmen (vast wel)
    En ik ben nog voor een grotere loopfiets aan het kijken.
    Eventueel kan ze dan daarop (over de stoep) naar school.

17. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Wij hebben trouwens heel lang een fietsplankje gebruikt, Google maar eens. Echt heel veilig (al ziet dat er niet zo uit!) en niet zwaarder fietsen omdat het zwaartepunt in het midden blijft. Nadeel is dat bij een lang kind je niet veel meer ziet ;) Kun je een maand proberen, is het niets dat kun je het terugsturen. Ik vond het ideaal om twee kinderen te vervoeren.

18. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Echt precies hetzelfde hier. Mijn dochter durfde écht niet (is sowieso een angstig meisje) tot ze ineens besloot dat ze het wel durfde. Ze fietste meteen het hele park door.
    Een dag later vloog ze vol tegen de prullenbak, heel haar kin open dus ik vreesde dat de angst weer omhoog zou komen maar dat is gelukkig niet gebeurd. Nu vind ze het geweldig om te fietsen, het liefst gaat ze iedere dag met dat ding naar het park.

19. Reza2306

Reza2306 Actief lid

14 dec 2010
    322
    16
    18
    Breda
    Mijn dochter had precies hetzelfde tot ze bij een vriendinnetje aan het spelen was en daar ineens ging fietsen uit haarzelf.
    Sindsdien gelijk opgepakt en gelijk de zijwieltjes eraf gehaald gaat nu helemaal goed. Ze was toen ook 5,5.

Voor achterop heb ik zo'n vervolg stoeltje en laat haar zeker nu ivm mijn zwangerschap zelf op de fiets klimmen en met eraf gaan 2 benen aan 1 kant en dan eraf glijden.

20. Sammie85

Sammie85 Bekend lid

22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    Heel herkenbaar. Onze oudste dochter van 4,5 jaar wil alleen maar op haar driewieler fietsen. Haar zusje fietst al op een gewone fiets maar zij wil echt niet. Ze wordt boos en hysterisch als we er over beginnen. Ze wil het echt niet. Ze is heel bang om te falen.

We wachten nog wel even maar het zou wel fijn zijn want haar zusje past bijna niet meer in het Voorzitje ;)

Deel Deze Pagina