Huishouden lukt niet

Discussion in 'Baby en dreumes' started by nathalie2012, Oct 13, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nathalie2012

nathalie2012 Fanatiek lid

Oct 5, 2012
    1,581
    0
    0
    Hoe doen jullie het huishouden met een dreumes?

Ik krijg het niet voor elkaar en daar word ik boos om. Ik ben een thuismama en zou dus voldoende tijd en mogelijkheden moeten hebben. Tijd is er ook wel, maar hoe pak je klusjes aan met een dreumes van 1,5 jaar? En hoe plan je de dingen over de dag? Ik heb astma en veel last van vermoeidheid dus ik moet de dingen verdelen.
    Sommige dingen doe ik ook liever niet als ze erbij is, zoals de wc en badkamer schoonmaken. En sommige plekken zijn niet kindproof dus die moeten ook als ze slaapt of als ML er is. Ik wil ook graag weer "fit" zijn als ze wakker is en even tijd voor mijn hobby/rustig zitten zou ook lekker zijn maar als ze wakker is is dat niet echt aan de orde :(

Iemand tips?

2. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Heel herkenbaar. Als ze hier eenmaal op bed ligt wil ik ook graag op de bank ploffen met een kop thee en een tijdschrift en even dat momentje voor mezelf.
    Stofzuigen en keuken en afstoffen gaat wel als ze hier rondloopt. Zet dan vaak de tv even aan.

Verder hebben wij inmiddels een huishoudelijke hulp aangenomen die ik al heeeeel lang wilde hebben maar nu ik rust moet nemen vanwege mn zwangerschap, gaf dit eindelijk de doorslag. En die hulp die blijft er hoor, ook als ik niet meer zwanger ben.
    Ik wil nooit meer iets anders...

Voor de huishoudelijke hulp deden we het meeste in het wknd als ml ook thuis was. Hij ging bijv boodschappen doen met dl en ik ging aan de poets of andersom. Iemand bleef beneden met haar en de ander kon boven even aan de slag. Misschien is dat ook een idee als je geen huishoudelijke hulp wilt.

3. Lovelymum87

Lovelymum87 Actief lid

May 1, 2014
    434
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tips...nee...herkenbaar ja!

Hier loopt het huishouden ook best achter....dreumes van 1,5 , zwanger en ook altijd moe....( medisch )
    Het huishouden gaat de ene week goed, andere week zoals deze slecht....
    Er ligt strijkwas van een week, de was had vandaag gemoeten en de stofzuiger niet aageraakt....ramen zijn vies en de badkamer en vloer mogen ook wel een sopje hebben....

Ik doe het huishouden wanneer zoonlief slaapt ( vaatwasser, was strijken ) maar moet ook verplicht rusten...
    Dus hier een mini schema....waar ik mij aan probeer te houden....
    Elke dag vegen ( savonds als hij slaapt ) , 3 keer in de week stoffen , 2 keer wassen in de week en 1 keer strijken.
    Badkamer wanneer ik kan maar wc wel regelmatig doekje overheen ( om de dag ongeveer ) en manlief helpt als het echt even niet lukt...

Ik maak me niet meer druk om....wil met mijn zoontje tijd hebben, en met hem al druk genoeg ( klimt veel, erg druk en niet altijd even makkelijk ) slaapt maar 1 keer per dag waar ik dus en huishouden en rust moet pakken..

Laat de druk van je af gaan...
    Als de keuken, vaatwasser, eetkamertafel maar schoon is ( hier wel een pre! ) boodschappen er zijn is het prima toch:)
    Alles komt vanzelf weer:)

4. tuc

tuc Niet meer actief

Hmm ik herken het helemaal niet eigenlijk. De badkamer doe ik rustig als hij wakker is. Ik zet zijn slaapkamerdeur open en die van ons en pak wat speelgoed voor hem. Hij wandelt dan wat rond en wil soms ook mee poetsen. Dan pak ik een droog doekje voor hem en laat hem de vloer poetsen als ik met het bad bezig ben of hij poetst het deksel van de w.c..

stofzuigen doe ik om hem heen, hij verplaatst toch continue dus dan kan ik alles meepakken. Dweilen vaak s avonds maar als het overdag moet dan gaat hij kleuren of kleien aan tafel en dan dweil ik ff.

5. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

Jan 16, 2011
    3,569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ik werk 32 uur per week en mijn man 40+.

Hier een traphekje tussen het kozijn van de deur naar haar slaapkamer. Op haar slaapkamer is alles veilig en staat genoeg speelgoed.

Ik doe de klusjes waar ik haar echt niet bij kan gebruiken (wc/badkamer/dweilen) en zij speelt op haar slaapkamer. Daarnaast stofzuig ik dagelijks wanneer ik thuis kom (eten staat dan al op) en de andere dingen doe ik in de avond en het weekend.

6. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    ik werk niet, mijn vriend wel 40+ uren (normaal gesproken, nu blessure)
    ben helaas wel chronisch moe.
    maak me soms wel zorgen hoe dat met een 2e zal gaan.
    ik probeer zo veel mogelijk om in de avonden de vaat te doen. soms helpt ze me met opruimen. gaat ze mee helpen met tafelpoetsen en stofzuigen/vegen en de vaatwasser helpt ze altijd leeg ruimen. dat scheelt en is nog leuk ook.
    maar de grote dingen lopen idd achter... de was opvouwen, strijken... badkamer... alles probeer ik maar in dat beetje dat ze slaapt. of in de ochtend vroeg, in de avond laat... smiddags moet ik helaas meestal slapen...

7. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Lukt hier ook absoluut niet. Ze kan gewoon niet lang genoeg alleen spelen om iets zinnigs gedaan te krijgen, en ik wil haar niet in de buurt hebben als ik met schoonmaakproducten bezig ben. En wij werken dan ook nog allebei voltijds.

De oplossing: 4u per week een poetsvrouw. Beste beslissing ooit :) Was opplooien etc doe ik als ze erbij is, opruimen ook, en bij het koken helpt ze en eet ze ondertussen.

Is er ruimte voor een poetsvrouw? Of kan je misschien de strijkwinkel inschakelen? Of toch af en toe naar de opvang en dan flink doorwerken?

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik denk dat je teveel wil, en dat je eerst je andere probleem moet aanpakken. Daar zit het probleem, niet bij het huishouden. Toen ik me tijdens mijn tweede zwangerschap niet zo goed voelde was het huishouden ook mijn terugkerende irritatiepunt. Ik werd opeens heel perfectionistisch en kon panisch worden van een vuile vaat (als een berg zag ik er tegenop), laat staan dat ik de was kon bijhouden en de badkamer en toilet kon poetsen.

Mijn tip: houd het bij. Probeer geen bergen te verzetten want met een kleintje lukt dat vaak niet. Doe gewoon de kleine klusjes (vaat meteen de vaatwasser in, als vaatwasser klaar is meteen uitruimen), boodschappen direct opruimen, elke dag even een doek over de tafel en het aanrecht, etc. 1 keer per week voor het toilet en de badkamer. Zuigen wil je wellicht vaker doen omdat je een dreumes over de vloer hebt,doe het gewoon tussendoor. En accepteer dat het af en toe rommelig is. Zo is het met een kind.

Nu zit ik goed in mijn vel, heb meer energie, en dat huishouden? Piece of cake, het kost me helemaal geen energie meer als ik gewoon dagelijks het bijhoud.
    Daarbij heb ik ook een poetsvrouw en dat scheelt echt enorm.

9. Dweeb

Dweeb Niet meer actief

Ik werk 36 uur en mijn man 40 uur. Wij doen alle huishoudelijke klusjes verdeeld over de avonden doordeweeks. Het weekend houden we vrij, zodat we echt als gezin leuke dingen kunnen doen. Ik houdt een strak schema bij van wat ik welke dag allemaal doe. Doordat ik zo goed in een ritme nu zit gaat dit eigenlijk zonder enig ongemak. Het is wel eens druk maar wel te doen.

