hoe straffen jullie ???

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door nikkie83, 20 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    ik ben even benieuwd hoe jullie je kind van ong 3-4 jaar straffen??
    bijv wanneer ze n ander kindje of dieren pijn doen ? dus echt bewust ?

en straffen jullie ook achteraf ? dus als je er later achter komt doordat je kindje het zelf zegt of bijv zn broer het verteld ?

vanmorgen is hier iets gebeurd waarvan ik heel erg geschrokken ben
    hij heeft deze actie namelijk bewust uitgevoerd
    ik heb hem aangesproken en verteld dat het heel veel pijn doet , zowel bij mij als bij degene die hij pijn gedaan heeft maar hij reageerde echt alsof het hem niet boeide en ik maar wat zeurde

vriendin van me zei dat ze m gelijk n pak rammel gegeven zou hebben maar zo ben ik niet .

hij mocht van mij niet met zn step naar school iets anders kon ik echt verzinnen en terug doen wat hij heeft gedaan mag ook weer niet van jeugdzorg ;)

2. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Kun je niet uitleggen waarom het heel erg stout is en dat je dat heel erg vind wat hij heeft gedaan? Vooral als het achteraf is.

Als ik het zie gaat ze op de trap en moet ze daarna zeggen waarom dat ze datgene niet mag en sorry zeggen.

3. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Als ze een ander bewust pijn doet, gaat ze linea recta naar de gang. (Is nog maar 1 keer voorgekomen)

4. Chantico

Chantico Niet meer actief

Op die leeftijd is 'sociale uitsluiting' volgens mij het ergste wat een kind kan overkomen. Dus bij wijze van straf alleen op de gang is héél erg. Erger dan een vader of moeder die een heel gesprek wil voeren over wat er allemaal wel en niet mag, of die een verklaring wil waarom het kind tot zulk gedrag kwam. Dat is aandacht, ook al is het negatieve aandacht.

Ook is het volgens mij belangrijk dat de straf direct volgt op de daad. Dat kan met op de gang zetten of op een andere manier afzonderen vaak wel.
    Als je straft met 'vanavond geen toetje' of 'morgen niet naar de speeltuin', dan snappen ze volgens mij het verband nog niet goed. En zit je zelf op nog een tweede moment (bij het toetje, de volgende dag) wéér met een kind dat verdrietig/boos is.

Die sociale uitsluiting kun je op verschillende manieren vorm geven. Bij een dreumes betekent het een paar meter verderop neerzetten en geen aandacht geven (en het kind dat getroost moet worden juist wel aandacht geven). Maar je kunt van een dreumes nog niet verwachten dat die netjes op een mat/stoeltje/traptree blijft zitten tot je zegt dat ie er weer af mag. Dat doen wij dus ook niet.
    Hoe ouder ze worden, hoe verder je ze weg kan zetten, zeg maar. Of dat je eerste de deur naar de gang nog open laat en een jaar later misschien op een kier of dicht doet.

En als ze 3 of 4 zijn, moet je denk ik wel na afloop van de straf uitleggen waarom die straf nodig was, dus was de regel is die ze overtreden hebben. Bij sommige kinderen kun je daar vast al een heel gesprek over voeren, maar niet zolang de emotie nog hoog is.
    Aan de andere kant moet je volgens mij ook niet te lang na het incident er nog weer op terug komen. Even straffen, even uitleggen/uitpraten en dan over tot de orde van de dag.

Zo doen wij het tenminste ;)

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Op deze leeftijd is het vermogen om te snappen dat ze een ander pijn doen, nog volop in ontwikkeling. Je kunt het hem dus wel uitleggen, en dat werkt het beste door te zeggen: als ik dat nou bij jou zou doen, zou dat dan pijn doen? Ja dus, en dat is bij dat andere kindje dus ook zo.

Verder idd een maatregel nemen. Thuis is dat hier altijd time-out op de trap, maar als je juist onderweg bent naar school of weet ik wat, is dat niet altijd een optie en moet je soms idd even creatief zijn.
    Als hij op de step naar school mocht en je neemt hem dat pleziertje af, lijkt me dat een hele prima actie hoor!
    Verder kun je er later op de dag op terugkomen en afspreken dat als hij zoiets nog eens doet, er een bepaalde straf volgt.

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Als je iets pas achteraf hoort is het eigenlijk niet nuttig om dan te straffen. Het punt is namelijk dat ze de straf dan niet koppelen aan de actie (het pijn doen) maar aan het feit dat je het net hoorde dat het gebeurt is of dat je kind het verteld heeft.
    Ik zou hem idd aanspreken en meer ingaan op wat het doet met mensen als je ze pijn doet, misschien ook aan hemzelf koppen (dus hoe vindt hij het als iemand hem pijn doet). Dat hij doet alsof het hem niet boeit komt denk ik vooral omdat hij het niet echt begrijpt.

Verder a la minute dat hij zoiets doet straffen, ik zet Thijmen dan op de trap en hij moet sorry zeggen.

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

School??

Wie heeft het gedaan? De zoon uit 2004 of 2008?

Ik ben niet van het straffen. Gewoon een heel goed duidelijk gesprek werkt ons inziens veel beter. Je ziet mijn zoon dan luisteren, denken en schuldbewust kijken. Hij komt er vaak later nog op terug.

