Voorkeurshouding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Romy1979, 6 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hallo meiden,

Mijn zoon heeft een hele sterke voorkeurshouding voor rechts. Vanaf dat hij 7 weken is ga ik al naar een osteopaat en sindskort heb ik toch kinderfysio ingeschakeld. De houding is wel een stuk minder geworden, maar tijdens de nacht blijft hij heel erg op rechts liggen.
    Er is een meting gemaakt van zijn hoofdje en dit kwam uit op 109,8%. Voor de vijf mnd moet dit zeker onder de 108 zitten anders krijgt hij een helmpje. Zijn rechteroor staat ook bijna 2 cm naar voren ten opzichte van zijn linkeroor en de afplatting is echt heel erg duidelijk.

Met behulp van oefeningen proberen we het nu te corrigeren. Ik leg hem overdag ook maar veel op zijn buik in de box wanneer hij moe is want dan valt hij op zijn buik in slaap en kan ik hem in de gaten houden. Ik durf hem absoluut niet op zijn buik te leggen in bed. Ook niet op zijn zij.
    Heeft iemand tips? Zou een zijliggertje nog kunnen? Zijn er kussentjes die ik naast zijn hoofd kan leggen die hij echt niet weg krijgt?
    Ik zou het zo erg vinden als hij een helm op moet :(.

Alvast bedankt meiden

2. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Chloé heeft dit ook alleen naar links!
    We zijn ook naar een osteopaat geweest maar dat heeft niet heel veel geholpen!
    Ook de fisio ingeschakeld en die gaat weer kijken als ze 5 maand is!
    Haar voorkeurshouding word al beduidend minder en ze ligt ook al veel vaker naar rechts als ze in bed ligt!
    Wij doen ook zoals jij ook zegt zoveel mogelijk oefeningen thuis en denk niet dat je veel meer kan doen.
    Komt vast wel goed!

Misschien een tip, we hebben met haar een nieuw spelletje bedacht, rollen!
    We rollen haar dan langzaam van links naar rechts en op haar buik en dan weer terug.
    Sinds we dat doen is het net alsof ze denkt he ik kan echt alle kanten op!8)
    Misschien eens proberen?
    Succes!

3. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    hier ook gehad. Hier er wel voor gekozen om haar op de buik te laten slapen.

Mss een earosleep aanschaffen. Als je kleintje in de box op de buik slaapt heb je dan wel eens zn neusje uit t matras moeten halen? Is hij sterk genoeg om op de buik zn hoofd omhoog te houden? Als dat zo is zou ik wel vertrouwen hebben in ukkie. Zeker icm een aerosleep.

Maar als je je er echt niet goed bij voelt dan moet je het niet doen.

Een zijligkussen zou je kunnen proberen, mijn dochter wurmde zich er snel uit maar ken ook kindjes die er lang in liggen dus zeker het proberen waard.

4. Romy1979

Rollen is een oefening die ik al vanaf de 7e week doe. Toevallig heeft mijn spruit sinds afgelopen vrijdag door hoe hij zelf terug kan rollen, haha echt heel grappig.:D

5. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.947
    9.461
    113
    Gelderland
    Hier ook een afplatting en dan heb ik meteen even een vraagje aan jou. Bij welke osteopaat ben je geweest en bij welke fysio??

Ik laat J. op de dag wel op zijn zij liggen en ga dan elk half uur even bij hem kijken. Ik leg in zijn rug een stevige rol en een rolletje voor hem en daar leunt een beentje op.

6. Romy1979

Hij is al vrij sterk in zijn nek, dus waarschijnlijk zal het wel allemaal kunnen. Hij kan ook van buik naar rug rollen, maar toch, het is meer mijn angst. Maar ik ga er toch eens over nadenken, wellicht in combinatie met aerosleep. Thnks!

7. Romy1979

Ik heb je een pb gestuurd met naam van osteopaat en fysio, weet nl niet of ik die namen zo mag noemen.

Ik ga dat ook is proberen met rolletjes aan twee kanten.

