Welk speelgoed kan jouw driejarige écht boeien?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Druif78, 31 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mn dochter is net 3 geworden en we wisten echt niet wat we haar moesten geven.
    Zoon van 5,5 had voor zijn derde verjaardag Thomas de treintjes en rails gekregen. Even daarvoor kreeg hij interesse voor treinen en dat is jarenlang een hit gebleven, en nog steeds! Ideaal om hem voor verjaardagen/ sinterklaas etc een aanvulling te geven. Moet zeggen dat hij daarvoor ook nog niet echt geinteresseerd was in iets.
    Maar dochterlief heeft nog steeds geen speelgoed waarmee ze echt zoet kan spelen. Ze speelt met alles wel een beetje, maar nooit lang.
    We hebben inmiddels al een halve speelgoedwinkel thuis, maar niks kan haar echt boeien.
    Keukentje met attributen ( speelt ze wel geregeld een beetje mee), duplo (alleen als haar broer mee doet), auto;s (idem), poppen (nagenoeg niet), kleuren ( niet echt boeiend), puzzels (speelt ze wel mee, maar uiteraard niet urenlang), en hebben voor haar derde verjaardag een playmobil prinsessenkasteel gekocht. Moet zeggen dat ze er toen de hele middag mee gespeeld had! Maar gezien de grootte ervan staat hij nu op haar kamer en wordt er niet meer meegespeeld..aangezien ze niet alleen boven wilt spelen :( Misschien toch het kasteel naar benden verhuizen :p
    Dus: welk speelgoed kan jouw driejarige wél boeien?!

2. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Hier een bijna 3 jarige thuis;
    Mijn zoontje is helemaal weg van bambino loco. Missch is dat een idee?
    Verder vind hij het leuk om spelletjes te spelen (maar dan moet je natuurlijk wel iemand hebben om de spelletjes (peuterdomino/memory enz) mee te spelen)

Offtopic, maar mijn zoontje is ook helemaal weg van thomas de trein! Hij sleept ze overal mee naar toe en niemand mag er aan komen, zo trots is hij er op ;) :)

3. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Eh.. even denken, want hier hetzelfde probleem. Wat mij opvalt is dat al het speelgoed waarbij weinig "fantasie" nodig is, geen hit is.

Wat hier wel werkt; schaar, papier, plakband, zand, water en een trampoline. Daar kan ze dus heel veel mee bezig zijn. Soms ook lego, maar dan losse blokken waarbij zelf gebouwd wordt. Je kunt eens dat houten speelgoed proberen, van die plankjes. Kapla. Dat is ook een succes. Wat ze verder nog leuk vind is tutten met haar, het liefst met mijn haar :D

Verf en klei ook altijd goed, maar om eerlijk te zijn heb ik daar niet altijd zin in zeg maar. Wat ik dus zou proberen is gewoon eens wat spullen neerzetten die nog niet gevormd zijn. Een kasteel is een kasteel. En omdat het een groot ding is, kan ze wel even bezig zijn met kijken wat erin staat en daarna weten ze het en is het klaar. Dat gaat hier net zo. Een hello Kitty trein is een trein. Meer kan ze er niet van maken en dus is het ding nu ergens anders. Verzamel stukjes wol, dopjes, verpakkingen, wc rolletjes, kraaltjes en weet ik wat meer. Leg een stuk papier neer, schaar en lijm, misschien vind ze dat wel leuk? Hier werkt dat erg goed. Daarnaast probeer ik ook maar los te laten dat sommige dingen niet gebruikt worden zoals ik in gedachten had (bijvoorbeeld dat ze een schrijfblokje staat te verknippen of dat een wc rolletje gewoon vol gekledderd wordt en eigenlijk nergens op lijkt), maar het gaat erom dat ze zelf vorm kan geven. Dat is wat ik in hoofdlijnen bij mijn eigen dochter terug zie als ze speelt. Alles wat ze zelf kan vormen en nog niet van te voren is bepaald, krijgt meer aandacht dan bijv. een barbie.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    De oudste speelde heel veel met Duplo op die leeftijd. Maar liefst speelde ze buiten, tekende of knutselde ze of hielp ze mij mee.

De jongste is nog wat jonger, maar die kan uren in het keukentje spelen. Hele maaltijden worden bereid, voor de hele familie. Verder vindt zij de kleine babyborn popjes en Playmobil erg leuk. Knutselen en tekenen vindt ze ook erg leuk.

Ze houden allebei ook erg van puzzelen en spelletjes, maar wel met iemand anders, in hun eentje zijn ze er snel op uitgekeken. Verkleden doen ze ook allebei graag, maar liefst ook samen met iemand anders, dus bv. als er een vriendinnetje van de oudste is ofzo.

Voor allebei mijn dochters geldt: afwisseling. Ze spelen met veel dingen af en toe en maar met heel weinig dingen veel (oudste tekent dagelijks en wil het liefst ook iedere dag knutselen, bij de jongste net zo en het keukentje dus).

5. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

Bij mijn dochter van 3 is alles wat te maken heeft met treinen, auto's of vliegtuigen goed. Grote fan van Thomas ook... Verder speelt ze ook met Duplo en dieren (Schleich). En verder wordt er uiteraard ook gepuzzeld, geknutseld (klei, verf, etc), en speelt ze nu ook graag spelletjes met ons. (Knappe Koppen, Kleurentorentjes, etc).

6. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Herken het. Ze sleept vooral veel met spullen. Keukentje speelt ze wel mee, en klei is een absolute hit.

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bambino loco is hier ( voor beiden) ook ene hit ja! Maar ja, wel samen... ik zoek eigenlijk nog iets waarmee ze zichzelf dus even kan vermaken, zoiets als de treinen voor mn zoontje zijn!

Met schaar en papier repen knippen kan ze zich idd ook wel even mee vermaken, maar eerlijk gezegd heb ik daar niet altijd zin in, want het hele huis ligt onder de snippers ;)

Buiten spelen vindt ze een van de leukste dingen! maar helaas is ze in mijn ogen nog wat te jong om alleen te doen dus dat mag alleen samen met onze zoon erbij en die moet naar school en/of heeft daar minder zin in dan zij dus dikke pech voor haar!
    In de tuin op onze trampoline vindt ze ook alleen leuk samen.
    Just me: ik zl toch een s proberen wat meer van jouw genoemde dingen te doen voor haar. Na mn anti-knutsel zoon heb ik eigenlijk niet veel meer van dat soort dingen gedaan!

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Niet alle kinderen hebben dat. Mijn oudste dochter had dat tenminste niet. Ze speelde op een gegeven moment (in verhouding) veel met Duplo, maar sleepte het zeker niet overal mee naar toe en op een gegeven moment was het ook klaar. Vind het soms wel eens jammer, maar het lijkt gewoon geen 'speelgoedkind' te zijn. Als ik wil dat ze 'even bezig is' moet ik haar een kleurplaat, knutseliets of werk-/puzzelboekje geven. :)

9. boxertjes

boxertjes Bekend lid

7 aug 2010
    973
    1
    0
    NULL
    brabant
    Mijn dochter kan uren spelen met My Little pony's , barbie
    en playmobil

10. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Lijmpotje met kwast, een kinderschaar en een stapel folders.

Poppenbadje vullen met water en haar pop wassen met badschuim en een washandje (kan in de keuken of badkamer).

Een flinke dot scheerschuim in de wastafel/douchecabine werkt ook perfect.

Prentenboeken.

Knuffelbeesten.

Stickers en wit papier was hier ook een hit.

Tentje.

11. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.375
    17.302
    113
    dochter is een echte poppenmoeder, kleurt graag en heeft sinds een week ook het puzzelen helemaal ontdekt wat ze gerust een uur achter elkaar doet als dr broer er maar niet is ;)

12. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Knutsellen, kleien, barbies en verkleden zijn hier favoriet!

13. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Hier zijn de keukenspulletjes echt favoriet, daar is ze de hele dag mee bezig. Poppen/knuffels eten geven, en mij.
    Ook is de zandbak en stoepkrijt erg in trek, en met slecht weer de knutsel spullen(tekenen, knippen, plakken , kleien)
    En qua spelletjes, bambino loco, knappe koppen en puzzels

14. Vagans

Vagans Niet meer actief

Mijn dochter is echt gek op poppen! Ze heeft er nu 3 (2 iets grotere en 1 kleine) allemaal met zon zacht lijfje en ze vind ze geweldig!

Afgelopen verjaardag nog een hele leuke poppen maxy cosey van Lief gekregen en nieuwe flesjes en spulletjes voor dr pop!

Blijft echt speelgoed nummer 1!

15. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Moet het speelgoed zijn?
    Mijn zoontje kan zich uren vermaken met een grote tas met stekkers snoeren kabels en verlengsnoeren :D
    al het andere speelgoed kan hem gewoonweg niet boeien helaas. we hebben nu thuis de snoeren verbannen naar de zolder, al maanden. Maar helaas kan het speelgoed hem nog steeds niet echt boeien. En we hebben echt een heel gevarieerd gevulde kast.

16. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Dit is eigenlijk wel herkenbaar ja! Mn dochter kan zich ookredelijk goed vermakenmet een stel plastic bekers: in elkaar, water overgieten etc. Of knikkers in een mandje: erin, eruit... maar zoals ik hier lees dat er meiden van 3 zijn die echt met poppen spelen of een uur lang kleuren :(:(

17. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.835
    3.630
    113
    Mijn zoontje speelt graag met dino's in alle soorten en maten, hele verhalen speelt hij (al kijk ik soms wel even de andere kant op als ik dingen hoor als 'ik bijt je dood' of 'ik gooi je in het ravijn' :D).

Verder is hij dol op kleuren en knippen. Inderdaad ligt de hele kamer vol snippers, maar dat vind ik niet zo erg, hij moet ze van mij een paar keer per dag oprapen en weggooien (meer uit principe dan iets anders) en dat gaat prima. Kleien doet hij ook graag.

Verder speelt hij graag en veel met autootjes en treintjes, winkeltje en keukentje.

18. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Klei! Is ze uren mee zoet!

19. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier ook een beetje de standaard dingen, denk ik: eten maken in het keukentje (echt bordjes met vanalles erop klaar zetten), bouwen met de Duplo en spelen met de diertjes/poppetjes, boekjes lezen, spelen met de barbies (onder een dekentje leggen, kleertjes uittrekken etc). Ze combineren hier heel veel met elkaar en spelen ook heel veel samen, dat maakt het wel makkelijker. De jongste heeft kleuren nu ook helemaal ontdekt . Beetje prutsen met klei vinden ze ook altijd wel leuk. Als ze beneden even klaar zijn laat ik ze boven spelen op de kamer van de oudste waar weer ander speelgoed ligt en dan zijn we weer een uurtje verder.

20. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    De trein en verder dingen die niet direct speelgoed zijn. Een rolmaat , boutjes en moertjes, bakjes, bollen wol en lapjes stof.Loco kan hij nu ook zelf en hij knipt en plakt graag. Reclameblaadjes zijn ook leuk. Laatst een zakje oogjes gekocht bij de xenos en hij is uren aan het "oogjesplakken" geweest met een lijmstift.
    Ik bemoei me er niet teveel mee en laat hem lekker frummelen en kliederen, ik ziedat hij creatieve oplossingen bedenkt en dat is nog wel leuker dan het volgen van 'af' speelgoed.

Deel Deze Pagina