10. Boris10

Boris10 Niet meer actief

Herkenbaar.
    Hier 2 kleine kindjes van 2 en 1 jaar oud. En 8 weken zwanger van nr 3. Heb 0 aan energie en huishouden lukt me niet of nauwelijks.

Heb 1x per 2 weken een huishoudster, die doet de bovenverdieping. Beneden lukt het met de kindjes nog wel een beetje maar boven niet hoor.. Pfff
    Misschien denk ik er over een aantal weken weer anders over als mijn energie weer op peil is ;)

11. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Het "makkelijk" maken voor jezelf. Ik doe elke dag de wc in 3 minuten (nu dochter zindelijk is wat vaker). Heb wegwerpdoekjes. Daarmee roets ik over de bril eronder, doe de vloer met zo,n doekje en pleur chloor in de pot en ga er met de borstel door. 2 keer in de week doe ik de wc helemaal met chloor, incl. de wandtegels (dit is meestal als ze s'avonds op bed ligt). Verder kan je de badkamer wel doen met een dreumes/ peuter. Speelgoed mee, dat gooide ik in de gang en ging gewoon m'n ding doen. Als ze veel wegkroop toen ze nog niet liep stopte ik haar vaak in bed (als zijnde box) om in te spelen met speelgoed. Nu geef ik haar een doekje en "helpt" helpt ze me, of gaat ze spelen op haar of onze kamer. Als ze aandacht vraagt geef ik altijd aan dat ze even moet wachten omdat ik bezig ben. Nu is dat met een dreumes lastiger maar ik ben er toen al wel mee begonnen.
    Was etc. doe ik met haar erbij. Toen ze heel erg klein was zat ze in dr wipper voor de wasmachine naar de ronddraaiende was te kijken haha. Later gaf ik haar een emmer met eigen was en wasknijpers, en nu helpt ze me met de was erin doen.
    Als ik de bedden ga opmaken geef ik haar bijvoorbeeld een lakentje en laat haar haar poppenbedje opmaken.
    Alles kost wel wat meer tijd dan eerst maar dat is ook een kwestie van accepteren. En er zitten ook dagen tussen dat ik lang niet alles heb gedaan wat ik wil doen. Volgende dag beter.

Ik doe en deed eigenlijk alles met haar erbij. Alleen dweilen niet. Ik doe alles met kookwater dus dat doe ik als ze op bed ligt en boven dweil ik als mijn man er is.

12. gusto

gusto Niet meer actief

Eens.

Ik heb er 2 en doe gewoon alles tussendoor zodat ik inderdaad kan zitten als zij slapen.

's ochtends tijdens de teletubbies stofzuig ik, vaak dweil ik er ook nog achteraan. Na de lunch of het avondeten blijven ze iets langer in de kinderstoel zitten met wat blokjes of een boekje en doe ik de keuken, als ze in bad zitten haal ik een doek door de badkamer. 's middags spelen ze vaak even op de kamer van dochter, dan strijk ik een wasje, of maak ik de toiletten schoon. Kan allemaal prima tussendoor.

13. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Dat doe ik trouwens ook vaak. Badkamer poetsen als zij onder de douche staat of in bad zit, ideaal! :)

14. Linnepin86

Linnepin86 Fanatiek lid

Jun 10, 2013
    1,324
    184
    63
    Gelderland
    Ik probeer het één en ander te combineren. Was opvouwen of badkamer schoonmaken als zl in bad zit. Zo kan ik hem toch goed in de gaten houden en ondertussen wat nuttigs doen. Strijken en schoonmaken doe ik 1x per week goed als de kleine man op bed ligt. Stofzuigen gewoon tussen hem door. Zit af en toe wel in de weg maar dan zet ik hem even een meter verderop. Het ziet er allemaal niet zo spik en span meer uit als voordat de kleine er was, maar probeer het wel schoon te houden. En als er wat stof ligt, tja dat ligt er de volgende dag ook nog wel.

15. Boris10

Boris10 Niet meer actief

Helaas hebben wij geen bad en bovendien zijn ze nog te klein om alleen in een bad/douche te zitten.

