Mijn zoontje is over een week 13 maanden. Sinds zijn eerste verjaardag rommelt hij overdag met slaapjes. Normaal ging hij meestal rond 10 uur naar bed en rond 15.00. Hij sliep dan beide keren 1.5 uur. De laatste tijd geeft hij wel de vermoeidheidssignalen en jengelt hij als hij moe wordt. 'S ochtends slaapt hij dan ook meteen. Maar 's middags leg ik hem op bed en gaat hij alleen maar staan, zitten en spelen. Hij huilt niet, maar hij slaapt ook niet. We laten hen dan wel 1.5 uur liggen, om hem de kans te geven om in slaap te vallen. Dit lukt niet, met als gevolg dat hij de laatste paar dagen hartstikke chagrijnig is en oververmoeid raakt. Het is een druk en beweeglijk mannetje, dus volgens mij heeft hij de slaap nog wel nodig! 'S ochtends het slaapje rekken en dan 1x op bed leggen per dag werkt ook niet. Iemand een verklaring/tips?
Dit lijkt toch op de overgang van 2 naar 1 slaapje. Ze hebben dan geen behoefte aan 2 slaapjes, maar 1 is eigenlijk nog te weinig. Wat werkt er niet als je het probeert te rekken tot 12.00 uur? Is hij dan huilerig en moe of slaapt hij dan smiddags ook niet meer goed? Heb je geprobeerd om rond 11 uur gaat wandelen of fietsen of iets anders doen wat hij leuk vindt? En dan om half 12 aan de boterham beginnen en zo rekken tot ong. 11.45/12.00 uur? Dat werkte hier het best. En dan de ene dag 1 slaapje en de andere dag nog 2 slaapjes werkt dan vaak ook beter. Ik vond het zelf een heel lastig moment om van 2 naar 1 slaapje te gaan, maar je moet er even doorheen.
Klinkt herkenbaar. Onze dochter is weliswaar wat ouder maar dat maakt op zich niet uit. Het klinkt toch alsof je zoon minder slaap nodig heeft. De meest voor de hand liggende oplossing is inderdaad om hem later, na de lunch, in bed te leggen. Maar ik begrijp dat dat niet werkt. In dat geval kun je proberen om hem wat later dan 15.00 uur in bed te leggen. 16.00 uur bijvoorbeeld. En dan laat je hem max 1 uur slapen (ervan uitgaande dat hij rond 19/19.30 uur weer naar bed gaat). Als je toch het tijdstip van 15.00 uur wilt aanhouden, dan zou ik hem niet 1,5 uur in bed laten terwijl hij niet slaapt. Dat vind ik eerlijk gezegd vrij lang. Als hij na een half uur nog niet slaapt zou ik hem eruit halen. Is hij wel vrij rustig in die 1,5 uur? Of huilt/jengelt hij ook? Dat laatste kost namelijk ook veel energie voor een kind. Dat zou die oververmoeidheid kunnen verklaren. Zo heb ik het tenminste ooit begrepen van de kinderarts. Succes!
Bedankt voor je reactie. Ik heb het al eerder geprobeerd om inderdaad rond 11 de deur uit te gaan. Gevolg was dat hij veel huilde en 's middags ook weinig sliep. Dus nog meer vermoeid.... ach, zo is er elke keer wel wat, denk je een goed ritme gevonden te hebben...
Wij zitten ook in de overgangsfase helaas. Soms slaapt ze wel prima twee keer maar komt ook regelmatig voor dat ze s middags net als wat jij zegt wel moe is maar de slaap toch niet kan vatten en dan gaat rommelen. Vandaag ging ze om kwart voor twaalf naar bed alleen ze slaapt bij een slaapje niet langer dus om half vijf was ze echt moe alweer. Dan is het met hangen en wurgen rekken tot bedtijd. Kortom, geen tip maar ik weet hoe lastig het kan zijn. Ik kijk gewoon per dag wanneer ze moe is en aan de hand daarvan bepaal ik of het een of twee slaapjes worden!
bij het overgaan op 1 slaapje, werd er hier ook eerst maar kort geslapen, maar na een poos wennen werd het 1slaapje ook gewoon een langer slaapje.
Ik denk misschien te weten hoe het komt: ons zoontje werd altijd toegestopt met slaapzak en deken. Als baby sliep hij in een puckababy. Sinds een week voor zijn verjaardag heeft hij alleen in een slaapzak gelegen zonder deken. Vandaag toch weer de deken tevoorschijn gehaald en hem heel straks ingestopt. EVen huilen, 2 minuten later sliep hij. Ik denk dat hij teveel bewegingsvrijheid had en zijn bed meer als speelplek zag, waardoor hij niet ging slapen. Zowieso heeft hij nooit rust in zijn lijf. Zit geen moment stil en kan bijv. ook geen tekenfilm kijken. Maar even afwachten dus of dit de oplossing is.
Dat is de overgang naar 1 slaapje en dat is rommelig en uitzoeken Je zou eens rond half 10/10u boodschappen ofzo kunnen doen en dan om 10.30 in bed leggen en zo een bepetje rekken. De teletubbies kunnen er ook bij helpen die beginnen om 10u En als half 11 goed lukt rekken naar 11uur dmv fruit, broodje,... En als hij in de namiddag vervelend is een rustmoment inplannen door samen bumba te kijken, in boekjes kijken,... Het is allemaal even uitzoeken