Hoi hoi, Mijn zoontje is nu 6 maanden oud. Hij heeft de eerste 4.5 maand erg veel last gehad van krampjes en is er nu bijna geheel vanaf. Wel heeft ie nog steeds erg veel last van lucht in zn darmpjes dat er soms moeilijk uitkomt. Hij drinkt nu 3x 210/7 & 1x 240/8 (voort slapen gaan). Groeit er goed op en heeft er voldoende aan zo te merken. Fruithapjes zorgen voor nog meer krampjes en groentehapjes gaan er mondjes maat in. Hij heeft er gewoon geen zin aan soms en andere keren krijgt ie er weer krampjes van. Ik hoor om me heen alleen maar verhalen over kids van die leeftijd die al broodkorstjes krijgen, hele potjes eten etc etc. En onze kleine man vind dat allemaal nog helemaal niets! Is dit wel goed? Komt iemand dit bekend voor? Hier zal ieder kind toch in verschillen zou je denken?! Komt ie nu geen voedingsstoffen tekort? Groetjes & dank jullie wel alvast Marieke
Ik denk dat je niet moet panikeren hoor. Het ene kindje is daar sneller mee dan het andere. Het hangt ervan af of hij goed van een lepeltje kan eten of niet. Als het een probleem is, gewoon een weekje wachten en dan nog eens proberen. Broodkorstjes wordt bij ons pas aangeraden vanaf 8 maanden. Groetjes, NAnske
Mijn dochter at met 6 maanden ook nog niet echt bijvoeding. Na een paar hapjes had ze genoeg. Hele stukken vond ze leuker. Ik ben rustig aan blijven bieden, en als ze niet wilde, dan niet. Ineens ging het beter, ze had de smaak te pakken. Nu eet ze nog niet veel maar ze vindt het wel lekker! Dus het komt vanzelf goed. Ik vind alleen dat hij wel erg grote flessen krijgt? Brood ben ik wel van plan om te gaan geven, maar moet eerst nog de tijd ervoor vinden tussen het slapen en fruit enzo. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden Hier kun je kijken welke soorten fruit en groenten worden geadviseerd met 6 maanden. Helpt misschien om krampjes te voorkomen. succes!
Geef je al nr2 voeding? Daarvan is eigenlijk de max 800cc. Dus 4 flessen van 180/6. Nou kan even iets meer niet zoveel kwaad, maar je moet weleens omlaag. Of anders wat langer nr1 gebruiken. Waarschijnlijk vind hij de melk gewoon lekker, en hoeft hij niet zo nodig bijvoeding. Misschien dat hij met iets kleinere flessen ze wat sneller opelkaar doet, en dat je dan ergens halverwege 2 flessen toch hapjes kunt geven, om die tijd weer op te vangen. Maar echt niet alle kinderen eten met 6 maanden goed. Vanaf 6 maanden hoef je pas te beginnen. Alleen die max van 800cc opvolgmelk dwingt je een beetje om snel te willen. Je kunt prima nog wat nr1 voeding geven, en rustig starten met de bijvoeding. Je hebt nog 6 maanden voordat hij met de pot mee hoeft te eten
Dat zijn waarschijnljk de kindjes die ook al vanaf 4 maand een potje krijgen....En wat doen die kindjes met die brodkorstjes? Eten? Nee sabbelen waarschijnlijk. Dat betekent dus dat die kindjes al (bijna) 2 maand een potje eten. Dan is het toch niet gek dat de jouwe maar een paar hapjes doet. Hij moet het gewoon nog leren. Smaken en structuren zijn ineens heel anders dan die welbekende melk. Qua voedingsstoffen hoef je je nog geen zorgen te maken hoor. Tot (in ieder geval) 9 maanden is melk de hoofdzaak! Onze dochter heeft in het begin telkens gespuugd van de potjes (wij begonnen pas na 6 maanden) en ineens vond ze het heel lekker. Je begint gewoon met een paar hapjes en probeert telkens een hapje meer. Voor je het weet eet hij een potje mee hoor!
dat is helemaal niet erg hoor. ik weet dat iedereen je anders wil doen geloven. het liefst moeten ze met 3 maanden al eten. en maar opscheppen. ik ben ook gewoon rustig aan op ons of liever gezegd zijn tempo begonnen. ik had ook het idee dat fruit slecht viel amaar dat was volgens het cb onmogelijk. nou jij zegt dus precies hetzelfde. de stukjes in het eten stikte hij zowat in. dat gaat pas een week of 2 beter. brood eet hij pas sins een week of 3. en dan nog heel kleine stukjes. je zit een beetje met de ijzervoorraad die op begint te raken, daarom moeten ze bijvoeding maar hij eet toch al wat groente. laat het fruit even achterwege en concentreer je op de groente. en geef je al pap? daar zit ook vanalles in. wist je dat er in frankrijk studies zijn over bijvoeding. daar willen ze naar 9 maanden toe. natuurlijk heb je daarvan een hoop tegenstanders hier. maar als je bedenkt dat het 9 maanden duurt voordat het darmsysteem eigenlijk gewone melk aankan. en dan hebben we het nog niet over koemelkallergie. wat al geschreven is als hij veel melk drinkt dan kan je beter ff terug gaan naar no1. want van no2. mag je inderdaad niet teveel geven want dan krijgt hij teveel van bepaalde mineralen binnen. al heb ik dat nergens op het pak kunnen vinden en ook het cb weet van niks maar ik heb dat ooit ook eens ergens gelezen. je kleintje is pas 6 maanden laat je niet op de kast jagen. begin lekker met de groentes die wel goed gaan en wat pap en vertrouw op jezelf en je kleine. als je vragen hebt pb me maar.
maakt echt niet uit, let er alleen wel op dat je kind voldoende ijzer binnenkrijgt, want die voorraad is inmiddels op. verder lekker op zijn tempo doen hoor!
