Ons peutermeisje praat te weinig en moet naar logopedie!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Elly1979, 9 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elly1979

Elly1979 Actief lid

14 jan 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    #1 Elly1979, 9 apr 2010
    Laatst bewerkt: 9 apr 2010
    Hallo!

Wij hebben een ontzettend lief en ondernemend peutermeisje.
    Ze is erg slim en begrijpt alles wat je tegen haar zegt, maar ze is nog niet zo'n prater.
    Tamara is nu 2 jaar en 3 maanden oud.

Ze zegt heel veel woorden die ik (nog) niet versta, maar de volgende woorden gebruikt ze het vaakst.
    papa, mem (mama in het fries), pake en beppe (opa en oma in het fries), opa, oma, Sie (Sophie), bah, sies (vies), lekker, appel, pap, trekker (tractor) tsiis (kaas in fries), jammie, siets (fiets), ja, nee, slapen, zusje, sis (vis), die, klaar, zo, sa, (zo in fries) alsje(blieft), dank (dankjewel), kikker, maan, sta (stal) Kitty (van Hello Kitty) Doja (Dora) kaa (kaart) bal, dicious (delicious), getti (spaghetti)

Ze maakt de volgende zinnetjes:
    papa slapen, mem slapen, zusje slapen, appel lekker, tsiis lekker, bah vies, wat isda (wat is dat) zo klaar!

Tamara weet van heel veel dieren de dierengeluidjes, van een koe, varken, eend, aap, poes etc.
    Als ik naar een eend wijs en haar vraag wat dat is, zegt ze niet eend, maar kwak kwak.

Tamara is ook gek op zingen en neuriet al 2 liedjes mee (namelijk die van kortjakje en ik zag 2 beren broodje smeren...:D)

Ik ben het alfabet ook wat met haar aan het oefenen en ze weet echt al heel veel letters.
    Van de G tot de O, zegt ze alles zelf.
    En met tellen 1 t/m 10 weet ze ook bijna alle getallen te benoemen.

Bij de creche vonden ze dat Tamara nog niet zoveel praatjes had en wat haar eigen gangetje ging op de creche.
    Ik heb dit verhaal toen aangekaart bij het CB en de arts stelde me gerust.
    Ieder kind heeft zijn/haar eigen tempo en aangezien Tamara haar taalbegrip wel goed zit, zou het wel goedkomen!
    Het zat ons toch niet helemaal lekker, dus zijn we op ons eigen initiatief doorverwezen naar het CB plus
    Het CB plus is een speciaal spreekuur waarbij een arts, logopedist, kinderfysiotherapeut en een pedagoog aanwezig zijn.
    Zij kijken dan een uur naar je kindje en proberen je dan goede adviezen te geven.
    Afgelopen woensdag zijn we met Tamara naar het CB plus geweest.
    De logopedist die daar zat, schatte dat Tamara een expressieve taalachterstand heeft van 9 maanden en dat Tamara als een kind van 1,5 praatte.
    Tamara moet volgens haar zo snel mogelijk naar Logopedie.
    Heb meteen een Logopedist gebeld voor een afspraak en de 1e afspraak voor volgende week staat gepland!
    We vinden het best wel gek dat de adviezen bij het CB zo uit elkaar liggen. De arts van het gewone CB vond het allemaal wel meevallen en de logopediste bij het CB plus zegt dat er een achterstand is...:(

Mijn man en ik zijn best wel geschrokken van de uitspraak van de logopedist.
    Jeetje, een achterstand van 9 maanden...
    Haalt ze zoiets wel in?
    Toen kregen we beide zoiets van...Tamara praat als een kind van 1,5...?
    Ik heb een kind van 1,5 nog nooit zoveel horen praten zoals Tamara dat doet.
    Dat ze een achterstand heeft, geloven we wel, maar 9 maanden?

