Ons zoontje is in oktober 2 geworden en zijn onlangs dus ook bij het consultatiebureau langs geweest. Waar hij met 18 maanden een uitroepteken achter zijn naam heeft gekregen van mogelijke VVE indicatie voldeed hij nu aan alle eisen. Hij zegt meer dan 100 woorden, papagaait alles na en maakt zinnetjes van 2-3 woordjes. Het meeste verstaanbaar, bij sommige dingen moet je even weten wat hij bedoelt. Maar wat wel een puntje van aandacht is, is zijn open mondgebruik. Hij zit gewoon vaak met zijn mond open en hij kwijlt ook veel. Nou komt dat ook door de laatste serie kiezen die niet zoveel haast lijkt te hebben. Momenteel is hij verkouden, dan is het helemaal erg. Als we tegen hem zeggen doe je mond eens dicht, dan doet hij dat en dan slikt hij ook meteen. Maar ik wil dat eigenlijk niet de hele dag door tegen hem zeggen. Ik heb op internet wat oefeningetjes gevonden wat kan helpen bij open mondgebruik, maar ik schat in dat hij die nog net niet helemaal begrijpt en goed uit kan voeren. Wie heeft hier ervaring mee? Is het al nodig langs een logopedist te gaan om advies te vragen of kunnen we het ook nog wel even afwachten? Zijn mondmotoriek is verder op zich wel voldoende denk ik. Hij eet redelijk netjes (als hij niet propt), hij drinkt uit een rietjes beker. Open beker kan hij wel redelijk maar dat is even een kwestie van wil niet, daarom drinkt hij eigenlijk altijd uit de rietjes beker. Qua verstaanbaarheid heeft hij een aantal klanken die er nog niet helemaal zuiver uitkomen, maar ja hij is net 2...
Daarom is hier een logopedist aan huis geweest. Ook vanwege het slechte eten, alles uit mond laten lopen tijdens eten. Terwijl ze erg netjes kan eten, gewoon met een vork. Na 1 consult is dat enorm verbeterd, ze kauwt ook veel beter. Probleem blijft wat jullie ook hebben, wordt inmiddels soms kriegel ervan dat ze alles maar laat lopen. Lang leve de puntslabjes in alle kleuren Maar overal ligt kwijl zowat, op de grond, op de tafel, de bank. Als ze aan het spelen is, denkt ze gewoon niet aan slikken en laat ze alles lopen. Advies van de logopedist was dus inderdaad tig keer zeggen dat ze d'r mond dicht moet doen. Dat ze het dan uit zichzelf ook wel gaat doen. Ik moet eerlijk bekennen dat dat er nog niet genoeg van komt Het scheelt dat het praten heel goed gaat, woordenschat van 150 woordjes inmiddels minstens, 4-woordzinnetjes, en de mensen verstaan het ook nog, haha. Dus ja, de motivatie is er nog niet heel erg om de hele dag te zeggen dat ze d'r mond dicht moet doen. En ook hier regelmatig verkouden, dat werkt ook niet mee. Omdat ze goed praat en ze nog jong is, laat ik het voor nu even en kijk het nog even aan.
Ik heb een meisje in de klas ze is nu vier en kwijlt ook nog steeds heel erg! Ik zou echt logopedie inschakelen hiervoor en de mondmotoriekspelletjes blijven soen.
Ik ben dertig en heb nog steeds mijn mond vaak open, als ik er niet goed oplet. Slapen heb ik altijd met open mond gedaan charmant Keel- en neusamandelen zijn als kind verwijderd, in de hoop dat het zou helpen. Ook logopedie gehad.
Ik zou zeker een kinderlogopediste nu al .inschakrlen. Beter er vroeg bij dan straks te laat. Veel uit een rietje laten drinken en spelletjes doen met rietjes. Gekke bekspelletjes doen samen. En hem er op attenderen om zijn mond dicht te doen.
Kan hij door zijn neus ademen? Ik had als kind ook altijd mijn mond open en bleek te grote neusamandelen te hebben. Na verwijdering kon ik er wel door ademen maar toen was ik al 15. Ook zou ik zeker logopedie inschakelen. Wanneer de mond steeds open is drukt zijn tong niet tegen zijn gehemelte. Deze kan hierdoor te smal worden met alle gevolgen van dien.
Ik zou zeker de logopedist inschakelen. Mijn dochter is 7 maanden en is nu ook onder behandeling bij een pre logopedist. Ze kan niet eten dat was de reden maar de logo zei dat we eerst aan haar mondmotoriek moeten gaan werken zodat ze die sluit. Staat ook altijd open, slabbers in overvloed nodig hier. Donderdag komt ze in huis. Misschien heeft ze goede tips die ik je daarna kan vertellen. Baby en peuter is net wat anders denk ik maar misschien net een goede tip ertussen.
Interessant! Is je gehemelte smal, omdat de tong er nooit tegenaan drukte? Of is het gehemelte smal en kon je daarom nooit je tong kwijt? Ik ga altijd uit van het laatste bij mij. Nooit bedacht dat het natuurlijk door het eerste zou kunnen komen.
Nou ik denk het eerste. Ik kon écht niet door mijn neus ademen. En volgens de ortho was mijn mond veel te klein (ik was zwaar aan het puberen en mijn vader viel lachend om ) en heb ik allerlei martelbeugels gehad. En nog steeds de kaak van een kind mijn gebit past niet dus er moesten een paar kiezen uit. Niet chill.
Bedankt voor de reacties. Ik heb ook onze verpleegkundige van het cb even gemaild. Dan toch maar even een logopedist bellen binnenkort!
Hier ook. Zon kaakverbreder gehad, welke mijn moeder iedere dag iets verder moest sleutelen. Tijdelijk een enorme spleet tussen mijn tanden Bij mij zijn toen ook vier kiezen verwijderd, om ruimte te maken. Ik vind het echt heel lastig om door mijn neus te ademen.
Hier heeft zoontje van 6 ook altijd zijn mond open. Wordt ook vaker verkouden. De hele dag door wordt er gezegd doe je mond dicht, ook door de juffrouw. Hij is een jaar naar de logo geweest en heeft oefeningen gehad, maar zijn hersenen geven het gewoon niet door dat hij zijn mond dicht moet doen. Hij is super goed verstaanbaar, slist een ieniemminie beetje ( ik heb dat vele malen erger), kan alles goed uitspreken dus daar ligt het niet aan. Hij moet wel echt zijn tong achter zijn tanden plaatsen en dat vind hij moeilijk. Oefen vaak door een papiertje tussen zijn lippen te doen terwijl hij bijvoorbeeld tv kijkt. Dat helpt wel, maar niet voor lang helaas. De juf zei wel tegen hem dat hij er een beetje dom uit zag met zijn mond open en dat voor zo een slimme jongen.....dat gaf hem wel wat om over na te denken, dus op school gaat t wel beter, alleen thuis minder.
Ja ik ook nog steeds. Pas als ik erom denk doe ik mijn mond dicht. Jayenriv, dat heb ik dus ook vaak gehoord. Resultaat was dat ik mij doodschaamde en in ademnood zat. Lijkt mij niet de manier om met een kind om te gaan.
ja dat begrijp ik wel idd, maar gelukkig begreep hij het wel wat ze zei en het was best een wake up call voor hem. Ze liet hem ook echt zien van....kijk hoe ik eruit zie met mijn mond open....dat deed hem wel wat. Geen schaamte maar meer van....ohja dat ziet er wel raar uit. Echter heeft het niet voor thuis echt geholpen. Wel op school. Daar heeft hij nu vaker zijn mond dicht. Ik zat er bij dat ze dat tegen hem zei en ze zei het gelukkig wel op een "goede" manier met uitleg en al, maar als ze dat tegen mij had gezegd op zesjarige leeftijd.....dan zou ik me wel schamen ja. Mijn zoontje is daar gelukkig niet zo gevoelig voor, heel ander type lol.
Hmm en toch. Ook de mensen die zich niet laten zien qua emoties kunnen zich daar rot door voelen. Wat is de oorzaak van zijn open mond?
Dat is zeker waar hoor, maar hij zou het echt meteen laten merken. de oorzaak van zijn open mond kunnen ze niet echt vinden. Kno arts heeft niks kunnen vinden, longarts geweest en zijn longen waren wel wat vernauwend, daar medicijnen voor gekregen. Nu is alles goed. Wel nu gestopt met zijn medicijnen en hij wordt wel weer sneller verkouden. Heb wel een nieuwe afspraak daarvoor staan. Longarts geeft ook aan dat hij gewoon door zijn neus moet ademen, want dat kan hij makkelijk. Hij doet het gewoon alleen niet. Ja voor een uurtje over de hele dag. Verder bijna altijd mond open. Kan wel weer naar de logo gaan, maar die geeft toch wel wee dezelfde oefeningen. Hij slist wel veel minder nu en kan met praten ook beter zijn tong achter zijn tanden plaatsen, maar toch zie je die mond weer open gaan wanneer hij een werkje doet, tv kijkt, aan het gamen is.....bij concentratie is het altijd raak.
Ja concentratie kan idd ook een reden zijn. Heb je hem weleens op zo'n speciaal wiebelkussen laten zitten?
Niet bij elk kind. Maar het helpt de concentratie waardoor ze rustiger blijven zitten bv. Als het goed is heeft de logo deze wel liggen om te proberen.