Dochter wordt vegetariër

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Treez, 28 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Treez

Treez Niet meer actief

Mijn dochter van zes heeft besloten geen vlees meer te willen eten. Ze is hier al een paar maanden mee bezig en heeft nu definitief het besluit genomen om helemaal geen vlees meer te eten. Zijn hier ouders met kinderen die geen vlees eten en hebben jullie tips met koken? Waar moet ik rekening mee houden, zodat ze wel alles binnenkrijgt wat ze nodig heeft aan voedingsstoffen?

2. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    Vooral eiwitten dus mss gewoon normaal koken en ipv een stukje vlees een gekookt eitje erbij?
    Tenzij ze natuurlijk helemaal geen dierlijke producten meer wil eten

3. heidiane

heidiane Fanatiek lid

5 jul 2010
    1.724
    1.647
    113
    Het enige waar ik zelf een beetje onderzoek naar gedaan naar ijzer wat voldoende binnen moet komen. Mijn dochter krijgt niet elke dag vlees ivm haar gewicht. Degene waar we op controle waren vond dat ze wel elke dag vlees moest eten ivm ijzer. Nadat ik even verbaasd was gezegd dat het ook in brood etc zit. Op de volgende site heb ik de info gevonden. Ik kan het hier wel beschrijven maar kan ook gelijk de bron vermelden natuurlijk.

http://www.veganisme.org/voeding/voedingsstoffen/mineralen/ijzer/

Volgens mij staat er best veel op internet over kind en vegetariër. Succes!!!

4. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Geen antwoord op je vraag maar ik vind het wel heel erg mooi dat je dochter daar mee bezig is en zelf heeft besloten dat ze geen vlees meer wil eten. Klinkt als een meisje met een mooie eigen mening die over dingen nadenkt. Leuk!

5. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
  6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.917
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je zou naast ei ook geregeld een vleesvervangers op tafel kunnen zetten. Die zijn over het algemeen ook rijk aan eiwitten en volgens mij wordt er soms ijzer aan toegevoegd.

Super dat jullie de wens van jullie dochter respecteren!

7. Manque

Manque Niet meer actief

Mooi :) Ik was 11 toen ik vegetariër werd, maar daarvoor sloeg ik het vlees al vaak over. Ik kreeg van mijn moeder vleesvervangers, noten, tofu en eieren en ik at grotere hoeveelheden groente.

8. Treez

Treez Niet meer actief

Dank je voor de reacties. Ze is dol op noten en eieren en ze eet veel groentes. Ik heb net in de super bij vleesvervangers gekeken, maar wat ik zag liggen zal vol met allerlei toegevoegde troep. Misschien dat ik even verder moet zoeken?

Het boek heb ik net bij de bibliotheek gereserveerd!

Ik vind het ook mooi dat ze zelf deze keuze heeft gemaakt. Wij eten allemaal vlees en ik weet dat zij het wel lekker vindt. Het begon vorig jaar met dierendag. Ze wilde die dag geen vlees eten, ondanks dat haar favoriete vlees op het menu stond. Sindsdien begon ze steeds vaker te weigeren. Wij wonen tussen de boeren en ze komt regelmatig op boerderijen met varkens, koeien en plofkippen. Ze weet dus heel goed waar vlees vandaan komt en hoe deze beesten leven. Ze houdt ontzettend van dieren en vindt het zielig dat er dieren worden doodgemaakt voor haar eten. Ik heb er gisteren lang met haar over gesproken en ik vind dat ze er voor haar leeftijd goed over heeft nagedacht. Ik wil haar daarom ook graag helpen, maar voor mij gaat er een hele nieuwe wereld open!

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Ik ben als kleuter ook uit mezelf vegetariër geworden. Gelukkig vonden mijn ouders dat prima. Ze aten zelf ook niet dagelijks vlees.
    Mijn moeder maakte het vlees los erbij, dus niet er doorheen en gaf mij dan geen vlees. Ik vond het prima. Genoeg noten, eiwitten en ijzer etc. uit andere voedingsmiddelen te halen. Al die vleesvervangers bestonden niet eens in mijn tijd, maar ik was een gezond kind.
    Anders zou je bijv. ook ijzerssuplementen kunnen geven als Floradix.
    Ik ben tot mijn achttiende vegetariër geweest, sindsdien eet ik eens per week ofzo een beetje vlees. Ik geef er weinig om.
    Het is niet heel moeilijk vond ik, nog steeds niet. Bij lasagna ofzo doe ik bijv. alleen gehakt aan één kant. Vleesvervangers eet ik denk ik twee keer per maand.

10. Triangel

Triangel Niet meer actief

11. Johannak

Johannak Lid

2 feb 2017
    32
    4
    8
    Vrouw
    Nederland
    Wat een mooie beslissing van je dochter! Ik ben zelf ook vegetariër geworden op dezelfde leeftijd en nu 12 jaar later nog altijd. Mijn ouders gaven me vroeger altijd veel noten, peulvruchten, gekookte/gebakken eieren en melk om toch aan de nodige eiwitten en ijzer te komen. En ik at ook altijd veel appelstroop op brood. En dit heb ik eigenlijk altijd volgehouden en mijn ijzergehalte is even hoog als die van iemand die gewoon vlees eet. Dus ook zonder vlees kun je aan je ijzer komen gelukkig. :) Veel succes en wat mooi dat jullie haar zo steunen.

12. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Je kan ook voor bij het avondeten ook eens kijken bij de biowinkel voor vleesvervangers.
    Quron en tofu zit niet heel veel in qua toe gevoegde dingen.. Je hebt bij de biowinkel ook pakjes droge mix waar je vegetarische "burgers/balletjes" van kan maken.
    Qua broodbeleg kan je hummus, notenpasta (biowinkel) en tartex geven.
    Ik ben zelf dol op de vegetarische paté van de appie.

Verder zijn noten, peulvruchten, zuivel en eieren erg belangrijk.
    En ik zou haar toch wel een voedingssupplement geven ter aanvulling.

Tip als kookbook:
    https://www.bol.com/nl/p/de-kleine-vegetarier/1001004007514561/

En vegatopia heeft ook veel lekkere recepten.
    En deze website https://www.devegetarier.nl/

Ik heb zelf de volwassen versie. De dikke vegetariër :)

13. Treez

Treez Niet meer actief

Wat een leuke tips allemaal. Hier kan ik zeker wat mee. We hebben besloten dat we zelf ook drie dagen per week vleesvrij gaan eten. Om dochter te steunen, maar ze heeft ons ook aan het denken gezet. Ik ga vandaag samen met dochter naar de biosupermarkt om eten te kopen, zodat ze zelf ook een beter idee krijgt van hoe haar eten er vanaf nu uitziet.

14. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Bijzonder zo jong al zo'n duidelijk standpunt hierin
    Kijk wel uit met soja producten
    Kan de hormonen voor la het tijd uit balans brengen

Deel Deze Pagina