Dochter weigert borst!

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Miesje83, Jun 3, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Miesje83

Miesje83 Actief lid

Oct 11, 2011
    260
    112
    43
    Goedemiddag,

Met veel plezier geef ik mijn dochter van nu ruim 10 maanden borstvoeding. Doorgaans zitten we op 4-5 voedingen ('s ochtends, 1 maal overdag, 's avonds en in de nacht 1 a 2x).

Vandaag ben ik 5 weken in verwachting van ons tweede kindje. Sinds zaterdagavond weigert mijn dochter de borst.. :( Wel drinkt ze een flesje kunstmelk zo leeg..
    Nu moet ik zeggen dat ze de afgelopen dagen iets onder de leden heeft gehad (en ook mogelijk aftjes in haar mond) en erg onrustig was maar toch zit het weigeren me niet lekker..:(

Is het waarschijnlijk dat het door de zwangerschap komt dat mijn dochter niet meer wil drinken? Of ben ik nog te pril zwanger hiervoor? Met kolven krijg ik er wel voeding uit; ze hapt niet eens aan! Of is het waarschijnlijk dat het komt doordat ze niet lekker is geweest?

Ik sta er dubbel in; enerzijds zou ik het prima vinden wanneer mijn meisje van de borst afgaat, anderzijds zou ik haar graag langer voeden. Dit laatste doordat ze regelmatig moeite heeft met haar ontlasting (en bv toch laxerend werkt) en het altijd zo prettig is geweest om haar 's nachts te troosten.

Klinkt het goed om haar ongedwongen de borst aan te bieden en weigering te aanvaarden en zo te hopen dat ze het op een bepaalde weer oppakt? Dat ik kolf op de momenten dat ze zou hebben gedronken?
    Vervang ik dan wanneer ze weigert de borst met een flesje kunstmelk/borstvoeding? of werkt dat averechts? Ik weet niet hoe om te gaan met dit weigeren...

Alvast dank!

groetjes,
    Mies

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

fijn dat je je kindje al 10 maanden hebt kunnen voeden en gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Je kunt je dochter niet forceren, als ze niet wil, dan houdt het op.
    De melk gaat, ook in een heel vroeg stadium anders smaken, en sommige kinderen willen het dan echt niet meer. Ook loopt de productie vaak wat terug.
    Als je het te vroeg vindt om op te geven kun je ervoor kiezen om nu te kolven. Het geen wat je kolft kun je haar geven ( dat helpt inderdaad bij de ontlasting!). Als ze het ook dan niet lust dan kun je het mengen met kunstvoeding.
    Succes!

Mirjam

Share This Page