8. Zonnetje79

Zonnetje79 Actief lid

4 nov 2008
    136
    0
    0
    Eindhoven
    Hier ook te maken gehad met een afplatting. Wij zijn destijds op eigen initiatief naar de kinderfysio gegaan en met therapie begonnen. Onze zoon was toen net 2 maanden en de hoofmeeting kwam toen uit op 104%. Minimaal, maar we moesten er wel hard aan gaan werken. Wij hebben toen een babysleep gekocht en hem daarin gelegd met de slaapzak. De slaapzak onder het matras zodat hij vast lag. Hij murmelde zich er wel een uit, maar we hielden voet bij stuk en we draaide het hoofd steeds terug ...ook al lag ie zo lekker te slapen!! De babysleep ging overal mee naar toe en de oppas kreeg ook de instucties hoe het hoofd te houden. Ook legde we hem na de fles en het boeren meteen op de buik en stimuleerde we hem de ander kant op te kijken waardoor hij zijn andere nekspieren trainde. Uiteindelijk hadden we bij de 5 maanden controle een super resultaat op 100%. De afplatting was dus helemaal gecorrigeerd. We zijn super trots op ons mannetje ook al heeft het bloed, zweet en tranen gekost, het resultaat is super! Let wel als je kindje een helmpje moet, probeer je trots/schaamte opzij te zetten. Nu vindt jij het lastig/vervelend maar als je kindje dadelijk in de pubertijd zit en ermee gepest wordt, is je kind alleen maar ongelukkig. Wij hebben het niet nodig gehad, maar als het had gemoeten dan hadden wij ook een helmpje genomen. Alleen al de gedachte dat je kind later tegen je zegt; mama waarom heb je nooit iets aan mijn afgeplat hoofd gedaan?

Je ziet bij heel veel jonge kinderen, dat er nooit iets mee gedaan is...ontwettendheid ik weet het niet....het is hard werken en echt niet altijd leuk maar voor je kind doe je alles, toch?

Succes en hopelijk kun je het met oefeningen nog corrigeren.

9. Leliana

Leliana Niet meer actief

Een van mijn zoontjes had ook een hele sterke voorkeurshouding (links) .. Met 3 maanden kregen we een controle bij de KA. De KA zag dat het hoofdje erg sterk begon af te platten.
    Zijn oortjes stonden ook niet meer op een lijn met elkaar ...

Ik kreeg een doorverwijzing naar de fysio ..
    (Ik ben er alleen nooit naar toe geweest :) )

Ik heb zelf 9 weken lang heel erg intensief geoefend met mijn zoontje! Speeltjes aan de rechterkant leggen, rechts voeden , op buik spelen en ik heb zelfs zijn broertje rechts van hem gelegd! :D
    Ook sliep hij elke (of om de) nacht op een zijligkussen.

Het heeft zijn vruchten afgeworpen!
    Bij de laatste controle een paar dagen terug werd mij verteld dat een helmpje niet meer nodig is!

*blij*

10. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Onze zoon had ook meteen een hele sterke voorkeurshouding. Met 10 weken hebben we zelf de fysio gebeld. Toen zijn we meteen begonnen met een zijligkussen en enorm stimuleren van de andere kant. Hij is naar een manueeltherapeut geweest om de blokkade in zijn nek weg te krijgen. De eerste meting (met 3 maand, toen was het al weer iets beter) was ook 109.5 en zijn oortjes staan ook scheef.
    Volgende week hebben we de 2e meting, maar het is al heel erg veel beter, dat kan je echt goed zien.

Wat wij ook gedaan hebben is een handdoek onder zijn matras gelegd, daardoor ligt zijn matrasje iets schuin en rolt zijn hoofdje sneller naar de goede kant, misschien is dat nog een tip?

En wat betreft het zijligkussen, zorg dat je kindje zich niet goed omhoog kan werken, en je kan hem eventueel iets kleiner maken. Onze vent kon er nog in draaien, dus heb ik hem zelf met naald en draad iets verkleind, en toen lukte dat niet meer. Ook legden we er nog een extra handdoekrolletje onder zodat hij nog wat schuiner lag.

11. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.817
    691
    113
    Vrouw
    mijn dochtertje heeft ook een voorkeur naar rechts. mijn osteopaat gaf als tip benader haar zoveel mogelijk van de andere kant! Zodat ze die kant van haar nek ook beweegt etc.

12. Romy1979

Wat is precies een babysleep?
    Is dat zo'n zijligkussen?

Wat goed zeg dat de afplatting helemaal is gecorrigeerd! Ik kan me voorstellen dat jullie trots zijn op jullie ventje, maar ook op jezelf hoor. Zonder jullie was die afplatting niet weggegaan.

