Wat als je 2jarige straf niet erg vind/niet goed wilt maken na slaan/knijpen/enz?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door brabbel1988, 24 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Okee, ff een paar voorbeelden.

Beer word niet zomaar gestraft, maar moet wel weten dat haren trekken/slaan/knijpen enz echt niet kan, en daar dus straf voor krijgt.
    Nu heb ik al allerlei manieren geprobeerd om hem dit wijs te maken, maar okee, 2jarige zullen dit soms toch proberen denk ik.
    Als hij slaat moet hij in de hoek, maar dat boeit m niet, hij zegt uit z'n eigen na t slaan al "staf, da titten," en gaat zelf in de hoek zitten.
    Hij huilt dan niet, zeurt niet, zit gewoon rustig in de hoek te wachten tot ik kom.
    Maakt totaal geen indruk als ik hem zelf in de hoek zet met uitleg erbij, want hij zegt gewoon "ja mama, staf"
    Als ik dan naderhand rustig vertel waarom hij straf heeft en dat hij t goed moet maken roept hij heel hard nee nee nee, en gooit z'n eigen op de grond neer.
    Serieus, dan begint de ellende pas, ik dring totaal niet tot m door, hij wilt alleen maar los, en weg!
    Rustig blijven helpt niet, zachtjes toespreken niet,zeggen dat hij een lief kindje is, maar niet mag slaan helpt niet.....
    Met als gevolg dat hij het dus niet goed maakt met "de ander"
    Ik heb ook al geprobeerd om hem mee te nemen naar de ander, en samen sorry te zeggen, maar dan word hij weer boos, en geeft weer een mep.
    Zo ben ik al eens een kwartier bezig geweest op een slechte dag, maar t word dan alleen maar erger.

Er zijn tot nu toe wel enkele kinderen geweest die terug slaan, maar dan kijkt hij n keer op, en begint te lachen, dus dat is geen oplossing.
    Van kinderen die terug slaan raakt hij niet onder de indruk, bij sommige slaat hij gewoon weer een keer.

Wat zou ik anders kunnen doen, of hebben jullie tips/opmerkingen?
    Want ik wil niet dat mijn kind anderen afslaat, of dat andere moeders vinden dat ik er niks aan doe.
    Want geloof me, ik ben d'r echt heel streng op, maar het werkt gewoon niet bij m.

2. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hij is net 2, dus ik denk dat hij de straf nog niet echt begrijpt. Persoonlijk zou ik proberen het slaan voor te zijn. En als hij toch slaat op ooghoogte gaan zitten en duidelijk zeggen dat dat geen lief gedrag is van hem. Maar nog geen straf.

Het is vooral een kwestie van consequent blijven. Het gaat vanzelf over. Het slaan voor zijn kan ook door heel streng zijn naam te noemen als je ziet dat hij wil uithalen, gevolgd door een duidelijk nee.

3. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Maar als hij al gebaart bij z'n eigen dat hij slaat( door z'n eigen te slaan op z'n wang) en dan nee zegt, en dan in de hoek wijst en staf zegt, zou hij t dan niet snappen?
    Hij weet dus wel te vertellen dat hij niet mag slaan, en dan straf gaat krijgen.
    Op ooghoogte zitten na t slaan werkt niet want dan krijg ik de hele scène van neergooien, gillen, enz enz, luistert totaal niet naar wat ik zeg, of erger, ik krijg uit frustratie ook een mep.

En als kindjes samen aan t spelen zijn, kan hij ineens vanuit t niets meppen, dan kan ik echt niet op tijd ingrijpen...
    Het gebeurt ook zonder reden.

4. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik denk ook dat hij niet nog niet zo vat allemaal. Dat hij uit frustratie nog een map verkoopt onderstreept dit naar mijn mening. Slaan doe je uit onmacht.
    Wat je wel nog zou kunnen proberen is een andere strafplek? Een plaats die hij niet zo leuk vindt?

Verder zag ik in 'oei ik groei' staan dat agressie piekt vlak voor de 2e verjaardag. Daarna wordt het weer vanzelf minder.

5. Romy1979

Maar tussen weten dat je straf krijgt en begrijpen wat straf is en waarom je t krijgt zit een verschil. Als ik mijn zoon maar vaak genoeg vertel dat 10 x 10=100 weet hij t ook. Maar de logica en de beredenatie erachter begrijpt hij ook niet.

En wat je zegt, t is pure frustratie. Ik zou de hoek dus nog even achterwege laten en vooral streng toespreken.
    Moeilijke fase dit hoor. Mijn zoon sloeg mij ook wel eens toen hij die leeftijd had en dan pakte ik zijn hand en riep heel streng, nee!

Het gaat vast vanzelf over en wat ik zeg klinkt wel heel makkelijk hoor, snap ook dat je t helemaal niet leuk vind. Sommige kindjes slaan, andere bijten en weer anderen beginnen keihard te gillen.

6. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Niet straffen maar handjes pakken en aangeven dat je het niet leuk vindt, dat het pijn doet. Ik snap het in de hoek zetten sowieso niet zo goed, het kind gaat dan uiteindelijk dingen niet doen omdat het bang is voor de nare consequentie en niet omdat het een ander geen pijn wil doen.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Dat op ooghoogte hoe moeilijk ook is wel het belangrijkste in het proces. Dan zien kinderen de boodschap duidelijk. En zich neergooien..ja jammer dan. Dit is dus het stukje dat hij vervelend aab de straf vindt en dat moet je dus consequent doorzetten. En ervoor zorgen dat als hij jou aan moet kijken hij je niet kan slaan. Doet hij dat wel..dan weer terug op de strafplek

8. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Denk inderdaad dit het stukje op ooghoogte praten vind hij er niet leuk aan dus daarbij werkt het juist om heel consequent te zijn.;)

Ben overigens van mening dat dit een juiste leeftijd is om een "straf" hoek te introduceren, maar ben wel van mening kies je strijden.

De dingen die je echt niet wil hebben ( zoals slaan enz) daar voor gaan ze in de hoek.
    Maar maak niet van alles een strijd het is niet leuk als ze heel de dag in de hoek staan namelijk

9. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Weet je zoontje dat straf is omdat hij iets heeft gedaan wat niet mag ?
    Of denkt hij slaan = in de hoek en hoek = straf ? Misschien toch je stem verheffen zodat hij even schrikt en hoort aan je stem dat het niet mag . En misschien op de gang ipv de hoek , zodat hij jou niet ziet ?

10. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Dit inderdaad

Hier ook een 2-jarige die het totaal niet erg vind om in de hoek gezet te worden, maar het heeft hier wel degelijk effect, al komt er geen traan aan te pas :)

Hier doen we het als volgt:
    3x waarschuwen en bij de laatste keer waarschuwen zeggen we ook: dit is de laatste keer dat papa/mama jou waarschuwt en anders ga je in de hoek.

Toch doorgaan? Gelijk in de hoek. Hier blijft ze dan dus nu ongeveer 2 minuutjes staan. Daarna gaat degene die haar in de hoek heeft gezet op ooghoogte vertellen waarom ze in de hoek moest. Ook zorgen we ervoor dat er oogcontact is. Daarna moet ze het goedmaken. Doet ze dat niet? Dan blijft ze in de hoek staan met de mededeling dat ze er pas uit mag als ze het wel goed gaat maken. Na een minuutje proberen we het overnieuw en 9 van de 10 keer kiest ze dan eieren voor haar geld. We worden verder niet boos: geen geschreeuw, niet slaan, daar leren ze niet mee. Maar wel een strenge toon. En klaar is ook echt klaar.

11. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Andere strafplek heb ik geprobeerd, zelfde verhaal, boeit m niks.
    Andere hoek, op de gang, op de bank, enz enz...
    M'n ideeën zijn op.

12. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Ik heb zelf t idee dat hij t wel snapt nl....
    Hoop dat hij binnenkort gaat snappen dat t niet leuk is om straf te krijgen.....

13. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Maar dat is voor mij wel de kans om hem rustig toe te spreken, en uit te leggen wat hij doet, en dat het niet leuk is.

Sommige vinden t wel een goede leeftijd om te straffen, andere niet,ik ben van mening dat ze met 2 al heel veel snappen....;)

14. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Ja dit denk ik dus ook.
    Alleen dat doordringen is ff een puntje, hij gilt zo hard dat hij me niet kan horen, :$
    En toch blijf ik dit volhouden.....
    Denk dat er niks anders opzit dan zo door te gaan, en hopen dat deze fase snel voorbij is......

15. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Hier is t ook echt alleen met slaan bijten en knijpen, verder krijgt hij geen straf, dan neem ik m mee naar een andere plek en probeer z'n aandacht te verleggen.

16. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Leg t m duidelijk uit als hij in de hoek gaat, en bij t goedmaken ook.
    En stem verheffen? :( Boeit m niks, gaat ie lekker verder waar hij mee bezig was.....:cool:

17. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Jou methode is eigenlijk t zelfde als de mijne, alleen jou kindje geeft wel op, en Beer na 30 minuten hoekzitten nog niet, hij word alleen maar bozer.

T is wat die 2 jarige, haha;):)

18. Romy1979

Jij kent je kindje het beste dus als jij denkt dat hij het snapt dan zal het wellicht ook zo zijn.
    Volhouden, consequent zijn. Er komt ook een moment dat hij straf niet leuk gaat vinden. En ja, het is wel een pittige leeftijd, maar er gebeurd ook heel veel moois!

19. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Oh ja zeker, t is verder ook een heel lief Beertje. :D :)
    Hij kan al lekker praten, heeft een beetje zijn eigen gekke humor, is totaal niet lastig om mee ergens heen te nemen, en begint nu zelfs te luisteren als ik bv zeg dat hij moet stoppen bij de weg oid....
    Het is echt een geweldige leeftijd, het worden echt kleine persoontjes met een eigen karakter....

En gelukkig doet hij dit niet heel de dag door, haha.
    Maar ik probeer ook uit te vinden waar t aan ligt, maar dat is nog niet gelukt.
    Meisjes/jongens/groot/klein/boos/niet kunnen uiten/bang, ik heb GEEN idee....

En t ene kindje zal t wel heftiger hebben dan de ander, of accepteert de straf eerder.
    En ik heb een klein pittig Beertje, die niet snel opgeeft. :D ;)

Iedereen bedankt voor de reacties, fijn dat jullie mee wilde denken, en met ideeën zijn gekomen, :)

20. tuc

tuc Niet meer actief

Haha ja dat geloof ik...maar idd doorzetten..jij moet de langste adem hwbben;)

Deel Deze Pagina