Hoi meiden, Ik heb 2 dochters, eentje van 2,5 en eentje van net een jaar. Sinds dat ze 3 maanden zijn gaan ze naar het KDV. Die hebben een splitsing tussen 0 en 2 jaar en 2 en 4 jaar. Tijdens het 1e groepje hebben we nooit echt last gehad, wel eens huilen of zo maar dat was maar een enkele keer. Nu zit mijn oudste sinds een half jaar in het andere groepje en ze huilt eigenlijk elke keer als ik haar moet brengen. Als ze mee haar zusje naar haar groepje gaat brengen is er niets aan de hand en begint ze te spelen maar zodra we naar haar groepje gaan is het drama. De juffen zeggen nemen haar (op mijn aandringen) dan bij de hand en gaan me dan uitzwaaien. Daarna is het volgens de juffen ook snel over. Maar op het einde van de dag begint ze ook weer te huilen als ze me ziet. Ik dacht dus dat ze zich goed amuseerde totdat een van de leidsters me een 3-tal weken geleden zei dat ze die dag maar 1 keer even had gehuild... ik zo.. hoezo een keer... ja normaal was ze wel een teruggetrokken kind etc etc en het kwam wel eens voor dat ze huilde. Ik schrok daar wel van. Toen ik haar afgelopen keer haalde (ze gaan maar 1 dag in de week) zei ze dus tegen me dat ze het niet leuk vond bij de kindjes en dat ze de leidsters ook niet leuk vond. Merk zelf ook wel dat ze geen klik heeft me de kinderen (veel kinderen weer bijna 4 en daarna weer een aantal jongere kinderen die juist zijn overgekomen en ook veel jongetjes die weer wat ruwer zijn). Wat moet je dan doen... Ik moet eerlijk bekennen dat zowel ik als mijn man ook totaal niets hebben met de leidsters van haar groepje, totaal geen klik. Ze stralen ook niet uit dat ze het leuk vinden. Dit in tegenstelling tot de leidsters van de babygroep. Ik vind gewoon dat ze het wel leuk moet vinden, ze heeft zo ook vriendinnetjes waar ze mee speelt en als we naar een speeltuin gaan dan heeft ze ook snel contact met andere kindjes waar ze mee doet spelen (vreemden). Ben dus heel erg aan het nadenken of ik niet eens ga kijken voor een ander KDV want eigenlijk is het vanaf de eerste keer op deze groep dat ze al huilt terwijl ze dat van te voren dus bijna nooit deed. Ik zeg niet dat ze dat op een ander kdv niet zal hebben, garantie heb je immers nooit maar dan heb ik het tenminste geprobeerd. Misschien hebben jullie ervaringen hierin? Heeft het nut dit bespreekbaar te maken bij de leidsters? Heb nl wel al eens opmerkingen gemaakt dat ze zegt dat ze het niet leuk vind en dat ze veel huilt maar daar reageren ze niet op. Liefs, Hope
Ik hoor wel vaker dat 1 dag kdv te weinig is om kinderen het "eigen" te maken. Misschien is dat het probleem? Hoe ouder het kind hoe meer die bewust is van zijn omgeving?
Ik weet het niet, zou kunnen natuurlijk. Denk dat de oorzaak deels bij haarzelf ligt en deels ook bij de leiding. De leidsters van het andere groepje zijn nl veel socialer (ook wat jonger). Misschien dat ik anders eens een overplaatsing bespreekbaar kan maken. Had juist eens even gegoogled en wat blijkt.. bij ons in de straat waar de basisschool ligt waar ze met 4 jaar heengaan, is dus ook een KDV geopend dit jaar waar ze ook aan voorschoolse, naschoolse en vakantieopvang doen. Daar was ik nl pasgeleden bij de aanmelding ook al over na aan het denken wat we dan moeten gaan doen. Heb dus even info opgevraagd. Misschien kunnen we dat dan combineren 'én het ligt bij ons in de straat. Heb je dus ook veel kans dat de kindjes die daar heen gaan, uit de buurt komen en ook straks naar die school toegaan.