Wat eigenlijk mijn vraag is...
    Wie heeft er nog meer kindjes die tussen de 2 en 3 jaar zijn en die doorverwezen zijn naar logopedie?
    Heeft de Logopedie geholpen?
    Vertel, vertel...:D

Liefs Elly.

2. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Mijn dochter is vorige week 2 geworden en zegt eigenlijk net zoveel als jouw dochtertje. Ze babbelt aan een stuk door maar echt verstaanbaar..nee. Ik begrijp wel wat ze bedoelt maar over het algemeen is het nog redelijk chinees.

Ik maak me daar helemaal niet druk over, het komt vanzelf wel. Mijn broertje was een jaar of 4/5 toen ie zich pas echt verstaanbaar kon maken en ook dat is uiteindelijk goed gekomen! Je zou zelfs willen dat ie af en toe 5 min zn mond houdt:D

Nee, ik laat het (voorlopig) lekker op zn beloop:)

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie was ook geen prater. Denk dat jou meisje nog iets voorlag vergeleken met mijn jochie op die leeftijd.
    Met de CB afspraak van 2 jaar haalde hij net het minimum (15-20 woorden, geen zinnen).
    Ons KDV signaleerde dit ook, maar daar zei hij amper een woord. Misschien 2 of 3. Dus liep daar teveel achter. Daar hebben ze iets meer aandacht gegeven door hem meer open vragen te stellen en de stagair voor te laten lezen.

Maar er is verder niet echt iets mee gedaan. Zijn gehoor is prima, de taalontwikkeling gaat wel vooruit, hij begrijpt veel. Dus niet iets om direct zorgen over te maken. Als ze 2 jaar zijn, is de variatie in spraakontwikkeling het grootst!

En inmiddels, bij ruim 2,5 heeft hij een flinke sprong gemaakt: Nu praat hij honderduit, steeds vaker 4-5 woord zinnen, pikt woorden heel makkelijk op, is druk met werkwoordvervoegingen en meervouden. En vorige week zong hij voor het eerst zelf een liedje.
    Dus hier is die achterstand vanzelf weer ingelopen. Op het KDV is hij nog steeds niet erg spraakzaam. Maar thuis gaat het dus prima. Moet er ook bijzeggen dat het spelen met zo'n groep kinderen op het KDV hem veel energie kost, en er dus weinig energie is om te kunnen praten..

4. kikker2

kikker2 Bekend lid

8 jun 2009
    760
    0
    0
    somewhere
    ik zou me als ik jou was geen zorgen maken, ze meten volgens standaard methodes, en geen kind is standaard! Maak jij je zorgen, dan zou ik lekker naar de logepedie gaan, tips kunnen nooit kwaad, maar niet aan jezelf of aan je kind gaan twijfelen!

Mijn neefje is nu net 2, en praat nog niet veel (pappa, mamma, miauw, woef)maar snapt wel veel, en er werd vorige week bij hem geadviseerd dat hij op de wachtlijst voor de peuterspeelzaal geplaats moest worden voor een speciale praatgroep, ik vind het goed dat ze kinderen goed in de gaten houden, maar het kan soms echt te ver gaan. Mijn schoonzusje heeft het ook niet gedaan, en oefent lekker met hem thuis.
    Mijn eigen zoontje is 16 maanden heeft al wel een aardige woordenschat, maar loopt nog niet, moet ik nu naar de fysio;)?

