Zoals ik in de titel al laat weten...ik ben RADELOOS! Me dochter word 12 januari 5 jaar. Rond 3 jaar was ze overdag helemaal zindelijk. Dat is ook heel geleidelijk gegaan zonder pushen van mij en me man. Maar toen kwam het... voor de eerste keer naar basisschool. De eerste maand of 2 ging super. Kelsey is hartstikke sociaal...heeft absoluut geen moeite met andere kindjes (nooit gehad ook trouwens) En maakt steeds maar weer nieuwe vriendjes en vriendinnetjes. Maarrrrr....ze kwam dus wel is thuis met een natte broek. En niet doorweekt maar gewoon 1 natte plek. Bleek in de eerste instantie dat ze gewoon niet goed op de wc ging zitten. Ok...dat kan gebeuren...dus ben daar mee bezig geweest met haar. Maar uiteindelijk kwam een natte broek steeds vaker voor. Mevrouwtje had te weinig geduld. Ging dus veeeeeeeels te laat naar de wc (pas toen ze het echt niet meer kon ophouden) wat een natte broek had als resultaat. Te druk bezig mt de leuke dingetjes en dan geen tijd willen vrij maken om fatsoenlijk naar de wc te gaan. Het gebeurde ineens op een dag dat ze wel 3 keer verschoond was op 1 dag Ik vertelde haar juf dat dat echt niet langer kon zo. Ze kon gewoon naar de wc...had thuis ook geen problemen met d'r. Juf vertelt me dat ik me niet druk hoefde te maken en niet boos op d'r mogt zijn. Dit was gewoon een fase (en het was natuurlijk niet niets he...naar de basisschool gaan) Ik strafde haar dan ook niet maar vertelde haar wel dat ik niet blij was met haar natte broek en dat ze in vervolg toch op tijd naar de wc moest gaan omdat het anders voor mij niet bij te houden was. Dit werkte dus totaal niet. De eerste paar keer kreeg ik nog een gemeende sorry van haar te horen...en uiteindelijk kon ze alleen nog maar met een glimlach en op een bepaalde toon sorry zeggen. Ze meende er helemaal niets van en het werd uiteindelijk alleen maar een grap voor haar. Heb haar uiteindelijk verteld dat als dit niet zou stoppen ze met een luier naar school moest gaan omdat ik het wassen van haar kleding bijna niet meer bij kon houden. Dit vond ze een vreselijk idee...ze was immers al een "grote" meid en geen baby. Hiernaar is het een behoorlijke tijd goed gegaan. Ze bleef droog en ik reageerde daar dan ook super trots op. Uiteindelijk reageerde ik er gewoon op aangezien ze ook moet leren dat je broek droog houden iets heel gewoons is. Dat hoort ook zo. Maar nu weer...het nieuwe schooljaar....en ook al een paar keer in de schoolvakantie....begint het weer helemaal overnieuw. En niet alleen op school...maar ook thuis.....en ook bij vriendinnetjes thuis. Ik zit werkelijk met m'n handen in het haar en weet gewoon niet meer wat ik moet doen. In overleg maar haar "nieuwe" juf kreeg ze elke keer na schooltijd (als ze een droge broek had) een sticker van de juf. Dit vond ze helemaal geweldig en dat leek te werken. Ik hielp daar aan mee om haar thuis ook met een sticker te belonen als ze thuis ook droog bleef. Maar al na een paar dagen kreeg kelsey geen sticker mer van d'r juf. (juf was het denk ik gewoon vergeten) en Kelsey hoorde ik er ook niet meer over. Ze hoeft ook niet meer aan de juf te vragen of ze naar de wc mag...ze mag gewoon gaan zonder te vragen. Maar het maakt niets uit ....ze blijft maar doorgaan. Ik heb haar geprobeert te straffen (vaak gezegt dat ze een luier om kreeg maar nooit gedaan....dit omdat er mensen zijn die mij hebben vertelt dat ze daar misschien wel "getraumatiseert" van raakt als andere kindjes in de klas daar achter komen) Maar goed..."dreigen" alleen helpt niets. Ik heb het geprobeert te negeren maar dat lijkt ook niets voor d'r te doen. Nou was ze vandaag naar school geweest en 's middags blijven eten en spelen bij een klasgenootje. Word ze terug gebracht heeft de moeder van d'r