Waar is onze lieve peuter gebleven?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kim31, 17 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kim31

Kim31 Bekend lid

7 dec 2011
    539
    3
    18
    NULL
    NULL
    Onze oudste (3,5) is altijd een lief en zachtmoedig kind geweest, wel met de nodige buien en fases uiteraard maar over het algemeen een zachtmoedig karakter. De laatste anderhalve maand echter herken ik hem bijna niet meer :(

Hij is dwars, boos, scheldt (dommerd/stommerd), stompt anderen op wie hij boos is en spettert recht in je gezicht als hem iets niet aanstaat en is ronduit onaardig. Het lijkt de laatste weken de norm met wat lieve buien tussendoor. Tegen zijn broertje is hij wel redelijk lief, maar ik en met name zijn vader kunnen weinig goeds doen.

Nu is het niet zo dat ik niet weet hoe te reageren, maar ben wel op zoek naar mogelijke herkenning. Want help, gaat dit weer over en is dit een lastige (lange) fase of een nieuwe karakterontwikkeling? Ik mis hem een beetje..

2. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Het hoort een beetje bij de leeftijd. Ik snap nooit dat 2 jaar pittig wordt genoemd, want 3 en vooral 3,5 is veeeeeeel erger. Ze zijn toe aan meer, aan school. Gaat hij naar een psz? Dat kan al veel schelen. En nee, psz is niet hetzelfde als een kdv en al helemaal niet als een gastouder ;)

Mijn oudste is met 3,5 nog een half jaar naar een psz gegaan omdat ik gek werd van hem, en daar knapte hij enorm van op! Mijn jongste gaat nu ook en mag goddank over 2,5 maand naar school. Vanaf dat ze naar school gaan gaat het vaak beter.

Je kunt altijd je cb bellen voor tips!

3. Kim31

Kim31 Bekend lid

7 dec 2011
    539
    3
    18
    NULL
    NULL
    Dank voor je reactie! Twee was echt niets in vergelijking met nu inderdaad.

Psz is wel een goede tip! Hij is één van de oudsten op het kdv en geeft wel aan het soms saai te vinden (makkelijke puzzels, kindjes kunnen nog niet goed spelen etc.).

Ik ga er even naar kijken en fijn om te horen dat er nog hoop is!

4. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Oh, het is alsof je mijn dochter omschrijft. Ze word in september 4 en start na de zomervakantie op de basisschool.
    Nou, ik kan niet wachten tot het zover is en hoop ook dat de rust dan weer terugkomt in huis. Want zoals het nu gaat is het hopeloos. Onze goed luisterenende en goedlachse meisje is 2 maanden geleden veranderd in een terroriserende peuter haha..
    Echt, ik ben de hele dag alleen maar bezig met corrigeren, straf geven.. Pfff, echt niet leuk en ik hoop ook dat het snel over gaat.
    Ze luistert niet, gaat tegen me in, 'vloekt', loopt weg.. Ze zegt nooit eens gelijk; ok mam, doe ik... Alles is continue strijd.
    En ze is echt nooit zo geweest. Ik wist niet eens dat dit in haar zat...
    Soms ga ik gewoon twijfelen aan onze opvoeding..

Dus tja, herkenbaar :)

5. Inneminne

Inneminne Bekend lid

24 jul 2012
    933
    0
    0
    Belgje :)
    Op welke leeftijd gaan bij jullie de kindjes naar school?
    Bij ons, Belgjes, al rond 2.5 jaar. Dus ik kan me voorstellen dat ze op 3 jaar de kinderzorg al lang beu zijn...

6. Kim31

Kim31 Bekend lid

7 dec 2011
    539
    3
    18
    NULL
    NULL
    Dat twijfelen over opvoeding vind ik ook herkenbaar helaas...

Met vier jaar Inneminne, maar peuterspeelzaal zou een soort tussenstap kunnen zijn. Dat is alleen niet dagelijks en slechts voor een dagdeel. Gaan ze in België met 2,5 al wel iedere dag naar school?

7. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Herkenning en weet dat ik het niet persoonlijk moet opvatten maar valt niet altijd mee, hij toont dit gedrag namelijk alleen thuis bij mij...zei gisteravond nog tegen m'n man dat ik dit niet echt een leuke leeftijd vind :)

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Mijn zoontje gedroeg zich van 3 1/2 tot 4 jaar echt als een draak. Vond dat tot nu toe de moeilijkste leeftijd. Bij mijn dochter nergens last van.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.834
    113
    Mijn oudste had daar ook vreselijk vee last van, hij was onmogelijk. Zodra hij naar school ging was het afgelopen en was hij weer een beetje zichzelf.

10. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Middelste was als 2-jarige niet zo extreem, maar tussen 3,5-4 jaar echt een draak... Sfeer was ver te zoeken in huis en ik werd soms helemaal gestoord van het gejengel, gezeur, gehuil en gedoe...

Toen ze eenmaal naar school ging verdween het als sneeuw voor de zon ;)..

Sterkte ermee!

11. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Ik kan ook echt niet wachten tot deze fase voorbij is. Maar hij duurt zo onwijs lang voor m'n gevoel.. Misschien ook wel, omdat ze nooit echt van die 'fases' heeft gehad. Ze is altijd zo rustig, lief en gehoorzaam geweest.

Vanmorgen ook weer. Ze wilde perse geen hemd aan, maar dat moest wel van mij. Heeft denk ik 30min geduurd voordat ze eindelijk haar hemd aandeed, met veel koppigheid, boosheid, geschreeuw en gehuil vooraf.
    Zucht...

Nog even doorbijten dan maar...

12. Kim31

Kim31 Bekend lid

7 dec 2011
    539
    3
    18
    NULL
    NULL
    Dankjulliewel voor jullie reacties! :) Fijn die herkenning èn dat het blijkbaar ook weer over gaat.
    Volgende keer dat zoonlief en ik weer flink botsen, zal ik zachtjes in mezelf herhalen 'nog vier maanden tot school, nog vier maanden tot school...' ;)

13. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#13 MMarianne, 18 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jun 2015

Van het forum heb ik vooral de term 'pick your battle' opgepikt en van bovenstaand voorbeeld zou ik bijvoorbeeld geen battle maken...nou draagt zoontje al weken geen hemd meer omdat ik dat zelf niet meer nodig vindt ;)

14. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Ha herkenbaar! Check mijn eerdere topic! Het is hier ook de hele dag janken, zeuren, zeven, piepen, stampen, schreeuwen, gillen, etc...
    Gisteren nog een uur compleet overstuur omdat ik zijn speelgoed (waar hij uren al niet meer mee had gespeeld) had opgeruimd. Gevolg een driftbui van een uur met alles erop en eraan. Lekker zo rond bedtijd...tandenpoetsen een drama, pyjama niet aan willen, niet willen plassen etc. Ik heb me voor zover het ging aan de normale routine gehouden, dus zeker 6 keer opnieuw op de pot gezet voor een plas, toch die tanden gepoetst in een soort van houtgreep etc....zucht..uiteindelijk lag hij in bed en is na een dikke knuffel tussen zijn grote tranen door in slaap gevallen...

Ik ben rustig gebleven, niet mijn stem verheft of iets dergelijks en gewoon gedaan wat er moest gebeuren....(al heb ik wel zeker 100 keer tot 10 moeten tellen om ook niet uit mijn slof te schieten van het gedram)

15. Inneminne

Inneminne Bekend lid

24 jul 2012
    933
    0
    0
    Belgje :)
    Beetje afhankelijk van of ze nog middagdutjes doen, maar normaal gezien wel. Ze zitten dan in een peuterklasje. Vervolgens wordt het kleuterklas 1 - 2 - 3 en in het jaar dat ze 6 worden gaan ze naar het 1e leerjaar om te leren lezen. Ik denk dat dat groep 3 is bij jullie?
    In de 2e kleuterklas zitten zal bij jullie groep 1 zijn, denk ik.

Bij ons gaan ze dus redelijk vroeg en onthaalmoeders/crèches merken ook wel dat ze dan nood hebben aan meer uitdagingen.
    Dus ik begrijp de frustraties van Nederlandse mama's...

16. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Ja herkenbaar e is ook 3.5 al lijkt het wel minder extreem te worden. Maar ik zie er wel tegenop dat hij straks 6 weken niet naar de psz gaat... dat is echt zijn uitlaatklep.

Deel Deze Pagina