Dochter word zindelijk, en nu?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door duitshollandsmeisje, 5 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. duitshollandsmeisje

    18 sep 2018
    5.485
    7.327
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Mijn dochter van 3,5 is eindelijk bezig met zindelijk worden. Dit ging vanzelf, ze had ineens interesse, wilde geen luier meer etc etc. Prima, dus gaan oefenen. Nu gaat het plassen best goed.. eergisteren 2 ongelukjes, gisteren 1 en vandaag weet ik nog niet. (zijn ongeveer een maand geleden echt bewust bezig gegaan met oefenen zonder luier, omdat ze het op de opvang heel goed kan).

    Nu dacht ik daarnet, misschien kan ik straks wel even een ijsje gaan eten in de stad. Maar... ze heeft dan dus geen luier aan... ik ben nog niet echt met haar weggeweest zonder luier (ja 1x legoland en toen plastte ze na 2 onsuccesvolle wc-bezoekjes in haar broek en dat was dikke drama, vond ze verschrikkelijk, ook al zei ik dat het niet erg was en gewoon schone broek aan).

    Maar gewoon in een speeltuintje of in de stad heb je natuurlijk niet 1.2.3. een wc... en als ze nu moet, moet ze ook meteen... ik weet ook niet of ze het al een beetje kan ophouden zeg maar..

    Ik vind het heel erg spannend.. hoe hebben jullie dat gedaan?? Of hebben jullie eerst gewacht tot jullie kind echt zindelijk genoeg was om weg te gaan, dat je zeg maar nog 5-10 min een wc kan zoeken evt om te plassen? Of gewoon buiten een bosje opgezocht? (in de stad een beetje lastig op de meeste plekken..)
     
  2. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.800
    2.725
    113
    Noord-Holland
    Nu ze het kan en wil, zou ik zeker gewoon zonder luier op pad gaan. Dat is nu het nieuwe normaal :) eerst korte stukjes, kijk waar een wc is in de stad (hema bv) en neem extra droog goed mee. Mijn ervaring is dat als je bij een restaurant vriendelijk vraagt of je jonge kind even mag, het ook altijd goed is.
     
    duitshollandsmeisje en Sado vinden dit leuk.
  3. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.338
    1.059
    113
    Hier nam ik altijd een luier mee voor als ze echt moest en er geen wc binnen bereik was binnen een paar minuten. Als ze dan moest, luier om, plassen en luier af. En ik gaf dan complimenten omdat ze het wel aangaf en dat het jammer was dat er geen wc was.
     
    Yasyas en duitshollandsmeisje vinden dit leuk.
  4. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.221
    5.444
    113
    Hier in die twijfelfase nog een luierbroekje, toen ze thuis geen ongelukjes meer hadden ook buiten geen luierbroekjes meer. In het begin dan soms met spoed een wc zoeken, maar al snel konden ze het best even volhouden.
     
    duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  5. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.986
    1.753
    113
    Hier meteen vanaf dag 1 ook naar buiten en op pad zonder luier.
    In de auto een vuilniszak op autistoeltje gelegd vooe zekerheid.
    En inderdaad.......bij hoge nood geplast on de bosjes, bij restaurantje, hema of bij albert heijn waren ze hier ook altijd heell ief.
    Nu had zoontje nauwlijks ongelukjes. Dus dat maakte het wel makkelijker.
     
    duitshollandsmeisje, GroeneBomen en Sado vinden dit leuk.
  6. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.531
    1.754
    113
    Hoelang zit er nu tussen 2 wc bezoeken? Waarschijnlijk als je plast voor je gaat (en ze niet net 2 bekers water heeft leegedronken) kan je best een tijdje zonder wc bezoek. Bij winkels mag je best vaak plassen met een klein kind. En verder nam/neem ik gerust een potje mee naar de speeltuin.
     
    Athina en duitshollandsmeisje vinden dit leuk.
  7. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.976
    7.157
    113
    Vrouw
    Hier on het begin dan nog een luierbroekje aan gedaan. Ik hou er ook niet van om overal te leuren voor een wc. Openbaar toillet zoals Hema ofzo prima, maar niet in de Jumbo of iets dergelijks.
     
    duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  8. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    18.233
    15.832
    113
    Precies dit. Luier uit is imo ook écht luier uit, dus heb er bij geen van de 3 nog naar terug gegrepen (ook niet in de vorm van luierbroekjes oid)
    De eerste 2-3 dagen bleven we vooral in/om het huis, daarna gewoon de normale dingen weer gedaan.

    Bij (langere) autoritten nam ik de eerste periode wel een potje mee.
     
    duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  9. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.986
    1.753
    113
    Ja. wij begonnnen ook dichtbij. Naaf 1 winkel. Dan even naar huis. Eventueel daarma nog iets anders doen. Het eerste zindelijke weekend waren we veel thuis en maakten we een boswandeling met kabouterpad.
    5 dagen veel thuis geweest. En nadien weer naar de kinderopvang. Ook gewoon zonder luier. Ging echt prima. Het was voor hem heel duidelijk.
     
    duitshollandsmeisje en Sado vinden dit leuk.
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.639
    26.235
    113
    Vrouw
    Uit is uit. 1 uitzondering, was een lange autorit en onze oudste is een slaper. Dus 1e vakantie dat we echt paar uur moesten rijden (en hij dus rustig 3 uur snurkte) luier om. Terugweg niet meer gedaan. Nr2 helemaal niet gedaan. Op pad is er altijd wel ergens een restaurant en ik heb ze ook wel eens maar in de bosjes laten plassen als er niets is. Ook ons nichtje. Bij die ukkies kan ik mij daar niet druk om maken.

