Hallo allemaal, Ik zit me al de hele dag helemaal suf te piekeren wat er aan de hand zou kunnen zijn met mijn zoontje. Gister morgen werd hij een beetje jengelig wakker. Mijn man heeft beneden de pap fles gemaakt en hem dat gaan geven. (normaal krijgt hij een bord pap maar hij was al om 7:00 u wakker wat normaal 9:00 u is. Komt zelde voor zo vroeg en dan krijgt hij dus nog de fles omdat hij dan nog verder wilt slapen) Maar zodra hij de kamer op kwam ging het helemaal loos. De kleine man was compleet in paniek. Ben gaan kijken maar ook mama kon geen goed doen. Na een paar minuten pakte hij de fles heeft hem leeg gedronken. Na wat knuffelen weer terug in zin bed gelegd en we hebben hem niet meer gehoord. Vanmorgen het zelfde alleen wel iets minder dan gister gelukkig. Maar vanmiddag was echt het toppunt!! Moest me inhouden om niet met hem mee te gaan zitten huilen. Hij werd wakker van zijn middagslaapje. Hij klonk best paniekerig dus ben meteen naar hem toe gegaan. Eenmaal op zijn kamer mocht ik hem wel uit bed pakken maar hij wilde ook meteen weer bij me weg. Hij ging op de grond zitten tussen mijn benen met zijn gezichtje naar me toe. En huilen huilen huilen en mij maar aan kijken van mama help me dan. Maar wat ik ook deed niets hielp. Drinken aangeboden, speelgoed gegeven knuffelen, praten, zingen niets hielp. Wilde niet eens rustig bij je zitten. Ik heb hem getempt en hij had 36.8. Dus geen koorts. Heb zijn hele lijfje afgetast maar voelde niets bijzonders en hij reageerde ook nergens op. Niet in de zin van dat hij ergens pijn zou hebben. Aangezien hij wel eens rustiger word van badderen hebben we hem in badje gezet. Papa ging mee onder de douche dus die zat er naast. Hij werd wel wat rustiger maar nog steeds huilen geblazen. Na paar minuutjes er maar uit gehaald en heb ik hem af staan drogen. Toen werd hij ineens rustig en alles was weer ok. Lachen en ginnegappen om alles wat we deden. Knuffels en kusjes uitdelen bij de vleet!!! Maar ja hij is wel 15 a 20 minuten compleet overstuur geweest, en ik kan echt niet verklaren waardoor!! Heb ook gedacht aan dromen. Maar dat heeft hij wel eens vaker en als je hem dan bij je pakt en knuffelt en zachtjes tegen hem praat is hij in no time weer rustig. En nu dus niet. Ik heb dit met hem nog nooooooooooooooooooit mee gemaakt!!!! Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt? En wat deed of doe jij eraan? Ik voel me zo radeloos op dat moment!! Loop me al de hele dag suf te piekeren wat het zou kunnen zijn!!
hier ook weleens gehad. Nooit s'ochtends maar wel na de middagslaap. kan ook nog steeds niet verklaren wat het is heel raar. Maar hier hielp het alleen door haar in de box te zetten met een filmpje aan dat ze mooi vind en haar dan zo even bij laten komen. Daarna weer niks aan de hand. heel af en toe heeft ze dit en ik hou nu deze methode aan en dat is het enige dat helpt. ze wil niet spelen niet knuffelen alleen maar even rustig tv kijken.
wij hebben dit ook een half jaar gehad rond die leeftijd. meerdere keren per nacht. volgens mij was hij heel erg aan het dromen in combie met eenkennigheid. het is uiteindelijk weer over gegaan, maar het was heel heftig.