klasgenootje haar al 3 keer verschoond Ik heb haar toe gesproken dat ik het echt niet leuk van d'r vind en da als ze zo graag "groot" wil zijn ze beter haar best moest gaan doen om droog te blijven. En ja hoor......voor dat we naar de winkel gingen vraag ik haar of ze echt niet naar de wc toe moet aangezien ik het echt niet wil hebben dat haar broek weer nat is. Nee mama...echt niet zegt ze. En vraag ik haar of ze het wel even tegen me zegt in de winkel als ze toch moet plassen want dan kan ze daar ook nog naar de wc. Ja is goed zegt ze. En bij thuiskomst heeft mevrouw WEEER een natte broek. De tranen stonden ondertussen in m'n ogen Ik vertelde haar dat ze geen ijsje mogt na het eten want ik had haar immers gewaarschuwd dat ze droog moest blijven. Uiteindelijk is ze met haar broertje (na het eten) lekker aan het spelen. Weer vraag ik haar "moet je naar de wc?" ze zat namelijk zo raar te wiebelen. Nee zegt ze. Ik vraag haar om bij me te komen omdat ik twijfelde of haar broek wel droog was of niet. En ja hoor....de 5e keer vandaag....weer nat. Ik weet het pffff......het is een heeeeeeeeeeeeel verhaal...maar ben echt aan het eind van me latijn. Heb de halve avond al gehuild omdat ik niet meer weet wat ik hier mee aan moet. Mensen zeggen "niet straffen.....gewoon negeren" maar voor hoelang? 5 keer op een dag...dat is toch niet meer acceptabel? Ze kan gewoon naar de wc...dat is het probleem niet. Iemand ervaring?.....nog beter...iemand tips? Heb elke keer het idee dat ik degene ben die enorm faal.....en ben nu echt sterk geneigd om haar toch die luier om te gaan doen. Niet eens als straf...maar gewoon omdat ik haar niet 5x per dag kan gaan verschonen. HELP ME
Ik heb het idee dat je dochter inderdaad teveel met andere dingen bezig is en het gewoon te laat voelt aankomen. Dit is wat ik zou doen. Misschien veel werk voor de juf, maar is het niet een idee om haar bijvoorbeeld ieder uur naar de wc te laten gaan. Koop een leuke kookwekker en laat de juf deze ieder uur afgaan, of leer je dochter om hem op een uur te zetten (of een andere tijdsduur als dat nodig is). Werk thuis ook met deze kookwekker en als ze bij vriendinnetjes gaat spelen ook deze wekker meegeven en uitleggen aan de ouders. Ik denk niet dat je dochter niet zindelijk wil worden of dat het haar niet interesseert, maar echt dat ze te geconcentreerd is op iets anders.
elk uur op de wc zetten, thuis en op school! en dan niet vragen of ze moet! maar gewoon op de wc zetten. zou het anders ook niet weten! heel veel succes ermee!
Dat is idd een goed idee. Een kookwekkertje voor haar aanschaffen. Ik hoop echt dat d juf hier aan wil mee werken aangezien ze natuurlijk veel tijd op school besteed. Het begon met een sticker...maar haar juf was daar al niet meer mee bezig na een paar dagen geprobeert te hebben Ik moet zeggen...ze moet van mij 's ochtends voordat ze naar school gaat naar de wc. Als ik haar om 12 uur ophaal moet ze van mij nog een keer...en het liefst om 1 uur (nog voordat ik haar naar school breng) weer even proberen. En dan weer om 15:15 als ze uit school is. Maar idd.....ik heb weinig controle er over wat er gebeurd tussentijds op school of wanneer ze bij een vriendinnetje speelt. Maar ik ga het zeker proberen met de kookwekker. Want dit houden we bijde niet meer vol zo Heel erg bedankt voor de tips
Ben het ook met de andere eens eerst om het uur naar de wc en als dat goed gaat om de 2 uur.....mijn zoontje kan het goed ophouden...maar die vind naar de wc gaan ook een gedoe wat hem uit zn spel haalt... Komt vast goed maar snap je frustratie gr Lydia
