Mn dochter is niet bepaald een uitslaper, helaas! Jammer genoeg kan ze ook nog niet zonder middagslaapje, misschien dat het daarna wel beter gaat qua uitslapen. Maar tot die tijd genieten we van de weinige ochtenden in de week dat het 7 uur of zelfs half 8 is! De meeste andere dagen is het soms 6;15 uur. Ik accepteer dat ze vroeg wakker is, alleen het probleem is dat ze iedereen wakker maakt. Ze begint eerst te roepen. Als ik naar haar toe ben geweest en heb gezegd dat het nog geen tijd is om op te staan, en dat ze nog even mag liggen( al dan niet met een nachtlampje aan), en ik loop weg, dan zet ze het op een krijsen. Letterlijk. Vervolgens nemen we haar mee naar ons bed, zodat ze iig weer stil is. Onze zoon heeft zn nachtrust ook hard nodig, zeker op schooldagen. Bovendien krijst ze zo hard dat ik vrees voor de buren. Meestal is ze bij ons in bed zo'n 5 minuten stil en dan begint ze te spelen, te dralen, te "kletsen" en vraagt ze om televisie. Dit wordt steeds dwingender totdat ze weer gaat schreeuwen. We zijn er ooit mee begonnen ( grootste fout ever! ) en nu ben ik bang dat we er niet meer vanaf komen. Pas als de tv aan staat kunnen wij enigszins "snoozen" en is ze muisstil. Zo kozen wij dus eieren voor ons geld. Maar in de praktijk slaapt niemand meer. Ik wil hier dus heel graag vanaf. Ze heeft een slaaptrainer, zo'n olifant met oogjes die open en dicht gaan. Ik denk ( maar weet niet zeker) dat ze dit zou moeten snappen? Ook ben ik bang dat we dit alleen kunnen oplossen door haar consequent in bed te houden, bijv tot 7 uur en die olifant zn ogen open doet. Niet meer bij ons in bed nemen, en geen tv meer. Maar ik zie nu al op tegen het geschreeuw en gekrijs smorgens vroeg... En vind het ook moeilijk voor onze zoon. Iemand tips voor de zwakke momenten? En ik vind het stiekem wel fijn dat gekroel in bed, maar is het verstandig om het even volledig af te zweren voor de duidelijkheid? Of afspreken alleen bij ons in bed als haar broer ook wakker is? En wanneer ze begint te roepen smorgens bij het wakker worden: dan wel of niet erheen voor uitleg? Tot nu toe is het zo dat wanneer ze me ziet en ik ga weer weg dan begint het gekrijs... Alle tips zijn welkom!
Als ze vaak om 6.15 wakker is, zou ik de wekker op 6.25 zetten. Duidelijk aangeven dat ze er echt pas uit mag als de oogjes open gaan. En volhouden! Daarna mag ze bij jullie in bed, maar dan zou ik de tv niet meer gebruiken als je daar echt vanaf wilt. Dus lekker laten kroelen zolang het gaat en als het niet meer gaat, dan één van de twee met haar het bed uit en naar beneden. En dan langzaam maar zeker oprekken. Lukt het beter? Dan wekker naar 6.30 en zo verder. Wel van te voren duidelijk vertellen wat je precies gaat doen en dat elke avond (en eventueel 's ochtends één keer kort herhalen.) Zo zou ik het denk ik doen.
Je zegt het zelf al consequent blijven en even doorzetten! Hier hetzelfde probleem gehad en inmiddels gaat ze niet meer schreeuwen maar gewoon rustig een boekje lezen... We zijn nu ieder week de wekker tien minuten later aan het zetten, inmiddels is het tot half zeven rustig in huis (ze was/is tussen half zes en zes wakker)
Of gewoon opstaan om 06.15 uur.. als ze echt wakker is, is dat kwartiertje extra je dan echt dat gekrijs waard? Gewoon beneden op de bank settelen, zij filmpje kijken, jij of man afwisselend wakker worden op de bank.. Maar misschien is dit makkelijk gezegd, bij ons staat de wekker om 6.20 uur doordeweeks.
Jeetje, wat een gedoe als ik eerlijk ben. Blijkbaar is ze om 6.15 gewoon wakker, dus wat doe je dan? Eruit en naar beneden, dan maakt ze ook niemand wakker. Daar ga je een kind toch niet voor laten huilen en krijsen, je moet er een half uur later toch uit.... Mijn oudste heeft ook periodes dat ze zo vroeg wakker is, ik probeer als het nog geen 6.30 is haar altijd één keer ervan te overtuigen dat het nog nacht is maar ze is gewoon klaarwakker en uitgeslapen en dan roept ze na 5 minuten weer dus gewoon naar beneden en een fijne lange dag . Nu is het alweer een tijdje 7 uur. Ik geloof echt niet in aangeleerd uitslapen ofzo.