13. Romy1979

Ik had al wel een rolletje onder zijn hoeslakentje gestopt, maar ook dit wist hij redelijk aan de kant te krijgen zodat hij toch weer naar rechtsviel.

Ik heb nu het volgende bedacht; ik leg hem vannacht in zijn slaapzakje en dan gaat het slaapzakje onder zijn matrasje zodat hij niet weg kan kruipen. Onder zijn hoeslakentje leg ik een dik boek en daarom heen wikkel ik nog een handdoek zodat het niet te hard aanvoelt. Dit leg ik dan onder het hoeslakentje naast zijn hoofd zodat hij gewoon niet door kan draaien naar rechts.

Dit zou toch wel moeten helpen? Het is maar even proberen wat het beste werkt.

14. Romy1979

Dit is iets wat ik ook al doe vanaf dat Sven 6 a 7 weken is. Vanaf die leeftijd ging ik met hem naar de osteopaat. Maar dit deed niet voldoende.

15. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Maar waarom leg je geen verhoging onder het matras dan? dan heeft hij er geen last van, en kan het ook niet wegtrekken. Wij hebben dit ook gedaan op aanraden van de fysio, en het werkt bij ons vrij goed.

Dat zijligkussen kan je trouwens bij de thuiszorgwinkel kopen, kost 39.95 geloof ik. Hier werkte het goed, alleen mag hij er niet meer in omdat hij zelf op zijn buik draait. ( vreemd trouwens dat de fysio dit niet voorgesteld heeft, hier kwamen ze er zelf mee aan)

Ik weet niet of je je box al opnieuw ingericht hebt? Wij hebben de hele box dichtgemaakt, alleen aan zijn "goede" kant opengelaten, dan moest hij daar naar kijken.
    Ook is er een speciale techniek om hem op te pakken, zodat je hem went om naar de goede kant te kijken, die kan je fysio je ook zo leren.

16. Romy1979

Ow dat kussentje heb ik al een tijdje onder het matras hoor, maar dat was meer om het spugen tegen te gaan. Ik heb het nu zoveel mogelijk naar rechts gelegd en nog een extra rolletje. Ik ga over een uurtje even kijken hoe hij ligt

Box dichtmaken is ook een goede tip. En we hebben trouwens ook een speelgym. Dan kijkt hij recht omhoog en we hangen al zijn speeltjes natuurlijk naar links. In de box laat ik hem wel slapen op zijn buik. Soms slaapt hij er overdag wel 3 tot 4 uur in.

De oppak techniek heb ik ook al van de fysio geleerd. En ik heb nog een oefening om zijn rechternekspier te verlengen.

17. Romy1979

Net even wezen kijken bij Sven en hij ligt nu redelijk recht op zijn achterhoofd. Hij hangt nog wel iets naar rechts, maar meer kan ik het niet corrigeren. Hij kan in ieder geval niet verder.
    Ik heb even een fotootje gemaakt van hem...ga het nu in mn album zetten. Mij lijkt dat dat wel een redelijke houding moet zijn om de afplatting nog zelf te kunnen corrigeren?
    Als jullie even zouden willen kijken? Thnks.

18. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Lijkt me redelijk goed, al kan ik natuurlijk niet zien waar zijn afplatting zit.

(dat schaapje hebben wij trouwens ook, is een grote favoriet hier)

19. Zonnetje79

Zonnetje79 Actief lid

4 nov 2008
    136
    0
    0
    Eindhoven

De babysleep is inderdaar een soort van zijligkussen. Te koop bij de babydump voor 19,95. Heb hem destijds ook wat kleiner gemaakt met veiligheidsspelden. Je kunt hem uitwassen en dan is ie weer schoon. Wij hebben hem niet meer nodig, maar nu gebruikt mijn zusje hem bij haar kindje van 3,5 maand. Wat je ook kunt doen, is een handdoekje (gastendoekje) oprollen en dan in het rompertje doen op zijn rugje. Let wel op dat het handdoekje net zolang is als zijn lichaampje, het mag dus niet oversteken. Zo kan ie ook niet omdraaien. Doe dit wel alleen als je kunt gaan kijken bij je kindje, wat ze liggen dus wel op de zij.

Deel Deze Pagina