Dochtertje Jan Dulles plotseling overleden

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Robijn89, 19 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snies

Snies Fanatiek lid

22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Dit nummer raakt mij trouwens ontzettend nu bij dit nieuws :

2. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Omdat de dingen die jij benoemd ook niks met wiegendood te maken hebben. Bij wiegendood kan er niet worden aangetoond waardoor een baby is overleden. Als een baby sterft dmv een dekbed is dat door bijvoorbeeld warmtestuwing of verstikking.
    En ik zag hierboven ook een opmerking over een babynestje. Deze zijn zeker niet veilig. Ze verhogen de kans op rebreathing, waardoor een baby ook kan overlijden. Logisch dat dat dan niet bij de wiegendoodcijfers komt, want het is geen wiegendood.

3. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Een goedgekeurd babynestje is zeker niet gevaarlijk.

Er zijn wereldwijd slechts een handje vol gevallen bekend waarbij een baby in een nestje is overleden. Maar bij de grote merken die in NL worden verkocht is dit echt nog nooit gebeurd hoor. Je kan er anders donderop zeggen dat ze of waren aangepast of dat ze uit de handel waren gehaald.

De manier waarop we hier omgaan met baby’s is vrij kil. Niks geborgenheid.

Mijn zoontje heeft ooit met 8 weken in het ziekenhuis gelegen. Hij mocht op zn vachtje en met zn eigen dekbedje. De kinderartsen vonden het geweldig dat hij zo’n heerlijk holletje had. Hebben uiteraard eerst toestemming gevraagd.

Elisa199, Palmpje en citroenrasp vinden dit leuk.
  4. Striae

Striae Fanatiek lid

16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Wel bijzonder eigenlijk omdat volgens het boekje dit veel veilig slapen regels overtreed. Zoals het schapenvachtje, op de zij slapen, dekbedje. Knuffel in bed. Mij lijkt het heerlijk voor het kleintje, maar officieel word het afgeraden.

Malbec en Neuzeke vinden dit leuk.
  5. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Daar ben ik het dan wel weer mee eens. Ik slaap daarom ook samen met onze baby's. Maar wel volgens de "veilig samen slapen" regels.

GossipGirlxoxo en Huismuisie vinden dit leuk.
  6. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Hij lag denk ik niet op zn zij hoor. Hij sliep meestal gewoon op zn rug. De knuffel lag toen hij zo klein was ook niet binnen handbereik . En hij was toen nog zo jong dat hij gewoon bleef liggen zoals je hem weglegde. Met zn hoofdje lag hij ook niet direct op het vachtje.

Volgens de Nederlandse kraamzorg is er veel tegen de regels. Schijnbaar zagen ze dat in het ziekenhuis toen heel anders. Daar was ik wel blij mee. :)

7. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ja dat is toch super fijn ook. Ik durfde dat niet dus zoontje sliep in zn eigen wiegje naast mijn bed.

Jackie87 vindt dit leuk.
  8. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.819
    18.535
    113
    Vrouw
    Ik vind nou niet perse dat je dan kunt zeggen dat de manier waarop er hier met baby's omgegaan wordt 'kil' is. Vind dat niet zo vriendelijk overkomen..
    Waarom zou ik met m'n baby in bed moeten slapen zodat het minder 'kil' is als ik mij daar helemaal niet prettig bij voel.
    Onze dochter slaapt in haar wiegje bij ons op de kamer, daar voelen wij ons het prettigst bij. Vind ik helemaal niet kil. Onze beide kinderen krijgen genoeg liefde van ons overdag.
    En ook al besluit je om je baby direct op eigen kamertje te laten slapen, vind ik het ook onvriendelijk om te zeggen dat het 'kil' is. Ieder heeft zo zijn redenen daarvoor, vast niet dat het kind de hele dag afgezonderd ligt en niet naar omgekeken wordt, dat zou kil zijn ja.

linkiepinkie, Yara7, Madeliefke en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Het eerste wat je schrijft zeg ik ook nergens.

Maar ja een pageboren baby op een eigen kamer leggen, met enkel een dekentje dat vind ik kil. Juist dat vergroot de kans op wiegendood.

Verder moet iedereen doen wat hem of haar zelf goeddunkt maar ik mag er ook van vinden wat ik vind. En het om die reden niet doen.