@eylem: deed ik ook altijd zo.. Maar uiteindelijk werd het steeds vroeger en vroeger.... Tot het mij echt te gek werd. 6.30 was toen echt flink uitslapen... Dus ook hier het voorzichtig opgerekt. Een uur wachten tot je uit bed mag... Zoveel geduld hebben die ukken niet natuurlijk dus spelen in bed mag maar wel stil! Eenmaal wakker gaat ze toch niet meer slapen en een uur wachten dat is een onmogelijke opgave. Een uur stil in bed spelen met knuffeltjes, boekjes of willekeurig welk ander speelgoed... Gaat al een stuk beter En als je dan rustig begint met 10 minuten... Gaat het steeds makkelijker.
Helemaal mee eens. Verschil is hier wel dat ze allebei wakker zijn. Doordeweeks geen probleem, dan gaat de wekker toch wel zo af. In het weekend gaan we om de beurt mee naar beneden, zodat de ander nog kan slapen. Lukt helaas niet altijd, soms is er toch nog veel herrie.
Bedankt zo ver! Ik denk dat jullie wel een punt hebben dat 3 kwartier rekken teveel gevraagd is. Bedankt voor de tip van het rekken van de wekker! Tis trouwens niet duidelijk of ze wel uitgeslapen is hoor, als ze om 6:15 uur wakker is. Soms is het ook half 8 of 7 uur. ze is dan absoluut een stuk vrolijker en minder geprikkeld. als ze rond 6:15 uur wakker wordt slaapt ze smiddags ook langer, alsof ze bijslaapt. tis alleen dat als ze rond dat tijdstip wakker wordt omdat een van ons moet naar het toilet moet of haar luier lekt door bijv dan ze dan dus niet meer wil slapen en gaat gillen dat ze er uit wil. Tupp: de tv moet sowieso uit blijven, dan is de grootste lol van het uit bed willen er wel af! Dus dat ga ik in ieder geval proberen. Sandraske: ik vind het ook helemaal prima als ze echt uitgeslapen is en ze gewoon gaat spelen op haar kamertje. Hoe hebben jullie dat aangepakt dan? ben je er wel heen gegaan voor uitleg? Of echt laten huilen? Dat laatste vind ik wel lastig. nyn: Vanmorgen zat ik dus idd 6:20 uur beneden, maar ook omdat ik eruit moest voor werk. maar in het weekend prefereer ik toch liever mn bed, desnoods met de tv aan voor haar ze houdt het dan wel een uurtje vol, maar goed, zo wil het natuurlijk niet langer als ik consequent wil zijn. Eylem: misschien kom ik heel hard over, maar ik vind haar niet echt zielig als ze krijst. ze krijst namelijk vooral om haar zin te krijgen. meestal probeert ze het eerst normaal. Als dat niet werkt gaat ze al heel snel dwingend gillen of krijsen, alsof ze boos is. Niet om te huilen dus. En op de vroege morgen zwicht ik iedere keer... Omdat ik niet wil dat anderen zoals mn zoontje, of de buurvrouw wakker worden, haha. Aangeleerd uitslapen, daar geloof ik ook niet zo in. Echt wakker =wakker. maar ik hoop eigenlijk dat het haalbaar is dat ze niet meteen gaat schreeuwen, maar na een uitleg toch even gaat snoozen of desnoods rustig spelen op dr kamer. Saskia: ergens ligt idd de grens. Als ze echt wakker is, dan vind ik het ook wat anders. Maar als ze halverwege de ochtend strontvervelend is, dan was ze toch te vroeg wakker.... dat oprekken vind ik trouwens wel lastig aangezien ze niet elke dag romd dezelfde tijd wakker is. De ene keer is het half 8 en de andere keer 7 uur. En af en toe dus 6 uur. je kan er niks van te voren over zeggen. Hoe laat moet ik de slaaptrainer dan zetten? Wl niet dat ze wakker wordt van die oogjes zal je net zien dat ze anders had uitgeslapen
Ja dat is echt a relext. Mijn zoontje heeft ook een poos gehad dat hij snel veel herrie maakt. Dat is 's ochtends vroeg echt niet grappig. Om te voorkomen dat iedereen chagrijnig was, ging ik vaak met hem naar beneden. Hij is gewoon vroeg wakker. Ik denk niet dat hij nu al zo'n wekker begrijpt. Mijn oudste heeft er 1, gekregen toen hij 3 was en dat ging net.
