Hallo, Even een vraagje. Mijn zoontje is het afgelopen jaar bij een psycholoog geweest. Ik ben niet aanvullend verzekerd dus krijg ik 5 zittingen vergoed. Hij is echter veel vaker geweest dit jaar. Nu moet ik 100 per zitting betalen en vind ik dat vader mij daarvan de helft moet betalen. Ik krijg wel 200,- kinderalimentatie per maand. Hij vindt dat hij niet hoeft te betalen omdat hij alimentatie betaald. Valt dit, net als dokterskosten, onder de alimentatie of moet hij wel extra betalen?
Ik zit ook met hetzelfde, maar ik ga niet eens naar zijn vader met die vraag. Ik krijg per kind 133 euro per maand, en dat is voor mij inclusief alles. Vader wilde niet eens bij het traject betrokken worden, omdat de zittingen die hij dan had in eerste instantie uit zijn eigen risico betaald moesten worden. Dat vond hij teveel geld:x. Maar zichzelf wel een betrokken vader noemen. Ik moet mijn spaarrekening aanspreken om deze extra kosten te betalen. Maar dat doe ik met liefde voor mijn kanjer. Ik merk nu al dat hij beter in zijn vel zit en dat is voor mij veel belangrijker dan geld.
Valt idd onder de alimentatie, alles valt hieronder tenzij jullie in een convenant hebben opgenomen dat niet gedekte medische zaken apart van de alimentatie worden verdeelt...
Alle kosten voor de kinderen vallen onder alimentatie. Dat vader alimentatie betaalt, betekent dat hij vanuit zijn draagkracht en de behoefte van jullie kind bijdraagt aan de kosten van het kind. Daarnaast krijg jij natuurlijk de kinderbijslag en eventuele andere toeslagen voor jullie kind. Op die manier hebben jullie de kosten voor jullie kind 'verdeeld'. Nu zijn het extra kosten voor psychologische zorg, later zullen ook (hoge) schoolkosten door jou betaald moeten worden. Als je denkt dat je ex meer kan betalen, of dat de behoefte van jullie kind hoger ligt dan 200 euro per maand, zal je de alimentatie moeten laten aanpassen. Daarvoor moet je opnieuw naar de rechter. Het is natuurlijk makkelijker om samen tot een regeling te komen over de extra kosten voor psychologische zorg. Wellicht kan je voor je ex een overzicht maken van de kosten die jij per maand maakt voor jullie kind. Als hij - heel concreet - ziet wat jij allemaal moet betalen van de alimentatie, en daar nu ook deze ziektekosten bijkomen, is hij misschien eerder bereid om je bij te springen?
Toevallig zitten wij nu in dezelfde situatie maar dan andersom, stiefzoon moet naar een kinderpsycholoog (in eerste instantie eerste lijns hopelijk helpt dat) en de ex van manlief moet dat betalen aangezien wij alimentatie betalen. Zal wel een hoop gedoe van komen maar wij kunnen het ook niet missen (ik ben mijn baan kwijt dus we komen maar net rond). Eerlijk gezegd baal ik dat de ex van manlief geen aanvullende verzekering heeft afgesloten want ze wist dat dit eraan zat te komen. Vrees dat stiefzoon dus niet de zorg gaat krijgen die hij heel hard nodig heeft want vijf behandelingen is niets.