Mijn zoontje van 7 maanden bijt en knijpt. Vooral het bijten is vervelend. Hij bijt echt continu overal in. Speelgoed, de tafel, maar ook handen, schouders etc. Zelfs in mijn tepel als hij klaar is met drinken.Hij heeft inmiddels twee tanden dus het doet echt pijn. Hij bijt al vanaf het begin maar nu wordt het dus echt vervelend. Het is niet zo dat hij nu tanden krijgt, dat heb ik al gecontroleerd. Daarbij doet hij het eigenlijk altijd dus leek ook niet logisch. Ik zeg wel streng:' nee, dat mag niet', maar helpen doet dat niet. Ook knijpt hij veel. Dat doet ook pijn maar vind ik minder erg dan het bijten. Weet iemand waardoor dit komt of heeft iemand hier ervaring mee? En belangrijker nog: iemand een idee hoe hem hiermee te laten stoppen?
Ik denk dat dat lastig is. Mijn zoontje bijt ook overal op. Nog geen tandjes gelukkig. Maar is toch een manier om de wereld te ontdekken. Ook dat knijpen herken ik wel. Hij grijpt soms echt mijn wang heel hard. Maar heeft natuurlijk niet door dat dat pijn doet bij mij. En is misschien gewoon zijn het grijpen aan het uitproberen. Ook onderdeel van de wereld ontdekken.
Herken ik ook. ZL deed dit ook. Het bijten was hier niet zo hard als het knijpen. Uit enthousiasme kon hij ineens heel hard in je wang of neus knijpen. Jeetje wat deed dit pijn!! Ik zei heel hard "au! Dat mag niet!" En ik deed vervolgens zijn handje zachtjes over mijn wang of neus en zei dan: "zachtjes doen". Dit bleef ik volhouden. Een paar weken later kneep hij nog wel eens maar als ik zei "zachtjes he" dan werd zijn greep direct zachter en losser en dan natuurlijk heel veel complimentjes en kusjes. Nu is hij juist met zijn tandjes overal op aan het kauwen. Mijn vingers krijgt hij iig niet meer in zijn mond haha
Als je het bijten aan ziet komen, gauw iets roepen als 'oooh krijg ik een kusje?' vaak gaven ze hier dan een kusje, omdat ze het bijten dan even vergaten. Bij slaan: ga je mij aaien? Wat lief! Bij bv geven: pink in de aanslag, bij bijten meteen het vaccuum verbreken en de borst weg doen. Ik negeerde het negatieve gedrag zoveel mogelijk, bij doorgaan zei ik ferm nee. Uitleggen is nog heel moeilijk op deze leeftijd.
Hier ook een bijtertje gehad, we hebben altijd gezegd "nee mag niet" en aaien (samen ook aaien doen) daarna.