Zowel het warme badje als de olijfolie werken al niet meer sinds ik met de lactulose gestart ben. Daarom heb ik ook het advies gekregen dat te gebruiken. De maanden ervoor was een lepel olijfolie nog wel voldoende om het binnen een dag eruit te krijgen. Maar op een gegeven moment lukte dat ook niet meer. Het enige verschil wat de lactulose maakt is dat de ontlasting redelijk 'zacht' is. Zonder de lactulose waren het echt tennisballen zowat.. Keihard! Mijn zus heeft het ook gehad en nog altijd, denk dat ze het toch geerfd heeft dan.
Hoe lang duurt die obstipatie en angst voor het poepen al? Sinds ze van de fles af is, was dat met 12 maanden, dus nu al 7 maanden? Ik heb het topic nog eens goed gelezen en wat een piep is die huisarts zeg! Die had je gewoon een verwijzing voor de ka moeten geven! Die angst voor het poepen maakt me heel verdrietig! Kijk anders een op de site van jullie ziekenhuis of een ziekenhuis in de buurt of ze zo'n poeppoli hebben. Geef je wel voldoende vocht en vet en vezels? Een dietist kan ook meekijken naa he menu. Sterkte!
Het is langzaam op komen zetten na de flesvoeding. Hiermee is ze gestopt rond 8 maanden omdat mijn meis dus geen melk lust hahaha. Chocomelk wel dus dat is nu vervanging. De angst was er niet meteen, maar de ontlasting werd geleidelijk aan dikker. Pas nadat ze 1 jaar was is het echt erg geworden. Toen ben ik ook begonnen met dingen zoals een lepeltje olijfolie door haar drinken ofzo.. En na een moeilijke ontlasting ging het vaak zeker 2 weken weer goed. Ik denk dat ze sinds ze een maand of 15 is steeds ballen ontlasting heeft tussendoor. Dus echte harde ballen. Gevolg dus enorm veel pijn met het poepen.. Hoe vaker dit voorkwam hoe meer ze ging tegenwerken. Hoe meer ze tegenwerkte hoe vaker het zo hard was. Haar angst is gewoon steeds verder ontwikkeld. Maaar, de hoge dosis lactulose heeft gewerkt. Ze heeft 2 poepluiers gehad. Het was wel dun, maar 1 hele volle luier en later nog 1 behoorlijke. Zelfs voor deze dunne ontlasting zonderd ze zich af en gaat dus in een hoekje zitten of staan. Dan is ze heeeeel stil maar perst wel bewust. Maar omdat ze zo bang is doet ze zelfs daarover heel lang. Ik ben superblij dat het eruit is. Vanaf morgen krijgt ze 10ml lactulose. Maandag bel ik de huisarts en dan wil ik er dinsdag of donderdag heen. Want dan zit er een andere arts. Wellicht neemt zij het wel serieus... Mijn zus vertelde vandaag dat haar buurjongen hier in het ziekenhuis naar de poep-poli gaat. Die is er dus wel, dus ik wil graag een verwijzing daar naartoe vragen. Of naar de kinderarts zodat die wellicht de weg naar de poep-poli kan vrijmaken. Qua voeding doe ik zoveel mogelijk. Ik let op dingen wat ze niet mag. Bananen vind ze superlekker! Maar krijgt ze dus niet. We eten alleen bruin brood enzo (heeeel sporadisch eens wit als er geen bruin brood meer is in de winkel aan het eind van de dag), ze drinkt voor haar doen heel veel. Ze is altijd een kleine drinker geweest maar ik probeer het zoveel mogelijk te stimuleren. Zo krijgt ze ook een beker water mee naar bed. En die gaat ook nog op. Er staat altijd drinken op tafel. Dit ook omdat ze niet veel drinkt als ik vaste drinkmomenten aanhoudt. Nu krijgt ze al een tijd voldoende vocht binnen op een dag.
Mijn zoontje is iets ouder dan jouw dochtertje en heeft al vanaf zijn geboorte buikpijn/darmklachten. Sinds kort komen we daarvoor bij de ka en de diagnose was: functionele obstipatie. Hij heeft geen echte verstoppping/harde knikkers en heeft meermaals drassige luiers per dag, toch blijft er zo nu en dan een groot plakaat steken en dan krijst hij het echt uit van de pijn, de andere ontlasting loopt daar dan gewoon langs. De ka heeft allerlei onderzoeken laten doen en we weten niet waardoor het komt; uit bloedonderzoek kwamen geen allergieen en uit poepmonsters kwamen geen parasieten, wormen of bacterieen naar boven, ook een darmfoto liet geen bijzonderheden zien. Hij kreeg eerst Forlax maar daar kon hij niet tegen en nu lactulose 10cc per dag en dat gaat goed. Gelukkig heeft hij geen angst om te poepen, dat lijkt me vreselijk!
Mijn zoon is bijna 5 maanden en poept ook moeilijk. Een tijd geleden had hij meerdere malen echt last van zijn obstipatie. Een microlax was echt een uitkomst, alleen moet je maar een klein beetje uit het flesje gebruiken. (Op advies van de dokter en hebben we gedaan). Jammer dat het moest, maar het heeft hem wel goed gedaan. We hebben ze nu standaard in huis mocht het weer gebeuren. Het gebeurt nu zo goed als niet meer, omdat ik regelmatig lactulaos aan hem geef. Doordat hij sinds kort groente hapjes en fruithapjes kreeg, ging het even weer moeilijk qua poepen en heb ik weer een klein beetje van de microlax gebruikt. Prima. tevens krijgt hij omega voeding, dat is tegen krampen en moeilijke poepers. Succes!