Dochter wil geen huiswerk maken!

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gymgirl, 4 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Nou hier dus precies hetzelfde. Groep 5 en niet te motiveren. Elke leertoets ruzie hier. Bij de laatste toets dacht ik: zoek het maar uit. En mevrouw haalt een 8,5. Ja schiet mij maar lek dan.

amdaa, Bloem2310 en Deliana vinden dit leuk.
  2. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik heb in groep 6 mijn dochter ook zo onderhouden, tot dat ze het wel zelf kon... prima (ik wist zeker van niet) en ze vertelde mij niet dat ze een toets had, dikke onvoldoende.
    Nou dat wilde ze dus niet. Nu in groep 7 checken ik wanneer ze wat heeft en als ze het niet goed kan, na overhoren, hup weer naar boven. Telefoon blijft beneden, voor leren heeft ze haar ipad niet nodig en anders zet je gewoon de wifi uit ;)

Als ze op het VO zitten en ze hebben deze houding, moeten ze misschien eens onderuit gaan. Niet leuk want als ouder zijnde wil je het niet, maar met alles voor ze regelen komen ze er ook niet.

3. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Nee zo erg is het niet dat ze een niveau lager moet. Ze kan goed leren. Van cito had ze ook een hoger advies, maar school deelde die mening niet. Ze heeft alleen moeite met het toepassen van het geleerde. Ik wil dus nadat zij de feiten heeft geleerd haar vragen stellen zodat zij die feiten gaat gebruiken.
    Ik help haar eigenlijk met 3 vakken. Ak, Bio en Wis. De rest van de vakken ga ik gewoon even overhoren.

4. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Ik wil voldoendes. Voor haar makkelijke leerstof (woordjes leren) verwacht ik minimaal een 8. Meestal haalt ze daar een 10 voor, zonder problemen.
    Wiskunde is lastiger voor haar, dan vind ik een voldoende super. Maar school vindt een 5,5 een voldoende. Ik denk daar anders over. Een 6,0 is voldoende, daaronder net niet.
    Onze dochter haalde vorige week een 9,3 voor Frans. Wij waren natuurlijk super tevreden, zij niet. Ze was boos dat het geen 10 was. Maar met een andere toets is een 5,5 genoeg. (vindt school toch ook?!)

5. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Helaas heeft ze haar iPad wel nodig voor school. Ze heeft nauwelijks boeken, bijna alles staat op de iPad. Ook haar rooster en huiswerk gaat via de iPad.

6. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Hier ga ik dus mee beginnen. Kijken welk effect dat heeft.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Kan je geen ouderlijk toezicht app ofzo op de ipad zetten? Dat ze alleen bij haar huiswerk kan?

Caithy vindt dit leuk.
  8. heidiane

heidiane Fanatiek lid

5 jul 2010
    1.724
    1.647
    113
    Ik help mijn dochter groep 7 alleen met topografie. Verder niet .Vraag wel wanneer ze haar huiswerk gaat doen maar ga me niet druk maken als ze het niet doet. Als ze hulp wil geef ik die. Verder ga ik me niet druk maken. Liever nu onvoldoende dan op voortgezet onderwijs. Zij zal meer last hebben van een onbekende als ik . Tot op heden vind ze onvoldoende echt niet leuk en gaat het goed met maken. Ik zou mezelf pas ongerust maken als onvoldoendens haar niets doen .

9. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Geen idee, ik zal eens kijken of dat bestaat. Heb er weinig verstand van. Maar is zeker de moeite waard om uit te zoeken. Bedankt voor de suggestie.

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.198
    16.534
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Loslaten, een jaar terug zat ik ook zo met onze oudste in de brugklas.
    Hoe meer ik er bovenop zat hoe meer averechts het ging werken.
    Na de kerst heb ik het destijds losgelaten en regende het drieën en vieren, niet leuk maar wel een eye opener voor hem zelf om iets te gaan doen.
    Hij deed de mavo/ havo klas en kon net naar de havo en zit nu in havo 2,zijn cijferlijst bestaat vrnl uit zesjes en magere zevens maar ach als die dit blijft volgen kan die door naar de derde hihi.
    Ik bemoei me er nauwelijks mee want tja het is een puber en alles wat je ouders zeggen is niet boeiend haha

Juul75 en Gymgirl vinden dit leuk.
  11. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    Loslaten is toch wel het sleutelwoord. Ze moeten er zelf achterkomen oorzaak en gevolg idee. Bij onze dochter hebben ze een systeem. Bij drie keer geen huiswerk een tekst overschrijven. En bij herhaling iets anders, geen idee wat want onze maakt alles altijd al. Nu hebben hun leertijd op school dus dat scheelt .