GossipGirlxoxo en Nehneh vinden dit leuk.
  10. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Dit vind ik een gevaarlijke uitspraak, volgens mij is dit nergens wetenschappelijk onderbouwd, daarom is bij wiegendood geen aantoonbare oorzaak achterhaalt en dit kan ouders die dit hebben meegemaakt ontzettend onzeker maken. (Of ouders die om een reden ervoor kiezen om hun kindje niet op hun kamer te laten slapen)
    Bij mij hebben ze tot 6 mnd ongeveer op onze kamer geslapen, maar als de tweeling hun vroeggeboorte had overleeft, (of op normale termijn geboren waren) hadden de 2 wiegjes niet in onze slaapkamer gepast.

Dat je het pedagogisch niet steunt is een ander verhaal.

linkiepinkie, Kolibrie, Madeliefke en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Sterker nog, mijn jongste zoontje werd met 5 weken opgenomen in het zkh en moest toen in zo’n steriel enorm ledikant... toen heeft een verpleegster van opgerolde handdoeken een babynestje gebouwd, zodat hij meer geborgen lag.

linkiepinkie, GossipGirlxoxo en Huismuisie vinden dit leuk.
  12. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Nee hoor, google maar. Advies is eerste 6 maanden tot een jaar bij de ouders op de slaapkamer. Dat verkleint de kans op wiegendood. Staat zelfs in de Nederlandse richtlijnen van veilig slapen.

Ouders kiezen voor hetgeen ze kiezen. Het is denk goed je bewust te zijn van de voors en tegens. Sommige adviezen volg je wel op de ander niet. En dan nog geeft het geen garanties.

https://www.rtlnieuws.nl/gezin/artikel/361606/nienkes-dochter-overleed-aan-wiegendood-ze-was-net-een-porseleinen-popje

Wiegendood voorkomen: de adviezen in Nederland

De Amerikaanse Academy of Pediatrics heeft deze week een nieuwe richtlijnopgesteld om het aantal gevallen van wiegendood terug te dringen. Kinderartsen in de VS adviseren ouders nu om kinderen in elk geval de eerste zes maanden en liefst het eerste jaar bij de ouders op de kamer te laten slapen. In Nederland geldt deze richtlijn al langer. Wat zijn nog meer de adviezen in ons land?

• Laat het kindje altijd op de rug slapen. Zijligging is ook minder veilig dan rugligging. Buikligging geeft het hoogste risico.
    • Geef een kind onder de 2 jaar geen kussen of dekbed, dat kan gevaarlijk zijn. Ook een te zacht matras of waterbed kan gevaarlijk zijn als het kind er met het gezicht tegenaan rolt. Het belemmert de ademhaling.
    • Geef geen zachte voorwerpen of knuffels in bed, een kind kan hier met het gezichtje tegen aan rollen en heeft nog niet de bewuste motoriek om zich uit een benarde situatie te bevrijden. Besef dat ook 'babynestjes' hieronder vallen en gevaar kunnen opleveren.
    • Wiegendood komt de eerste vier levensmaanden vaker voor als het kindje bij de ouders in bed slaapt (en zelfs de eerste zes maanden als het kindje te vroeg geboren is of de ouders roken). Het ouderlijk bed is niet veilig voor jonge baby’s: denk aan grote kussens, dekbedden, de spleet tussen matrassen en één of twee volwassenen die diep slapen en veel warmte afgeven. Leg het kindje dichtbij, maar in een eigen bedje.
    • Geef zo mogelijk borstvoeding. Als je ’s nachts voedt, kan dat het best in je eigen bed. Ga niet op een bank of stoel voeden ’s nachts: je bent moe en als je daar in slaapt valt is dat veel gevaarlijker voor het kind dan wanneer je in je eigen bed in slaap valt.
    • Geef een trappelzak zodat je alleen nog maar een dun lakentje of dekentje nodig hebt en het kindje niet onder beddengoed kan raken. Bij gebruik van dekens: leg het kind onderaan in bed, dan kan die er ook minder makkelijk onder raken.
    • Zorg dat de omgeving van het kind helemaal rookvrij is (ook in de zwangerschap). Sigarettenrook beïnvloedt het reactievermogen van een baby.
    • Pas op dat het kind het niet te warm krijgt. Een mutsje binnen is niet nodig na de allereerste periode. Let op ventilatie van de kamer.
    • Een fopspeen voor het slapen lijkt de kans op wiegendood te verminderen.
    Bron: Nederlands Centrum Jeugdgezondheid en Landelijke Werkgroep Wiegendood.

nizzie86, GossipGirlxoxo, Yara7 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Het voorbeeld van RTL had niet voorkomen kunnen worden door het kindje op de kamer te leggen, aangezien het slaapje overdag was.

