Wij wonen ook vlakbij school en geen drukke oversteek punten. Mijn zesjarige dochter zou dat prima kunnen is heel verantwoordelijk. Ze wilde het ook graag en ik heb het 2 keer toegelaten omdat haar zusje erg ziek was en ik haar eigenlijk niet mee naar buiten wilde nemen. Wel Beide keren naar school gebeld en gevraagd of ze aan was gekomen. Maar ik zelf vind het nog te eng dus breng haar gewoon zelf voorlopig.
Misschien is het al gezegd, maar helpt het als je het omdraait; dat ze alleen naar huis komt, in plaats van alleen naar school gaat? Dan heb je er in ieder geval zicht op dat ze veilig aankomt waar ze moet zijn
Is ook een idee, maar ik moet sowieso ook haar broer (en straks zusje) van school halen, dus dan kan ze nog niet alleen naar huis lopen. Of ik laat ze 1 minuutje voorop lopen, maar dan heb ik dus geen zicht op de straat die ze voor ons huis oversteekt.
ik vind 6 nog veel te jong. niet zozeer voor het kind als wel voor een mogelijke mafkees. hier zou mama echt nog meemoeten "want je kleine zusje mag nog niet alleen en samen is gezelliger". mss met 8jr eens...
Ik vind 6 jaar ook veel te jong. Mijn zoon van bijna 9 ,komt soms alleen op woensdagmiddag (dan is die die later vrij ) alleen naar huis. En heel soms fietst die een stukje eerder weg. Maar heel eerlijk? Mijn kinderen vinden het ook super gezellig ,als ik meefiets om ze weg te brengen en weer ophaal bij school. Zelfs mijn zoon van al bijna 9.
Ik vind 6 ook echt te jong !! 8 ook nog wat moet ik zeggen. Maar ik ben een vrij beschermende mama denk ik 🙄
Ik heb een dochter van 9 en een zoon van bijna 8 en mij valt het op dat ze beter uitkijken als ik er niet bij ben... Als ik ze naar school breng/ haal kletsen ze vooral en Mama let dan wel op het verkeer. Dat is ook iets wat Veilig Verkeer constateert las ik laatst, kinderen leren zo niet zelf uit te kijken... Nu lopen die van mij in 5 minuten zonder drukke wegen naar school, dus ze doen het regelmatig. Maar ik vind het ook eng hoor! Dochter wil ook zelf naar de winkels enzo... Ben ik ook blij als ze weer thuis is. Maar goed, ze spelen ook buiten. Zie ik ze ook niet.
Mijn zoontjes van 7 en bijna 6 lopen al vooruit als we naar school lopen. Ze moeten 2 straatjes oversteken. 1 daarvan bij school met zebra maar dat is eigenlijk nog de lastigste oversteek want de ouders die hun kinderen naar school brengen kijken echt totaal niet uit. Maar goed, ze hebben nu 2 jaar (3 lessen per jaar) verkeersles gehad in de wijk. Binnenkort weer, maar ik merk echt dat de jongens steeds beter opletten en kijken. Meestal als ik de tuindeur nog moet sluiten dan zijn zij al vooruitgelopen en lopen ze soms al op het schoolplein.
Ik vind 6 ook veel te jong. Mijn dochter mag het nog niet. Even wat kritische kanttekeningen - groep 2 vinden mensen te jong, maar 6 vinden sommigen ok. Als je 6 bent zit je meestal nog net in groep 2. - het ligt er aan of je in een stad of dorp woont. - als je school belt of hij is aangekomen, zo niet. Dan ís het al fout gegaan. Em kan je er dus niks meer aan doen. - degenen die 6 veeeel te jong vinden, mogen de kinderen dan ook nog niet buiten spelen? Ik zie namelijk wel veel kinderen die oo die leeftijd mogen buiten spelen. Even naar onze situatie. Nee, ik vind dat te jong. Ze mogen ook nog niet alleen buiten spelen
Sowieso vind ik dat geen oplossing. Dat betekent dus dat je er geen vertrouwen in hebt. Bovendien neem ik bij ons op school de telefoon op en ik moet er niet aan denken dat om 8.25 tig keer de telefoon gaat van ouders of hun kind op school is aangekomen. Kom zeg, dat is de verantwoordelijkheid van de ouders zelf! Ik heb vaak het idee dat ouders een beetje te lui zijn en daarom maar hun kind zelf laten gaan. Althans, zo zie ik het zelf weleens in mijn omgeving. Ik vind het juist gezellig om mijn kinderen naar school te brengen, bij ons is het altijd gezellig op het schoolplein.
zie ik hier ook hoor, juist omdat het een vrij veilige weg is (over een wandelpad door de wijk (die naar school loopt met als enig contact met het verkeer een zebrapad die ze moeten oversteken) Zijn twee moeders (bij mij uit de straat) die dus hun jongens (samen) naar school laten gaan, beide 5 en in groep 2 (ze deden dit vorige zomer ook al zaten ze in groep 1) Hoe vaak andere ouders wel niet in moeten grijpen omdat ze zonder te kijken zo het zebrapad op schieten (op de fiets) of dat ze gewoon ergens aan het spelen zijn (en de bel al lang is gegaan). Maar beide moeders halen de schouders op en zeggen - Het is toch goed gegaan _
Ik vind persoonlijk 6 ook echt te jong. Maar ze geeft zelf aan het te willen/durven en jij vindt haar heel verantwoordelijk. Is het een idee om het voorlopig bv 1 dag per week te proberen? Waarbij je haar dan misschien eerst nog stiekem op afstand volgt? Als jullie je er na een tijd comfortabel bij voelen kun je het evt uitbreiden.. Maar nu ik er over nadenk vind ik 6 eigenlijk nog steeds erg jong. Dat is gewoon een gevoel. Ben zelf moeder, maar ook juf, en ik zou er echt van staan te kijken als een 6-jarig kind alleen naar school zou komen.
