Eerste hapje

Discussie in 'Voeding' gestart door Allistair, 6 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Hallo,

Mijn dochtertje is over 2,5 week 4 maanden oud. Ik wil dan graag met een eerste hapje (potje) beginnen. Ik weet dan dat ik moet beginnen met eenzelfde groente of fruit en dat gedurende een dag of 4/5. Beginnen met een paar hapjes.

Nu vraag ik me af hoe jullie dat dan doen met het potje. Neem je dan elke dag een ander potje of doe je bijvoorbeeld langer met hetzelfde potje?

Dan nog iets: kan een kind van 3,5 maand zelf aangeven dat het iets anders wil eten? Mijn dochtertje drinkt tegenwoordig steeds minder en begint te "roepen" wanneer ze mij iets ziet eten. Ook maakt ze dan van die bewegingen met haar mondje en tong alsof ze iets aan het proeven is.

En zou het heel erg zijn om dan iets eerder te beginnen met het eerste hapje? (Een week ofzo).

Jeetje, wat een vragen over zoiets simpels als een eerste hapje...:)

Liefs Allistair

2. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

beste kan je beginnen met groente en dan worteltjes dat vinden de meeste wel het lekkerst.

je kan maar 24 uur met een potje doen als hij geopend is.
    duur grapje in het begin want meestal willen ze na 1 hap niet meer, de volgende dag een hap meer of helemaal niet

gewoon zak wortels kopen, schillen, koken, purern, en dan porties in de diepvres stoppen kan je voor 1 euro (wasspeen aldi) een paar week doen.

3. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Persoonlijk (maar das persoonlijk he ;))vind ik 4 maanden al erg vroeg om met bijvoeding te beginnen dus zou ik het niet al eerder doen.
    Ik zou idd ook geen potjes kopen voor de eerste hapjes, die zijn idd maar 24 houdbaar geopend, dus kun je er misschien 2 dagen als je rond dezelfde tijd het hapje geeft mee doen. Je kan ook een banaan nemen en daar dan een klein stukje van tot snot prakken :D kun je de rest zelf opeten. Of appel als je die in 4 stukjes snijd en dan een kwartje of zelfs een 8e even in de magnetron verwarmt kun je m heel makkelijk prakken, of anders werkt een staafmixer ook.
    Ik zou zeker een paar dagen hetzelfde geven. Als er dan een reactie komt weet je iig waar het van is.
    Succes, en houd je camera in aanslag :)

4. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik had zelf niet gedacht aan zelf pureren eigenlijk. Ik dacht namelijk dat het eerste hapje echt superfijn moest zijn. Nu heb ik geen staafmixer, dus ik weet niet hoe fijn je het zelf kan pureren, maar ik dacht dat nog niet fijn genoeg zou zijn.

Ik heb aan het CB gevraagd wanneer je mocht beginnen met een eerste hapje en zij zeiden vanaf 4 maanden. Ik wil zo vroeg beginnen, omdat ik eigenlijk hoop dat mijn dochtertjes stoelgang daardoor beter wordt. Ze gebruikt nu lactulose, omdat het anders veel te hard wordt. Ik had gelezen dat vast voedsel ook wel eens kan helpen om de ontlasting zachter te maken. En aangezien mijn dochtertje nu minder drinkt, wordt haar ontlasting weer steeds harder en krijgt ze er steeds meer last van weer. Tsja, je probeert van alles op den duur...:(

5. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Als je zo vroeg met vast voedsel wilt beginnen vanwege de stoelgang, zijn daar andere oplossingen voor. Ik deed altijd een theelepel olijfolie door de fles 's ochtends. Werkte prima. Vanaf 6 maanden ben ik vast voedsel gaan geven en de stoelgang bleef hetzelfde (op de kleur na dan). Het is jammer dat sommige CB's nog steeds de 'oude' richtlijnen hanteren. Tegenwoordig is het toch echt de standaard om pas vanaf 6 maanden met vast voedsel te beginnen omdat eerder de darmpjes nog niet rijp genoeg zijn. En tot 1 jaar is het allemaal nog maar proberen. Eerder dan een jaar is het echt niet nodig dat ze al volledig over zijn op vast voedsel. Het komt allemaal vanzelf.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Is de stoelgang het probleem dan zou ik overwegen vers bereide voeding te geven ipv potjes. Potjes bevatten namelijk bindingsmiddelen en die hebben een minder positief effect op de stoelgang dan vers bereide voeding. Het werk valt echt reuze mee hoor!

4 maanden is de minimum richtlijn, 6 maanden heeft de voorkeur maar sommige kindjes zijn er echt eerder klaar voor of er is een medische reden. Bedenk je nog eens dat je kindje nog haar hele leven kan eten.. misschien heb je dan minder haast en wat is een paar weken?

