dochtertje 9 maanden 2x urineweginfectie (ervaringen gezocht)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door xprincess, 12 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xprincess

    xprincess Actief lid

    21 apr 2013
    426
    2
    18
    Genieten van het leven is mijn motto, werk parttim
    #1 xprincess, 12 nov 2018
    Laatst bewerkt: 12 nov 2018
    Hallo,

    Zoals de titel al zegt heeft ons dochtertje nu voor de tweede x een urineweginfectie gehad.
    De eerste had ze toen ze nog maar 10 weekjes was, ze heeft toen 6 dagen via infuus antibiotica gehad en nog 4 dagen thuis. Het werd eigenlijk bij "toeval" ontdekt ze had vreemde klachten en uit voorzorg werd haar urine gecontroleerd waar dus uit bleek dat het niet goed was.
    Ze heeft tijdens deze opname ook een echo gehad van haar blaas en nieren maar deze was goed.
    Omdat het (volgends de arts) vrijwel niet voorkomt bij die kleintjes werd ons wel op het hart gedrukt bij vage klachten altijd haar urine in te leveren en te laten controleren.
    Zo was ze laatst dus extreem huileriger dan we gewend waren, ze had koorts en spuugde meer dan we gewend waren (ze heeft ook behoorlijk heftige reflux en kma). Haar urine dus weer opgevangen, bij de huisarts bleek ze een oorontsteking + luchtweginfectie te hebben urine op eerste controle schoon.. mooi dachten we! Tot ik de volgende ochtend gebeld werd en er dus wel bacteriën waren gaan groeien.
    Omdat ze nu ouder was en de koorts al weg hoefde ze gelukkig niet weer aan het infuus, ze kreeg amoxciline helaas bleek binnen 24uur dat ze hier allergisch op reageerde en dus kreeg ze een andere kuur die maar 5 dagen hoefden. Ze hebben de urine nog verder onderzocht en ze vonden extreem veel bacteriën vertelde de huisarts.

    Echt klachtenvrij was ze tijdens de kuur wel maar daarna niet meer, afgelopen vrijdag dus weer aan het "trommelen" gegaan en na 1,5 uur.. had ik eindelijk een plasje maar zoals eerder ook het geval was ging ze eerst draaien en keren en mopperen, daarna krijsen en toen plassen..
    Op eerste controle was het schoon, hoor nu van de week of er toch weer iets is gaan groeien aan bacteriën.

    We zijn inmiddels verhuisd en dit gebeurde allemaal "tijdens" de verhuizing inmiddels is haar dossier in de nieuwe woonplaats en kunnen we morgen terecht bij de nieuwe kinderarts..
    ik ben heel benieuwd wat ze verder willen gaan doen & ben nu hier vooral opzoek naar ervaringen met urineweginfecties bij kleine kindjes.. hoe vaak kwam het voor dat het "toeval" was.. of is er altijd een onderliggende reden?

    Kortom kom maar door met jullie verhalen of ervaringen, ik merk dat ik best zenuwachtig ben nieuwe arts nieuw ziekenhuis..
     
  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Hier nog niet aan de hand gehad (voor zover wij weten) collega van mn man is er echt extreem vatbaar voor. Die zit steevast aan de cranberry sap en dat lijkt te helpen maar volledig voorkomen kan ze het niet. Omdat je aangeeft dat ze niet klachtenvrij was na de kuur vermoed ik dat er nog wat is blijven zitten.

    Weten ze inmiddels wel welk type bacterie het is? Misschien dat dat meer aanwijzingen geeft.

    Luierhygiene en van voren naar achteren zal ik je niet hoeven uit te leggen.

    Maar t enige wat ik me nog kan bedenken wat evt zou kunnen helpen is alle toegevoegde suiker (dus alles behalve de fruitsuiker in regulier fruit) even te laten staan als je t uberhaupt al gebruikt.

    Bacteriën en suiker schijnen goede vriendjes te zijn. Misschien is juist t gebruik van billendoekjes weer de crux maar dat zou je de kinderarts moeten vragen, dat weet ik niet. Wij gebruiken doekjes maar 1 veeg en altijd van voren en naar achteren. Maar het kan ook zijn dat een bepaalde stof daar de boel verstoord en dat ze daarmee vatbaarder is. Moeilijk.
     
  3. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Wasbaar luieren zou ook kunnen helpen. Geen chemicaliën in de luiers.
    En ik zou een osteopaat of een homeopaat raadplegen.
    Alles bijeljaar mankeert je kleintje nogal wat. Er kan ook iets gaande zijn waar reguliere artsen hun vinger niet op kunnen leggen
     
  4. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Onze dochter heeft het gehad toen ze net een was en toen ze 2 1/2 was (toen was ze al zindelijk). Meisjes zijn er meer vatbaar vatbaar voor, vooral als ze nog een luier dragen, omdat de poep bacteriën daar natuurlijk makkelijk de Urineweg op kunnen komen. Onze dochter heeft het sindsdien nooit meer gehad, dus het kan het misschien bij jouw dochter ook met een sisser aflopen. Sterkte
     
  5. Tann

    Tann Fanatiek lid

    25 mrt 2015
    1.309
    682
    113
    Ik heb veel baad gehad bij D-manose. Je kan het bij de reformwinkel halen. Laat je even adviseren daar ivm de leeftijd maar van bijna elke maand een blaasontsteking nu nooit meer gehad
     
  6. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Dochter hier had het met 3 maanden en 5.5 maand. Beide keren antibiotica gehad en het ging wel weer vlot voorbij. Maar omdat het 2x in relatief korte tijd en op zo'n jonge leeftijd was, zijn we toen wel doorgestuurd naar het ziekenhuis voor onderzoek van de urinewegen en nieren.
    Ze was toen net 6 maanden. Moest infuus met radioactieve vloeistof en toen in een scan-geval.

    Wat een drama werd, want we waren al de halve dag daar en kind was compleet overprikkeld, maar ze moest perfect stil liggen. Lukte niet, scan mislukt, moest ze nog een keer.
    Uiteindelijk genoegen genomen met een redelijke scan, gevolgd door een echo.

    Er bleek verder totaal niks afwijkend te zijn. Sindsdien ook geen last meer van gehad en ze is inmiddels 5,5 jaar.
     

Deel Deze Pagina