5. randi

randi Niet meer actief

vind dit toch ook een straffe uitspraak hoor want je kindje praat echt niet weinig , ook niet super veel maar zo'n achterstand is het nu ook weer niet. enja het één kind is het ander niet maar zoals jij de situatie beschrijft vind ik echt niet dat ze logopedie nodig heeft. zoals al geschreven kan dit op een maand tijd snel veranderen. ik heb een tweeling en nina spreekt bv zoveel als jou meid en tia spreekt zelfs zoveel nog niet maar de laatste 2 weken is ze wel aan een inhaal maneuvre bezig.

nu iets slechts gaat ze niet ondervinden hé van logopedie maar nodig vind ik het zeker niet. ben zelf kinderpsychologe en heb niet het gevoel uit jou verhaal dat je kind enorm achterloopt in haar ontwikkeling

6. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Volgens mij loopt ze niet bijzonder veel achter; met 2 gaan ze gemiddeld gezien 2 woorden zinnetjes verwachten.
    Je kan de logopedie ook gewoon als een steuntje zien.Bovendien heeft een logopedist ernaar gekeken; die zal t wel weten.
    Iris heeft bv heel lang billen geschoven, ging niet tijgeren / kruipen. De heeft 3 sessies met een fysio gehad, had t opeens door. Ging toen met 15 mnd kruipen en 1 week later lopen.

Misschien heeft jouw kindje zo'n 'duwtje' ook nodig.

7. Elly1979

Elly1979 Actief lid

14 jan 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    Hallo!

Ik zie de Logopedie ook niet als overbodig of negatief hoor!
    Het lijkt me juist heel erg leuk voor Tamara dat ze op een leuke manier gestimuleerd wordt om meer te gaan praten.
    Ik doe natuurlijk ook veel met haar...boekje lezen, vragen stellen, liedjes zingen etc.
    Maar ja, misschien heeft ze inderdaad gewoon een duwtje nodig.

Er heeft inderdaad een Logopedist naar haar gekeken, maar ze heeft Tamara niet veel horen praten.
    Ze hadden daar namelijk een heel groot poppenhuis met alles erop en eraan.
    Je mag 1 keer raden waar Tamara alleen maar oog voor had...;)
    Toen ik de Logopediste wilde vertellen hoeveel woordjes en zinnetjes Tamara al kon zeggen, zei ze dat het niet hoefde.
    Want Tamara zou nu al zoveel woordjes en zinnetjes moeten kunnen zeggen dat we de tel al kwijt zouden zijn...;)
    En het feit dat we ze nog konden tellen, wees op een achterstand...

Dat wilde ik nog even vertellen, als toevoeging op m'n verhaal...

Liefs Elly.

8. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Vind het nog al een uitspraak hoor.

Als ik naar ons meisje kijk, die is nog iets jonger dan die van jou maar praat veeeeel minder. En zinnen maken of cijfers herkennen doet ze al helemaal niet.

Begrijpen doet ze alles prima.

Maar ik zie mijn dochter binnen 3-4 maanden niet veel meer gaan praten dan jouw meisje.

Maar ik moet zeggen dat ik genoeg kindjes van 2,5 etc ken die helemaal niet veel praten. Vind het nogal wat om daar meteen een stempel "Taalachterstand van 9 maanden" op te drukken.

Tuurlijk is het goed om er naar te kijken en wellicht wat oefeningen voor te krijgen maar ik zou me er nu ook weer niet te snel aan tillen.

Ik ben ook heel erg van het principe "alles op zijn tijd".

Jamila zou ook langzaam geweest zijn met lopen nou nu rent ze elke seconde dat ze wakker is door het huis en is er niets te merken van het laat gaan lopen. En zo gaat het denk ik ook met praten.

Stimuleren is altijd goed maar het kind moet er ook "zin" in hebben. Je kan het ze moeilijk dwingen.

Iniedergeval veel succes en het zal echt allemaal goed komen voordat je het weet kwebbelt ze je de oren van je hoofd en heeft ze hele verhalen ;).

9. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    @ts: wat positief van je CB dat ze er zoveel aandacht aan geven. Ieder kind heeft idd zijn/haar eigen lijntje, en kan best zijn dat jouw kindje gewoon wat later is met praten.
    Eerlijk gezegd,zoals jij het beschrijft, vind ik haar taalgedrag ook wat aan de magere kant voor een kind van 2jr 3 mnd,maar ik ben absoluut geen logopedist.
    En wat extra oefening kan vast geen kwaad,zo zou ik het gewoon zien. En wie weet hoe ze er over een half jaartje voor staat.

10. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    dan zal ik t maar niet hebben over de brabbelkunsten van mijn chineesje. 2 jaar en 7 maanden en haalt bij lange na t niveau van jou kindje niet.
    Zij hoeft pas naar de logo als ze met 3 nog zo weinig praat.
    Vind dus 2jaar en 3 maanden wat vroeg voor logo. Maar goed ieder cb adviseert anders en wie weet vind ze het wel een prachtig uitje

11. Tantan

Tantan Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.103
    0
    0
    Roosendaal
    Hier dus idem dito.

Toen ik die lijst zag wat het kindje van TS kon zeggen, dacht ik alleen maar "da's echt veel en veel meer dan Ruben kon/kan zeggen". Moet eerlijk zeggen dat ik op het begin ook zorgen maakte, dat is overgegaan omdat ik erachter kwam dat ieder kind zijn eigen tempo heeft. Maar nu ik het verhaal van de TS lees, een beetje reken en dan uitkom dat Ruben dus een achterstand heeft van meer dan een jaar, maak ik me weer wèl zorgen.................

12. Ckialita

Ckialita Bekend lid

28 jan 2009
    993
    0
    0
    Als logopedist in opleiding: klinkt als weinig, kan een probleem zijn, hoeft niet :) Meestal wordt er wel aangeraden om extra te gaan stimuleren als ze minder zeggen. Je kan het inderdaad het beste zien als een duwtje in de rug. Kinderen van 2 jr 3 mnd horen in 2 a 3woordzinnen te praten, en al enigszins grammatica te gebruiken, en dan niet als in voorbeeldzinnetjes die ze altijd zo horen en kunnen papegaaien.
    Aan de ene kant: als er niks aan de hand is, merk je dat vanzelf en is het zo weer klaar. Aan de andere kant, als er wel wat meer aan de hand is dan alleen laat praten, ben je daar ook wel vrij snel achter, en dan kan je beter vroeg zijn dan laat ;) Gelukkig vind je het zelf geen probleem. Dit is ook voor de andere moeders die reageerden, vooral met 'zoveel zegt mijn kind nog niet eens'. ;)
    Als je zelf wilt stimuleren, kijk dan eens naar de Hanen oudercursus. Paar bijeenkomsten, en je leert er heel veel :)

13. Tantan

Tantan Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.103
    0
    0
    Roosendaal
    Ckialita Ik vond het zelf altijd niet zo'n groot probleem, mijn omgeving wel. Kreeg en krijg vaak opmerkingen van "praat hij nou nog niet?". En dan ga ik toch weer twijfelen. Dan ga ik toch denken dat Ruben abnormaal is, en ook een extreme taalachterstand heeft. En als ik lees wat jij schrijft over wat een kind van 2 jaar 3 maanden zou moeten kunnen, ja, dan ga ik me toch weer zorgen maken (sorry).

Wat zou er nog meer aan de hand kunnen zijn dan "alleen maar laat praten"? Behalve slecht horen dan (Ruben hoort trouwens goed). Ik weet wel dat Ruben verlegen is qua praten. Als hij met wat vreemdere mensen is zegt hij bijna geen woord, en thuis praat hij veel meer.

14. Ckialita

Ckialita Bekend lid

28 jan 2009
    993
    0
    0
    Eerste onderzoeken zijn vaak:
    *gehoor: is goed zeg je. Nagekeken op consultatieburo? hoelang geleden? Is het een paar maanden hooguit terug dan is het perfect :D
    *taalbegrip: heb je een goede test voor, als hij niet alles begrijpt, heb je een grote kans dat dit de oorzaak is. Je kan namelijk moeilijk beter praten dan je kan begrijpen...
    *verder wordt gekeken naar eventuele andere dingen die een rol kunnen spelen, bijvoorbeeld ziektes? vaak verkouden? hoe snel gaat de overige ontwikkeling? en zo nog wat dingen.
    Als je nog wat meer wilt weten zag ik een leuke uitleg:
    http://projects.topshare.com/kcts/28093/28097/28102
    ALs je verder nog vragen hebt, kan je ze altijd stellen :)

