Dochter wil niet c.q. durft niet (te) poepen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Amethist, 9 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amethist

Amethist Niet meer actief

Mijn dochter van bijna 4,5 heeft (zoals velen van jullie misschien wel weten uit eerdere topics van mij) een verstandelijke beperking. Ze is sinds een paar maanden overdag volledig plaszindelijk. Poepen is altijd lastig geweest bij haar en het ging van kwaad tot erger. Eerst ging het gewoon wat moeizaam, daarna poepte ze elke keer kleine beetjes en inmiddels houdt ze het helemaal op. Zo erg zelfs dat ze begin van de week echt volledig verstopt zat, overloopdiarree had en we een klysma hebben moeten geven. Dat werkte als een tierelier, maar helaas wil ze nu, ondanks de 2 zakjes Forlax die ze nu per dag krijgt, nog steeds niet poepen en is ze alweer aan het ophouden.

Wij zijn echt een beetje wanhopig zo onderhand, want sommige dagen staan volledig in het teken van het poepen, of beter gezegd het niet poepen, van dochter. Zodra we zien dat ze moet poepen zetten we haar op het toilet, maar ze weet het nagenoeg altijd op te houden. Ik snap niet hoe ze het doet, maar het lukt haar elke keer weer. Ze wil ook niet op het potje of in de luier poepen. Het is echt het poepen zelf, het feit dat de drol ;) uit haar komt, dat het probleem lijkt te zijn.

Maar hoe leg je in godsnaam aan een verstandelijke beperkte stronteigenwijze (haha, leuke woordspeling!) kleuter uit dat het niet eng en wel belangrijk is om te poepen?

Iemand tips? Ze zijn meer dan welkom!

2. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.252
    1.010
    113
    Zuid-Holland
    Draagt ze een luier? Zo niet, dan zou ik met luierbroekjes starten. En gewoon positief blijven op alles wat ze op de wc doet, regelmaat erin houden zodat ze plaszindelijk blijft. Maar alle druk er vanaf halen dat ze op het toilet moet poepen. Ik werk op een kinderdienstencentrum met verstandelijk beperkte kinderen en wij zijn veel vaker dat het zindelijk worden van ontlasting veel langer kan duren. Onlangs een jongen begeleid die met 4jr plaszindelijk was en pas met 6 jr op hef toilet durfde te poepen.
    O wacht lees nu pas dat ze ook niet in een luier wil poepen, maar waarom niet? Krijgt ze die alleen maar aan als ze moet poepen? Want dat kan ze ook associëren met help, ik moet poepen!
    Laat het los is mijn advies. Geef de forlax , geef luierbroekje en probeer er verder geen aandacht aan te schenken. Het is moeilijk voor haar en elke aandacht werkt mijn inziens nu averechts. Geef haar de tijd, met beetje hulp zoals forlax en luier, om het weer gewoon zelf te gaan doen!
    sterkte, begrijp dat het voor jullie ook heel lastig is!

3. tijdvoormezelf

tijdvoormezelf Niet meer actief

Zou een beloningssysteem werken? Ik weet niet hoe ernstig haar verstandelijke beperking is, maar anders is dat een optie? Mijn zoontje van drie zit ook al vanaf geboorte verstopt , of diarree. Sinds een poos poepte hij ook niet meer, anderhalve week niks en dan moest hij weer een klysma. Na twee keer in de houdgreep voormeet klysma ben ik begonnen met beloningssysteem met stickers.
    Eerst direct na een drol de beloning.
    Daarna na 2 drollen de beloning etc.
    Misschien is er iets wat ze heel fijn vindt?na iedere drol een snoepje?

Wat hier ook goed hielp was uitleggen waarom het belangrijk is om te poepen, maar nogmaals ik weet niet of dat bij jouw dochter een optie is ivm beperking.
    Verder hielp heeeeeel veel drinken en hij krijgt macrogolum om poep zacht te houden.
    Ik dacht goed bezig te zijn door flink veel vezels te geven mAar als je niet genoeg drinkt werkt dit averrechts. Hij dronk 600 ml per dag en nu een liter en dat maakt wel verschil.

Echt heel veel positiviteit als er wel een drolletje komt, werkte goed. En als hij echt niet wilde, geen druk zetten.

Heel veel succes, is heel vervelend als ze niet poepen.

4. Amethist

@ Mirjamrn: We zijn juist met de zindelijkheidstraining begonnen omdat ze met luier steeds haar poep ophield, dan elke keer kleine beetjes poepte, vaak minstens wel 8x per dag en dus constant zere en kapotte billen had. Het was echt een drama, dus zodoende zonder luier. Een luier omdoen heeft dus geen zin, want zoals ik al zei, het poepen zelf is het probleem, niet wáár ze kan poepen (luier, potje, wc), want dat wil ze namelijk nergens. Dat was al zo voordat we met de zindelijkheid bezig gingen.