Ja hier ook wel eens gehad alleen gelukkig niet met regelmaat. We laten hem dan even rondlopen en zijn eigen ding doen maar blijven wel in de buurt en meestal is hij dan binnen 30 minuten wel weer in zijn normale doen. Het blijft inderdaad zielig maar volgens mij heeft het ook te maken met dromen.
hier ook wel gehad hoor...soms denk ik dat het ook wel te maken kan hebben met de snelle ontwikkeling die ze doormaken..wat je hebt gedaan is prima toch! Je bent er voor je kleine en da's het belangrijkste! Als je maar rustig blijft, dan zakt het wel af... bij ons was het net zo onverwachts weer weg als dat het kwam...
bedankt voor de reacties!! Het is in ieder geval prettig te horen dat meer mensen dit hebben ervaren. Want jeetje wat heb ik me suf lopen piekeren zeg!! Nu maar hopen dat ons ventje er niet al te vaak last van heeft. Vooral voor hem zelf natuurlijk!!! En ik ga inderdaad proberen rustig te blijven als hij dit heeft en hem in de gaten blijven houden! Vanmorgen was hij rustig wakker geworden gelukkig.
Had je het idee dat hij wel al helemaal wakker was? M'n ene dochter heeft ook zo'n fase gehad, vooral na het middagslaapje of 's avonds in de auto. Ik heb eens gelezen dat ze dan nog tussen de slaap en wakker worden inzitten en daarin blijven hangen. Schijnt met de leeftijd te maken te hebben.
Zo hoe jij het gedrag beschrijft denk ik direct aan nachtangst. Alleen vreemd dat jou zoontje het 's ochtends en 's middags heeft. Nachtangst ontstaat namelijk tijdens de diepe slaap en dat is in het begin van de nacht, 1 tot 4 uur na inslapen. Maar kan zijn dat je zoontje ergens tegen de ochtend wakker is geweest, weer in slaap is gevallen en dus weer in de diepe slaap terecht gekomen. Mijn zoontje heeft het 2 keer in de ochtend gehad, maar heeft dit vooral 's avonds. Begint met huilen en vervolgens helemaal overstuur, om zich heen slaan / schoppen, rollen. Lijkt op een heftige driftbui. Geeft antwoorden. meestal alleen NEE. Lijkt verward en wordt hysterischer bij aanrakingen. De 1e keren dachten wij altijd dat hij wakker was, maar dit is niet het geval. Wat wij doen is altijd erheen en zachtjes over zijn hoofd / rug strelen. We proberen hem niet wakker te maken, maar soms pakken we hem toch op, omdat het zo heftig is. Hier is het begonnen met 16 maanden. Duurde toen een aantal weken, toen maanden niks en toen weer een aantal weken. Nu heeft hij het sporadisch en dan maar 2 of 3 nachten. Meestal bij spanningen / veranderingen. Hier een link thema53.htm
Zou hij dit 's avonds krijgen, probeer hem dan niet wakker te maken. Wij wisten eerst niet wat het was, dachten dat hij wakker was, probeerde dus contact met hem te krijgen. Daardoor werd hij wakker en herhaalde zijn slaapcyclus zich opnieuw en dus opnieuw een aanval. Daarbij was hij erg angstig na zo'n aanval.
Vind het ook naar nachtangst klinken,bij mijn oudste hielp het om haar vooral niet aan te raken maar bij haar in bed te kruipen en zachtjes fluisteren,dan zag je haar na een tijdje weer wakker worden.( ze had wel gewoon haar ogen open maar sliep dus wel.
@Antje: Ja idd het lijkt erop dat hij niet helemaal wakker is. Gister heeft hij het niet gehad. Wel wat onrustig wakker geworden maar dat was na enkele minuten weer over gelukkig. Overigens heb ik het idee dat hij ook ergens van geschrokken is. Wij hebben een babyfoon waardoor je terug kunt praten. Nu doen we dat nooit, maar afgelopen zaterdag was ik boven met mijn zoontje bezig en mijn man vroeg door de babyfoon of ik iets mee wilde nemen. En daar schrok hij behoorlijk van. Nu viel mij gister op dat zodra ik bij hem kwam en hem oppakte hij direct naar de babyfoon wees!! En er echt een hele tijd naar bleef kijken. Zou het kunnen dat dat er ook mee te maken heeft gehad?