Mijn oudste dochter is normaal altijd een heel lief kind, kan zich prima vermaken en helpt graag met allerlei klusjes. Echter de laatste tijd is ze heeel ververlend, en dan bedoel ik echt vervelend. Ze haalt het bloed onder mijn nagels vandaan. Echt alles is een strijd met haar, altijd het laatste woord hebben en gewoon niet naar ons luisteren. Als ik bijvoorbeeld zeg dat een aarbei rood is, is die bij haar blauw.....en dan is ze daar met geen mogelijkheid van af te brengen! Ik weet gewoon niet wat ik ermee moet doen. En eigenlijk hoop ik dat iemand hier raad weet. Ze is na de zomer op school begonnen en ik weet dat dat erg vermoeiend is voor een kind. Ze zegt zelf ook dat ze gewoon moe is, en dat zie je ook, de wallen staan onder haar ogen. Ze is nu net na de herfstvakantie weer begonnen en ik had gehoopt dat het dan beter zou gaan, maar niet dus....! Wie heeft er tips voor me??
Troost je met de gedachte dat het hier precies hetzelfde is. Hier gaat het goed zolang ik alleen met zoon ben (dochter mag er ook bij zijn maar papa of opa/ oma niet). Het is om gek van te worden maar ik probeer rustig te blijven (af en toe zwaar moeilijk vooral als hij heel brutaal is) en vooral dingen voor te zijn. Dat laatste is ook gemakkelijker als ik alleen ben. Zoon gaat hier beduidend vroeger naar bed en mag niet meer zijn eigen slaaptijd bepalen (hij had altijd een lampje aan en ging dan keurig op een zeker tijdstip slapen). Wij doen nu na 20 minuten het lichtje uit en dat mag niet meer aan. Hij gaat hierdoor toch wat vroeger slapen. Dat helpt. Veel aandacht helpt ook en heel duidelijk regels.
Gewoon uitzingen.. Mijn oudste heeft het ook met periodes. En ik zie dat hij na zo'n periode weer iets heeft ontwikkeld. Eigenlijk een soort sprongen lijkt het wel, al had hij die babysprongen nooit duidelijk. Nu lijken we na zo'n 10 weken drama weer in rustiger water terecht te zijn gekomen. En opeens is hij weer opener naar mensen, Meer apathie naar anderen, en houd zich meer bezig met "het grote plaatje" (waar komen mensen vandaan, hoe werkt de maan, waar komt de koffie vandaan, etc).. Hier versterkte vorige jaar de komst van zijn broertje ook zo'n periode. Begin van school zal dan ook vast niet helpen..
Ik ben in elk geval blij dat ik er niet teveel achter moet zoeken, het hoort er dus gewoon bij.... nu maar hopen dat het snel voorbij is. @deepfreeze, wat jij zegt klopt denk ik wel, ze is de laatste tijd namelijk wel veel bezig met hoe alles werkt, en het waarom. Soms heb ik ook heel sterk het gevoel alsof het een soort van jaloezie is tegenover haar zus. Het duwen en slaan komt nu ook langzaam naar boven. Zou dan wel laat zijn. Had het eerder verwacht rond de geboorte maar toen was er geen probleem hiermee. Maar goed uitzingen dus......enig idee hoelang???