    Met jongens is er 1 voordeel.... in de file heb ik nr1 in een fles laten plassen als uk :roflmao:
     
    duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  11. Lilyofthevalley23

    26 mrt 2023
    33
    13
    8
    Vrouw
    Ik deed in het begin een luier over haar onderbroek aan voor de zekerheid als we wat langer weg waren en ik niet zeker wist dat er een wc in de buurt was
     
    duitshollandsmeisje en Vero0504 vinden dit leuk.
  12. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.827
    21.426
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zo deden wij het ook.
     
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.052
    14.321
    113
    Hier ook zo gedaan, wel met de uitleg waarom.

    Bedoeling was wel om m droog te houden maar dat we geen zin hadden om de auto te dweilen mochten we pech hebben en een file krijgen.

    G in een deuk, hoe kan je de auto nou dweilen mamaaaaa.

    Of dat we echt geen natte broeken kunnen wisselen in een plaats zonder wc. Sta je in je blote billuh...Zij weer gieren van de lach. Dus luier er omheen was prima en bedoeling was duidelijk.

    Toen ze t echt onder de knie had en plas goed op kon houden zijn we zonder gegaan.

    Wel met reservespul mee, ook alsnog backup luiers en een potje achterin de auto met daar weer een luier als inlegger (ruimt makkelijker op onderweg). 1x nodig gehad maar was wel fijn dat we t hadden, we zaten niet bepaald om de hoek toen.
     
    duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  14. Shalom

    Shalom Bekend lid

    15 jan 2024
    802
    508
    93
    Zonder luier was hier zonder luier. In de autostoel een bescherming tegen een mogelijk ongelukje.
    Mijn ervaring is dat ze altijd wel ergens kunnen plassen. Met hoge nood in de bosjes, maar in de stad is er altijd wel een winkel of restaurant die kinderen laat plassen.
    En ik nam gewoon altijd wat setjes schone kleding mee. Toch ongelukje, prima, verschonen en door.
     
    Ysabella, Neuzeke, Spectre en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. duitshollandsmeisje

    18 sep 2018
    5.485
    7.327
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Slim!
     
  16. duitshollandsmeisje

    18 sep 2018
    5.485
    7.327
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Een opvouwbaar potje dan ofzo? Want ik heb die van Ikea, vind dat best een groot ding om mee te nemen haha. Ik weet niet precies hoe lang ertussen zit. 3 kwartier/uurtje ofzo
     
  17. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.303
    15.486
    113
    Ik ben denk 1 van de weinige die ze in het begin wel luierbroekje aan gaf als we weggingen (ipv gewone luier die ze normaal hadden). Was hier prima duidelijk en werd geen misbruik van gemaakt.

    Maar de laatste was met 2,5 jaar zindelijk, snelste met 1j3m dus dat is misschien ook nog wel anders dan met 3,5 oid :)

    @duitshollandsmeisje plassen voor vertrek, tas schone kleding mee (vergeet geen zakje voor de vieze!) en hopen dat je op tijd bij toiletten bent ;)
     
    duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  18. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.704
    1.063
    113
    Ik heb bij de jongste twee een luierbroekje aan gedaan als we weggingen. Onze oudste zit op een school 7,5 km verderop, ik vond het fijner om tijdens het schoolrondje een luierbroekje aan te doen.
    Vlak voor vertrek naar de wc, luierbroekje aan en bij thuiskomst weer naar de wc en luierbroekje uit.
    Nadat ik een paar keer bij thuiskomst ontdekte dat het luierbroekje vergeten was (niet aangetrokken) lieten we het luierbroekje achterwege.
    In die fase (net zindelijk, zonder luierbroekje) had ik altijd een plastic tasje bij me met reservekleren (en als het nodig was, kon het vieze goed dus in het plastic tasje).

    Mijn eigen kinderen waren net voor 2,5 jaar zindelijk (kind 1, 3 en 4, de tweede was iets later 2 jaar en 9 maanden). Ik heb ook een aantal oppaskindjes die met (ruim) 3 jaar zindelijk werden, mijn indruk was dat de 3-jarigen het vaak wel wat sneller onder de knie hadden.
     
    duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  19. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.650
    7.471
    113
    Voor onderweg gebruikte ik het restant aan kraamonderleggers, die legde ik in de autostoel.
    Wonder boven wonder is er nooit eentje nat geworden, maar beter voorkomen dan genezen!
     
    duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  20. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.447
    2.900
    113
    Ja ik vind dat ook altijd spannend, haha. Onze jongste is ook bijna 3.5 en sinds de kerstvakantie zindelijk. Ik ga gewoon en hoop op het beste. Wat je zou kunnen doen is een luierbroekje óver de onderbroek doen. Als ze een ongelukje heeft voelt ze wel dat ze nat is, maar bespaar je de broek (en vloer/schoenen ). Dat is makkelijker verschonen.
     
    duitshollandsmeisje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina