Dochter wil geen vaste voeding

Discussie in 'Voeding' gestart door Warboel, 22 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Hai dames,

Ik hoop dat iemand zijn, of haar kindje hier in zal herkennen en misschien wat bruikbare tips heeft. Dit is namelijk voor mij een compleet nieuwe situatie.

Mijn dochter (nu 6 maanden) is eigenlijk al vanaf haar geboorte een klein etertje geweest.

Nog steeds drinkt ze ongeveer 6 flessen van 150/5 per dag en sinds dinsdag zijn we overgestapt op opvolgmelk.

Met 4 maanden zijn we begonnen met de eerste hapjes. Nu was dat geen succes, want ze was er overduidelijk nog niet aan toe. Op zich niet qua krampen, maar eerder qua mondmotoriek. Ze werkte elk hapje constant naar buiten.

Oefening baart kunst. We gaven haar regelmatig wat fruit, of groente. Maar niet elke dag. Door haar laatste fles kreeg ze rijstebloem. Dit ging er altijd prima in.

Nu is ze dus 6 maanden oud, zijn we overgestapt op de opvolgmelk, granenpap en dergelijke. Maar NOG heb ik een dochter die niet fan is van de gebruikelijke groenten en fruithapjes. De granenpap blieft ze ook niet. Niet in de ochtend, niet in de avond.

Het enige wat ze met smaak wegwerkt zijn Cracottes ;), maar goed. Hier raakt ze dus niet echt verzadigd van en het is ook niet echt gevarieerd genoeg voor op een dag.

Ik heb daarbij wel het idee dat de opvolgmelk ook niet genoeg vult. Ze komt per dag meer voor voedingen + dat ze in de nacht ook ineens weer 2x komt (nu is dat voor geen probleem trouwens hoor. Ik weet heus wel dat kinderen van 6 maanden oud heus nog wel eens nachten wakker kunnen worden) en ze sliep eigenlijk al een paar maanden door.

Dus de pakken opvolgmelk vliegen er doorheen, maar ik zit nog steeds met een dochter die qua 'interesse' in vast voedsel, eerder op het niveau zit van een kindje van 4 maanden. Dan dat ze echt al flessen dient te vervangen voor vaste voeding.

(P.S. Ik gebruik nu vooral mijn zoon als vergelijking) die bunkerde als een bezetene met met 4 maanden MOEST ik flessen vervangen

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.545
    3.057
    113
    Je zou kunnen proberen om gewoon stukken te geven, de rapley methode

3. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Wat Chantal zegt, ik dacht ook aan stukken geven? Dan kan ze het voelen, ruiken en goed zien, wellicht dat dat helpt?

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je hoeft ook geen opvolgmelk te geven, als de eerste melk beter vulde.

5. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ja ik zat er zelf ook een beetje aan te denken. Misschien dat ze Cracottes daarom ook fijn vindt? Omdat ze die uit het vuistje kan opsabbelen.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik een stronk broccoli dan weer een beetje spannend vind. Zal ze zich niet verslikken?

En Shakes. Nee? Is opvolgmelk niet nodig?

6. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Opvolgmelk ia niet nodig en daar mag je ook minder van geven namelijk 24 schepjes. Van nr1 30 schepjes maar 6x5 schepjes opvolgmelk is dus te veel

7. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.545
    3.057
    113
    Opvolgmelk hoeft idd niet
    Ik zou weer terug naar nr 1 gaan :)

Een stronk broccoli kan je gewoon geven hoor, ze moet het natuurlijk gewoon vast kunnen houden dus niet te klein.
    Hier hebben de jongens alleen maar stukken gegeten en nooit potjes ;)

8. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.913
    113
    Vrouw
    Je kunt het idd proberen op een andere manier aan te bieden. Persoonlijk zou ik stoppen met het geven van een cracottes, omdat ik denk dat dat voor een kind van 6 maanden geen toegevoegde waarde heeft.

Mijn oudste ging voor het eerst eten doorslikken met 8,5 maand. We hebben het gewoon elke dag aangeboden, in stukjes, geprakt, potjes, maar hij wilde niks hebben. En van de 1 op de andere dag was hij om en ging hij eten. Ik zou dus vooral groentes en fruit blijven aanbieden, maar lukt het niet, dan lukt het nog even niet. Komt vanzelf.

9. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ik denk dat het net zoveel waarde heeft als een boterham? Dus ag.. baad het niet... Natuurlijk wel de bruine variant :p.

Ze slikt wel door. Gelukkig! Alleen ze heeft vooral moeite met gepureerde groenten en fruit.

Toen ze 4 maanden was werkte ze het prutje weer naar buiten. Nu neemt ze hooguit een paar hapjes. Daarna probeert ze de lepel uit mijn handen te trekken, daar likt ze dan nog een paar keer aan en vervolgens smijt ze dat ding weg en gaat het mondje op slot :p.

Ik heb op zich geen haast. Maar ik vroeg me wel af of het niet 'moet' met 6 maanden.

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee, het moet nog helemaal niet. Borstvoedingskindjes beginnen vaak pas op zes maand te proeven, dus je hebt nog massa's tijd. Gewoon rustig blijven aanbieden, en je niet laten opjagen tot bijvoorbeeld het geven van zoete dingen om toch maar iets binnen te hebben.

11. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113

Nee! Absoluut niet.

Mijn moeder opperde al om een schepje suiker door de pap te doen, haha.
    Ik vind haar daar echt nog veel te jong voor. Stom eigenlijk, want bij zoon was ik heel makkelijk. Maar goed: die at dus al heel erg goed vanaf 4 maanden.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou het ook in stukken aanbieden. Zelf laten ontdekken, likken, proeven. Hier hebben ze nooit anders gekregen en zich nooit verslikt.

13. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ik ga dit inderdaad proberen.
    Wellicht heb ik gewoon een dochter die het graag 'zelluf' wil doen. Zou me echt niet eens verbazen, haha. Ze trok met drie maanden ook de fles al uit mijn handen.

14. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Ik zou me nog lang geen zorgen maken. Tot de leeftijd van 1 jaar is melk de hoofdvoeding. Bied stukken voedsel aan. Dan kan je kleintje het zelf doen. Op het begin zal het meeste op de grond belanden, maar dat hoort erbij.

15. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn oudste at vanaf 5,5 maand flinke porties groente&fruit weg.. Mijn jongste leefde van zijn flessen.. Vanaf 5,5 maand wel dingen aangeboden, maar hij wilde het gewoon niet. Lekker flesje lurken. Ik ben om die reden wel op nr1 melk gebleven, daar kun je iets meer van geven..
    En elke week heb ik 3 keer iets geprobeerd qua eten. tot hij met 7 maand opeens in een weekend van een boos hapje naar normale porties ging. En vanaf die tijd loopt hij weer op schema met zijn broek. Toen ben ik ook pas op nr2 melk overgegaan..

Kinderen hebben vanaf 6 maand tot 12 maand om volledig over te gaan van melk naar voeding (en dan nog zijn er genoeg uitzonderingen). Dus ze hoeven echt niet perse met 6 maand vast voedsel. dan mag ook gerust bij 7 of 8 maand. Het moet vooral leuk blijven, verschillende smaken en structuren proberen (glad vs stukjes).

16. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    Courgette in repen stomen was hier succes. Bloemkool, broccoli ook in grote stukken.

Hele peer in handen ook, lekker afsabbelen.

Ipv cracrotte, waar vaak ook suiker bij in zit, kan je een droge broodkorst geven.

Banaan afsabbelen als wij het vasthielden ook. (Anders ging heel stuk banaan in een keer naar binnen, vond ik nou niet heel goed plan ;)

Stukken geven is even wennen voor ouders, maar ik kan het iedereen aanraden. Zeker als ze ouder wordt heb je er profijt van, want ze kan zelf eten. Wij hebben dus ook tijd om zelf te eten.

Je dochter kan heel goed zelf door middel van kokhalsreflex het eten naar buiten werken als het moet. Is hier vaak gebeurd, de eerste week, maar het werd minder. Het kokhalsreflex verschuift langzaam aan meer naar achter in de mond.
    Wat ik fijn vond is, me wel even verdiepen in de theorie/ praktijk, wat ik moest doen als ze zich echt verslikte. Filmpje bekeken.

Deel Deze Pagina