Dochter wil niet op wc/potje poepen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Patatje1982, 16 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patatje1982

Patatje1982 Actief lid

31 dec 2014
    449
    229
    43
    Vrouw
    Mijn net 3-jarige dochter is/was sinds een paar weken zindelijk. Plassen op het potje/wc gaat prima. Geen ongelukjes en hoef niet te vragen of ze moet. Ze gaat uit zichzelf. Ze poepte zelfs op het potje. Wij blij natuurlijk!

Tot ze haar op het KDV een luier aandeden om in te poepen, omdat ze dachten dat ze dat nog niet op de wc durfde te doen :(. Nou wil de slimmerik natuurlijk alleen nog in een luierbroekje poepen. Kan haar niet stimuleren om het toch te proberen. Heb al allerlei verhaaltjes, liedjes etc. verzonnen. Niets helpt tot nu toe. Ze raakt bijna in paniek als ze aandrang krijgt. Doe haar tot nu toe dan wel een luierbroekje aan, zodat ze daar in kan poepen. Daarna krijgt ze geen nieuwe meer aan en gaat ze zelf weer naar de wc om te plassen.

Iemand nog tips? Of moet ik het gewoon laten gaan en komt het wel een keer goed? Ik weet niet precies waar ik goed aan doe. Wil haar niet dwingen, maar wil ook niet dat ze denkt dat dit normaal is.

2. Springday

Springday Fanatiek lid

20 mei 2014
    1.409
    0
    36
    Mijn zoon wilde ook niet poepen op het potje of de wc. Ik heb het gewoon zo gelaten omdat ik er ook geen 'ding' van wilde maken. Hij heeft nog best lang in een luier gepoept. Het werd een drama als ik de wc voorstelde. Uiteindelijk pas vanaf z'n 5de verjaardag poepte hij op de wc, omdat wij hem al een maand of 2 daarvoor vertelden dat wij vanaf z'n vijfde verjaardag geen luier meer zouden geven. Dan kon hij zich erop voorbereiden.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier hebben we de oudste een paar keer echt aangemoedigd en gecoacht, voelde erg overdreven, maar het werkte heel goed. Na 2x was ze zelf ook zoooo trots en is het nooit meer een probleem geweest. De jongste poept nu ook meestal op de wc, eigenlijk dezelfde aanpak gehanteerd alleen was het nu de oudste die enorm aanmoedigde en hard stond te juichen toen het gelukt was ;) Jongste was zoooo trots, dus nu wil ze telkens op de wc poepen en applaus incasseren ;)

4. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Omkopen met chocolade..
    Hier vond ze het eng, het deed pijn (Omdat ze het te lang op hield) en ze was gewend staand te poepen.

5. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ja, dat werkte hier ook goed. Geen druk op leggen maar gewoon alleen belonen als ze het op potje of wc doet.

6. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Hier hetzelfde gehad. Ik heb het een tijdje laten rusten en toen gezegd dat ze een sticker mocht uitzoeken als ze op het potje poepte. In eerste instantie wilde ze toch nog een luier, maar na een tijdje gingen die stickers wel lonken. Na een paar keer op het potje was haar angst weg, we zaten helaas nog wel een tijdje aan die stickers vast :).
    Wat bij sommige kinderen ook wel helpt Is met luier aan laten poepen bij de wc, want dat Is waar we dat doen. En dan met luier op de wc, en dan uiteindelijk zonder luier.

7. Patatje1982

Patatje1982 Actief lid

31 dec 2014
    449
    229
    43
    Vrouw
    Bedankt voor de tips! Ik laat het voor nu maar zo veel mogelijk rusten. Als ze moet krijgt ze een luierbroekje aan en gaan we op de wc poepen met het broekje aan. Omkopen met chocolade ga ik ook maar eens proberen haha! Misschien dat dat helpt. De belofte dat ze dan een nieuwe schommel krijgt maakt tot nu toe geen indruk ;).

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.344
    10.309
    113
    Onze uk is bijna drie en nog niet zindelijk. Hij poept sinds vorige week donderdag op de wc en tot nu toe 1 keer in de luier. Hij weet heel goed wanneer hij moet en ging dan in de luier poepen tot ik zei dat het wel heel jammer was dat hij geen nieuwe stickers kon plakken.
    Hij bekeek de nieuwe glitter stickers van olaf en zei meteen dan ga ik het toch proberen.(500 stickers van frozen voor 2 EURO bij de Lidl)

Vanavond kwam hij na het eten naar ons toe en zei ik moet even poepen. Zelf gedaan! Hopelijk blijft dat zo.

Misschien werkt nieuwe mooie stickers bij jullie ook

Deel Deze Pagina