Ik weet het ook niet zeker met die wekker... Onze zoon kreeg hem met 2 jaar en 9 maanden ofzo en toen snapte hij hem wel. Dochter is we een half jaar jonger.... Weet niet of ik moet doorzetten of dat het echt te vroeg nog is om te snappen?
Misschien kun je overdag oefenen? Als de oogjes opengaan, dan ... (zoiets?). Als ze dit begrijpt doorzetten, zo niet dan over een poos nog eens proberen.
Slaat ze wel eens een middagslaapje over? En slaapt ze dan de volgende ochtend langer? Mijn dochter is een paar maanden jonger dan de jouwe. Vooral op het kdv slaat ze wel eens slaapjes over: ze gaat niet slapen, houdt de andere kindjes wakker, dus halen ze haar eruit. De nachten die dan volgen slaapt ze absoluut langer. Dus misschien toch proberen om haar middagslaapje af te bouwen? Of haar in ieder geval niet meer langer te laten slapen als ze 's ochtends zo vroeg wakker is, maar haar er na een bepaalde tijd gewoon uit te halen. Als ze om 6.15 uur niet meer wil slapen, prima, maar dat betekent niet dat ze overdag mag "bijslapen". Misschien gaat ze dan 's ochtends iets langer slapen. Overigens is mijn dochter ook vaak zo vroeg wakker. Dat verhaal van de wc is heel herkenbaar. Ik wordt zelf vaak tussen 5.30 en 6.00 uur wakker, omdat ik naar de wc moet, maar dan durf ik niet, omdat ik bang ben dat mijn dochter wakker wordt en dan niet meer gaat slapen. De badkamer met wc is namelijk direct naast haar kamer. Meestal sluip ik dan naar beneden en ga daar naar de wc, in de hoop dat ze dat niet hoort. En onze dochter heeft rond dat tijdstip ook vaak een plasluier. Ik ben altijd blij als ze om 2.00 uur 's nachts ofzo ligt te huilen omdat haar luier vol is, want dan weet ik dat ie 's ochtends nog redelijk droog is en ze daar niet wakker van wordt. Wij halen haar er niet uit voor 6.45 uur. Dat is het tijdstip waarop we er door de weeks uit gaan. Daarvoor is het nacht. We laten haar dan echt even huilen, omdat we niet willen dat ze leert dat ze er steeds vroeger uit mag. Natuurlijk hoeft ze niet meer te slapen, maar ze blijft wel in haar bedje. Ook geven we haar altijd een schone luier en als ze aangeeft dat ze moet plassen, zetten we haar even op het potje. Maar daarna leggen we uit dat het nog nacht is en dat we haar weer in haar bedje gaan leggen. In het verleden heeft ze dan echt nog wel behoorlijk liggen huilen, maar tegenwoordig huilt ze meestal even kort en gaat daarna wat liggen keuvelen. En sinds kort gaat ze ook regelmatig nog even slapen! Het scheelt natuurlijk dat we dat hier altijd zo hebben gedaan en dat nu niet ineens hoeven in te stellen. Edit: Het scheelt natuurlijk dat wij geen andere kindjes in huis hebben, die ze wakker kan maken. Als je een nieuwe strategie gaat uitvoeren, zou ik in jouw geval beginnen in een weekeind. Jammer van het bijkomen in het weekeind voor jezelf, maar dan hoeft je zoon in ieder geval niet naar school na zo'n ochtend.
Hier zet ik heel zachtjes een cd met kinderliedjes aan als ze eerder dan 7.00 wakker wordt. Dat accepteert ze en soms is het ineens zo stil dat ze denk ik weer ligt te doezelen. Misschien een keer proberen? Dan heeft ze toch wat afleiding en niet iedereen hoeft mee te genieten. Houdt ze bijvoorbeeld van bumba? Daar heb je ook cd's van.
Hier is niet slapen in de middag alleen maar een meisje die om 18u instort en dan soms om 18.15 al slaapt en dan gewoon de volgende dag om haar eigen tijd wakker is. En ze heeft het nog zo nodig.
