Dochter veel gaatjes in melkgebit

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Ammie1984, 11 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Mijn dochter van 9 geeft de afgelopen dagen aan erg last te hebben vaan haar kies. Ik ga morgen de tandarts bellen, maar vrees weer voor een gaatje.
    Ze heeft al 6 gaatjes in het melkgebit en 1 andere kies is al getrokken, omdat het gaatje te dicht tegen de zenuw aan zat..
    Ik voel me echt slecht en weet niet waardoor het komt dat ze elke keer gaatjes krijgt. We poetsen elke avond haar tanden heel goed na, ze spoelt daarna nog eens met junior mondwater. Ze snoept niet veel, drinkt nauwelijks frisdrank..
    De tandarts deed er nogal onverschillig over de laatate keer toen ik vroeg waarom ze zoveel gaatjes kon hebben..
    Gelukkig nog wel allemaal in haar melkgebit, maar toch. Voel me er niet lekker bij en krijg haast zelf het gevoel alsof het vanuit onze kant laksheid is, terwijl dat uiteraard niet zo is..

2. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.714
    468
    83
    Vrouw
    Hoe vaak poets je per dag?

3. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.311
    113
    Gelderland
    Heel herkenbaar! Onze zoon heeft ook veel gaatjes in zijn melkgebit. Enige verklaring die ik kan hebben zijn zijn eeuwige trage eetmomenten en in het verleden kreeg hij regelmatig pcm (kauwtabletten) ivm veel ziek zijn. Achteraf hadden we bij de zetpillen moeten blijven maar dat was zo’n drama..

Ik voel me er zelf niet slecht door, vind het vooral jammer van zijn leuke bekkie. Ik hoop dat het bij zijn grote mensen tanden beter gaat..

Wat we trouwens extra doen is een kookwekker op 2 min zetten zodat hij zeker weten de volle 2 min poetst. Ook zijn we al snel elektrisch gaan poetsen en gebruiken altijd Elmex tandpasta.
    De tandarts sealt zijn nieuwe kiezen in de hoop dat het dus beter gaat. Heeft de tandarts daar over gesproken?

4. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    De ochtend poetst ze zelf en ik poets in de avond

5. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Ze poetst idd electrisch en elke 30sec geeft de borstel aan dat ze moet wisselen van kant.
    Haar volwassen kiezen zijn idd geseald. Dit betreft een melkkies waar ze last van heeft..

6. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Hier komt het door antibiotica gebruik toen ze nog klein was... en bij mij mogelijk door toen nog niet herkende coeliakie... slechte opname van vitamine en mineralen en dus in de groei iets gemist. Bij de kids is er niks aan de melk kiezen gedaan. Ze moeten nog wisselen en nu is het stabiel lijkt het.
    Ik hoop voor je dochter dat haar blijvende gebit sterker is.

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik denk dat het gewoon pech is. Sommige defecten in het melkgebit kunnen ook komen door ziektes of medicijngebruik van de moeder tijdens de zwangerschap. Ook kan het komen door het gebruik van medicatie van het kind zelf op jonge leeftijd en soms weet je het gewoon niet.
    Het enige wat je kan doen is letten op de hoeveelheid eet en drinkmomenten op een dag, met een goed gepoetst gebit naar bed en daarna niks zoets oid meer eten of drinken.
    Een kleine troost, ik ken best wat kinderen die veel gedoe hebben gehad met hun melkgebit maar nu een gezond volwassen gebit hebben maar ik begrijp dat je ervan baalt. Ik ben ook altijd een neuroot met die kindergebitjes. De jongste heeft zgn kaaskiezen in haar blijvende gebit, gelukkig is de schade te overzien maar heb er ook slapeloze nachten van gehad.
    Ik hoop dat je dochtertje snel van haar kiespijn af is.

Neuzeke vindt dit leuk.
  8. Bloem85

Bloem85 Niet meer actief

Mijn dochter had ook veel gastjes toen ze kleiner was. De tandarts vertelde dat als je kind vaak verkouden bent (onze dochter is echt van oktober tot maart ongeveer nonstop verkouden) dit ook de oorzaak kan zijn van veel gaatjes in het gebit.

9. Onze zoon heeft een heel slecht gebit.
    Een foutje in de aanleg, op veel tanden mist glazuur.
    Een aantal gaatjes gehad, afgebrokkelde tanden en kiezen.
    Helaas zet het ook door naar het volwassen gebit al is dat iets sterker.

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn oudste heeft het ook, wij hebben vanaf het eerste puntje van het eerste tandje goed gepoetst. Nu meerdere vullingen, 1 melkkies getrokken ivm ontsteking eronder. Gelukkig zien de volwassen tanden er vooralsnog wel heel goed uit, dus hopelijk is alleen haar melkgebit zwak. Nieuwe kiezen zijn geseald, tandarts houdt het gebit goed in de gaten verder. Ze wisselt ook laat en heel langzaam, dat heeft er mogelijk ook nog mee te maken.
    Ik kreeg tijdens de kraamweek een hele zware antibioticakuur vanwege kraamvrouwenkoorts, en via de borstvoeding kreeg mijn dochter dat ook binnen - dit kan de oorzaak zijn van haar zwakke melkgebit. Slecht poetsen is hier sowieso niet de oorzaak, we poetsen echt enorm goed en secuur.

11. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Mijn dochter heeft het ook. Wordt door onze tandarts kaaskiezen genoemd. Hier ook foutje in de aanleg. Onze vorige tandarts wist niet hoe te handelen. Stuurde ons door naar een endontoloog. Deze gaf aan dat een goede tandarts weet hoe hier mee om te gaan. Nu overgestapt naar een tandarts die wel weet hoe te handelen. 4x in het jaar controle. Kaaskiezen worden behandeld met fluoride. We hopen dat ze verstandskiezen krijgt. Dan kunnen de kaaskiezen getrokken worden. Dan krijgt ze een beugel. En voor de gevlekte voortanden zou ze op later termijn ook behandeld kunnen worden. Ik ben blij dat we over zijn gestapt naar een goede tandarts.

einad vindt dit leuk.
  12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Bij jullie ook al kaaskiezen. Hier valt de schade bij mijn dochter gelukkig erg mee en haar blijvende voortanden zijn maar minimaal aangetast. Ze zijn wel iets geler dan een "gezonde " tand maar het valt niet heel erg op.
    Hier komt het mogelijk omdat ze tussen haar 1-2 jaar best veel ziek is geweest en meerdere malen antibiotica heeft gehad. Niet meer terug te draaien helaas. Als het niet erger wordt dan dit dan ben ik gerustgesteld. Hier was het juist de tandarts die het bij de controle opmerkte dat het glazuur in haar blijvende kiezen niet optimaal was. Ik had het zelf nog niet eerder gezien. De tandarts is positief gestemd en verwacht en weinig problemen mee dus daar houden we ons maar aan vast en zojuist vanavond nog eens goed gekeken tijdens het poetsen en het ziet er netjes uit.

13. Miekje86

Miekje86 Fanatiek lid

24 mei 2019
    4.681
    10.905
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Toen ik jong was, was mij melkgebit grijs van de vullingen. Ik poetste 3x per dag mijn tanden. Niks hielp. En nu zegt mijn tandarts dat ik een super sterk gebit heb. Ja ik heb een paar gaatjes, maar ik heb ook diepe kiezen waardoor ik er slecht bij kan komen. Mijn kiezen zijn nu ook weer gesealt en sindsdien geen gaatje meer gehad. Mijn man het zelfde. Wij hebben beide in een couveuse gelegen en ze zeggen van die injecties die we toen hebben gehad dat we daar een zwakker melkgebit van hebben gekregen.

14. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Mijn zoon van zes heeft ook al drie gaatjes gehad.
    Hij heeft tot zijn 2e jaar last van reflux gehad. Dat (maagzuur) en de medicijnen daarvoor hebben ook het tandglazuur aangetast.

15. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Mijn oudste heeft dit. Heeft ook al een paar gaatjes in volwassen kiezen die gevuld zijn. Tanden zijn gelig en vlekkerig. Met witte vlekken.. 1 kies is al gedeeltelijk af gebroken en tandarts gaf aan dat deze waarschijnlijk niet te redden is. Mijn vorige tandarts gaf aan dat dit door slecht poetsen en suikers kwam en wilde dochter persé zelf steeds zien en zei ons in de gaten te houden. God wat voelde ik me slecht...:(

Elke keer gaf hij me met z'n opmerkingen een rot gevoel. Dat ik haar verwaarloosde.
    Over gestapt naar een andere tandarts en deze gaf aan dat het een fout was in de aanleg. Weinig glazuur en dat we hier niks aan konden doen.gewoon pech hebben.
    Jongste heeft geen gaatjes maar haar volwassen voortanden waren al vlekkerig toen ze door kwamen. :( ook iets met het glazuur.

16. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    #16 Jessi79, 12 apr 2021
    Laatst bewerkt: 12 apr 2021
    Hier precies hetzelfde bij mijn dochter van bijna 9. Morgen mag ze een 1e gaatje laten vullen in haar grotemensenkies. Daarbij trok de tandarts toch wel de wenkbrauwen op. Ze krijgt binnenkort poetsinstructie van de preventieassistente. Ze poetst electrisch, 2x per dag 2 minuten.

Sealen heeft de tandarts nog niet over gesproken, ik ga het morgen navragen. Bij mijn dochter is er trouwens geen sprake van antibioticagebruik als klein kind, ziekte, reflux of kaaskiezen ofzo. Ze wisselt vroeg en snel. De slechte tanden zijn puur aanleg.

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ai klink wel heel naar en vooral erg pijnlijk.
    Heel vervelend.

18. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hopelijk blijft het bij dit ene gaatje. Poetsen jullie wel zelf na?

Deel Deze Pagina