Minder drinken kan ook met het warme weer te maken hebben!

7. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Ik zie niet op tegen het werk hoor. Ik heb er gewoon niet aan gedacht, dat je ook kan beginnen met vers voedsel...:). Binnenkort maar eens een staafmixer halen dan....

En een paar weken.... ik vind een paar weken heel lang, wanneer een kindje moeite heeft met haar stoelgang. De lactulose was al een stap die ik liever niet had gemaakt, maar het was dat of de thermometer. Olie werd me door de huisarts afgeraden en extra water hielp ook niks (ze dronk op den duur 100cc extra water op een dag, zonder dat ze er beter van poepte).

En ja, 4 maanden is misschien wel vroeg, maar ik hoop gewoon van de vele "lapmiddelen" af te kunnen. Ik vind het verschrikkelijk dat ze zoveel extra middeltjes krijgt om haar maar te helpen. (Zantac tegen de reflux, Lactulose tegen slechte ontlasting en infacol, omdat ze de lucht niet kwijt kan.) En een groentepotje (of verse groenten) leek me een meer natuurlijker middel tegen de slechte ontlasting en misschien ook wel de reflux.

8. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Als ze verstopt zit zou ik niet met banaan beginnen, maar dan kun je bv druiven proberen.

Helaas kan ik je uit ervaring vertellen dat de reflux niet altijd beter wordt door 'vaste voeding'. De functie van de maag is nl. om de voeding vloeibaar te maken, dus duurt het misschien iets langer, omdat het nog vloeibaar gemaakt moet worden, maar daarna komt het er alsnog uit, en door sommige voeding kan het weer zuurder worden (zie dat je alleen een zuurremmer gebruikt of ook nog motilium en nutriton?) Vaste voeding is met nutriton iig een stuk moeilijker in te dikken ;). Omdat je kindje ook reflux heeft is de kans op allergieen ook groter (hoeft uiteraard niet) dus dan zou ik helemaal tot de 6 maanden wachten.

Hier ben ik na 6 maanden met de rapley/pila methode begonnen (beetje van mezelf en een beetje van rapley ;)) maar anders is een staafmixer geen overbodige luxe.

9. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Volgens mij kan dit onderwerp beter naar voeding verschoven worden.

10. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    @Pila,

Ik gebruik alleen Zantac (moest een maand aankijken van de HA, mocht het niet beter worden, dan verwijst ze ons door naar de kinderarts). Nutriton wel gehad, maar dan kon ze de lucht helemaal niet kwijt en dan had ik een brullend kind tot ze met moeite een boertje kon laten...En zo geweldig hielp het ook niet, dus mee gestopt. De Zantac heeft wel geholpen, ze slaapt nu stukken beter en langer dan dat ze ooit heeft gedaan, alleen het voeden is nog steeds een drama.

Ach weet je, je probeert van alles uit in de hoop dat het beter wordt.:(

Ik denk gewoon: als het er niet beter van wordt dan kan ik er toch ook weer mee stoppen en later weer eens proberen....;)

11. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Aaron kreeg met 4,5 maand worteltjes en ook ik ben vroeger dan 6 maanden begonnen vanwege zijn stoelgang. Extra vocht en lactulose haalden weinig uit. Meteen toen hij groente kreeg, ging zijn stoelgang opeens vanzelf. Hier werkte het dus wel.
    Gewoon goed in de gaten houden hoe je kindje er op reageert. En inderdaad met banaan oppassen. Ik ben zelf pas banaan gaan geven met 6 maanden toen zijn stoelgang echt probleemloos ging.

Het spugen werd ook minder door de vaste voeding, maar het spugen kwam hier doordat hij telkens zo verstopt zat. Dus toen zijn stoelgang goed ging werken, ging hij ook minder spugen.

Succes!

12. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Oh wat fijn dat het bij jullie wel heeft gewerkt! Ik hoop dat het hier ook gaat werken. Natuurlijk zou ik ook wel kunnen wachten, vooral ook omdat men hier toch ook aangeeft dat het beter is om te wachten tot 6 maanden. Ik voel me dan ook wel een beetje een slechte moeder, dat ik mijn dochtertje dit nu al zou willen "aandoen". Maar een huilend kind, dat knalrood aanloopt en perst alsof haar leven ervan afhangt en dan nog niks in de luier heeft, dat is voor mijn moederhart ook niet goed. Lastig hoor..... Ik ben erg aan het twijfelen gebracht... (Tsja, je wilt toch het beste voor je kind he...)

13. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    #13 Boefjesmamma, 6 jul 2010
    Laatst bewerkt: 6 jul 2010
    Ik heb ook weken lopen twijfelen. Maar heb het toch gedaan. Ik dacht: als het niet werkt kan ik er alsnog mee stoppen en dan met 6 maanden weer verder gaan.
    En ik snap helemaal hoe je je voelt. Aaron had ook echt zo'n last er van. Maar geloof me: je bent geen slechte moeder door wat eerder te beginnen. Ook al lees je overal dat mensen zeggen met 6 maanden beter is dan met 4 maanden. Dat snap je denk ik zelf ook wel? ;)
    Maar als dit de oplossing kan zijn voor je meisje ben je daardoor echt geen slechte moeder! Je moet doen wat je gevoel je ingeeft.
    Ik heb er in ieder geval nooit spijt van gehad omdat ik zag dat Aaron steeds beter in zijn vel ging zitten en minder last had van zijn darmpjes.

14. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Hier moest ik op aanraden van de KA met 4 maanden beginnen. Niet voor de stoelgang, maar omdat hij niet genoeg aankwam. Ik denk dat het echt per kind verschillend is wanneer hij er aan toe is en denk dat je dat wel kunt zien door naar je kind te kijken. De richtlijnen veranderen telkens, zo kreeg ik toen ik 6 weken was al gepureerde bietjes en nu wordt dat afgeraden om voor het eerste jaar te geven.. Natuurlijk weten ze steeds meer, maar het ene kind is het andere niet en het zijn maar richtlijnen.

Voordat we met fruit/groente begonnen zijn we een ruime week met pap (zonder gluten) door de fles begonnen (5 schepjes op 240 cc fles). Ik weet niet of je daar al mee begonnen bent, maar wellicht laat het de darmpjes al wat wennen aan ander voedsel.
    Ik ben met gepurerde peer begonnen van de fruit en groenten en daar kreeg hij hele dunne poep van (wie weet helpt het voor jou). Idd oppassen met banaan. Hier wordt ook gezegd dat je nooit een hele banaan mag geven, dus altijd combineren met iets anders.

Er zijn mensen die zeggen dat het beter is met groente te beginnen ipv fruit omdat ze dan niet aan de suikers wennen, ik ben met fruit begonnen en nooit problemen mee gehad. In jou geval zou ik dit ook doen omdat er in fruit meer water zit wat misschien de stoelgang wat bevorderd..

Succes met je keuze, moeilijk hoor..

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #15 dirksmama, 6 jul 2010
    Laatst bewerkt: 6 jul 2010
    Ik heb zeker in het begin nooit naar een potje gegrepen. Ze kregen gewoon een hapje vers. Bij fruit at ik wat er overbleef zelf op. kwam ik ook meteen aan mijn dagelijkse portie.

Dat heeft niets maar dan ook helemaal niets met eten willen te maken. Je kind is er aan gewend dat het eten uit een borst of fles komt en heeft geen flauw benul van wat jij aan het doen bent als je aan het eten bent. Op deze leeftijd beginnen ze wel te zien wat er in hun omgeving gebeurt en willen ze gaan imiteren. Dus als ze je ziet eten wil ze die bewegingen nadoen. Als je met je autosleutels zou rammelen wil ze dat even goed nadoen, als je zou roken, dan zou ze dat ook willen imiteren.

Ja, want eigenlijk is 4 maanden al aan de jonge kant. Wereldwijd is het advies om met 6 maanden te beginnen met hapjes. Dat heeft te maken met wat men tegenwoordig weet over de rijping van de darmen. Die moeten zich na de geboorte nog volop ontwikkelen en eigenlijk zijn ze pas rond 6 maanden klaar om iets anders dan melk te kunnen verwerken of verdragen. Nou zullen er echt wel kinderen zijn die jonger dan 6 maanden geen last hebben van vast voedsel, maar er zijn er ook zat die wel kramp, buikpijn, verstopping, eetweigering of allergie krijgen dankzij te vroege hapjes. De kans op problemen is nou eenmaal voor 6 maanden groter dan daarna.

En waarom zou je je haasten met vast voedsel? Wat maken die paar weken nou uit, je kind kan de rest van haar leven nog vast voedsel eten. Je leven als moeder wordt er niet bepaald gemakkelijker op. Je hebt meer was, meer werk en de luiers stinken stukken erger.
    Ik zie dat je kindje reflux medicatie krijgt en veel last van verstopping heeft. Is er dan al eens naar de melkvoeding die je geeft gekeken? Reflux en KEA gaan vaak hand in hand en ik ken zat kinderen bij wie het spugen en de verstopping echt verminderde toen ze op een geschikte dieetvoeding (poepti, nutramigen) gezet werden. Vast voedsel kan de verstopping ook verergeren, vooral uit potjes vanwege de toevoegingen die ze bevatten. Vers is dan echt een betere optie.
    Verstopping is overigens ook een bijwerking van Zantac en daarom is het niet gek dat je lactulose gebruikt.

16. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    HIer een dochtertje dat ook zulke problemen had met de ontlasting... Op een gegeven moment heeft de HA geadviseerd om eerder te beginnen met wat hapjes fruit en nu gaat de ontlasting erg goed :)
    Oh en iemand zei dat ze soms maar 1 hapje willen, nou die van mij niet hoor :O die wil nu het liefst al een heel potje... (ze krijgt al wel een tijdje fruit) maar goed daar wachten we nog maar even mee :p

17. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!

Het is en blijft wel een moeilijke beslissing. Ik wil het gewoon graag goed doen voor mijn meisje, ik weet alleen niet wat nu wijsheid is he....

@AMS, maakt pap de ontlasting niet nog harder? Ik weet het niet hoor, maar ik denk dan zo: van de dunne melk wordt haar poep al hard, hoe dikker de melk, hoe dikker de poep.... Maar dat is maar een gedachte hoor, ik kan het natuurlijk hartstikke mis hebben.
    Peer lijkt me inderdaad ook een goede. Zit ook lekker veel vocht in (mits die rijp is natuurlijk)

@ Dirksmama, de Zantac is niet de reden van de slechte ontlasting. Ze heeft al sinds ze kunstvoeding krijgt last van harde ontlasting. Dus sinds een maand of 2.
    Je zegt dat de kans op problemen groter is wanneer je voor 6 maanden begint met vast voedsel. Dat kan ik begrijpen, maar ik heb met kv ook al problemen, dus dan denk ik: het kan er alleen maar beter op worden en als het niet beter wordt, kan je altijd nog stoppen. Als de voeding hier geweldig liep, was ik de laatste die erover na zou denken om snel met vast voedsel te beginnen.
    KMA heeft de HA niks over gezegd, dus ga er even vanuit dat dat niet het geval is.

@kleintje, Jij geeft dus fruit uit een potje? Hoe gaat dat? Voor mij maakt het allemaal niet uit hoor. Een potje is net zo snel gehaald als een staafmixer, dus alle opties staan open. Ben alleen benieuwd hoe je kindje er op reageerde.

Liefs Allistair

18. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Ik weet niet of de pap de poep nog dikker maakt. Hier nooit problemen gehad met ontlasting. Maar werd door de KA gezegd daarmee te beginnen, dus heb ik gewoon aangenomen en gedaan. Misschien even bij het cb navragen? Of hier bij de voedingskundige?

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zantac kan verstopping wel verergeren. Wel heel raar dat noch je CB noch je huisarts met een vermoeden van KEA gekomen zijn, verstopping is toch echt een van de signalen die op KEA kunnen wijzen, vooral als het na de overstap van bv naar kv komt en het na een week of drie na de overstap nog niet over is.
    Als er een onderliggende allergie is dan kan het niet alleen beter worden met vroeg bijvoeden. Het kan ook slechter worden.

20. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    @AMS, ik kan het wel eens vragen inderdaad. Misschien zit ik er wel helemaal naast met mijn idee dat het er alleen maar harder van wordt.

@Dirksmama, ik denk dat de HA en het CB niet aan KMA denken omdat mijn dochtertje verder een heel vrolijk meisje is. Ze huilt heel weinig. Ze huilde eerder wel veel, maar sinds de Zantac is dat over. En ook sinds ze Nutrilon Standaard krijgt. Ik heb al een hele weg afgelegd met voeding hoor. Ben op advies van CB begonnen met hypo-allergeen, omdat dat de beste overgang van bv naar kv was volgens hen. Daar had ze echter niet genoeg aan en kwam om de anderhalf uur weer voor voeding. Toen adviseerde het CB om dan maar gelijk over te stappen naar de Forte. Dat heb ik 2 weken geprobeerd, maar dat was verschrikkelijk. Huilen, weinig slapen en verstopping. Toen op advies CB naar Omneo, maar hier werd het ook niet beter van. Dus heb toen maar de Nutrilonadvieslijn gebeld en deze zeiden mij terug te gaan naar standaard. Toen sliep ze ineens een stuk beter en het huilen werd ook aanzienlijk minder. Ondertussen ook Zantac gekregen en dat werkte heel goed. Ze werd weer een vrolijk meisje, dat nu tussen voedingen door slaapt. (Wel vaak 45 minuten, maar dat is voor haar doen al heeeeel veel). Dus het is al zoveel verbeterd, dat ik denk dat de HA en het CB daarom niet aan KMA denken. Maar ik moet binnenkort toch terug naar de HA voor de reflux, dus zal het dan eens met haar bespreken.

Liefs Allistair

Deel Deze Pagina