Ik snap wat je bedoeld, je bent als ouder dichterbij, maar aangezien de doodsoorzaak onbekend is, weet je niet of je het had kunnen voorkomen. En daarom heb ik moeite om te stellen dat je de kans vergroot. Maar dit topic is niet bedoeld om daar een discussie voor op te starten.
    Ik checkte sowieso iedere paar uur de ademhaling en mijn zoontjes werden regelmatig wakker, dus dat hielt ons ook in de nacht voldoende bezig.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  14. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Het gaat ook even niet om het voorbeeld. Jij vraagt om een wetenschappelijke insteek die is er dus gewoon.

Kijk naar het Amerikaanse onderzoek waar naar verwezen wordt. Je kan het nooit helemaal terugdringen. Mensen en kinderen gaan soms gewoon dood, zonder dat daar een echte rede voor is.
    Je kan niet meer doen dan waar je kennis van hebt. Een kindje verliezen is het ergste wat je kan overkomen. En elke ouder zal zijn/haar best doen dat te voorkomen.

citroenrasp vindt dit leuk.
  15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.747
    113
    Mijn man heeft een broer die ook in slaap is overleden. :( Die was toen al 10... (Man heeft hem trouwens niet gekend, maar mijn oudste schoonzus herinnert hem wel heel goed.)

16. Striae

Striae Fanatiek lid

16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Maar wat ik me dan altijd afvraag. Als jij de baby op jouw kamer laat slapen vanwege veiligheid, lig je er dan continu naast als jouw baby slaapt? De 1e weken snap ik dat je veel in bed ligt, maar daarna ga ik echt niet elke keer als de baby slaapt ook boven liggen.

Mijn kind heeft ongeveer 1 week bij ons op de kamer gelegen. Zodra hij ons zag was het te gezellig en ging hij niet meer slapen. Hem op zijn kamertje leggen was de beste keuze ooit. Hij sliep heerlijk en ik kon ook eindelijk weer een beetje slapen. En natuurlijk lieten we de deuren open en een camera op zijn bedje. Maar om nou te zeggen dat je dan de kans op wiegendood vergroot vind ik wel heel heftig.

17. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Onze jongste sliep (gelukkig) ook op onze kamer, in een co sleeper.
    En ik denk écht dat dat zijn leven heeft gered. Hij stopte een paar keer met ademen, en ik heb mijn best moeten doen hem 'bij' te krijgen.
    1x duurde het echt lang en was hij al blauw geworden.
    Als ik dat niet had gehoord was hij er nu niet meer.
    Hij is er ook voor opgenomen geweest maar ze konden de ademstops niet verklaren. Mogelijk was het door reflux.

18. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.155
    113
    Hier slaapt C snachts bij ons op de kamer/in bed. Maar overdag waar ik het meeste ben. Thuis dus veel in de kinderwagen in de keuken. Aan boord of in het campingbedje (tevens box) in de stuurhut of in de kamer naast me op de bank of in de box

GossipGirlxoxo en Huismuisie vinden dit leuk.
  19. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Hier heeft mijn zoon wel op zijn eigen kamertje direct geslapen. Wij hadden wel de deuren open overigs. De indeling van ons oude huis was toen zo dat hij alsnog heel dicht bij lag ( zijn bedje stond naast de deur, en die van ons ook ) 2 stappen en ik stond met mijn neus in zijn ledikant. Ik hoorde hem dus ook ademen.

Iedereen moet vooral doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Je bent niet “kil” als je je kindje op zijn of haar kamer laat slapen. Doe gewoon wat goed voelt.

linkiepinkie, Sado, Spectre en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Waarom vind je dat heftig? Er is toch gewoon onderzoek naar gedaan.
    De kans op wiegendood is hoe dan ook erg klein in Nederland. Ongeveer 10-20 kinderen per jaar op een geboortecijfer van gemiddeld 180.000.

Yara7 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina