Diarree. WAt te doen? En school?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Boordevol, 12 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Voor het eerst in 7 jaar heb ik te maken met een kind met diarree. Mijn zoontje moest gister 2 keer en net had hij ook weer een diarreeaanval. Hij is verder niet ziek. Moet ik hem diarreeremmers geven (die heb ik nog ongebruikt en in de zomer voor de vakantie aangeschaft) of is het juist goed dat alles eruit komt? Nadat hij gisteren 2x een 'anval' had zat alles onder. Net was hij er wel op tijd bij. Hoelang duurt zoiets gemiddeld en kan hij morgen wel naar school of moet ik alvast mijn afspraak afzeggen?

2. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    In principe is het beter om geen diarree remmers te gebruiken. Het is een natuurlijke reactie van het lichaam. Het wil die bacterie of dat virus er op deze manier eruit werken. Je zou het vandaag even kunnen aankijken.
    Of hij morgen naar school kan is lastig te zeggen, dat ligt er een beetje aan hoe het vandaag gaat.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Precies.

4. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Als hij vandaag nog diarree heeft, zou ik hem zeker niet naar school sturen. Ook niet als hij geen koorts heeft.

5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    Bestaat dat nog, zondagsschool? 😜

@Ts, Ik zou vandaag even aankijken hoe het gaat. In de loop van de dag evt al je afspraak een heads-up geven dat je misschien moet afzeggen. Dan hou je nog een slag om de arm.

En verder zou ik hem veel laten drinken. Of bv na iedere diarree aanval water laten drinken. Mocht hij niet willen drinken, zou ik gewoon iets geven dat hij lekker vindt. Vocht is belangrijk, minder eten is niet erg.

6. Pasta

Pasta Fanatiek lid

12 feb 2010
    1.015
    16
    38
    Noord Holland
    Diarree= niet naar school.
    Eerst een dagje vastere ontlasting.
    Op school is er weinig mogelijkheid tot goed verschonen of douchen, en het besmettingsgevaar is erg groot.
    Beterschap!

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Hoe gaat het nu?

8. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Hier is het 48 uur geen diarree (of gespuugd), dan weer naar school. Het is zeer besmettelijk, sneu als andere kindjes ook ziek zouden worden.

Beterschap!

9. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Heb hem vandaag geplaatst en bedoel dus morgen niet naar school ;)

10. tuc

tuc Niet meer actief

Hier ook en ook het dringende advies van school...48 uur vrij van alles. Want je hebt zo een domino effect van zieke kinderen.

11. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    het stond zelfs in mijn contract toen ik nog werkte.
    diarree is thuis blijven.

12. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Sorry voor de late reactie. Had het wel allemaal gelezen maar kon niet eerder reagrren. Vannacht om 2u was gelijk de laatdte. De hele dag goed gegeteb, gedronken enn geen grote voodschap meer. Thuis heeft verder niemand er last van gehad en na elke boodschap maakte k de wc schoon en wast hij met zeep en daarna handgel en ik ook.

Denk dat morgen naar shool dus wel gewoon kan.

13. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Ja hoor dat bestaat nog steeds. Mijn kinderen zitten erop.😉

Wbt de diarree....na een dag ziek eerst en dag thuis. Aansterken en uitzieken. Daarna weer naar school is bij ons de regel. Als ze te snel weer naar school gaan heb je kans op een terugval en ze steken anderen aan.
    En voor een kind (en de juf) is het echt niet leuk als je op school opeens diarree hebt of moet spugen.😨

14. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Maar dat was t hem juist, hij was niet ziek. Enkel 3x dus een diarreaanval waarvan 2 zaterdagmiddag en 1 in de nacht v zaterdag op zondag. Ook zaterdag was hij niet ziek en fit en at en dronk hij goed. Hij gaf zelf ook aan nergens last v te hebben behalve dat hij ineens aandrang voelde en op dat moment buikpijn maar meteen na het ontlasten was dat ook over.

15. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    #15 Adje, 13 feb 2017
    Laatst bewerkt: 13 feb 2017
    Ik vind het persoonlijk onzin om een kind na ziekte 48 uur thuis te houden. Ik kijk liever naar mijn kind en als het goed gaat thuis, gaat mijn kind weer naar school en dan ligt het maar net eraan vanaf het weer goed gaat en wat de ziekte was. Zo heb ik ook nog wel eens een kind thuis gehouden 's morgens, voor de zekerheid, maar dan toch in de loop van de ochtend naar school gebracht omdat er echt niks meer aan de hand was.

En na een zwaar virus ben je ook niet meteen fit en dan laat ik ze wat langer uitzieken. Maar bij jou zoon klinkt het meer alsof hij misschien iets had gegeten wat niet goed was gevallen, met als gevolg darmen van slag en dus diarree. Dan is het echt niet besmettelijk en kan hij toch gewoon weer naar school.

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Omdat hij verder niet ziek was en de diarree beperkt bleef, denk ik dat hij misschien iets gegeten heeft wat niet goed viel. Dus thuishouden hoeft in dit geval niet, denk ik.

17. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Buikgriep (vaak veroorzaakt door het Norovirus, waar diarree een symptoom van is) valt bij iedereen anders, de een heeft enkel een paar dagen last van diarree, de ander voelt zich hondsberoerd, moet veel braken, diarree, buikkrampen, en weer een ander heeft geen symptomen maar kan wel anderen besmetten. Dus liever het zekere voor het onzekere en thuishouden die 48 uur!

Ik begrijp ook daadwerkelijk niet dat ouders hun kind evengoed naar school doen! Het is echt zeer besmettelijk. Slechts 10 virusdeeltjes kan iemand al ziek maken.

18. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    #18 Adje, 14 feb 2017
    Laatst bewerkt: 14 feb 2017
    Ik blijf bij mijn standpunt. Ik ga mijn kind niet thuis laten als het zich kiplekker voelt. En de besmettelijkheid van het norovirus kan nog 3 wkn in de ontlasting zitten. Dus volgens die redenatie zou ik mijn kinderen 3 wkn thuis moeten houden...
    En je zegt zelf dat er soms nauwelijks symptomen zijn. Hoe moet je dan weten dat het dat virus is en niet iets anders. Ik vind het echt overdreven.
    Is overigens ook het advies van het rivm. Braken en diarree over en voelt het kind zich goed kan het dus gewoon weer naar school. Ik snap ook niet waar 48 uur op gebaseerd is...

En misschien ipv het proberen te weren van allerlei ziektes die zo besmettelijk zijn, zouden ouders beter kunnen werken aan de weerstand van hun kinderen. En daarnaast goede hygiëne aanleren en goed handen laten wassen.

19. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik heb het norovirus in het ziekenhuis opgelopen. Ik heb onze oppas op mijn vrije dag moeten bellen of ze mijn dochter ophaalden. Het leek wel een mannengriep, zo ziek was ik! Mijn dochter had een paar dagen later hetzelfde, maar was er met 1x overgeven en 3x op 1 dag een diarreeluier vanaf. Mijn vriend is ook 2x naar het toilet geweest en er vanaf. De week daarna heb ik vrij moeten nemen. Mijn oppas had het ook te pakken.... tja, het is heel besmettelijk, maar je kunt het niet helemaal voorkomen. Tijdens de diarree en het spugen zou ik een kind thuishouden, maar als dat over is, gewoon weer naar school en instructies geven goed zijn/haar handen te wassen.

20. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Als je na de diarree gewoon goed gewassen bent etc, kun je prima naar school als het over is. Als hij echt ziek was erbij, had ik 'm idd laten uitzieken, maar dit klinkt meer als iets dat verkeerd viel. En noro is super besmettelijk, als je dat wil vermijden moet je 6 weken in quarantaine - dat moest mijn schoonmoeder dus in het verpleeghuis omdat er anderen noro hadden, zij niet. Dat is dus niet te doen, je kind 6 wkn thuis houden.

Deel Deze Pagina