Wat dochter aanbieden zonder te pushen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door yaro, 16 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yaro

yaro Niet meer actief

Wie kan helpen?

Mijn oudste was een snelle peuter, de middelste heel snel maar gesloten maar met de jongste weet ik het echt even niet meer.

Ze is 2,5 jaar. Ze kon foutloos tot 20 tellen voordat ze 2 was. Hier hebben wij niks voor gedaan om te oefenen. Boven de 20 komt hier niet vaak voor in het dagelijkse leven dus dat gaat niet foutloos, al probeert ze het wel.
    Ze herkent de kleuren rood, blauw, geel, groen, paars, roze, oranje,wit, zwart, en grijs en van deze kleuren ook donker en licht (ze noemt lichtblauw echt lichtblauw en donkerblauw echt donkerblauw bijv). Bruin herkent ze vaak nog niet goed.
    De vormen herkent ze vierkant, cirkel, rechthoek, driehoek, hart, ster (niet echt noodzakelijke vormen de laatste 2 maar de vormenstoof heeft ze Haha). Ovaal vind ze nog lastig.

Ze kent alle belangrijke tegenstellingen, heeft een groot begrip voor oorzaak en gevolg, communiceert duidelijk en verstaanbaar en heeft de absolute drang woorden correct uit te spreken.
    Ze heeft daarnaast ook de drang om andere te corrigeren op hun fouten, zoals wanneer een leeftijdsgenootje iets een andere kleur vind dan dat het is, of als een ander kind een woord of naam niet goed uit spreekt.
    Ze hecht ook veel waarde aan gemaakte afspraken.
    Daarnaast wilt ze alles zelf doen. Met boosheid als gevolg. Als iemand een stukje van haar puzzel goed legt dan word ze woedend en beland de puzzel zonder pardon op de grond om maar een voorbeeld te geven.

Ze speelt rollenspel, bijv met haar Playmobil, poppen en knuffels.

Puzzelen ligt ze volgens mij niet op voor. We weten dat ze 6 stukjes puzzels legt, maar groter hebben we nog niet geprobeerd. Ze heeft meer intresse in anders gevormde puzzels dan gewone rechthoekige/vierkante puzzels. Als ze puzzelt zie je wel dat ze echt naar het patroon kijkt en niet eindeloos probeert tot iets past.

Ze vraagt nu steeds welke letter het is als ze letters ziet. Of ze noemt wat, “is dat een aaa?” Ze zegt het zeker niet correct, maar met deze vragen begonnen de kleuren ook.

Je leest met haar een informatieboekje op kleuterniveau over de boerderij en ze verteld dagen later aan opa dat een koe melk geeft, kippen eieren leggen en het varken vlees wordt. Ze verteld ook bijvoorbeeld dat papa aan het werken is omdat hij dan centjes krijgt en dan kunnen we lekker eten halen. En als ik dan andersom een vraag terug stel, wat hebben we nodig om lekker eten te kopen dan? Of wat moeten we doen om centjes te verdienen? Dan zegt ze gewoon het antwoord.

Haar geheugen is vrij opvallend naar mijn idee. Voorbeeld, we zagen een keer een hagedis op de heide. Ze was toen 1,5. Toen ze bijna 2 was waren we nogmaals op dezelfde heide en ze wist op exact dezelfde plek te gaan zoeken. Wij denken, wat zoekt ze nou toch. Toen ze vertelde dat ze dat beestje zocht wisten we direct waar ze het over had. Maar ook gewone dagelijkse dingen als namen, gebeurtenissen maar vooral woorden onthoud ze gelijk.

Nu word het volgens mij een verschrikkelijk lang verhaal. Sorry daarvoor, waarschijnlijk kan ik nog veel meer schrijven, maar dat zal ik maar niet doen.

Ik wil haar graag stimuleren omdat we hebben gemerkt dat als ze een paar weken niks uitdagends krijgt ze onuitstaanbaar gedrag gaat vertonen. Maar ik wil haar in niks pushen. Waar ik dus naar op zoek ben is bijv speelgoed dat haar uitdaagt om te leren. Want dat lijkt ze te willen. Maar waar ze ook gewoon mee kan spelen of uiteraard kan laten liggen. Van de bibliotheek wisselen we steeds met boekjes en puzzels.
    Wie heeft er leuke tips voor speelgoed?

Of andere tips die in je op komen die vast van pas gaan komen?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Bambino Loco?
    Tiptoy, weet eigenlijk niet of dat er voor die leeftijd is

3. yaro

yaro Niet meer actief

Och bambino... dat ik daar niet aan gedacht heb.
    Tiptoy hier in de speelgoedwinkel hebben ze niet voor deze leeftijdscategorie. Maar dat staat op mijn lijstje om uit te zoeken of dat bestaat.

