hoe te reageren bij scheldwoorden?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door cinderrella22, 4 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cinderrella22

cinderrella22 Nieuw lid

4 jun 2012
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik heb een zoontje van bijna 3 en sinds een paar weken lijkt het of hij elke dag wel een nieuw woord (scheldwoord) geleerd heeft.
    De grofste dingen komen voorbij,hij zit sinds kort op de creche en natuurlijk horen ze daar van alles,het zijn net papagaaien wat dat betreft. haha
    Ik weet alleen niet zo goed hoe hier op te reageren.
    Ik zeg nu altijd als hij een scheldwoord gebruikt zo van: dat mag je niet zeggen,dat is een stout woord of zo en als hij het dan nog es zegt dan dreig ik met de gang(strafplekje).
    Ik heb m al eens in de gang gezet daarvoor en dan bied hij zijn excuses aan en vervolgens gaat hij weer gewoon door dus heb niet echt het idee dat het werkt.
    Er zullen hier vast en zeker meerdere moeders herkenning vinden in mijn verhaal,ik ben benieuwd hoe jullie het aanpakken/reageren als jullie zoon of dochter aan het schelden zijn.
    Tips zijn welkom!
    Groetjes,
    Cindy

2. adi

adi Niet meer actief

Ik vind het wel apart dat hij zo jong in de aanraking komt met zoveel scheldwoorden hoor. Daar zou psz of kdv veel beter op moeten letten.

Ik ken heel veel kinderen van bijna 3 en heb amper ooit een scheldwoord gehoord. (En ze zitten allemaal op kdv of psz).

Mijn zoontje heeft laatst een paar dagen f*ck gezegd. Het bleek dat ik dat soms onbewust uitflap als iets niet lukt. Ik heb het nooit meer gezegd, en hem genegeerd als hij het zei. Na een paar dagen is ie er zelf meer gestopt. Hij kreeg geen aandacht met dat woord, en hoorde het niet meer bij iemand anders, en toen was het klaar.

3. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.034
    1.853
    113
    Provincie Groningen
    Dat vind ik ook wel erg slecht.
    Mijn dochter zit is 3 en half en is nog nooit thuis gekomen met scheldwoorden.

Ik zou het eerst proberen te negeren.
    Als dat niet werkt waarschuwen en dan straffen door op de gang te zetten.

4. Tamireya

Tamireya Actief lid

25 mei 2012
    492
    0
    0
    Heb dit ooit met mijn oudste zoon gehad (toen ook tussen 3 en 5 jaar oud).

Ben dan "in gesprek" met hem gegaan (natuurlijk op zo een manier dat hij het begrijpt) en heb ook gevraagd of hij wel weet wat hij daar zij ... nee dus ;)

Uitgelegd dat dit geen leuk woord is, wat het betekend en dat dit niet netjes is om tegen iemand te zeggen.
    Wij hebben toen afgesproken dat hij naar de prullenbak moest gaan, het woord hierin moest roepen (want daar hoort het heen) en dan nooit meer mocht zeggen.

Klinkt misschien heel erg stom maar heeft bij ons echt enorm goed geholpen.

5. Bri

Bri Niet meer actief

Van het kdv komt er eigenlijk niks onwenselijks mee naar huis. Erger dan poepiescheet en sufferd heb ik het toen niet gehoord. Maar zoonlief zit nu op school, en van het weekend zei hij ineens GVD tegen me (en dan niet in afgekorte vorm).
    Ik merkte aan hem dat hij het heel spannend vond om het te zeggen, hij wist ook wel dat het geen normaal woord was.

Mijn reactie: Pardon? Wat zeg je?
    Dus hij herhaalde het, een beetje bedeesd.
    Toen heb ik hem gezegd dat ik dat géén leuk woord vond, en dat ik niet wilde dat hij het nog eens zou zeggen.
    Daarna hebben we er nog over gepraat waarom het zo'n naar woord is.
    Negeren vind ik in dit geval niet de oplossing. Ik wil dat hij weet dat ik iets niet wil horen. Boos worden vind ik ook niet de oplossing. Ik kies ervoor om erover te praten en aan te geven waar de grens ligt.

Die prullenbak vind ik een goed idee.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik vraag eerst.. 'wat betekent dat?' en dat kan hij me eigenlijk nooit vertellen. Daarna leg ik uit dat het vast een raar woord is en dat we dat hier maar niet moeten gebruiken. Ook hebben we een alternatief aangeboden voor als iets niet lukt 'BANAAN!' (werkt uitstekend).
    Vak(fuck maar dan verkeerd uitgesproken) negeren we. dat werkt het beste.

Boos worden doe ik alleen wanneer hij het echt expres doet maar dan word ik daarop boos en niet het schelden an sich. Gelukkig komen we hier niet verder dan:
    Vak, shit (1 x gehoord), stommerd, sufferd, flauwerd.

En dan nog het repertoire van opa en oma: verdorie, potverdorie, drommels (Winnie de Pooh), potjandikkie... niet heel erg maar ik heb zoonlief wel uitgelegd dat ik het nergens voor nodig vind.

Zelf een ongelofelijke hekel aan het gebruik van sterke taal, welke dan ook.

7. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Gelukkig nog niet echt bij de hand gehad.