bij ons moest ze ook wel wennen met het overgaan van de groep. Ze wil graag naar haar oude juffen en in het begin was het elke keer huilen. Nu na 2 maanden huilt ze niet meer en heeft ze het volgens ons naar haar zin. maar ze roept toch nog vaak de naam van haar oude leidsters, dat ze daar heen wilt.. lastig lastig. maar ik zou dan misschien toch die nieuwe opvang proberen waar je kindje straks ook naar de basisschool gaat. wellicht dat ze daar meer aansluiting vindt. Of msischien is er op de opvang nog een groep van 2-4 jaar waar ze overgeplaatst kan worden?
Mijn kinderen gaan sindskort 3 volle dagen en ik merk dat ze superveel aan elkaar hebben. Ik heb bewust gekozen voor een verticale groep. En inderdaad 1 dag is voor veel kinderen lastig, dan nog liever 2 ochtenden of gewoon 2 dagen. Maar dit moet natuurlijk wel mogelijk zijn.. Ik denk zelf dat kinderen ook erg goed aanvoelen wanneer je als ouder geen klik hebt met iemand. Daar kun je dan zelf niets aan doen, soms is dat er gewoon niet. Of je zal er zelf aan moeten werken... Maar een ander kdv vlakbij zou volgens mij ook geen gekke optie zijn.
Ons zoontje gaat 1 dag,en dit gaat hartstikke goed! Hij moest even wennen toen ze gingen verhuizen naar een ander pand,tevens zat hij net tussen alle kindjes in,hij kroop toen nog en de rest van de kindjes liep al,of waren nog jonger dan hem... Nu vindt hij de donderdag super leuk,en staat me lachend voor de raam uit te zwaaien.
Lachend weggaan is er al een hele tijd niet meer bij. Ze staat elke keer te huilen of met tranen in haar ogen als een kleine puppy te kijken bij het raam. Heb de leidsters wel gevraagd of ze haar me dan kunnen laten uitzwaaien want dan huilt ze in ieder geval niet elke keer of niet zoveel. Heb gisteren een infobrochure opgevraagd bij het KDV bij ons in de wijk. Die andere ligt tegenover mijn werk dus ook niet verkeerd maar goed... gewoon even kijken hoe die overkomen. Is natuurlijk ook zo dat je met oudere kindjes anders omgaat dan met de kleintjes. Ze was heel erg gewend op hun schoot te kunnen gaan zitten enz en dat is er nu niet meer bij. Heb tot nu toe ook nog geen gesprek gehad over hoe het gaat, zal dat volgende week eens navragen wanneer dat op de planning staat en het anders zelf aanvragen. En dan kan ik me dat altijd nog even overleggen. 3 dagen is idd geen optie, mijn ouders letten 2 dagen op en financieel is dat natuurlijk ook een betere oplossing. Vond het echter zo fijn dat ze lekker met andere kindjes konden spelen op die ene dag. Maar goed... de tijd zal het ons leren.
Bij de kinderopvang waar Sietse heen gaat wordt er altijd samen met het kindje naar de raam gelopen om mama of papa(op verzorger) uit te zwaaien... Of het kind moet al druk spelende zijn,dan niet natuurlijk. Waarom kan jou kleine meid daar niet meer op schoot zitten? Hier gaat dat wel hoor,niet de hele dag natuurlijk,maar Sietse is een peuter die het soms heerlijk vind om op schoot te kruipen bij de leidster,even een knuffel of een boekje lezen en dat gaat hij weer... Hij gaat sinds september naar de oki(peuterspeelzaal),dit vondt hij in het begin echt niet leuk. Dikke tranen als ik ging,tegen de raam aangeplakt zitten als hij ging zwaaien,en maar gillen. Hij moest echt even vertrouwen in de nieuwe plek krijgen,en na een week of 3 rende hij er vrolijk heen. De eerste week ben ik bij hem gebleven op afstand,en daarna ben ik na een uurtje gegaan om het zo af te bouwen tot gewoon naar huis gaan als hij binnen was en speelde.