Jongste is ook vaak lastig, ze hebben hier vanaf 6 jaar elke dag al huiswerk. Momenteel is het een weekplan en hij vergeet regelmatig zijn boeken. Maar is het vrijdagochtend niet gemaakt. Krijgt hij een briefje mee van de juf soms weken lang. Maar ook hier eigen verantwoording.

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik zou haar laten, totaal niet meer plannen,helpen en praten over het onderwerp. alleen zeggen dat ze alles zelf moet doen,en dat telefoon weg moet als ze t niet goed doet op school, niet als straf maar, weghalen zodat ze zichzelf niet met de telefon af kan leiden. de rest is eigen verantwoordelijkheid. krijgt ze onvoldoendes en leert ze misschien meer van deze ervaring? met teveel onvoldoende scores? de telefoon inleveren, stoppen met sporten. kinderen moeten soms even diep zakken om te leren zelfstandig te werken. en zeg haar nooit dat ze goede scores haalt omdat jij haar planning doet. dat is zo slecht om van je moeder te moeten horen. je hebt dan nihil zelfvertrouwen. liever niks helpen dan je kind dat zeggen/leren, dat zij zonder jouw hulp onvoldoendes zou krijgen. kouddouche dus.

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    iedereen stelt zijn eigen doelen en niemand werkt voor een ander om haar/zijn doel te bereiken. leren je eigen doelen stellen en die bereiken geeft meer zelfvertrouwen. jij moet dus niet bepalen wat haar doelen zijn en als zij denkt dat ze blij genoeg is met onvoldoendes moet je dit OOK prima vinden. en geloof mij als ze begrijpt dat jij geen sectreterrse van haar bent gaat ze met meer plezier steeds hogere doelen stellen. moral steun= altijd geven. troosten etc als het mis gaat. maar je gaat niet voor haar werken. ze leert het allemaal sneller dan je zou denken.

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    Loslaten?!

Ik schrik er best van dat je gewoon haar hele planning maakt.... En dan zulke goede resultaten zonder huiswerk maken? Lekker zelf laten doen! En als het misgaat spreek je af dat je je er weer mee bemoeit.

Mijn ouders hebben zich vroeger nooit met mijn huiswerk bemoeid. Alleen als ik vroeg of ze iets wilden overhoren ofzo. En een keer had ik een 1 gehaald voor scheikunde toen had mijn moeder wel even met de leraar gebeld. Maar verder? Ik had dat niet fijn gevonden als mijn moeder meende mijn planning te moeten maken.

Ik weet dat er kinderen zijn die heel veel moeite hebben met huiswerk plannen, maar als ze zulke gode cijfers haalt zou ik me er niet bij voorbaar mee bemoeien. Beetje zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid kweken!

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Hoe moeilijk het ook is, ik zou het inderdaad los laten. Het is haar verantwoordelijkheid en ze zal zelf moeten ervaren dat huiswerk maken nut heeft voor ze het zal gaan doen (als ze het belangrijk genoeg vindt dan). Zolang ze voldoendes haalt (met of zonder jouw hulp) zal ze dat echt niet in gaan zien en haar gedrag dus niet veranderen, er is immers geen noodzaak toe (want ze haalt of toch wel die voldoendes of mama doet 3/4 van het werk - waarom zou zij dan wat doen?).

Misschien vooraf even een mailtje naar de mentor dat je het anders aan gaat pakken en waarom, misschien dat hij/zij in een mentorgesprekje dit onderwerp dan eens mee kan nemen of zelf eens kan kijken wat er nodig is ed (extra uitdaging in de vakken waar ze goed in is en zonder leren ed goede cijfers haalt bv.).

Mijn dochter zit nu in groep 6 en maakt nu voor het eerst (zo nu en dan) huiswerk. 'Helaas' haalt ook zij regelmatig met minimale voorbereiding prima cijfers. Op zich heel fijn natuurlijk, maar de vraag is of ze er dan daadwerkelijk wat van leert mbt de noodzaak ervan en leren plannen ed. Gelukkig pakt de school dat goed op en worden er inmiddels ook eisen gesteld waar je niet aan kunt voldoen als je je amper hebt voorbereid (denk alleen al aan het maken van een PowerPoint, dat vraagt toch een beetje voorbereidingstijd - al is het misschien maar een half uurtje, maar het is meer dan niets ;)). Mijn dochter heeft heel lang helemaal geen hulp geaccepteerd, inmiddels help ik af en toe een beetje op verzoek (zoals uitleggen hoe bepaalde dingen in PP werken, een keer een boek uit de bieb halen over een bepaald onderwerp, enz.), maar meer accepteert ze echt niet.

16. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Vandaag begonnen!
    Ze heeft net hier aan de eettafel een planning gemaakt voor deze week. Althans, aangevuld want we hadden er zaterdag samen al 1 gemaakt. Ze heeft nieuw huiswerk erbij gezet. Nu is ze voor Engels op haar kamer aan het leren. ZONDER telefoon! Hahaha!
    Daarna komt ze naar beneden om samen naar wiskunde te kijken.

Ik denk ook dat het allemaal tijd nodig heeft. Ze ging met 11 jaar al naar het VO, en leren heeft gewoon niet altijd haar interesse. Ze is vorige week, op eigen initiatief trouwens, naar huiswerkbegeleiding gegaan. In dat uur leren ze hoe je moet leren. :thumup:

Jo79 en Syane vinden dit leuk.
  17. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Ik maak niet haar hele planning hoor. Het is iets dat we samen doen. Als zij alles op 1 dag plant geef ik aan dat dit niet haalbaar is. Als iets onhaalbaar is werkt dat ook niet motiverend. Vaak is ze om 16.15 uur pas thuis (behalve de maandag) en op sportdagen (3 dagen) heeft ze nauwelijks tijd om nog te leren. Na het sporten is ze moe. Begrijpelijk!
    Ik help haar door aan te geven wanneer ze wel tijd heeft zodat het evenredig verdeeld wordt. Niet alles op 1 dag, want dat is gewoon te veel. Er moet ook ruimte zijn voor vrije tijd. Afspreken met vriendinnen, bellen, Netflix en Youtube kijken en lekker niks doen is ook belangrijk.

18. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Je kan ook afspreken dat je bv om de zoveel weken samen kijkt hoe het gaat, en dat je verder alles bij haar laat; zij plant alles, maakt zelf huiswerk en leert zelf voor toetsen etc. Als ze hulp nodig heeft - bv voor overhoren - kan ze dat vragen. Als je dan bv ontdekt dat ze niks deed aan die zesjes-vakkrn en bv daar een onvoldoende voor heeft gehaald, hou je haar op dat punt iets strikter en spreek je bv af dat ze dat huiswerk aan jou laat zien of dat je dat vak standaard overhoort. En zo kun je telkens kijken waar het goed gaat en waar niet, zo toewerken naar volledig zelfstandig huiswerk maken.

Gymgirl vindt dit leuk.
  19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Wat fijn dat het zo wat beter gaat en goed dat ze uit zichzelf naar huiswerkbegeleiding is geweest. Dan ziet ze zelf ook het nut er van in en wil ze er aan werken.
    Ik ben benieuwd hoe het straks met mijn dochter gaat op het VO, die doet thuis ook zowat niets uit zichzelf, dat deed ik vroeger ook niet. Kwam pas op mijn twintigste ofzo. Of ze maakt het en vergeet het in te leveren, dat soort acties, ze is vaak met haar gedachten ergens anders en snel afgeleid, dus dan doet ze niet op zo’n moment wat ze zou moeten doen.
    Ze doet Jenaplan, bijna huiswerkvrij, maar ze moeten vanaf groep 6 al zelf hun weekplanning maken en tijdens schooltijd hun werk maken en leren. Dat kostte in het begin ook wat moeite, maar gaat nu redelijk goed. De leraren geven tips en adviezen, maar laten ze ook bewust die eerste maanden onderuit gaan als ze niet goed plannen, zodat ze zelf ervaren dat bepaalde dingen niet werken. Nou ja, ik hoop maar dat ze straks wat aan deze ervaring heeft. Ik kreeg wel veel huiswerk op de basisschool en van je agenda vol zetten met wat de leraar je zei heb ik niets geleerd.

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je hebt ook apps die je helpen plannen. als je zoekt met ' adhd app' (want adhd mensen zijn bekend met hun niet kunnen plannen/organiseren)vaak ietsje uitgebreider dan gewone agenda apps en overzichtelijker.

Deel Deze Pagina