15. Tantan

Tantan Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.103
    0
    0
    Roosendaal
    Toen hij daar was met 2 jaar. Maar zelf testen we het ook. Sta ik in de keuken en hij achter in de tuin (scheelt 25 meter) en ik ritsel met een zakje, dan hoort hij dat want dan staat hij snel naast me en zegt dan ikke ook. We merken wel (en op de PSZ ook) dat als hij geconcentreerd met iets bezig is dat hij ons dan niet lijkt te horen. Maar is dat omdat hij dan zo geconcentreerd is of iets anders? En hij is oost-indisch doof (het blijft een peuter hè? :D)
    Ja, hij begrijpt alles. Zelfs als we vragen of hij een bepaalde kleur blokje wil pakken bijvoorbeeld.
    Ruben is bijna nooit ziek. Heeft vorig jaar 1x een lichte oorontsteking gehad. En sinds dat hij op de PSZ is is hij iets vaker verkouden. Overige ontwikkeling: hij was gemiddeld qua lopen (14 maanden), en snel met zijn fijne motoriek (zo beheerste hij met 6 maanden al de pincetgreep).

Ik zal morgen (als ik wat helderder ben) je link even lezen. Ruben heeft wel een eigen taaltje, daarin verteld hij hele verhalen. Ik hoor daar wel vaak papa, mama, oma, opa en Mika in voorkomen. Ik zou zo graag willen weten wat hij nou precies aan het vertellen is! Over 2 weken moet ik met de jongste naar het CB, en ook weer naar de arts. Misschien kan ik mijn zorgen ook aan haar uitleggen. Want Ruben hoeft pas met 3 jaar weer naar het CB.

Zou het zo kunnen zijn dat hij een soort van faalangst heeft? Met lopen was dat ook zo. Hij leerde niet stapje voor stapje lopen, maar met 14 maanden liep hij ineens goed. De eerste dag liep hij 3 passen los, en een week later kon hij heel goed lopen. Met praten ook, die woordjes díe hij zegt komen perfect zijn mond uit. Paar maanden geleden zei hij zijn 1e zinnetje, en die kwam er ook perfect uit (mama ik hou van je, was een echt smeltmoment!). Hij durft ook niet goed te praten bij anderen, daar is hij echt een stuk stiller. Maar verlegen is hij weer niet.

16. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat laatste is hier ook herkenbaar.. Mijn jochie praat thuis wel redelijk, maar buitenshuis echt amper. Het KDV valt het ook erg op. Als we hem ophalen begint hij opeens te babbelen. De stagaire keek zelf een beetje gek, toen Chris dingen over de dag ging vertellen. Terwijl hij daar allen het nodig zegt..

En met lopen hetzelfde.. Tot 19 maand wilde hij niet los lopen. Hij kon vanaf 12-13 maand best redelijk lopen, zeker met zijn loopwagen. Maar met 19 maand besloot hij opeens los te laten, en liep een kwartier later zo de straat uit (75 meter)..

Ik denk niet dat het faalangst is, maar wel dat ze zeker moeten weten dat ze iets kunnen, voordat ze het proberen. Eerst denken, dan doen.. IPV zoals sommige kinderen eerst doen en dan nadenken (en dan zitten ze vast bovenin een boom ;)

17. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    ooow tantan wat fijn om eens iemand t ehoren die hetzelfde heeft. Die opmerkingen van anderen bah!
    Op t cb ook trouwens de 1 zegt dit de ander dat.

Heb t lijstje ook eens bekeken en gehoor, prima in orde, 2 maanden geleden niks aan de hand. En dat wist ik al, fluister of ze en koekje wil en madam staat er.