Bovendien moet iki ze samen continu in de gaten houden want zoonlief heeft nogal eens de neiging om met speelgoed tegen zijn zusje te gooien.. Hij zou zo d'r hersens inslaan :p

Met wat meer doorzettingsvermogen zou het mij ook allemaal wel lukken hoor. Je hebt natuurlijk tussen de middag even een uurtje en 's avonds als ze op bed liggen. Punt is gewoon dat ik op het moment gewoon geen centje energie heb. Ben al blij als ik de dagelijkse dingen kan doen die echt moeten gebeuren...

16. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

Apr 22, 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Veel tips zijn al gegeven. Ik was net ook aan het poetsen en dl kroop me steeds jengelig achterna, terwijl ze normaal wel even speelt. Toen heb ik haar in de draagzak op m'n rug gedaan en alles was oké. Heb zo de bedden opgemaakt en de wc gepoetst haha. Gewoon een beetje creatief zijn. En soms de boel even de boel laten. Ik heb bijvoorbeeld 1 poetsdag in de week, de rest van de week doe ik alleen de was, afwas en koken. En soms beetje opruimen, maar echt niet poetsen. Dan geef ik mijn dochter aandacht, door samen wat te doen of samen op pad te gaan. Als ze slaapt, kruip ik even op de bank met een serie of een boek en een kop thee. Zo blijft het ook een beetje leuk :).

17. Brinta

Brinta Fanatiek lid

Apr 9, 2013
    2,145
    191
    63
    Zuid holland
    Ik werk 40 uur en maak schoon zodra mijn zoontje in bed ligt.
    Probeer het gewoon een beetje bij te houden zodat het niet veel werk is.
    In het weekend doe ik het gewoon wanneer mijn zoontje lekker aan het spelen is. De badkamer doe ik wanneer hij slaapt want ik vind het toch wel gevaarlijk met die schoonmaakmiddelen.

18. Me26

Me26 Fanatiek lid

Sep 29, 2012
    4,746
    719
    113
    Niet herkenbaar. Meeste doe ik als zij wakker is. Vooral stofzuigen vind ze erg leuk.
    Bovenverdieping ook, dan neem ik haar mee en kruipt ze daar vrolijk rond. En als er nog iets ligt als ze naar bed gaat doe ik dat direct. Kost me dan nog half uurtje en daarna tijd voor mezelf.

19. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

Jun 12, 2012
    3,209
    513
    113
    Ik herken het niet en kan me er ook niet zo aan storen als het een keer niet gaat zoals ik wil. Maar op maandag doe ik beneden en op vrijdag boven. Iedere dag stofzuigen beneden, wc, afwas, doekje over de tafels. Dit lukt wel als dochter erbij is. Als ze slaapt doe ik bijv de ramen en de tuin. De weekboodschappen haal ik vanuit mijn werk, ik werk dinsdag, woensdag en donderdag. Mijn man werkt maandag t/m zaterdagochtend. Ik zorg dat alles klaar is voor het weekend, dan hebben we genoeg family time :) Klinkt als dat je even een balans moet vinden. Misschien heb je wat aan een schoonmaakrooster, en kan je kindje je niet 'helpen'? Of anders even in de box/tv kijken oid?

20. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

Feb 24, 2012
    1,286
    9
    38
    Female
    Hier ook geen herkenning, sorry ;)
    Ik werk 30 uur, man meer dan 40 uur.

Ik doe alles waar dochter bij is. Het enige dat ik niet kan als ze er bij, is dweilen. Dat doe ik dan meestal savonds als ze slaapt.
    Stofzuigen vind dochter super leuk!
    Afstoffen, helpt ze mee met een doekje.
    Met de afwasmachine leegmaken helpt ze ook mee, vind ze super leuk! Zij geeft alles aan mij, ik zet het in de kast. Als er eens een kom stuk valt, vind ik dat ook niet erg.

Ik denk inderdaad dat je te veel wilt. Ik heb me erbij neer gelegd dat ons huis niet altijd kraaknet is. Voor dochterlief er was, was dat wel :D

Share This Page