Ik liep met 6 jaar ook alleen naar school, paar straten verderop, ongeveer 5 minuten lopen. Ik denk dat ik het wel aan zou durven op een route zonder gevaarlijke verkeerssituaties.
Toen ik bijna 4 was vertelde ik aan iedereen die het wilde horen: ik ben bijna jarig en dan ga ik naar school EN IK GA ALLEEN! Wat was ik boos op mijn moeder toen ze me dus wel op school bracht. Hoe oud ik was toen ik wel alleen mocht weet ik niet meer, maar dat was voor ik zes werd. Want ik herinner me nog dat ik alleen naar het hek van de school liep. We deden altijd 'stokje betalen' iedereen moest een stokje betalen om door het hek te mogen. En wat waren we boos als er van die 'stomme' moeders waren die dat niet deden! En op mijn zesde verjaardag ging ik naar groep 3. Dus ik was 5 misschien nog wel 4. De school was wel dichtbij in een rustig dorpje. Mijn kinderen gaan vanaf groep 3 zelf naar school en zelf naar huis. Dan waren ze dus 6 jaar. Mijn zoon van 5 gaat 's morgens met zijn broer uit groep 8 mee naar school. En ik haal hem weer op. Ik ben denk ik zo'n 'luie' moeder die dat wel makkelijk vind. Dan hoef ik zijn babybroertje geen 4x mee te slepen. Die zit als zij naar school gaan nog lekker aan zijn ontbijt😉
Ja kom op zeg, wat heeft dit nou met luiheid te maken? Sommige ouders laten hun kinderen nou eenmaal eerder alleen buiten spelen/ naar school/ naar de winkel etc. gaan. Dat maakt ze nog geen slechte/luie ouders! Je doet de dingen nou eenmaal zoals jij ze goed vindt of zoals jij gewend bent... Ik ken moeders die hun kind van 3 zonder begeleiding buiten laten spelen en moeders, die hun kind uit groep 8 helemaal in de klas brengen. Persoonlijk ben ik van de gulden middenweg
Mijn dochter wilde in groep 2 heeeel graag alleen naar school. Ik vond dat niet zo'n gloed plan maar wilde haar ook vertrouwen geven. Dus hebben we afgesproken dat ik met haar mee liep tot halverwege onze straat, dan mocht ze alleen verder ( naar het eind van de straat, de hoek om langs twee blokken huizen en dan het schoolplein op) Dan moest ze op het schoolplein naar het hek lopen en naar mij zwaaien. Vanaf halverwege onze straat kan ik een stukje van het schoolplein zien. Ze zwaaide dan keurig en liep dan naar binnen. Man wat voelde ze zich groot want ze was de eerste uit de klas die alleen naar school mocht Ik deed dit dan wel tussen de middag ( toen lunchte ze nog thuis tussen 12:00-13:00) en dan zei ik om 12 uur tegen de juf dat ze om 13:00 "alleen" naar school zou komen zodat ze wist dat ze meteen moest bellen als ze er niet was.
Mijn oudste van 7 vraagt ook vaak om alleen naar school te gaan (te voet of per fiets). Het is 350 meter, maar ze passeert 2 zijstraten waar auto's (van ouders!) als gekken uitgereden komen. Dus mag ze niet van ons. Elke ochtend en avond rijden we dus met hen mee Ik zie immers nog té vaak dat ik haar moet corrigeren omdat ze te onbezonnen oversteekt (samen met haar zus van 5)
School staat voor mijn gevoel aan de verkeerde kant. Hij mag namelijk al een tijdje alleen buiten spelen, eerst alleen bij ons in de straat, daarna stukje verder en daarna naar vriendjes. Maar gezien vanuit ons huis alleen naar voren of naar links. Dat omdat dhet overzicht op de weg daar beter is. De school zit vanuit ons naar rechts en daar moet vaker over worden gestoken op onoverzichtelijkere plekken, met agressievere automobilisten. Daarnaast is het een gekkenhuis aan auto's bij school. Allemaal ouders die levensgevaarlijk doen om hun kind veilig op school te krijgen. Mijn zoon mag dus nog niet alleen naar school. Vandaag is hij voor het eerst alleen naar huis gekomen. De biebbus (staat tegenover school) mag hij wel alleen, voornamelijk omdat er dan veel minder autoverkeer is. Ik snap best dat je 6 te jong vindt. Je moet sowieso zelf ook nog naar school, dus om veel moeite te doen zodat ze alleen kan lijkt mij overdreven. Rustig opbouwen waarbij zij vast wat vooruitloopt terwijl jij de laatste dingen pakt lijkt me voorlopig prima.