Ik heb hier ook mee te maken Mijn dochter ( ook bijna 5 ) ging zindelijk naar school . Na een paar weken was ze alles behalve zindelijk . Het bleek dat ze niet naar de wc mocht van de juf . Punt was wel dat ze daarom dus zolang mogelijk ging wachten met vragen of ze naar de wc mocht . En dus ook thuis steeds natte broeken . Tegenwoordig ook s`nachts weer Wij hebben het met de juf overlegd en die zou haar idd ook elk uur op de wc zetten enzo . Maar dat deed ze dus echt niet . Nu heb ik van andere ouders gehoord dat die het zelfde probleem hebben met hun kinderen . Het is echt om gek van te worden . Mijn dochter begint nu langzaamaan weer zindelijk te worden . Is meestal s`nachts weer droog en ook overdag komt ze steeds vaker droog thuis . Ik prijs haar dan helemaal de hemel in natuurlijk , maar slecht een minuutje of zo . Besteed er dus ook niet te veel tijd aan , tis tenslotte normaal dat ze nu zindelijk is . Ik straf haar dus wel als ze weer eens nat is . Je moet toch wat he , en de rest werkte gewoon echt niet . Dus ik ging haar dingen ontzeggen als ze nat was geweest . Bijvoorbeeld geen tv kijken of eerder naar bed en niet lezen voor het slapen gaan ( ze "leest" zelf altijd nog even voor het slapen gaan ) . Dit werkt bij mijn dochter dus wel , de rest dus absoluut niet !' Groetjes Joyce
Dave mijn oudste was ook zindelijk toen hij naar kleuterschooltje ging maar al snel kwam hij ook steeds nat thuis wat was daar nu de oorzaak van? de wctje waren daar zo vies dat hij het verdomde om daar naar de wc te gaan mama zo vies en hij was toen der tijd een viesneusje wij hebben toen met de ouders besloten de wctjes schoon te maken de schoonmakers daar keken niet zo nauw , met dit was het al snel opgelost er waren meerdere kindertjes die beslist niet wilde plassen op school , omdat het zo vies was eigenlijk in en in triest dat schoonmaak bedrijven het niet zo nauw nemen met de hygiene , zeker bij kleutertjes
Ik ben zelf juf en gedurende de dag vraag ik vaak aan de kinderen wie er nog even moet plassen; tijdens het spelen. De kinderen denken er zelf vaak niet aan tijdens het spelen, maar als het dan gevraagd wordt denken ze van 'o ja' Er zijn ook genoeg kinderen die er dan nóg niet aan denken en die stuur ik dan naar de wc. In de kring met eten en drinken zeg ik altijd; 'eerst eten en drinken, dan ga je even proberen te plassen en daarna mag je weer gaan spelen' Het is echt een kleine moeite voor mij; het zit er zo'n beetje 'ingebakken' zeg maar. Ik hoop dus dat de juf van jouw kind mee wil werken.
Heb je er al eens aan gedacht dat het misschien ook een fysiek probleem zou kunnen zijn? Misschien is het een idee om eens naar de huisarts te gaan. Het zou zomaar kunnen dat ze het niet op tijd voeld aankomen en dat er dus iets niet goed is , als dat zo is dan kan het waarschijnlijk wel verholpen worden met medicijnen oid. Veel succes monique
Ik lees dit topic nu pas, hoe is het met de kids die nog nat zijn? Mijn jongste meid (wordt in april 4) is ook nog steeds niet zindelijk. Kreeg gisteren haar uitnodiging voor de basisschool op 23 april en moest er gelijk aan denken dat ze naar grote waarschijnlijkheid nog niet zindelijk zal zijn Ik heb alles al geprobeerd, maar niets lijkt te werken, belonen, straffen, feestje maken, ga zo maar door. Terwijl ze t echt leuk vindt om naar de wc te gaan, ik maak daar echt een hele happening van voor haar. Voor ik Jordy zijn fles geef zet ik haar op de wc en dan plast ze ook, ben ongeveer een kwartiertje met de fles bezig, maar in de tussentijd heeft zij weer in de broek geplast en niet zo zuinig. Poepen op de wc doet ze al helemaal niet en loopt dus nog veel met een luier om Thuis probeer ik hem zoveel mogelijk af te laten, maar durf echt niet weg te gaan zonder dat ze een luier om heeft, want voor ik de deur uit ben heeft ze al een natte broek Dus als er nog meer tips zijn hoe droog te krijgen, van harte welkom!