8. Foxter

Foxter Niet meer actief

Hier gaat ze direct de gang in, dat komt meestal wel aan.

9. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik neem aan die uit 2008, anders zou ze het niet over kinderen van 3 a 4 hebben ;)

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier wordt duidelijk aangegeven wat niet mag of wat er niet gewaardeerd wordt (niet luisteren, brutaliteit, fysiek worden, aanstellen etc). Na een waarschuwing wordt de keuze gegeven: ophouden / meedoen / stil zijn / etc etc of maar even naar de gang. Ze hebben dus beide de keus. Dat werkt heel goed. De gang wordt zelden gekozen maar als ze echt heel boos zijn dan soms wel. Even bijkomen. Ze mogen altijd weer naar binnen komen als ze weer rustig zijn. Dan praten we er over (wanneer nodig). Ik ben zelf ook wel eens op de trap gaan zitten als ik heel boos was en even niet 'normaal' kon doen.
    Bij heel extreem gedrag, kan het voorkomen dat zoon (4) op de trap moet zitten en daar ook even moet blijven maar dit is eigenlijk nooit aan de orde. Dochter is hier nog te jong voor maar is ook een heel ander kind. Is veel gehoorzamer.

Iets 'verlaat' straffen lijkt me nog niet zo nuttig. Ik heb wel eens aan zoon gevraagd wat we nou moesten doen (had hard aan de haren getrokken op het kdv). Toen gaf hij aan dat het misschien beter was als hij geen verhaaltje kreeg voor het slapen gaan. Dat hebben we toen maar gedaan.

11. tulip

tulip Niet meer actief

hier eigenlijk geen "echte" straf..meer een gesprek over ongewenst en gewenst gedrag. Wel heeft ze een "boos zijn" plekje. Want ze doet eigenlijk weinig stout, maar kan wel heel driftig zijn. Dan gaat ze zelf op de trap zitten als een soort time out, want ze weet dat er niet gegild wordt. Als ze rustig is praten we over waarom ze boos is, want dat mag, en kijken we hoe we het op kunnen lossen.

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ze heeft het over school, wat ik dus niet snap.;)

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #13 Arevinol, 20 aug 2012
    Laatst bewerkt: 20 aug 2012
    We hebben af en toe fases waarin ze vaker 'vervelend' is en ik soms echt ff het gedrag moet doorbreken.
    Dan moet ze op de gang, maar dit werkt meestal niet (blijft niet of gaat daar stoute dingen doen). Blijft ze doorgaan, dan moet ze naar dr kamer. Dat werkt vaak wel, komt ze tot rust.

Bij stout gedrag leg ik duidelijk uit waarom het ongewenst is. Meestal zegt ze dan 'sorry, ik zal het nooit meer doen'. Vaak doet ze het dan ook (een tijdje) niet meer. Doet ze het direct daarna wel nog een keer, dan krijgt ze nog 1 waarschuwing, daarna volgt een straf.
    En bij heel heftig gedrag volgt er direct straf. Dan wil ik zeker weten dat het heel duidelijk binnen komt.

Zo had ze vandaag een kindje 'gesopt' in het strandbad. Was puur uit enthousiasme tijdens het spelen, maar we zijn ons kapot geschrokken. Heb dr eerst duidelijk uitgelegd wat er was gebeurd. Ik was niet boos, maar daarna moest ze toch nog 3 min op de handdoek zitten, dat accepteerde ze ook. Ik geloof wel dat het is aangekomen. Gelukkig wilde het kindje daarna toch nog wel met haar spelen ;)

Straf volgt wel altijd direct. Als ik van iemand iets zou horen wat ze enige tijd geleden heeft gedaan, dan zou ik haar hoogstens nog een keer eraan herinneren en uitleggen. Maar niet alsnog een straf geven (neem aan dat t hier dus om de 3-4 jarige gaat).

14. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar

hahaja t is die uit 2008,hij gaat nog niet naar school maar moet wel meelopen om de oudste naar school te brengen

We hebben het inmiddels opgelost, goed gemaakt ...

het was nl zo dat hij de kat n zetje had gegeven en die van 2 hoog naar beneden is gedonderd :(
    hij heeft dus bij de dierenwinkel een snoepjes voor de poes gekocht en die gegeven en hij heeft dr n knuffel gegeven en hij mocht niet naar de puppys van de buuf kijken wat we hadden afgesproken.

beseffen doet hij het wel maar volgens mij heeft hij gewoon ff overl dikke blubberschijt aan ,hoop voor hem een heel korte fase want mn geduld raakt echt op met hem.
    zijn zusje is nl ook wel eens doelwit van zijn rare ideen, zo kan ik de hond en Ise wel alleen laten maar Ise en dr broertje dus niet .... ( niet dat ik de hond en Ise alleen laat maar bij wijze van spreken)

Beloningsborden werken hier niet zijn ze niet gevoelig voor :(

dus tot nu toe vlucht ie naar zn kamertje en zit dan te mokken omdat ie weet wat ie fout gedaan heeft

Allemaal bedankt voor jullie reacties heb er wat aan gehad :)

Deel Deze Pagina