Dochter is nu 3,5 en tot een paar maanden geleden ook veel tegen iets oprijden... Gelukkig alleen thuis en opeens was het ook weer over. Nu zit ze nog wel heel dagen met haar hand aan haar plasser... gewoon over de kleren. Nu leggen we steeds uit dat het niet fris is en dat je dat niet kunt doen waar anderen bij zijn. Ik moet zeggen dat ze het nu ook bijna alleen nog thuis doet.
Mijn dochter doet het ook heel erg veel. Ze weet dat wij het niet willen hebben en daardoor doet ze het op haar kamer.. Als ze 'bezig' is en iemand komt binnen dan worden we ook echt weg gestuurd. Ik vind het eigenlijk helemaal geen prettig idee dat ze het doet maar ik heb geen idee wat ik er tegen kan doen.
hoe lang duurt deze fase? ik vind het erg lastig. op zich heb ik er geen probleem mee dat ze aan het ontdekken is maar ze zegt bijvoorbeeld ook tegen opa mijn spleetje kriebelt of ze zit er daar aan. dit geeft me een zeer onbehaaglijk gevoel. ze loopt ook het liefst de hele dag in haar blootje. vanmorgen zei ze weer oh mijn spleetje is zo heet, moet je eens voelen!! pffff ik wil echt niet dat ze dit ook tegen iemand anders zegt. ik hoop dat het snel over is. vind het zeer vervelend.
Boexertje, hier zou ik el echt verder naar kijken hoor. Wij zien "heet" als een seksuele term, maar een kind natuurlijk niet! Als hij heet dus warm aanvoelt, is er misschien meer aan de hand! !
Ik zou medisch uitsluiten dan eerst: schimmeltje of ontsteking. Dan lekker zittende onderbroek (boxer) aan en niet te strakken kleding. Kan ook komen door zand etc die komt bij spelen in zandbak dat het jeukt etc
Dit dus. @TO Ik zou je dochtertje gewoon uitleggen dat dit soort dingen (bijvoorbeeld alles onder je onderbroek ofzo???) privé zijn. Dat het best mag, maar idd bijvoorbeeld op haar eigen kamer (of andere ruimte die jullie acceptabel vinden).
En wastemperatuur!! Mijn dochter had ook veel klachten, en die waren wel sterk verminderd na het niet meer dragen bv spijkerbroek, maar nog niet 100%. Pas sinds ik haar ondergoed op 95 graden was, zijn alle klachten echt weg! Ik lees zo vaak dat mensen op 40 graden wassen, dan zijn gewoon niet alle bacteriën dood!
Ja precies. Hier dochter die dat niet doet gelukkig (niets mis mee maar het is toch iets prive en ik vind mijzelf daarbij niet echt prettig). als dat gewoonte blijft en bepaalde grenzen al bereikt dat is vaak oorzaak/aanleiding voor indd als infectie of jeuk of te strakke broek of willen plassen mar ophouden lang etc. Ik was ondergoed ook op 60-90 graden gewoon met handoeken mee en altijd neutral wasmiddel... Maar het lijkt mij lastig als ouder daarmee goed omgaan want is wel iets wat indd niet openbaar moet/mag..
Mocht het niks medisch zijn, houd gewoon in je achterhoofd dat het gewoon normaal gedrag is. Het lijkt mij inderdaad erg ongemakkelijk maar je kindje is haar lichaam aan het ontdekken. Vroeger vond ze haar handjes/voetjes interessant, nu heeft ze een ander onderdeel van haar lichaam ontdekt. En onthoud dat het voor zo'n kleintje niks seksueels is.
Niets tegen doen... mijn oudste doet het ook al jaren, wij zeggen dat ze het alleen mag doen als ze alleen is, het liefst op haar kamer. Is volkomen normaal. Zal over een paar jaar alleen maar erger worden , is juist gezond als ze zonder gene hun lichaam mogen ontdekken.