Koop eens een leuke kookwekker en bombardeer die tot plaswekker. Iedere keer als ie gaat móet ze proberen te plassen op de wc. Werkte bij een aantal broekplassers die ik ken erg goed (Wekker kan zelf mee naar school, óf een 2e wekker voor op school)
We gaan morgen meteen een kookwekkertje kopen, inderdaad iets wat wij nog niet hadden geprobeerd. Hopenlijk werkt dat
Ik ben ook juf en toen ik jouw verhaal las, schoten mij onmiddelijk 2 dingen te binnen: 1: zou het iets fysieks kunnen zijn? Maar uit je verhaal maakte ik op dat je kindje het wel KAN. 2: waarom wordt ze niet op vaste tijdstippen naar de wc gestuurd? Nu heb ik de reacties gelezen en zie dat meer mensen daar aan hebben gedacht. Ik heb dus niets meer toe te voegen, geloof ik...
Ze gaat bij mij thuis gewoon op vaste tijdstippen naar de wc hoor. Staat ook in me 2e reactie. En wanneer ze tussen de middag een broodje bij iemand anders gaat eten laat ik de ouders ook weten dat ze naar de wc moet. En dat geld ook voor het spelen bij iemand anders na schooltijd. En haar juf weet van dit probleem af. Alleen belooft ze elke keer mee te helpen (met stickers geven bijvoorbeeld) maar na dit 1 of 2 dagen gedaan te hebben is haar juf daar al niet meer mee bezig Ik heb het er al zo vaak over gehad met haar juf. Maar ik kan Kelsey onmogelijk in de gaten houden in de uurtjes die zij op school zit. En daar ligt dan op dit moment nog het grootste probleem. School en het spelen bij vriendinnetjes thuis. Ik weet dat het niets fysieks is aangezien ze het inderdaad wel gewoon kan. Maar ik merk dat er nu toch ook andere kindjes in de klas wel eens last van hebben. De dochter van een vriendin van mij die zit ook bij Kelsey in de klas en die heeft er nu ook een periode last van gehad. Het word met Kelsey nu gelukkig wel al minder. Maar helaas is het probleem dus nog niet geheel over.
Als die lerares vergeet mee te werken (ze zal het wel druk hebben ofzo), zou dat zo zonde zijn! Want als dat beloningssysteem dus werkte, zou je zeggen...'dat blijven we handhaven, toch?'. Ik zou (nogmaals) de lerares erop aanspreken. Helpt dit niet, leg het dan eens voor aan bijvoorbeeld de interne begeleider op de school. Dan bedoel ik natuurlijk het feit dat er iets is dat schijnt te werken, maar dat je daar echt de hulp van school bij nodig hebt.
Wij wisten in eerste instantie niet dat het aan de juf lag Ook wij hadden met de juf afgesproken stickers te gaan plakken , de wekker te zetten enz . Maar ook bij mijn dochter werd het steeds "vergeten". Uiteindelijk kwamen wij sòchtens een keer opschool en hoorde wij bij toeval andere ouders klagen tegen de juf . Bleek dat die kindjes niet naar de wc MOCHTEN ! Tja en toen kwam de aap uit de mouw natuurlijk want toen zijn wij ons ook met het gesprek gaan bemoeien . Thuis daar en tegen mocht en kon ze wel naar de wc . En aangezien wij niet beter wisten dan dat ze geen zin had zijn we haar gaan straffen .... Dit is trouwens allemaal recentelijk pas uitgekomen . We hebben nu een gesprek met de directeur aangevraagd ( met meerdere ouders ) want zo zijn er nog veel meer dingen die niet kloppen Dat gekke mens gaat met die kinderen gewoon in de stromende regen buitenspelen Kwam ze laatst thuis met al haar kleding kletsnat en ze was ijskoud .... Maar hier is het broekplassen intussen weer helemaal opgelost . Heb mijn dochtertje mijn exuses aangeboden natuurijk . Daarna heb ik haar toch nog wel even toegesproken over het feit dat ze thuis niet ging .... En ook opschool gaat het ook goed nu , we hebben flink geklaagd bij die juf :x We weten nu beter gelukkig Groetjes Joyce