Die van ons roept nu de hele tijd "sjongesjonge."
    Dat roepen manlief en ik nogal eens als wij boos zijn op de kleine man;)
    (wel heel komisch om te horen, hahaha)

8. gemke

gemke Niet meer actief

ik heb een tweeling van nu bijna 5 jaar en 1 van de 2 vind het ook erg leuk en lache om te schelden (hij heeft uiteraard geen idee wat ie nou zegt) ik straf dat thuis af natuurlijk want ik wil het niet hebben hij weet ook dat ie het niet mag bij ons was streng toespreken voldoende ...maar op school (waar die waarschijnlijk die woorden vandaan heeft) daar maakte hij het laatst wel erg bond hij was het niet eens met de juf en heeft haar voor van alles en nog wat uitgemaakt de juf was helemaal in schock en heeft hem op de gang gezet...en kwam er nog van onder de indruk naar mij toe om het te vertellen ....ik heb er onderweg naar huis niks over gezegd maar eenmaal thuis heb ik de andere kinderen even weggestuurd en papa erbij geroepen en hebben we een goed gesprek gehad met hem ...hem gezegd dat hij zijn excuus moet aanbieden aan de juf en hem laten beloven dat ie het niet meer zal doen...en mocht het weer gebeuren zit ie een paar dagen binnen zonder wii ,pc of tv dus die denkt nog wel effe na voor dat ie het weer doet

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    In eerste instantie zeg ik dat ik het niet wil horen, omdat het geen fijn woord is. Als hij het later nog gebruikt, dan zeg ik 1 keer dat ik het niet wil horen, en daarna negeer ik het. Dat zeggen die ik misschien 3-5 keer, en daarna heb ik het er niet meer over.

Hier begon het ook pas op de basisschool. En het valt ook nog wel mee. poepiescheetje, stommerd.. Al vind ik het niet fijn.

Poepiescheetje heb ik er ook al uit gekregen. Na een periode negeren bleef deze toch meer hangen, waarschijnlijk omdat zijn vriendjes het ook bleven gebruiken. Uiteindelijk op donderdagavond gemeld dat hij de vrijdag het zoveel mocht gebruiken, zonder dat ik er wat van zou zeggen. Dat heb ik geweten.. Maar ook dat hij vanaf zaterdag het niet meer mag gebruiken. En dat ging ook goed. Hij heeft het nog 1 keer geprobeerd (zag het aan zijn gezicht), ik heb mijn hoofd geschud en ben verder gegaan waar ik mee bezig was. En sindsdien is hij 99% weg. De rest kan ik wel als lolletje zien ;)

En stomme mama's geven geen drinken of koekjes of speelgoed.. Dus dat gebruikt hij ook niet zoveel meer..

10. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Mijn dochter komt nog met weinig dingen in aanraking. Een keer shit ofzo, omdat ik dat er zelf wel eens uitflap...

Als ze iets zegt dan doe ik vooral vaak alsof ik serieus schrik. Daar schrikt zij dan weer van en dat helpt wel. Ik hoor dingen bijna nooit vaker terug.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hier alleen in de laatste tijd 'poep happen himmm lekker nee vies, plas eten' etc. ik zeg dus dat het echt heel vies is en niet om te eten enzo. hij zegt dan 'grapje!', en hard gillen als T, dat is een meisje van psz, of als baby praten(ook niet echt leuk...maar niet zo erg als scheldwoorden.)
    ze letten erg op bij psz dat geen scheld woorden gebruikt worden bij de kindjes.
    ik zou zoiets wel melden bij psz. ik vind dat het niet kan.

12. cinderrella22

cinderrella22 Nieuw lid

4 jun 2012
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey meiden,

Bedankt voor jullie tips!
    Had het gister es goed aan m uitgelegd en hij zou het niet meer zeggen.
    Maar sinds gister na dat gesprek zegt hij een paar keer per dag mama ik mag geen shit/fuck/k.t meer zeggen he?
    De vlegel! haha Zegt hij het in feite nog maar dan in de Mag niet zeggen zin...!
    Tja hoe moet je daar dan weer op reageren.moeilijk want hij blijft er maar over doorgaan zo.
    Hmmm...tis wat met die peuters ooit.hahaha

13. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Slim hè..
    Ik negeerde dat ook gewoon. Gewoon niks van zeggen. Dan is het spelletje zo over..

14. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Nou hier ook volop scheldwoorden! En wij zijn écht de tokkies niet dus hij hoort het toch écht op het kdv.

Ik vind het ook onwijs moeilijk... Probeer het af en toe te negeren, maar met tijden word ik ook echt wel boos! Vind het echt heel lastig om mee om te gaan; herkenning dus! Ik lees mee.

15. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Oh god en ik lees nu dat stukje pas van 'dat mag ik niet zeggen he?'

Dat doet mijn zoontje dus ook, en dan 20x achter elkaar ofzo haha!

16. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.205
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hier gelukkig ook nog niet zoveel last van "nare" woorden zeggen. Het enige wat hij zegt wat ik echt niet uit zijn mond wil horen is "verdomme" allen zegt hij "domme". Ik leg uit dat het niet een leuk woord is en daarna negeer ik het.

17. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

onze zoon heeft een tijdje shit gezegd.... bleek dat wij dat dus soms per ongeluk zeiden als we iets vergeten waren

* shit de deur niet op slot gedaan

* shit drinken laten vallen, etc etc

toen zijn we ermee opgehouden en gezegd dat het niet goed was van papa en mama dat we dat zeiden, en dat als papa en mama dat per ongeluk toch zeggen dat hij ons daar op mag wijzen en zeggen dat het een stout woord is,

hij heeft nu al hele poos thomas de trein dvd's die hij regelmatig kijkt en daarop zeggen de treinen vaak " slakken en sintels "
    slakken en railzen"

en dat zegt onze oudste nu heel vaak,

zo zat hij gister op de grote wc en zijn piemel zat niet goed, waardoor hij over de bril heen plaste en zijn broek toch nog nat werd,

hij zei toen : aaaaah slakken en sintels, nu is mijn broek nat...

en dat vind ik niet erg, dat mag hij zeggen als hij even gefrustreerd is als iets niet lukt of toch iets mis gaat,

mijn man en ik nemen het zelfs over :p

Deel Deze Pagina