dochter wil niet slapen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door toetie, 13 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    onze dochter word in september 3 en sinds een maand is het een ramp met slapen.
    ze ligt in bed en uiteindelijk blijft ze roepen dat ze niet wil slapen.
    pas als ze beneden is geweest wil ze gaan slapen.
    nu hebben we haar over gedaan in een normaal bed eerste 2 nachten gingen super maar hetzelfde gaat nu verder in het grote bed ze wil niet slapen.
    middagslaapje slaapt ze prima zowel in het ledikant en het grote bed.
    nu is ze ook nog steeds wakker en ik begin er een beetje simpel van te worden en heb er eerlijk gezegd geen puf voor om de hele tijd die strijd aan te gaan.
    papa oplaten lossen heeft ook geen zin want dan krijst ze heel de boel bij elkaar.
    iemand een tip?

2. Nasibal

Nasibal Actief lid

22 mei 2016
    174
    48
    28
    Horssen
    Herkenbaar. Onze oudste is wel wat jonger dan de jouwe, maar elke avond zingen en roepen (en licht aan, boekjes lezen, kledingkast leegtrekken, ...) in bed tot 23:00. En de volgende ochtend natuurlijk stík chagrijnig :rolleyes:
    Hier zijn we gestopt met het middagslaapje. Eind van de dag is ze moe en mag ze, voordat we gaan eten, even een half uurtje tv kijken om op te laden. Slapen gaat gelijk een heel stuk beter!

Dus misschien tijd om de middagdut af te schaffen? Deden wij trouwens niet in eens hoor, eerst 1 of 2 keer per week en langzaamaan werd dat elke dag.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Misschien is ze gewoon niet moe? Tijd om het dutje te schrappen, lijkt me.

4. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Precies. Vanaf het moment dat onze dochter s avonds niet sliep voor 2100u hebben we het dutje geschrapt. De eerste dagen was ze ietwat vervelend maar goed nu slaapt ze lekker!

5. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    #5 toetie, 13 mei 2017
    Laatst bewerkt: 13 mei 2017
    maar moe is ze zeker wel zowel smiddags als savonds alleen valt ze in de avond gewoon niet in slaap.
    ze is eigenlijk altijd wel een slaapkopje geweest.
    slaapt ze niet in de middag dan is ze over het algemeen niet te genieten.
    ze heeft er ook dagen bij zitten dat ze smiddags niet slaapt.
    maar vandaag bijv. heeft ze 1 uurtje geslapen maar sommige middagen houd ze dat ook nog makkelijk een uur of 3 a 3,5 vol (dit is niet de bedoeling hoor ik maak haar vaak gewoon wakker).
    en als ik met haar in het grote bed ga liggen is ze zo vertrokken en kunnen we haar zo overleggen en word ze ook niet wakker voor half 8 minimaal.
    maar ik kan moeilijk elke avond in slaap vallen met haar.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Lukt het niet als je naast haar bed blijft zitten tot ze slaapt?

7. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Ik zou toch het middagdutje afschaffen. Eerste dagen was zoon lief toen okk niet te genieten maar dat veranderde snel eb uiteindelijk sliep hij savonds eerder en beter.

Wat zegt je dochter zelf waarom ze niet wil/kan slapen? Ik noem maar iets maar misschien lampje erbij? Boekjes geven voor in bed? Naast haar blijven zitten tot ze slaapt?

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Waarom niet dan? Doen wij bij de jongste al jaren en bevalt ons prima.

9. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ze is nu juist zo moe omdat ze s avond zo laat slaapt. Als je paar dagen consequent geen middagslaap doet is ze wel even extra moe maar dan gaat ze wel s avonds weer op tijd slapen.

10. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ik zit ook naast haar tot ze slaapt :)

Vind het niet erg. Ze valt rustig in slaap en slaapt tegenwoordig meestal de hele nacht door.

Mocht je het middagdutje wel gaan schrappen dan zou ik de avond ervoor toch even bij haar zitten zodat ze een lekkere lange nacht maakt en dan proberen de dag er na zonder slaapje.
    Op zich heeft ze er best de leeftijd voor.

11. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Tegen mijn dochter zei ik altijd dat ze ook niet hoefde te slapen in bed, maar dat ze ook best nog mocht spelen of in een boekje kijken. Dat haalde de druk eraf en dan was ze altijd zo vertrokken. Ook zei ik geen welterusten als ik de kamer uit ging, dan werd ze woest want ze wilde niet slapen, maar iets neutraals als tot straks. Klinkt suf maar het hielp.

12. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik zou ook het middagdutje schrappen. Desnoods probeer je het een week, werkt het niet laat je haar weer slapen smiddags.

Hier hoeven ze Savonds ook niet te slapen. Als ze maar in bed blijven en een beetje zachtjes doen.

Ik zou er trouwens niet naast gaan zitten tot ze slaapt. Heb ik ook echt geen tijd voor en zin in.

2augustus1992 vindt dit leuk.
  13. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Geen tijd voor:D:D:D
    Als het ervoor zorgt dat je kind rustig in slaap valt ipv onrustig en hierdoor weet ik hoeveel keer snachts wakker wordt, geloof me, dan maak je daar heel graag 10min extra tijd voor:D.

14. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik heb drie kinderen die tegelijk naar bed gaan, moet ik mij opsplitsen dan? Ik heb er gewoon serieus geen tijd voor.

15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    In geval van ts ligt dochter om 22u nog wakker; dan is er voor echt wel tijd te vinden om er even bij te gaan liggen toch? Dat spaart dan juist tijd.

16. Boommm

Boommm Niet meer actief

Tja ik zou dat m'n dochter niet aan willen leren.

Ik denk dat TS gewoon t middagdutje van d'r dochter moet schrappen.

17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier deden ze met 2,5 al geen middagdutjes meer, 's avonds lagen ze er dan om 19u in tot 7u.

18. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier zijn het bij de oudste fases, meestal van korte duur. Een paar keer er even naast blijven liggen en ze komt tot rust. Na een paar keer kan ze weer zelf in slaap vallen.
    Het scheelt vooral veel gedoe en onrust; als we het in die fases niet doen, slaapt ze veel te laat, is ze overdag niet te genieten en zijn we 's avonds ook telkens bezig haar weer naar bed te sturen.

19. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    ik heb ook altijd gezegd dat ik het mijn kinderen niet wil aanleren dat ik bij ze blijf zitten zodat ze in slaap kunnen vallen, of dat ze bij ons in bed slapen. Ik moet er niet aan denken! Maar... wij hebben ook 2 makkelijke slapers dus dan is het makkelijk praten natuurlijk... :rolleyes: Hier zijn ook wel eens periodes geweest dat ze niet alleen in bed wilden liggen omdat ze bv bang waren. Ik heb toen een klein doosje gepakt met een dekseltje (dromendoosje) en daar vingen we alle monsters of enge dromen in en die lieten we dan buiten los. Daarna vroeg ik over welke leuke dingen ze gingen dromen en dan waren ze weer rustig en konden ze makkelijk slapen. Maar dat zal niet bij alle kinderen zo makkelijk gaan; besef me wel dat we geluk hebben met het slapen van onze kinderen. Misschien toch ook iets genetisch; wij slapen ook altijd zonder problemen en liefst zo lang mogelijk.. ;)

20. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Niets mis met je kind tijdelijk extra veiligheid en geborgenheid bieden, en dat daarna stapsgewijs weer afbouwen.

Deel Deze Pagina