dochter waarschijnlijk hoogbegaafd, iemand ervaring?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MamaChantal, 22 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nee eigenlijk; dat 15 punten waarover je hebt; die komen puur uit de idee van statistische betrouwbaarheid van de test, wegens de maat van de pool. weinig gegevens om zekerder te mogen zijn. weinig kinderen worden getest en andere range zaken puur cijfermatige onzekerheid.

maar ik had het over dat een kind dat nu HB scoort van wipsy (gaat tot 8 jaar) kan over 10 jaar totaal andere score hebben. omdat de ontwikkeling van intelligentie(hersenen en etc) veel langer duurt.
    cognitieve ontwikkeling gaat met lagen. om het zo te zeggen. bijvoorbeeld als een piramide. een kind zit dus op de bodem. kan dus een hele goede structuur hebben op de leeftijd 5, bijvoorbeeld. maar dat zegt niks of de piramide op dezelfde manier verder gebouwd gaat worden. sommige kinderen gaan zelfs helemaal stoppen op de leeftijd 12. anderen gaan gewoon door en worden inderdaad HB. (men heeft ook vaak over 'als klein kind was ik ook zo slim maar op school was het saai; of problemen problemen' als uitleg van waarom de echte prestatie er niet kwam= soms klopt het wel, maar vaak is het zo dat je niet meer de helderheid en snelheid hebt van een kind dat in de cognitieve groei zit )
    daarom heet het tot 8 jaar 'ontwikkelingssprong'; ook dus omdat 'ontwikkelen' je wel een scherpe geest kan geven, een groot verschil van de leeftijdsgenoten, om het zo te zeggen. hoort bij de ontwikkeling van de intelligentie. en wanneer de ontwikkeling voltooid is dan kun je dus een totaal ander kind kunt hebben.

het is dus echt een indicatie omdat het kind nog niet compleet is. en na 12 jaar heb je niet meer van die blokjes en speeltjes om IQ te testen. maar gewone opdrachten. je hebt dan ook een verschil tussen handigheid, slimheid en de intelligentie. terwijl als kind echt moet handig zijn, 'slim' zijn voor zo een test.

er zijn dus ook kinderen die heel breed beginnen met hun piramide dus tot 7-8 jaar niks kunnen laten zien (bij een test)maar dan ineeens heel hard gaan. het is ook zoals hardware sorftware houding...

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    het is dus best ingewikkeld.

3. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.492
    13.946
    113
    Vrouw
    Mijn zoon is mogelijk ook hb, maar gelukkig hebben we van de school geen IQ test hoeven doen. Wel is hij, toen hij net 2 weken 4 jaar oud was op de cito eind groep 1 getest en via een Sidi vragenlijst die zowel wij als de juffen moesten invullen. Hieruit kwam inderdaad dat hij een flinke ontwikkelingsvoorsprong heeft op alle gebieden behalve motoriek (volgens mij liep hij daarbij zelfs wat achter haha). Dit hebben ze juist gedaan om te zorgen dat hij na de zomervakantie mocht starten in een groep 1 /2 combinatie met een juf die ook een extra opleiding heeft gedaan voor hb kinderen. In deze klas zitten meerdere kindjes met een ontwikkelingsvoorsprong en zij krijgen dan ook extra verdieping zodat ze niet gaan onderpresteren. Daarnaast mogen ze af en toe ook wat verdieping doen op de computer of ipad waarbij ook hun scores worden bijgehouden zodat ook hun ontwikkeling goed in kaart kan worden gebracht. Dit is volgens mij iets wat iedere basisschool zou kunnen aanbieden.
    Naast onze school staat een school die vroeger een Leonardo school is geweest en daar kiezen wij bewust niet voor. Omdat het nu dus geen Leonardo school meer is, maar het nog wel zo bekend staat, dumpen een hoop ouders hier uit een erg dure wijk hier hun kinderen op om te hopen dat iedereen denkt dat hun kind hb is... Hier houd ik dus totaal niet van. In onze omgeving zijn ook maar weinig mensen die weten van de testen van mijn zoontje, alhoewel sommige wel het vermoedden hebben aangezien hij al kan lezen en rekenen.
    Mocht je trouwens informatie willen over de school of lesmethodes dan mag je gerust een pb sturen, want volgens mij woon jij toch ook in zuid Holland?

Deel Deze Pagina