van 6 naar 5 voedingen

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Chris1980, 17 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chris1980

Chris1980 Lid

7 jan 2010
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

onze dochter is bijna 8 weken oud en drinkt op het moment 6 x 120 +4scheppen friso HA. Sinds dit weekend drinkt ze alle flessen leeg, hier doet ze een 15 tot 25 min over meestal met boertjes tussendoor etc.
    Nu komt ze ook steeds sneller eerst kon ze er wel 3 en een half uur tussen laten zitten soms 4. Maar nu komt ze soms al na 2 en een half uur. Ook sliep ze vannacht ineens niet meer tot 5uur/ half 6 maar was ze om 4 uur wakker en wilde ze echt eten hebben.
    Ik heb vanochtend het consultatiebureau gebeld en de wijkverpleegkundige zei dat we dan konden overstappen naar 5 voedingen van 150 + 5 scheppen. Maar nu is mijn vraag wat is een goede manier om deze overstap te maken??
    De overstap van 7 naar 6 ging bij ons gewoon natuurlijk omdat ze 's ochtend een keer laat wakker werd toen zaten we ineens op 6.
    Ik hoop dat jullie goede tips en tricks hebben.

Alvast bedankt,

Groet Chris.

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Chris,

Als je overstapt van 6 naar 5 voedingen maak je ook de voeding groter. Dan gaat het meestal vanzelf, omdat je dan wat meer tijd tussen de voedingen krijgt. Je dochtertje zal als het goed is wat langer tevreden zijn.

Meestal is het voor jezelf ook prettig om even uit te rekenen hoe laat je normaal gesproken de eerste voeding hebt en hoeveel tijd je dan ongeveer tussen de voedingen moet hebben (bij 5 voedingen is dat meestal ongeveer 4 uur). Dan kan je het gedurende de dag ook even in de gaten houden hoe je uitkomt. Succes!

Groetjes Linda

3. Chris1980

Chris1980 Lid

7 jan 2010
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Linda

bedankt voor je reactie. Ik heb voor mezelf idd een lijstje gemaakt met de ongeveer tijden en dan start ik 's ochtends met de eerste fles rond half 6/ 6 uur.Vanochtend kwam ze echter al om half 5 ik heb dit een uurtje kunnen rekken en toen de fles gegeven. Ze doet er nu wel langer over en laat ook een beetje staan. Maar ja hopelijk gaat dat vanzelf beter. Hierna de fles om 10uur gegeven, toen was ze wel echt boos en hongerig. dus nu maar hopen dat ze het tot vanmiddag 14uur kan volhouden.
    Mijn schema ziet er dan als volgt uit.

5.30/ 6uur
    10/10.30uur
    14/ 14.30 uur
    18/ 18.30 uur
    23uur. Dit is dezelfde tijd toen ze 6 voedingen kreeg.

Nog even een klein vraagje:
    Stel nu dat ze vannacht weer wat eerder komt, wat is dan wijsheid. Een kleine hoeveelheid voeding geven? 30cc ofzo, of iets anders, want een uurtje uitstellen lukte wel maar als dat langer wordt niet.

Groetjes
    Chris

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Chris,

Je zegt dat je dochtertje niet alle flessen helemaal leeg drinkt. Je kan een beetje bijhouden hoeveel ze ongeveer laat staan, dan mag je dat vannacht of vroeg in de ochtend nog geven. Succes!

Groetjes Linda

5. Chris1980

Chris1980 Lid

7 jan 2010
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie!!

Groet Chris

6. Friso