Wij zijn zoiezo begonnen met de avond vantevoren uitleggen dat ze in bed/op haar kamer moet blijven totdat het zonnetje (onze wekker is met zonnetje/maantje) wakker is en dat ze dan een sticker mag plakken. Als ze dan toch roept voor het zonnetje wakker is, gaan we er naar toe en leggen weer uit dat ze ons mag roepen als het zonnetje wakker is en dat nog even in bed moet blijven, even knuffelen en weer weg. De eerste paar dagen was ze het er niet mee eens en heeft staan gillen, schreeuwen etc. We gingen er wel om de tien minuten heen en weer uitleggen... Nu bijna drie weken verder roept ze soms maar afgelopen week maar 1 keer, meestal Gaat ze in het donker een boekje lezen en soms valt ze terug in slaap zelfs! De stickerkaart is al aardig gevuld inmiddels, een volle kaart is een nieuwe dekbedovertrek van tinkerbell (die ze anders van de Sint zou krijgen)... Wij zijn allemaal een stukje gezelliger overdag, om vijf uur opstaan is echt slecht voor mijn humeur...
Tja, dan werkt het natuurlijk niet, maar dat is een kwestie van uitproberen. Ons meisje is als ze haar slaapje overgeslagen heeft ook heel moe aan het eind van de dag, maar ze redt het net tot 19.00 uur (haar normale bedtijd) en slaapt de volgende ochtend dan echt langer.
Hier ook zo dus. In de zomervakantie sloeg ze nog weleens haar slaapje over ( veel te veel te beleven!) maar dan sliep ze niet langer... In tegendeel, ze was om 6 uur weer paraat Janna: ik durf ook nooit naar de wc of als mn man gaat sis ik m toe dat ie vooral stil moet zijn Sinds ik een maat grotere luier om doe voor de nacht heeft ze wel weer een paar keer tot 7 uur of half 8 geslapen! Dat geeft mij het gevoel dat ze dat uurtje slaap ook echt nog nodig heeft en niet is uitgeslapen. Dat het puur eigenwijsheid en nieuwsgierigheid is: de dag is weer begonnen Voor ons is dat meestal doorde weeks 7:15 maar 7 uur vind ik ook wel prima. voor 6:15/6:30 vind ik ook echt nacht. Niet als ze echt fit en uitgeslapen zou zijn, mAar nu wel. Ze kan geen klok kijken. Als het 6 uur of nog vroeger zou zijn, zou ik er ook niet uit gaan met haar.. Muziek heb ik niet op haar kamer. En dat lijkt me ook geen goed idee, ze zal wrs meteen gaan dansen en harder doen met een ipad zal ze wel zoet zijn, maar dat wil ik echt niet. Sandraske: pfff 3 weken.... Weet niet of ik dat zie zitten!! Maar dat idee met een beloningssticker is wel het proberen waard!
Hier altijd een goeie slaper gehad. Echter vlak na zijn tweede verjaardag is het slechter geworden. We hebben een periode gehad dat hij 's nachts lang bezig was. Een periode om kwart over 5! al wakker. Allemaal leuk en aardig maar voor 7 uur zie je mij niet beneden op de bank zitten. Wij laten hem in bed en gaan er elke keer heen. Uiteindelijk nemen we hem bij ons in bed en kijkt hij televisie. Als ik naar het toilet moet ga ik wel, maar bij een plasje trek ik dan even niet door. Anders is hij meteen wakker. Is wel het eerste wat ik doe als hij wakker wordt . Ik merk ook dat wanneer hij 's avonds slecht heeft gegeten hij ook vroeger wakker is van de honger. Geen idee wat je er aan kunt doen. Ik denk eigenlijk dat het beter wordt wanneer het middagslaapje eraf gaat. Wij maken hem sowieso rond 1500 uur wakker. Maakt niet uit hoe laat hij is gaan slapen. Alleen als ze zo vroeg wakker zijn is dat middagslaapje zo moeilijk over te slaan
Ja gek is dat, soms " durf " ik haar niet eerder dan half 8 naar bed te doen ( hier normale bedtijd) omdat ik bang ben dat het dan nog vroeger wordt... Maar het maakt niet uit eigenlijk. In praktijk zie ik totaal geen verband. Laat naar bed is even vroeg of nog vroeger wakker en alleen maar chagrijniger Monique: misschien kan ik het middagslaapje wel korter maken idd. Tis nu vaak 2/ 2,5 uur. Tis alleen nog zo relaxt smiddags zeker als ze de hele ochtend humeurig is geweest! 15 uur is een mooie tijd om wakker te maken idd. Moet ook vaak als ik onze zoon moet halen van school. Ik zie alleen dan niet echt verband met langer uitslapen de dag erna, maar wellicht komt dat ook door dat ze er dan pas tegen half 2 in ligt smiddags, moe is , en dan (dus?) korter slaapt/ vroeger wakker is... Maar misschien kan ik het eens proberen wanneer ze er 12:45/13 uur in ligt, zodat ze max 1,5 of 2 uur slaapt...