Ik heb clementoni ‘spelend leren’ ook op het lijstje staan.

Ik vind het lastig waar te zoeken. Wil haar ook niet overvragen. Ik weet niet goed waar de grens ligt. Of kan ik daarin niks fout doen zolang ze zelf aangeeft ergens mee bezig te willen zijn?

4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.003
    6.753
    113
    zuid-holland zuid
    Spelletjes? Haba heeft leuke spellen bijvoorbeeld, verder was krokoloko bij ons favoriet. Electro is ook leuk.
    Heel veel voorlezen, mijn oudste kende alle dino's en haaiensoorten toen hij 3 werd. Heel vaak naar de bieb gaan en zelf alles uit laten zoeken.

Er is denk ik nog niet echt sprake van overvragen als je gewoon een keer iets uitprobeert. Wij hebben een grote spellenkast en soms wil mijn jongste zoontje perse iets spelen wat echt nog te moeilijk is, als het dan niet lukt nou ja dan heeft hij dat ook geleerd... proberen we het een paar maanden later nog eens.

5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.254
    23.360
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier ook zo'n vlotte. Loco is leuk en inderdaad ook spelletjes. Knappe Koppen is leuk. Miss toch wat grotere puzzels? Hier heeft niet altijd zin om wat uitdagends aan te bieden, want het liefst rent ze de hele dag rond, haha. Dan moeten we telkens op de trap gaan zitten, want dat is de auto en dan gaan we zgn naar Monkey Town. En zo zijn er heeeeel veel situaties waarbij ik dus de hele dag actief mee moet doen :roflmao:

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.408
    10.339
    113
    Herkenbaar, je kan nieuwe dingen aanbieden, als iets niet lukt samen doen.

Bambino loco kun je ook lenen bij de bieb.met 2.5 ook gedaan, vond hij maar even leuk ondanks hij het kon.

Puzzels, bieb heeft mooie houten puzzels zonder te veel details. Met 2.5 begonnen om 12 aan te bieden, als hij het niet wist moest hij het even opzij leggen. Binnen de kortste keren maakte hij puzzels van 24 stukjes.ondertussen 3.5 en zit aan de 75/100stukjes.

Verder kijken naar knutselen, scheuren, knippen, plakken.

Haba spelletjes zijn leuk en vanaf 2.5 hebben ze ook spelletjes.

Luisteren naar CD en verhalen is hier ook een succes.heeft een eigen CD spelertje (kringloop)

Electro zijn we ook optijd mee begonnen (2.5), we hadden kleine boekjes en met een pennetje hoort hij of wat hij doet goed is.

Met Duplo kun je ook bouw voorbeelden maken en moet ze na bouwen.kan ook met letters en cijfers.

Smart games zijn ook leuk. Wij hebben een Dora PU met het strand. Hij vloog er door heen en zit nu bij het laatste level.

Niet teveel tegelijk aanbieden, 1 ding kiezen een paar keer proberen, als het te frustrerend is tijdelijk stoppen en na een aantal weken nog eens proberen.
    Wij spraken af dat het moeilijk was maar dat hij het mocht proberen. Dat het dus niet erg was als het niet lukt.
    Trots als het wel lukte maar als het niet lukte niet verdrietig.

7. yaro

yaro Niet meer actief

Bedankt voor de tips! Daar heb ik echt wat aan.

Bij mijn oudste was ik van mening dat extra aanbieden echt niet nodig was voor een peuter, dat als ze echt voorliep dat wel op school zal blijken. Maar die is vanaf de basisschool compleet terug gevallen en kon dingen niet meer die ze als peuter wel kon en kreeg verschrikkelijke faalangst. Daar hebben we nu met 8 jaar nog problemen mee.

Ik hoop dat we de jongste sterker in haar schoenen kunnen laten worden als we wel met haar niveau mee gaan voordat ze naar school gaat.

8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Loco vond dl niet heel veel aan. Tiptoi is leuker, (maar dat eerste boerderijboek is ook best saai, als je al weet hoe de dieren heten en welk geluid ze maken). Dl speelde/speelt meer met smart games, vooral die waarbij er meerdere juiste antwoorden zijn. Dingen zelf doen is nog het beste geweest : zelf douchen, zelf aankleden, zelf afwassen, zelf fruit snijden, zelf brood smeren, knopen en ritsen dichtmaken, etc. Is ze al zindelijk?

9. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Grotere puzzels. Onze dochter is er gek op en legt zo een 24 stukjes in elkaar. Zij heeft wel moeite met vormen bijvoorbeeld. Veeeel boekjes lezen. Ook wil ze erg graag alles zelf doen zoals aankleden en zijn we bezig met zindelijkheid. Bambino loco gaan we nu mee beginnen.

Oprechte vraag: waarom zou je je peuter niet stimuleren? Als ze het toch leuk vinden?

10. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Het tellen herken ik niet. De rest is het hier niet anders.

Onze dochter is nu heel druk met haar kassa. Wij moeten boodschappen bij haar doen.
    Dingen uit het dagelijks leven naspelen vindt ze eigenlijk het leukst.
    Ze doet ook veel puzzels op de tablet. En natuurlijk memorie!

Bij het boodschappen doen geef ik haar wat producten door die ze dan onthoudt. Als we erbij in de buurt zijn zegt ze bijv: heb je al boter mama of hier staat de slagroom.

11. yaro

yaro Niet meer actief

Dieren en hun geluiden kent ze idd ook. Ze is overdag zindelijk, ook tijdens haar middagslaapje (de enkele keer dat ze nog slaapt). Snachts nog niet geprobeerd.

Zelf brood smeren e.d. Is ook nog wel een leuke. Ze helpt wel al vaak op eigen verzoek bij het koken. Roeren van dingen of wassen van groente.

Smart games heeft ze wel intresse in maar wij hebben alleen nog enkele 8+ versies in huis. We gaan nog wat smartgames voor jongere kinderen halen.

12. yaro

yaro Niet meer actief

Ja die vraag... ik denk omdat anderen gaan denken dat je denkt dat je een wonderkind hebt ofzo. Stom eigenlijk dat ik daaraan denk.

13. yaro

yaro Niet meer actief

Bedankt voor alle tips!

Bij boodschappen helpt ze idd ook. Ze weet van alles wat wij (of opa en oma) eten hoe het heet, hoe de verpakking eruit ziet en waar het ligt. Ze gaat meestal mee met de kleine boodschappen en dan heeft ze ook een klein karretje en doet ze alles zelf pakken en op de band leggen (uiteraard niet de enkele dingen die te zwaar zijn).

14. yaro

yaro Niet meer actief

Grotere puzzels gaan we ook zeker halen.

15. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Lekker belangrijk wat anderen denken ;)
    Je kind ontwikkelt zich gewoon goed en dat lijkt mij alleen maar iets om blij mee te zijn.

16. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Je kan best hoog inzetten met speelgoed (zone van naaste ontwikkeling etc). Zolang het leuk speelgoed is, waar ze op meerdere manieren mee kunnen spelen (dl luisterde eerst alleen naar de liedjes in het tiptoi boek). Ik heb hier ook een faalangst-gevoelig meisje. Haar zelfstandigheid is echt een steun op school.

17. yaro

yaro Niet meer actief

Ja dat realiseer ik mij nu ook, vandaar dat we op zoek zijn bij tips. Bij mijn 1e was ik wel heel bang wat anderen vonden. Toen hebben we ook niet extra uitdaging gegeven. De middelste ontwikkelde zich sowieso heel anders.

18. yaro

yaro Niet meer actief

Ze speelt er ook mee. Maar echt de puzzels ervan maken kan ze natuurlijk niet. Maar ze probeert wel om bijv alle stukjes in het bakje te krijgen en gaat daarbij passen en meten.

Op school laat ze nog niet alles zien, ze zit daar nu een maand en praat nog weinig. Maar juffen gaven al aan dat ze qua kleuren en vormen zeker al de 4 jarige leeftijd voorbij is en dat ze opvallend correct praat. Maar verder kijkt ze nog de kat uit de boom.

19. yaro

yaro Niet meer actief

Oma heeft met haar ook geoefend aan de klanken. Ze kan de M linken aan mama en haar naam en de S, P, R, V, A, W en K ook aan de namen in de directe familie. Je ziet haar dan ook echt genieten als we haar dat vragen.

20. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dan zou ik er zeker niet teveel de nadruk op leggen, dat het heel knap is enzo, en genoeg dingen aanbieden die niet 'goed' of 'fout' kunnen (vandaar de spelletjes met meerdere juiste antwoorden). Dl (nu 4) kijkt ook nog steeds de kat uit de boom, maar ze spreekt wel in de kring en doet actief mee etc, dus dat geeft niet.

Letter stempels zijn ook leuk, en die woordenkoffertjes 'ik leer lezen' (met de losse blokjes, die maar op 1 manier passen. Alleen al het sorteren vd letters is leuk.)

Deel Deze Pagina