Mijn zoontje van 4,5 is erg mager. Hij is altijd al dun geweest, onder de onderste lijn, maar volgde die lijn dus geen zorgen. De laatste tijd lijkt ie echter steeds dunner te worden. Er worden steeds meer botten zichtbaar. In de lengte groeit hij wel, qua gewicht niet. Hij lijkt zelfs iets af te vallen. Hij is nu naar schatting zo'n 1.06m en 14.0 kg. Verder is hij gewoon vrolijk, niet ziek, eet hartstikke goed. Ik zit nu alleen te twijfelen of ik niet naar de dokter moet met hem, wanneer trek je vanwege zijn gewicht aan de bel?
Onze dochter van bijna 5 heeft is net zo lang en zwaar als jouw zoontje. Zij is niet heel mager ofzo. Maar dat kan natuurlijk ook gewoon aan het verschil in lichaamsbouw zitten. Heeft hij voldoende energie? Slaapt hij veel? Ik vind sowieso dat als je je zorgen maakt, het geen kwaad kan om even te overleggen met de huisarts. Misschien is het nodig om langs te komen, misschien ook niet.
Je kunt zijn lengte en gewicht even uittekenen in de groeicurve in je groeiboekje en vergelijke met eerdere metingen. als hij duidelijk afbuigt van zijn oorspronkelijke lijntje even met de groeicurve naar de huisarts!
Inderdaad wat mijn voorganger ook schrijft even kijken of zijn groeicurve afdaalt. Een extra controle lijkt me in ieder geval geen kwaad kunnen.
Als je onderbuikgevoel zegt dat het niet klopt, is het een goed idee om een keer naar de dokter te gaan. Verder zou ik, zoals meerdere al aangaven, even zelf kijken of hij nog steeds op dezelfde groeicurve zit.
als jouw gevoel niet goed is gewoon bellen!! Maar, ik herken het van mijn kinderen. Waren al kleine dunne babytjes, maar in de peutertijd viel het mee, lekker peuterbuikje enz (wel minder dan bij anderen) maar vanaf de kleutertijd weer lopende skeletjes. Alle ribben kun je tellen. Verder eten ze hier als dijkwerkers en zijn ze gezond.
Mijn zoon is 4 en ongeveer evenlang en weegt hetzelfde, is ook echt een spillepoot... wanneer ik over zijn rug wrijf voel ik zijn ruggegraat heel goed. Maar ik was ook altijd een spriet met ondergewicht en hij groeit, eet en slaapt goed dus ik maak me geen zorgen. Als jij het idee hebt dat het niet goed zit zou ik gewoon eventjes bellen, jij kent jouw kind het beste.
Herkenbaar, onze dochter is net 4 en weegt 11.4 kilo (is pre- en dysmatuur geboren) Ze is wel een goede 10 cm kleiner dan jouw zoontje. Maar als je het niet vertrouwd zou ik gewoon je huisarts eens bellen. Wat hier iemand ook al zei maak maar eens een grafiekje dan kan je zien of hij afbuigt ja of nee, of vul hem online in.. Ik gebruik de app groeigids, daar kan je hem invullen en evt andere dingen bijhouden zoals wisselen van tanden, inentingen enz enz.. Dit is die app Bekijk bijlage 533550
Als je het niet vertrouwd, even langs de huisarts, als is het maar voor een geruststelling. Onze dl is ook vrij smal, maar eet daarnaast ook niet echt goed, brood en fruit gaat op zich prima, maar warm eten is drama. Wij zijn hiervoor destijds naar een kinderarts geweest omdat het ook niet goed voelde, maar die had zoiets van zolang ze energiek, fit en blij is, is er niks aan de hand. Dat was voor ons toen wel een hele geruststelling.
