Zindelijk - poepen blijft lastig / eng

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kimmy, 16 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimmy

Kimmy Actief lid

25 jun 2010
    315
    0
    0
    Hallo dames,

Nog even vraagje mbt zindelijkheid. De jongste is nu een maand of 2 zonder luier. Dit gaat zeker wat betreft plassen prima. Incidenteel nog eens ongelukje.

Poepen is wat ander verhaal. Tot een maand geleden deed ze dit 9 vd 10x in de ochtend voor de tv op het potje. Op het kdv ging het weleens mis. Daar hebben ze kleine wctjes dus misschien toch verschil potje / wc. Ik ben toen thuis over gaan stappen van potje naar wc. Maar nu blijkt dat ze het eng en lastig vindt. Meestal houdt ze het op, wat ik dan merk aan klein beetje poep in onderbroek, en ze gaat paar keer naar wc wat dan niet lukt, pas als ze echt heel nodig moet dan lukt het zeg maar. Heb al geprobeerd met ondertussen voorlezen / filmpje kijken / belonen, maar lijkt niet echt te helpen. Wel is ze enorm trots als het lukt. Gistermiddag lukte het toch niet en heeft ze (waarschijnlijk) savavonds tijdens slapen in luier uiteindelijk gepoept.

Hebben jullie nog tips? Ze doet het meestal uiteindelijk wel op de wc, maar wacht eigenlijk te lang..
    M'n oudste had eigenlijk hetzelfde maar dan veel erger, die hield echt dagen op en was ontzettend bang, due hebben we toen een luier gegeven voor poepen. Dat zou misschien ook kunnen voor jongste, maar het heeft bij oudste uiteindelijk 9 à 10 maanden gekost voordat ze zo der die luier wilde op de wc, dus vooralsnog wil ik toch proberen het zonder luier op te lossen..:)

2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Bij ons lukt het ook nog niet zo goed. Jongste is nu ook sinds 1,5 maand zindelijk overdag met plassen. Poepen gaat nu op zich ook niet meer in de onderbroek, maar ook niet erg op het potje of de wc. Heel af en toe wel, dan prijzen we hem de hemel in, maar ik heb het idee dat hij het erg ophoudt. Voorheen poepte hij soms wel 4x per dag in zijn luier, nu soms hele dagen niet. Soms poept hij 's nachts in zijn luier, maar ook niet elke dag.

Hij heeft sinds deze week ook buikpijn zegt hij, dus ik vraag me af of hij toch verstopping of zo krijgt, op deze manier. Bij ons is het trouwens geen angst, hij wil graag, geeft ook soms aan dat hij moet, maar dan lukt het toch niet. Dus ik lees mee voor tips.

3. Kimmy

Kimmy Actief lid

25 jun 2010
    315
    0
    0
    @ luppy: vervelend en sneu dat het niet lukt. Hier toch wel een stukje angst/spannend vinden. Laatst had ze namelijk 'veegje' in onderbroek en toen vroeg ik was je te laat bij wc? Had haar nl net opgehaald van kdv en toen zei ze: 'ik durf niet' en vd week had ze na een aantal mislukte pogingen toch goed op de wc gepoept en toen zei ze: 'ikke niet bang meer', maar goed de keer erna toch weer lastig.

Is bij zoontje de ontlasting hard? Dat kan toch wijzen op wat verstopping of een reden zijn dat het niet lukt. Veel drinken geven kan helpen dat het makkelijker gaat. Bij mijn dochter is het namelijk niet hard (drinkt ook goed) maar is elke keer een drempel waar ze over heen moet..

4. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.149
    3.026
    113
    Nederland
    Hier ook drama met poepen op de wc. Ze heeft zondag voor het laatst gepoept,in haar onderbroek toen we bij een indoor speeltuin waren notabene. Ze zeurt al 2 dagen om buikpijn, ik ben vandaag al wel 20x mee geweest naar de wc omdat ze zegt te moeten poepen maar er komt niks. Huilen dat zd doet pfff. Dan zegt ze, mama mijn poep zit vast. Maar dat kan niet want ze krijgt forlax dus verstopt is ze niet. Ik zit ook ff met me handen in het haar, wat moet je hiermee :) luier aanbieden kan dat vraagt zd soms ook maar dan poept ze nog steeds niet maar gaat er in plassen. En dat wil ik niet hebben.

5. Kimmy

Kimmy Actief lid

25 jun 2010
    315
    0
    0
    @ Melaniie: och sneu! Ook buikpijn dus. Hier is het ook weer drama. Vandaag ook een stuk of 10x voor niks geweest. Ik zie ook dat ze aandrang heeft maar ze houdt het tegen. Vandaag vanuit het niets ook weer plasongelukjes, heb zelf het idee dat haar darmen vol zitten en daardoor tegen de blaas drukken waardoor ze niet zo kan ophouden meer. Ga nu proberen haar eerst maar weer op het potje te laten poepen, even stapje terug..
    Je voelt ook zo machteloos ook :(

6. Kimmy

Kimmy Actief lid

25 jun 2010
    315
    0
    0
    Nou pff! Het is uiteindelijk op het potje gelukt. Ik zag al een beetje in de onderbroek en toen op de pot voor de tv gezet en heeft ze de rest gedaan. Ga haar voorlopig even elke ochtend op de pot laten zitten voor tv omdat eerst haar ritme was sochtends poepen. Bij de overstap naar de wc ging het mis. Dus hopelijk haalt het zo even de druk vd ketel en dan plassen gewoon op wc ..

7. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Onze oudste was altijd bang om op de wc te poepen.
    Na een week mee te zijn gegaan als hij moest poepen is het gelukt.

Zo deed ik het:
    -zeggen Mama blijft bij jou, kom maar geef je handjes maar aan Mama.
    - al die tijd hield ik zijn handjes vast en zei heel duidelijk dat ik bij hem bleef en hem bleef vasthouden
    - ondertussen complimenten blijven geven: Mama vind jou al heel groot, wat doe je het goed, je bent echt een knapperd.

Suc6

8. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.149
    3.026
    113
    Nederland
    Fijn dat het gelukt is kimmy. Hier wil ze ook niet op een potje helaas. Net heeft ze op de wc gepoept, ze kon het niet meer ophouden denk ik en stond te schreeuwen en huilen. Er kwam zoveel uit leek wel een koeienvlaai😱

9. Kimmy

Kimmy Actief lid

25 jun 2010
    315
    0
    0
    @ Melaniie wat sneu zo overstuur. Dat was bij m'n oudste ook zo die was helemaal panisch. Die durfde ook niet op potje en als het dan wel was gelukt durfde ze niet meer van potje af en wilde ze uren blijve zitten. M'n oudste hield het gerust 3 dagen op:$. De enige oplossing was bij haar on de luier laten poepen. Heeft 9 maanden geduurd voordat we tot oplossing kwamen.

Update jongste. Het potje was de oplossing. Ze poept weer keurig elke ochtend op de pot. Geen ongelukjes / vieze broekjes meer. En plassen op de wc. Poepen op de wc kennelijk toch nog stap te ver. Laat het nu eerst even zo, en zal kijken of ze het over paar weekjes weer wil proberen. Vraag me af of het alleen angst is of toch combinatie spannend en niet goed lukken. Op het potje heeft ze andere houding dan op wc en op
    Potje gaat het 'makkelijk'..

Nog herkenning van andere mama's bij wie het kindje alleen op potje wil poepen? Ben benieuwd

Deel Deze Pagina