Begrijpen doet ze alles, zelf een zin met daarin 2 of 3 opdrachten voert ze feiloos uit.

Ze benoemt alles op haar eigen manier maar goed. Ik versta het, omdat ze wel steeds hetzelfde "woord" voor een voorwerp gebruikt.
    ties = steen
    kaka = eten en drinken
    manga= marly(kat)
    papapap= alles wat volwassen is
    ze zegt niet eens gericht mama, ook niet nodig want ben er toch altijd hihi.

Ze vind praten nog niet nodig, gelukkig komt t wel maar t zijn kleine stapjes.
    Benoem ook alles, lees voor enz. Dat zijn dan ook van die vragen op t cb. Leest u wel voor, praat u wel met u kind,,,,,zucht
    alsof ik heel de dag geen woord tegen haar zeg. We praten als brugman, zei ook alleen andere taal :D

18. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik ga toch een beetje van de deskundigheid van je logopedist uit. Ik neem aan dat als zij ervoor geleerd heeft (en nog belangrijker: je kindje gezien en gehoord heeft) dat ze beter weet waar ze over praat dan ik. En dat faalangst zou volgens mij best kunnen! Als hij tegen jou: Mama ik hou van je! zegt (vijfwoordzinnetje) maar er bij het cb net aan 'Boe' uitkrijgt als iemand vraagt wat doet de koe, dan zou dat zeker mee kunnen spelen.

19. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Hier heeft Joris vanaf 2,5 logopedie. Laatste keer dat wij toen naar het CB waren geweest constateerde ze dat hij wel genoeg sprak, maar nog veel onduidelijk. Nu bleek uit de testen dat Joris geen mondklanken kan uitspreken. Alle klanken die je met je tong gebruikt. Hij had geen achterstand, liep met de 3 testen overal op voor, alleen de uitspraak niet, daar liep hij op achter.

Dus sinds 2,5 heeft hij logopedie en merk toch wel verschil! Het is een half uur en er wordt spelenderwijs omgegaan met de woorden waar hij moeite mee heeft. Ook met zinnetjes trouwens. Joris vind het zelf ook hartstikke leuk om naar de logopedie te gaan, en hierdoor krijgt hij toch die extra stimulans. En zodra een woord goed lukt is hij ook heel trots en laat hij het ook meteen horen met een big smile en daarbij; hoor eens wat ik kan!

Ik ben vooral van mening, dat als ze vaak een woord niet goed uitspreken, ze best een extra stimulans kunnen gebruiken omdat ze gewoonweg niet alles van ons willen leren! Wij hadden vaak genoeg geprobeerd hem een woord goed te zeggen, dat vertikte hij gewoon. En bij de logopedie doet hij het wel ;)

20. Ckialita

Ckialita Bekend lid

28 jan 2009
    993
    0
    0
    @tantan:
    Er zijn nog meer redenen waarom een kind niet praat. Is het niet nodig? Durft hij niet? Heeft hij gewoon geen zin? Dat kan ik zo niet beoordelen :) Bespreek het eens met iemand die live naar hem kan kijken, je verliest er niks mee. Of het loopt wel los, klaar, geen zorgen meer, of hij heeft inderdaad een steuntje nodig en dan scheelt dat ook gelijk sprongen. Als het onduidelijk is kan het ook zijn doordat hij inderdaad het niet goed uit kan spreken, spelenderwijs wordt daarmee geoefend, om bijvoorbeeld de mond- en tongspieren wat flexibeler te maken. Maar nogmaals, zo kan ik je niet echt verder helpen :)
    Logopedie wordt trouwens vergoed door het ziekenfonds, als je een verwijzingsbrief hebt van de dokter. Verwijzing krijg je eigenlijk altijd.
    En ja, zo'n zinnetje is altijd leuk om te horen :D

Deel Deze Pagina