Is hij afgevallen of lijkt hij afgevallen? Als hij net wat gegroeid is, maar niet is aangekomen ziet hij er afgevallen uit, maar is hij dat niet. Mijn middelste is ongeveer dezelfde maten, scheelt 1 kilo (wat natuurlijk nog best veel is op 14 kilo) en was duidelijk afgebogen van de groeicurve tijdens het laatste cb-consult. Maar omdat hij veel beweegt en altijd druk en actief is (wat hij ook duidelijk liet zien tijdens de afspraak) maakten noch ik, noch arts ons daar zorgen over. Het gaat toch om het geheel. Maar, als jij je zorgen maakt, vind ik dat altijd een goede reden om met de huisarts te overleggen. Wel denk ik dat het in dit geval wijs is om ook echt even te meten, wat weegt hij en komt hij aan, blijft hij op gewicht of valt hij af. Minimaal een maand, maximaal 2 keer per week even wegen. Soms is dat al geruststellend.
Als kind was ik ook een mager scharminkeltje (nog steeds trouwens) en mijn dochter lijkt me op te volgen. Kan dus heel goed gewoon de bouw zijn . Maar zoals eerder gezegd, vertrouw je het niet, gewoon even langs de ha gaan.
Bedankt voor jullie reacties. Op zich maak ik me niet echt zorgen, eigenlijk is het meer de vraag 'zou ik me zorgen moeten maken?'. Zoontje is op pre- en dysmatuur en zijn groei nooit ingehaald. Groeicurve begint iets af te lopen, eerst tegen de onderste lijn aan, nu iets er vanaf. Sinds oktober cb bezoek 500 gram aangekomen, weet niet of dat meer is geweest. Hij doet het verder goed en eet dus ook echt goed. Gaat wel gemiddeld vier keer per dag naar de wc, dus wellicht gewoon een snelle stofwisseling. Ik ga z'n gewicht voorlopig maar wekelijks bijhouden zodat ik kan zien wat er echt gebeurt.
Ik zou niet elke week gaan wegen, dan wordt het echt een ding, voor jou maar ook voor hem. Gewoon in de gaten blijven houden.
Als hij 4 keer per dag naar de wc gaat, lijkt het erop dat er iets niet helemaal goed gaat. Ik zou even bij de huisarts langs gaan. Het kan bijv zijn dat hij geen gluten kan verdragen. Daar hoef je niet ziek van te worden, maar je hebt zo wel een tekort aan voedingsstoffen. Ik zou het dus na laten kijken.
Heeft hij dan ook diarree? Is zijn ontlasting normaal van kleur en consistentie? Twijfel je daaraan zou ik dat even bespreken. Maar hier ook een lang en mager 8 jarig "scharminkel" die ooit een dikke baby was. Eet best redelijk, snoept niet en heeft energie voor 20. Daar maak ik me dus niet bezorgd om.
Met vier keer per dag naar de wc en een wat afbuigende curve zou ik inderdaad even langs de huisarts gaan. Onze jongste dochter kwam ook weinig aan en had ook vaak (behoorlijke dunne) ontlasting, sinds ze glutenvrij eet is dat voorbij. Het is nog steeds een slanke dame, maar niet meer echt mager en ook in de lengte groeit ze beter. Ik zeg niet dat dat bij jouw zoontje ook zo is, maar het kan geen kwaad dingen uit te laten zoeken (wij hebben dat overigens niet gedaan, ze eet gewoon glutenvrij, kan dus ook nog alleen kun je dan niet meer laten testen op coeliakie, dan moet een kind eerst weer een hele tijd gluten gaan eten).
Hier 2 kinderen die door gezondheidsproblemen te dun zijn. Niet eens (meer) graatmager maar voor hun echt te dun. Maar mijn zoontje kan je alle botten tellen met een normaal bmi (aan de onderkant van normaal bmi). Het grote verschil met gewoon mager is toch meestal echt een afwijkende groeicurve. Dat is altijd reden voor controle. Succes
Overigens gaat mijn zoontje ook zo vaak naar de wc. Ook heeft hij een dikke bolle buik. Hij moet over 2 weken bloedprikken voor coeliakie. Maar gezien zijn ontstekingswaarden in zijn ontlasting heel erg hoog blijken te zijn ligt nu eerder de verwachting dat hij crohn of colitus heeft.
Ik zou even met de GGD bellen (schoolarts) waarschijnlijk zijn ze al op jullie school geweest maar misschien hebben ze ergens anders nog spreekuur. Zij hebben de groeicurve vanaf zijn geboorte. Mocht hij inderdaad te veel afwijken dan kan de schoolarts ook doorsturen naar bijvoorbeeld de kinderarts.