@ Supersam: Een beloningssysteem hebben we gehad, maar ze geeft er niks om. Ze vindt het leuk om een sticker te plakken, maar het is voor haar geen stimulans om dan dus wél te gaan poepen. Uitleggen waarom poepen belangrijk is hebben we in simpele bewoording wel gedaan, maar ik kan moeilijk inschatten of ze het goed begrijpt (ze herhaalt het wel, maar dat is natuurlijk geen garantie dat ze het ook daadwerkelijk begrijpt) en ook als ze het wel goed begrijpt, dan is dit voor haar dus niet voldoende om "gewoon" te gaan poepen.

Dank voor jullie meedenken. Het is echt een lastig probleem.

Eind oktober weer naar de k.a./ontwikkelinspoli en dan gaan we het zeker aankaarten.

5. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.252
    1.010
    113
    Zuid-Holland
    Ik begrijp dat je dan geen luier wil gebruiken, dus praktisch weet ik het ook even niet. Maar ik denk wel dat het voor je dochter nu zo'n beladen onderwerp is geworden dat dit voor nu extra moeilijk is geworden. Dus op een of andere manier moet die spanning er voor haar wel af, maar ja hoe? Heb je ergens al te maken met een gedragsdeskundige die je van advies kan voorzien?

6. Amethist

Tja, als het zou werken zou ik me alle liefde en plezier een luier(broekje) gebruiken, maar dat is dus helaas niet het geval.
    Eind oktober hebben we weer een afspraak bij de ontwikkelingspoli en dan hoop ik dat zij iets voor ons kunnen betekenen.

7. tuc

tuc Niet meer actief

ik weet niet in hoeverre ze minder begrijpt hierin dan een ander kindje?? Mijn dochter heeft geen verstandelijke beperking, maar die kreeg ik dit ook op geen enkele manier uitgelegd hoor. De angst zat in haar en hoewel ze prima begreep wat ik uitlegde hielp dat haar niet om toch te poepen.

Wij hebben het volledig los gelaten en dus niet meer erna gevraagd, gezegd of wat dan ook. Een tijdje werd het hierdoor heel lastig en doordat ze verstopt zat kwamen er kleine beetjes in haar onderbroek. Op een gegeven moment heeft ze toch zelf de knop omgezet en kon ze als het echt moest wel poepen. Ik moet eerlijk zeggen dat het volgens mij nog altijd niet loopt zoals bij de meeste kinderen, want ze zit vaak te wiebelen en dan stuur ik haar naar de wc en poept ze. Ze gaat nog altijd pas op het allerlaatste moment, maar het vormt iig geen probleem meer nu.

8. Amethist

Nou ja, ze is verstandelijk beperkt hè en zit op speciaal onderwijs, dus neem maar van mij aan dat ze mijn uitleg echt niet begrijpt.

Ik zeg er verder ook niks over inderdaad. Als ik zie dat ze moet poepen zet ik haar op het potje of op de wc (afhankelijk van waar we zijn in huis, boven hebben we geen toilet), maar bijna nooit poept ze dan ook. Er geen aandacht op vestigen is waarschijnlijk het beste dat werkt, maar dat is wel echt lastig als ik weet hoe naar en vervelend het dan allemaal voor haar wordt.

9. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    phoe wat lastig..
    Haar heel erg afleiden als je het idee hebt dat ze moet poepen ? Met de ipad of de wc ofzo zodat ze wat meer ontspannen zit ? Misschien dat het dan toch komt ofzo ?
    Naar diertjes gaan kijken die poepen en dat er dan niets gebeurd ? Is misschien een beetje een stom idee, maar heb dat met Sanne gedaan toen ze zich net een beetje bewusts werd van wat er nou gebeurde als je poept. ( dat er iets uit je komt )
    Ze vond het heel facinerend geitjes die keutels kwijtraken maar gewoon doorlopen.. doet geen zeer er gebeurd niets...

Nou ja zomaar wat er in me op komt..
    Sterkte

10. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Toen mijn zoontje niet meer wilde poepen omdat het pijn deed ben ik naast de medicatie ook boekjes over poepen met hem gaan lezen (ook om het onderwerp voor hem wat minder beladen te maken) rn dit werkte naar mijn idee goed. Nog steeds is het boekje over de mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft zijn favoriete voorleesboekje.
    Hebben jullie ook al iets anders gebruikt dan forlax? Mijn zoontje reageerde heel slecht op de forlax. Wij zijn overgestapt op Movicol en dit ging echt een heel stuk beter.

11. Amethist

@ Kris: Flimpjes oid kijken op de wc doen we wel eens inderdaad, maar als de poep dan komt, dan gaat ze het toch weer tegenhouden.

@ Ster: Nee, nog niks anders dan Forlax gebruikt en ik begreep van de ha dat ze er ook niet happig op zijn om zulk spul (lang) te blijven gebruiken. De Forlax werkt overigens wel goed, dus ook geen aanleiding om iets anders te gaan gebruiken.

Overigens heb ik het idee dat het poepen an sich nu iets beter gaat, ze probeert het nog wel op te houden, maar raakt niet meer in lichtelijke paniek als ik haar op tijd op de wc zet. Grootste probleem is nu dat ze veelal in haar onderbroek poept. Ze zegt dus pas dat ze moet poepen als ze het al gedaan heeft. Zucht... Ik voel me ook zo bezwaard tegenover school, alhoewel ze er daar geen probleem van maken...

Deel Deze Pagina