Hier op de website is een heel apart onderwerp over voeding, misschien is het handiger om je deze vraag daar te stellen.
Mijn hele verhaal staat ook bij voeding maar mijn dochtertje wil dus ook zo goed als geen bijvoeding. Ze heeft ook duidelijk niet genoeg aan 4 flesjes. Wij zijn na de adviezen hier weer gedeeltelijk teruggegaan naar nr 1. Meissie heeft ook heeel veel krampjes gehad, Komt vanzelf goed hoor! Liefs mij
Geen paniek hoor, het komt vanzelf! Mijn zoon is pas vanaf 8 maanden echt vast voedsel gaan eten eerder wou hij het niet hebben of maar een klein beetje. Heb het hem wel elke dag aangeboden vanaf 6 maand maar vanaf 8 maand is hij het pas gaan eten en nu gaat het prima (af en toe een fase dat hij niet wil... )
Mijn zoontje is 6 maanden en begint nu een beetje fruit te eten. Ik bied al lang aan, maar hij zat soms echt te kophalzen, zo vies vond hij het. Blijven proberen, op een gegeven moment vinden ze het lekker. Hij vind een liga ook lekker of startkoekje, kan je ook proberen.
Ik zou niet nu aan de koekjes gaan zoals hierboven wordt geadviseerd. Als hij er aan toe is gaat hij vanzelf wel meer eten. Julia eet nu ook vanaf 2,5 week groente, en sinds vorige week fruit ook. Nou ja, eet... Ik maak ongeveer 30-50 gram per keer, en ze eet dat heel soms op, maar meestal maar een paar hapjes. Zeker groente is echt lastig. Alleen tomaat heeft ze tot nu toe van de groenten echt goed opgegeten. Tsja, ik kan haar niet dwingen. Ze vindt een broodkorstje ook lekker, dus dat bied ik dan ook gewoon maar aan. Ik heb nu dus 3 bijvoedingsmomenten op een dag, en dan krijgt ze natuurlijk ook ietsje meer binnen dan als je het een keer doet. Het enige nadeel vind ik dat je dus steeds voor die paar happen moet klaarmaken Ik gooi van haar porties best wel veel weg, helaas. Minder maken is bijna niet te doen (ze zien me aankomen bij de AH, met een zakje met 5 boontjes... )
Je kindje is nog maar 6 maanden! Dan hoeft ie nog niet hele maaltijden te eten, want met 6 maanden hoef je pas te BEGINNEN met het aanbieden van bijvoeding. Mijn kinderen aten met 6 maanden wisselend. De ene dag wel, de andere dag niet, de ene keer 3 hapjes of likjes, de andere keer een heel stuk broccoli of wortel. Fruit kregen ze pas toen ze tegen de 8 maanden liepen, omdat ik eerst wilde dat groente goed ging. Groente is namelijk veel voedzamer en ze hebben er veel minder kans op problemen mee. Op zich bevat kunstvoeding wat je kind nodig heeft, al is het natuurlijk wel nodig dat je kind ander eten leert eten en waarderen. Wat me wel opvalt zijn de enorm grote flessen die je kind drinkt. I.v.m. overvoeden wordt tegenwoordig algemeen aangeraden om flessen niet groter te maken dan 180cc. Dus 210 is groot, 240 lijkt mij extreem. Ik hoop niet dat je hem zilke hoeveelheden opvolgmelk geeft, want dat is echt niet goed. Daar mag je maximaal 800cc (24 schepjes) van geven, anders is het slecht voor je kind. Nadeel van opvolgmelk is ook dat het door de extra zetmeel ZO vult dat kinderen gewoonweg geen ander eten meer opkunnen. Ik zou dus in elk geval die flessen flink kleiner maken, en eens kijken of het eten dan beter gaat. Met al die krampen...is er al gekeken naar allergie en/of (verborgen) reflux?
Ik zie je al gaan... Maar waarom eigenlijk ook niet? Ik kook zelf alles vers en vries het daarna in. In het begin werden dat hele kleine hoeveelheden. Had dus veel bakjes met verschillende groente in mijn vriezer. Toen Beau wat meer ging eten werden de bakjes wat voller en nu kook ik er wat rijst of aardappel bij. Wij zijn ongeveer met 6 maanden begonnen (iets eerder) en in het begin ook geen succes. 2/3 hapjes en dan was het gedaan. Nu 1.5 maand verder gaat het super. Hij eet best veel en vind ook alles lekker. Als het langer had geduurd was het ook prima geweest. @ Marieke 1978: Wat mij inderdaad ook opviel is dat je vrij grote flessen geeft. Misschien dat hij wat meer eet als deze wat kleiner zijn?
Bijvoeding komt vanzelf, maak je niet druk, hij is nog maar 6 maanden! Dan eten ze echt nog geen hele porties hoor! Het is en blijft voorlopig bijvoeding. Ik zou eerlijk gezegd ook niet zoveel trek hebben als ik nog zoveel kunstvoeding kreeg! Het is al een paar keer gezegd; eerst die hoeveelheid maar eens terugbrengen naar 4x 180/6 en dan rustig verder zien.